تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۵۳
کد خبر : 583947

این صفحه مخفی در آیفون، نشان می‌دهد کدام اپلیکیشن‌ ها از کاربر جاسوسی می‌کنند

این صفحه مخفی در آیفون، نشان می‌دهد کدام اپلیکیشن‌ ها از کاربر جاسوسی می‌کنند

این صفحه مخفی در آیفون، نشان می‌دهد کدام اپلیکیشن‌ ها از کاربر جاسوسی می‌کنند اپل با اضافه کردن یک صفحه مخفی به آیفون در نسخه iOS 14.5، امکان توقف فعالیت‌های جاسوسی اپلیکیشن های ردیاب را فراهم کرده است. اپل در سال‌های اخیر، محافظت از حریم خصوصی کاربران خود را در اولویت اول تجربه کاربری آیفون

این صفحه مخفی در آیفون، نشان می‌دهد کدام اپلیکیشن‌ ها از کاربر جاسوسی می‌کنند

اپل با اضافه کردن یک صفحه مخفی به آیفون در نسخه iOS 14.5، امکان توقف فعالیت‌های جاسوسی اپلیکیشن های ردیاب را فراهم کرده است.

اپل در سال‌های اخیر، محافظت از حریم خصوصی کاربران خود را در اولویت اول تجربه کاربری آیفون قرار داده است. در صفحه حریم خصوصی اپل نیز قید شده که این مهم، یک حقوق اساسی برای بشر است. در همین راستا مدیران این شرکت هم به‌طور مداوم اعلام کرده‌اند که حفظ حریم شخصی، یکی از ارزش‌های اصلی Apple است. اما این مفهوم از لحاظ عملی به چه معنا است؟ برخلاف شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک و گوگل، اپل از آنچه کاربران در اوقات آنلاین خود انجام می‌دهند، دل چندان خوشی ندارد و یک صفحه مخفی را برای توقف جاسوسی برنامه‌های تبلیغاتی در آیفون طراحی کرده است.

اپل با جدیت بیش‌تری اپلیکیشن‌ های جاسوسی آیفون را محدود می‌کند

اپل در به‌روزرسانی iOS 14.5 از ویژگی “App Tracking Transparency” رونمایی کرد. این قابلیت مبتنی بر حریم خصوصی آیفون که در قالب یک صفحه مخفی ارائه شده به کاربران اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرند که کدام برنامه‌ها می‌توانند فعالیتشان را در بین اپ‌ها و وب‌سایت‌ها، برای تبلیغات با اشتراک‌گذاری کارگزاران داده دنبال کنند.

در نتیجه اضافه شدن این ویژگی، تمام برنامه‌های این پلتفرم برای ردیابی رفتار کاربر در سایر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها، به دریافت مجوز از طرف شما نیاز دارند. ردیابی برنامه از نسخه iOS 14.5 به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است. با این وجود، ممکن است شما به‌طور سهوی یا حتی عمدی، این گزینه را برای برنامه‌های انتخابی خود فعال کرده باشید.

چگونه از وجود برنامه‌های ردیاب در آیفون خود باخبر شویم؟

اگر می‌خواهید از وجود برنامه‌هایی که شما را ردیابی می‌کنند باخبر شوید، انجام این فرآیند آسان است. ابتدا وارد Settings شوید و بعد، پنجره Privacy را باز کنید. سپس گزینه Tracking را انتخاب کنید.

پس از آن، لیستی از برنامه‌های خود را خواهید یافت که برای ردیابی، از شما درخواست مجوز کرده‌اند. از این فهرست، می‌توانید به راحتی دسترسی برنامه‌های کاربردی برای اهداف ردیابی را غیرفعال یا برقرار کنید.

حال اگر شدیدا بر روی حریم خصوصی خود وسواسی هستید و حتی نمی‌خواهید در وهله اول در مورد ردیابی اپلیکیشن از شما سوالی پرسیده شود، یک راه‌حل وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از ورود به Settings و Privacy، گزینه Tracking را انتخاب کنید و بر روی عبارت “Allow Apps to Request to Track” در بالای صفحه ضربه بزنید.

کشمکش اپل و فیس‌بوک بر سر صفحه مخفی آیفون

اختیاری کردن امکان ردیابی اپلیکیشن توسط اپل، باعث دردسرهای بی‌شماری برای فیس‌بوک شده است. به عبارت ساده، تغییرات اپل با انتشار iOS 14.5، ارائه تبلیغات هدفمند خاص به کاربران را برای فیس‌بوک دشوارتر کرد. این امر در نوع خود بر درآمد تبلیغاتی این شرکت تاثیر منفی داشته است.

طبیعتا اپل با چنین مشکلی مواجه نبوده و برای این شرکت، حفظ حریم خصوصی نه برای آسیب‌ رساندن به فیس‌بوک، بلکه جهت کمک به کاربران انجام گرفته است.

به‌همین منظور، تیم کوک در اواخر سال 2020 در حساب توییتر خود نوشت:

ما معتقدیم که کاربران باید در مورد داده‌هایی که از آنها جمع‌آوری می‌شود و نحوه استفاده‌ آنها، حق انتخاب داشته باشند. فیس‌بوک می‌تواند مانند قبل به ردیابی کاربران در سراسر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها ادامه دهد، اما حالا، تایید این درخواست توسط کاربر الزامی است.

صفحه مخفی آیفون

فیس‌بوک در جواب این اطلاعیه، اعلام کرده که آپدیت حریم خصوصی اپل به مشاغل کوچک و محلی آسیب می‌رساند. این شرکت با انتشار پستی در مورد به‌روزرسانی iOS 14.5 گفت:

ما در فیس‌بوک از داده‌ها برای ارائه تبلیغات شخصی استفاده می‌کنیم که با پشتیبانی از کسب‌وکارهای کوچک، به رایگان نگه داشتن برنامه‌ها کمک می‌کنند. اپل اخیرا برنامه‌هایی که دارای ردیاب هستند را وادار کرده تا برای استفاده از اطلاعات برنامه‌ها و وب‌سایت‌های متعلق به شرکت‌های دیگر برای شخصی‌سازی یا تبلیغات، اجازه بگیرند. این قابلیت از طریق اعلان طراحی شده توسط اپل اتفاق می‌افتد که در آن افراد را از دادن مجوز منصرف می‌کند.

در همین حال، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که درصد کاربرانی که ردیابی را انتخاب می‌کنند، کم‌تر از 5 درصد است. در نتیجه، این امر منجر به کاهش درآمدهای تبلیغاتی شرکت‌ها در دستگاه‌های iOS شده است. هم‌چنین تبلیغ‌کنندگان اکنون بیش از پیش، به استقبال پلتفرم اندروید رفته‌اند. به‌طور مشخص، تلاش اپل برای ارتقای حریم خصوصی کاربران آیفون، بر درآمد شرکت‌های تبلیغاتی تاثیر گذاشته است.

وال‌استریت ژورنال در مطلبی گزارش داد:

تبلیغ‌کنندگان دیجیتالی می‌گویند که بسیاری از داده‌های اصلی که برای تبلیغات موثر بر روی دستگاه‌های iOS قابل استفاده بوده را در نتیجه سیاست جدید اپل از دست داده‌اند.

اپل هم‌چنین، تنها به ارائه یک صفحه مخفی برای آیفون بسنده نکرده و در ادامه سیاست‌های امنیتی خود، iOS 16 را با حالت Lockdown همراه کرده که حریم خصوصی را بیش از گذشته تقویت می‌کند. این ویژگی از کاربرانی که ممکن است قربانی اپلیکیشن های جاسوسی و پیچیده آیفون شوند، محافظت خواهد کرد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.