تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر : 57316

"اینترنت اشیا" از کنترل علائم حیاتی بیماران تا مدیریت مصرف انرژی

"اینترنت اشیا" از کنترل علائم حیاتی بیماران تا مدیریت مصرف انرژی

“اینترنت اشیا” از کنترل علائم حیاتی بیماران تا مدیریت مصرف انرژی – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ “مهدی روحانی‌نژاد” دبیر کارگروه اینترنت اشیا ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و ..

"اینترنت اشیا" از کنترل علائم حیاتی بیماران تا مدیریت مصرف انرژی – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "مهدی روحانی‌نژاد" دبیر کارگروه اینترنت اشیا ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اینترنت اشیا در همه ابعاد زندگی انسان می‌تواند استفاده شود. ما گجت‌هایی برای موضوع سلامت داریم تا بیمارانی که دچار بیماری‌های مزمن بوده و نیاز به تحت نظارت و درمان پزشک باشند، این دستگاه‌ها به راحتی این امکان را می‌دهد تا علائم حیاتی و اطلاعات مورد نیاز پزشک را همواره در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به کاربرد اینترنت اشیا در لوازم‌های خانگی تصریح کرد: در بسیاری از موارد احتیاج است که لوازم‌های خانگی را از راه دور کنترل کنیم که این کار از طریق اینترنت اشیا قابل پیگیری و انجام است و یا در بحث ایمنی و هنگام مسافرت،‌ می‌توان با نصب یکسری از سنسورها در نقاط مختلف منزل،‌ از کارها و تحرکات انجام شده در منزل مطلع شد؛ در موضوع آتش‌نشانی، نصب تعدادی از سنسورها می‌توانند کار مطلع کردن عوامل آتش‌نشانی را به راحتی انجام دهند و سرعت عمل را در حریق آتش بهبود بدهند.

دبیر کارگروه اینترنت اشیا ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در مثالی دیگر اگر سنسورهایی در داخل اتومبیل نصب شوند،‌ این سنسورها اطلاعاتی از قبیل اینکه "ماشین چه مشکلاتی دارد؟ علائم خطایش چیست؟ موقعیت و سرعت چگونه است؟" را ارائه می‌دهد یعنی با اختیار داشتن اینترنت اشیا در زندگی روزمره می‌توانیم کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشیم. البته اینترنت اشیا فقط برای زندگی شخصی نیست بلکه دولت‌ها و مدیریت خدمات دولتی نیز از اینترنت اشیا می‌توانند استفاده کنند.

دبیر کارگروه اینترنت اشیا ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی با اشاره به نقش اینترنت اشیا در کاهش انرژی گفت: اینترنت اشیا نقش مهمی در کنترل مصرف انرژی دارد با توجه به اینکه اخیراً نیز با قطعی‌های برق و خاموشی‌ها در کشور مواجه بودیم؛ برق یکسری از صنایع را در ساعت‌های پیک مصرف قطع کردیم و خوب طبیعتاً عوارضی نیز داشته است درحالی که با اینترنت اشیا و نصب یکسری از کنتورهای هوشمند می‌توانیم در لحظاتی که نیازمند مدیریت مصرف هستیم از طریق این سنسورها این کار را انجام بدهیم و دیگری نیازی به این نیست که کل شبکه را دچار مشکل کنیم که این در همه جای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و در کشور ما نیز در نزدیک به ۲ درصد کنتورها نصب شده است و خودش را بسیار کارا نشان داده است. در واقع اگر در کل ۳۶ میلیون کنتوری که در کشور وجود دارد آن را نصب کنیم، مدیریت مصرف خوبی در حوزه انرژی را شاهد خواهیم بود.

روحانی‌نژاد با اشاره نقش احتمالی اینترنت اشیا در خطرات زندگی روزمره انسانی خاطرنشان کرد:‌ هر فناوری یکسری دغدغه ایجاد می‌کند، امروزه با تلفن همراه هوشمند، کیفیت و الگوی زندگی روزمره انسان‌ها نیز تغییر کرده است ولیکن همه از آن استفاده می‌کنند و اینترنت اشیا نیز همینطور است دغدغه‌هایی را برای ما درست خواهد کرد اما اگر به خوبی از این فناوری استفاده کنیم مزایای آن بسیار بسیار بیشتر از معایب احتمالی آن است. در بحث اینترنت اشیا تعدادی از مشاغل ممکن است حذف شوند و از آنطرف تعدادی از مشاغل جدید اضافه شوند؛ حریم خصوصی در موضوع تلفن‌های هوشمند بسیار موضوع پراهمیتی است که در اینترنت اشیا نیز وجود دارد.

اختراع گلخانه‌های هوشمند بر پایه فناوری IOT و کشاورزی هیدروپونیک/گذار از کشاورزی سنتی ایران با ورود اینترنت اشیا نمایش اختراعات دانش‌آموزان ایرانی در حوزه اینترنت اشیا در نمایشگاه "هوشمندشو" گزارش/ "اینترنت اشیا" چگونه زندگی مردم را متحول می‌کند؟/ آخرین وضعیت اینترنت اشیا در ایران

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.