تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
کد خبر : 45643

ایجاد مرغ و خوک با کمک قیچی ژنتیکی

ایجاد مرغ و خوک با کمک قیچی ژنتیکی

ایجاد مرغ و خوک با کمک قیچی ژنتیکی با استفاده از روش “کریسپر/ کس۹” (CRISPR/Cas۹) ژن‌ها می‌توانند به راحتی غیرفعال یا به طور خاص اصلاح شوند. این تکنیک از دو جز تشکیل شده است.
به گزارش ایسنا و به نقل ..

ایجاد مرغ و خوک با کمک قیچی ژنتیکی

ایجاد مرغ و خوک با کمک قیچی ژنتیکی

با استفاده از روش "کریسپر/ کس۹" (CRISPR/Cas۹) ژن‌ها می‌توانند به راحتی غیرفعال یا به طور خاص اصلاح شوند. این تکنیک از دو جز تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، آر.ان.ای راهنما(gRNA) توالی کوتاهی است که صریحاً به قطعه دی ان ای بخشی که اصلاح خواهد شد، متصل می‌شود. نوکلئاز کَس ۹، (قیچی ژن واقعی) به آر.ان.ای راهنما متصل شده و قسمت دی ان ای مورد هدف را برش می‌دهد. این برش مکانیسم‌های ترمیم را فعال می‌کند که این امر می‌تواند عملکردهای ژن را غیرفعال کند یا جهش‌های خاصی را در خود جای دهد.

اکنون دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ(TUM) راهی برای مطالعه کارآمد مکانیسم‌های مولکولی مقاومت در برابر بیماری یا مسائل زیست پزشکی در حیوانات کشف کرده‌اند. حیواناتی که به روش ژنتیکی مهندسی شده‌اند بینش مفصلی در مورد اساس مولکولی سلامت و بیماری به دانشمندان ارائه دادند.

گرچه گونه‌های دیگر مانند خوک شباهت بیشتری به فیزیولوژی انسان دارند اما دانشمندان عمدتاً روی موش‌هایی که به روش ژنتیکی اصلاح شده‌اند، تمرکز کردند. با استفاده از روش کریسپر کَس ۹ دانشمندان اکنون مرغ و خوک تولید کردند و می‌توانند ژن‌های مورد هدف در اندام‌های مورد نظر این حیوانات را تغییر دهند.

دانشمندان بدون ایجاد مدل‌های حیوانی جدید برای هر ژن مورد هدف، توانستند جهش‌های ژنی خاصی را به اندام مورد نظر وارد کنند یا حتی ژن‌های موجود را اصلاح کنند. این عمل تعداد حیوانات مورد نیاز برای تحقیق را کاهش می‌دهد.

"بنجامین شوستر"(Benjamin Schuster) از دانشگاه فنی مونیخ گفت: ایجاد نسل اولیه این حیوانات حدود سه سال به طول انجامید. کَس ۹ اکنون می‌تواند در تمام مراحل رشد حیوانات مورد استفاده قرار گیرد زیرا هر سلول بدن به طور دائم دارای پروتئین کَس ۹ است. ما توانسته‌ایم با موفقیت از این روش در جنین مرغ و همچنین در خوک‌های زنده استفاده کنیم.

دانشمندان دریافتند که مرغ‌ها و خوک‌های مهندسی شده دارای نوکلئاز کَس ۹ در تمام اندام‌ها هستند که این امر در تحقیقات زیست پزشکی و کشاورزی بسیار مهم است.

"آنجلیکا شنیکه"(Angelika Schnieke) دیگر محقق این مطالعه گفت: به دلیل وجود کَس ۹ در سلول‌ها فرآیندها به طور قابل توجهی تسریع و ساده می‌شوند. حیوانات دارای کَس ۹ به طور خاص امکان غیرفعال کردن ژن‌های مربوط به تومور و شبیه سازی رشد سرطان را فراهم می‌کنند.

پروفسور شوستر گفت :خوک‌ها و مرغ‌های دارای کَس ۹ محققان را قادر می‌سازند تا آزمایش کنند و دریابند کدام ژن‌ها در شکل گیری صفاتی مانند مقاومت در برابر بیماری مستقیماً در حیوان نقش دارند. مکانیسم سیستم کریسپر کَس ۹ همچنین می‌تواند برای مبارزه با عفونت‌ها با استفاده از ویروس‌های دی.ان.ای مفید باشد. آزمایشات اولیه کشت سلول نشان داد که این مورد در حال حاضر برای ویروس هرپس مرغ موثر است.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.