تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
کد خبر : 59343

"ایران" رتبه چهارم دنیا را در تولید علم در حوزه "طب سنتی" کسب کرد

"ایران" رتبه چهارم دنیا را در تولید علم در حوزه "طب سنتی" کسب کرد

“ایران” رتبه چهارم دنیا را در تولید علم در حوزه “طب سنتی” کسب کرد – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ ایران در تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی یک پله صعود کرد. به گفته مد..

"ایران" رتبه چهارم دنیا را در تولید علم در حوزه "طب سنتی" کسب کرد – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ ایران در تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی یک پله صعود کرد. به گفته مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت،‌ ایران به رتبه چهارم تولید علم در حوزه طب سنتی در جهان رسیده است.

دکتر "نفیسه حسینی‌یکتا" مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در رابطه با اسفتاده از طب سنتی ایرانی و سایر طب‌های سنتی آن‌چیزی که راهبرد سازمان جهانی بهداشت است راهبرد "تلفیقی" است و با این نگاه در کشورهای مختلف از ظرفیت طب سنتی استفاده می‌شود. در کشور ما ایران نیز با پیشینیه غنی و قوی از یک مکتب درمانی با نام طب سنتی ایرانی یا طب ایرانی، همین رویکرد را در نظام سلامت پیگیری می‌کنیم که به صورت تلفیقی و در کنار یکدیگر از ظرفیت‌های درمانی برای درمان و ارتقا سطح سلامت استفاده کنیم.

وی با اشاره به رابطه طب سنتی و کارآزمایی‌های بالینی گفت: مسیری که امروز در دانشکده‌های طب سنتی و در طول ۱۴ سال فعالیت این دانشکده‌ها طی می‌کنیم مسیری برای مستند به شواهد کردن آموزه‌های موجود در منابع طب سنتی است. بیشترین تاکید طب سنتی بر اصلاح سبک زندگی و مواردی برای پیشگیری از بیماری‌ها است و در عین حال آموزه‌هایی را برای کمک به درمان بیماری‌ها در منابع خود دارد. آن اتفاقی که در مسیر تحقیقات می‌افتد این است که آموزه‌هایی که در طب ایرانی وجود دارد از مسیر کارآزمایی‌های بالینی و روش‌های مورد نیاز آزموده شده و نتایج آن به اطلاع عموم برسد.

حسینی‌یکتا ادامه داد: در حال حاضر فقط با یک جستجو در پایگاه‌های معتبر علمی، تعداد زیاد مقالاتی که به چاپ رسیده قابل مشاهده است. بیش از ۲۷۰۰ مقاله فقط در پایگاه "اسکوپوس" از طریق دانشکده‌های طب سنتی داریم. براساس یک مقاله‌ای در یک مجله معتبر علمی جهانی، رتبه ایران در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ رتبه پنجم در تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی اعلام شده است. براساس گزارشاتی که برپایه مقالات اسکوپوس آمده است در سال جاری رتبه ایران به رتبه چهارم دنیا صعود کرده است که در این بین چین، هند و آمریکا رتبه‌های اول تا سوم را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: این نشان می‌دهد مسیر تحقیقات بر روی منابع طب سنتی ایرانی به منظور مستند به شواهد کردن آنها با سرعت بسیار بالایی در دانشکده‌های طب سنتی و در مراکز تحقیقاتی مرتبط براساس علاقه‌مندان این حوزه در یک ارتباط تنگاتنگ و بین‌رشته‌ای با سایر رشته‌های تخصصی حوزه پزشکی در حال پیموده شدن است و قاعدتاً این امر می‌تواند مسیر را برای ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام سلامت به بهترین شکل هموار کند.

مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت آموزشگاه‌های طب سنتی در ایران تصریح کرد: گاهی اوقات با برخی از تبلیغات روبه‌رو می‌شویم که آموزشگاه‌ها با ادعاهایی مبنی بر ارائه مدارکی برای درمان‌گری، مدارک معتبری از دانشگاه‌های علوم پزشکی که فرد بعد از آن می‌تواند درمان کند، روبه‌رو می‌شویم و متاسفانه تعداد آنها در حال حاضر در فضای مجازی بسیار زیاد است. هیچ آموزشگاهی نمی‌تواند به افرادی که غیرپزشک هستند مدرکی را برای درمان‌گری ارائه کند و تنها افرادی اجازه درمان در حوزه طب سنتی را دارند که یا پزشک دانش‌آموخته دانشکده‌های طب سنتی باشند و یا پزشکان عمومی و سایر رشته‌های تخصصی که دوره‌های مورد تایید وزارت بهداشت را که مورد تایید دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت است را بگذرانند.

سهم نزدیک به صفر ایران از تجارت جهانی ۱۰۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی!/ دفن "سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی" زیر خروارها خاک!انجام بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی طب سنتی با مخالفت روبه‌رو شداقبال رو به افزایش مردم از آموزه‌ها و خدمات طب سنتیروش‌های درمانی طب سنتی در درمان بیماران کرونا به‌خوبی جواب داده است اما چرا؟!

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.