تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۷:۴۲
کد خبر : 67227

اینترنت فیبر نوری بیاید، بساط مصرف منصفانه برچیده خواهد شد

اینترنت فیبر نوری بیاید، بساط مصرف منصفانه برچیده خواهد شد

اینترنت فیبر نوری بیاید، بساط مصرف منصفانه برچیده خواهد شدمعاون وزیر ارتباطات گفت با عرضه اینترنت فیبر نوری در ایران، مدل مصرف منصفانه اینترنت برچیده خواهد شد و مردم به اینترنت نامحدود واقعی دسترسی پی..

اینترنت فیبر نوری بیاید، بساط مصرف منصفانه برچیده خواهد شد

معاون وزیر ارتباطات گفت با عرضه اینترنت فیبر نوری در ایران، مدل مصرف منصفانه اینترنت برچیده خواهد شد و مردم به اینترنت نامحدود واقعی دسترسی پیدا می‌کنند.

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات گفت به زودی مردم به اینترنت فیبر نوری دسترسی پیدا می‌کنند و با ظهور این نوع اینترنت در ایران، بساط مصرف منصفانه اینترنت برچیده می‌شود و کاربران می‌توانند لذت استفاده از اینترنت نامحدود واقعی را بچشند. وی در رابطه با برنامه وزارت ارتباطات برای تغییر مدل مصرف منصفانه که از سوی اپراتورها اعمال شده، به پروژه فیبر نوری منازل و نقاط اشاره کرد و گفت:

موضوع مصرف منصفانه اینترنت، یک الگوی جهانی محسوب می‌شود و وقتی اپراتور سرویسی را به عنوان حجم نامحدود در اختیار مشترکان قرار می‌دهد، سقفی برای مصرف منصفانه اعمال می‌شود تا شبکه با مصرف بی رویه کاربران با مشکل روبه‌رو نشود. این روال رایجی در تمام کشورها است و اپراتورها برای این که شبکه در جریان مصرف همزمان کاربران به مشکل برنخورد، حدی را به عنوان آستانه مصرف در نظر می‌گیرند.

به گفته صادق عباسی شاهکوه، ممکن است یک کاربر دائما در حال دانلود کردن فایل‌های حجیم باشد و به این ترتیب سایر کاربران امکان استفاده از شبکه را نداشته باشند. به همین دلیل کاربری که بیشتر از آستانه مصرف از اینترنت استفاده کند، هشداری را در رابطه با این که به سقف مصرف منصفانه رسیده است دریافت می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد اکنون در حال حرکت به سمت شبکه فیبر نوری هستیم و قرار است تا سال ۱۴۰۴ یعنی چهار سال دیگر، ۸۰ درصد خانوار ایرانی به شبکه فیبر نوری دسترسی پیدا کنند. بنابراین در آینده نزدیک، کاربران می‌توانند اینترنت نامحدود واقعی را روی شبکه فیبر نوری تجربه کنند و دیگر بساط مصرف منصفانه برچیده خواهد شد.

مزایای اینترنت فیبر نوری

وی افزود به وسیله تکنولوژی فیبر نوری، ظرفیتی به وجود می‌آید که اپراتورها می‌توانند مصرف اینترنت نامحدود واقعی را روی شبکه خود تحمل کنند و شبکه انتقال و سطوح بالای آن، ظرفیت پذیرش مصرف نامحدود را خواهند داشت. عباسی شاهکوه ابراز امیدواری کرد که در آینده کل شبکه دسترسی کشور مبتنی بر فیبر نوری شود که در این صورت ظرفیت شبکه انتقال افزایش پیدا کرده، مصرف منصفانه برداشته می‌شود و کاربران اینترنت نامحدود واقعی را تجربه می‌کنند. اکنون اگر کاربر به سقف مصرف منصفانه برسد، سرعت اینترنت او کاهش پیدا می‌کند، اما با توسعه شبکه فیبرنوری در سراسر کشور، این سقف مصرف منصفانه برداشته می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با نحوه اجرای این پروژه گفت:

فیبرکشی تا فاصله‌ای نزدیک منازل انجام می‌شود و از آنجا به بعد هم این سرویس از طریق فیبر تا داخل منازل می‌رود. یا این که می‌توان از طریق شبکه سیم مسی VDSL یا ADSL این خدمات را در اختیار کاربران قرار داد که این مساله به موقعیت کاربران بستگی دارد و در جاهایی ممکن است عمده ارتباط تا نقطه نهایی از طریق فیبر نوری باشد. اگر فیبر تا پایان مسیر و داخل منزل کاربر برود، هیچ محدودیت سرعتی وجود نخواهد داشت. این به تامین شبکه انتقال بستگی دارد و اگر تامین شود، می‌توانیم به سرعت‌های گیگابیت بر ثانیه‌ای دسترسی پیدا کنیم. ولی در برخی نقاط که از سیم مسی در انتهای مسیر استفاده می‌شود، سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای را خواهیم داشت.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد که قصد داریم تا چهار سال آینده ۲۰ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار دهیم و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این رابطه به زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد. این مصوبه مشخص می‌کند که اپراتورهای اجرا کننده این پروژه، چه امتیازها و حمایت‌هایی را دریافت می‌کنند، هدف‌گذاری در هر استان چگونه خواهد بود و چقدر پوشش ایجاد می‌شود. بنابراین کشور تقسیم‌بندی شده و اپراتورها در اجرای پروژه در استان‌ها دسته‌بندی می‌شوند تا بتوانیم به صورت موازی تا سال ۱۴۰۴ به این هدف بزرگ دست پیدا کنیم.

عباسی شاهکوه در پایان تاکید کرد اپراتورهایی که در حال حاضر به ارائه سرویس اینترنت می‌پردازند، می‌توانند در صورت تمایل به این چرخه وارد شوند. پروژه فیبر نوری نقاط به سرمایه‌گذاری چشمگیری نیاز دارد و دولت هم نقش حمایتی و برطرف کننده موانع را ایفا خواهد کرد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.