تاریخ انتشار : شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر : 585771

اگر خورشید فقط یک روز نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر خورشید فقط یک روز نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر خورشید فقط یک روز نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ نور و گرمای خورشید تضمین کننده حیات روی کره زمین است؛ اما اگر خورشید فقط یک روز نباشد، چه اتفاقی برای کره زمین و موجودات رخ مي‌دهد؟ نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی معمولا علاقه زیادی به سناریوهای پایان جهان دارند. هرچند که کارشناسان اخترفیزیک، زیست‌شناسان و مهندسان

اگر خورشید فقط یک روز نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

نور و گرمای خورشید تضمین کننده حیات روی کره زمین است؛ اما اگر خورشید فقط یک روز نباشد، چه اتفاقی برای کره زمین و موجودات رخ مي‌دهد؟

نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی معمولا علاقه زیادی به سناریوهای پایان جهان دارند. هرچند که کارشناسان اخترفیزیک، زیست‌شناسان و مهندسان فعال در ناسا و هزاران دانشگاه مختلف در سرتاسر جهان دائم مشغول بررسی فجایع مختلفی هستند که ممکن است روزی برای کره زمین اتفاق بیفتند.

اگر خورشید فقط یک روز نباشد، اتفاقات وحشتناکی در انتظار زمین خواهند بود

یکی از این اتفاقات می‌تواند خاموش شدن ناگهانی خورشید باشد یا اینکه به هر دلیل نتوانیم اشعه‌های حیات‌بخش آن را دریافت کنیم. اگر خورشید فقط برای یک روز نباشد، کره زمین با عواقب وحشتناکی مواجه خواهد شد که جبران آنها چندین سال طول می‌کشد. اگر این فاجعه رخ دهد، پس از هشت دقیقه آخرین اشعه خورشید به زمین می‌رسد و پس از آن تاریکی محض همه‌جا را فرا می‌گیرد.

اول از همه دمای سطح زمین به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. جالب است بدانید که در طول یک خورشید گرفتگی در کنیا در تنها چند دقیقه دما ۴ یا ۵ درجه کمتر شد. البته اگر خورشید سر جایش باقی بماند و فقط عاملی مانع از تولید نور یا رسیدن آن شود، چرخش گرانشی بدون تغییر ادامه خواهد یافت.

اما اگر خورشید منفجر شده یا از مکان فعلی در مرکز منظومه شمسی جابه‌جا شود، هرکدام از سیاره‌ها از مدار خود خارج خواهند شد و به مسیری کاملا متفاوت و جدید خواهند رفت. این اتفاق وحشتناک‌ترین سناریوی ممکن است؛ زیرا نمی‌دانیم که چه اتفاقی در انتظار زمین خواهد بود. آیا با سیاره‌ای دیگر برخورد خواهیم کرد؟ آیا اسیر گرانش یک ستاره ترسناک خواهیم شد؟ هیچ چیز مشخص نیست.

تاریکی زمین

هرچند که اگر چرخش گرانشی باقی بماند و سیاره‌ها از مدار خود خارج نشوند، باید با دنیایی بدون نور و گرما دست و پنجه نرم کنیم.

فارغ از تاریکی ناگهانی که ممکن است باعث وحشت و آشفتگی شدید در میان مردم شود، اگر خورشید فقط یک روز نباشد، مهمترین تغییر کاهش دمای سطح زمین خواهد بود. هرچند که اگر شرایط همینطور ادامه پیدا کند، دما به زیر صفر درجه خواهد رسید در طول یک سال نیز رکورد منفی ۱۰۰ درجه را ثبت خواهد کرد.

به طور میانگین اختلاف دمای روز و شب در کره زمین به حدود ۲ درجه می‌رسد. اگر فرض کنیم که یک منطقه تقریبا ۸ ساعت در روز نور آفتاب را دریافت کند، می‌توان کاهش ۲.۶ درجه‌ای در طول ۲۴ ساعت را انتظار داشت. بنابراین حیوانات و انسان‌ها کمی سرما را احساس خواهند کرد. این کاهش دما در کنار تاریکی می‌تواند از آینده‌ای ترسناک خبر دهد.

اگر خورشید یک روز نباشد

هرچند که اگر خورشید یک روز نباشد، گیاهان آسیب بسیار بیشتری خواهند دید. البته این آسیب به صورت تدریجی خواهد بود. گیاهان با پایدار نگه داشتن هوای قابل تنفس نقش مهمی در حفظ اکوسیستم زمین دارند. نور خورشید نیز برای رخ دادن فرآیند فوتوسنتز ضروری است. در نتیجه این فرآیند مواد مورد نیاز برای رشد گیاهان و همچنین اکسیژن تولید می‌شود.

اگر خورشید برای یک روز نباشد، گیاهان قادر به تامین مواد مورد نیاز خود و به تبع آن تولید اکسیژن نخواهند بود. البته برخی از باکتری‌ها و یکی از جانوران تازه کشف شده کف دریا مشکلی با نبود اکسیژن نخواهند داشت؛ اما ما همانند غواصی خواهیم بود که با یک کپسول اکسیژن محدود در اقیانوس گیر افتاده است.

اگر شرایط ادامه پیدا کند، حیات به طور کلی از زمین محو خواهد شد یا اگر دقیق‌تر بگوییم پس از سال‌ها تکامل به شرایط اولیه خود برمی‌گردد. اگر هم خورشید به شکل مجعزه‌آسایی پس از یک وقفه کوتاه برگردد، تغییر در دمای سطح زمین و ترکیب آن با نبود نور می‌تواند باعث از بین رفتن بسیاری از گیاهان شود. این اتفاق شکاف بزرگی در چرخه تعادلی کره زمین ایجاد خواهد کرد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.