تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۵:۴۳
کد خبر : 66908

اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید این تنظیمات را تغییر دهید

اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید این تنظیمات را تغییر دهید

اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید این تنظیمات را تغییر دهیداگر هنوز از Windows 10 استفاده می‌کنید؛ با تغییر برخی تنظیمات ویندوز ۱۰ می‌توانید جلوی نوتیفیکیشن‌ها و تبلیغات آزاردهنده را بگیرید، سرعت دستگا..

اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید این تنظیمات را تغییر دهید

اگر هنوز از Windows 10 استفاده می‌کنید؛ با تغییر برخی تنظیمات ویندوز ۱۰ می‌توانید جلوی نوتیفیکیشن‌ها و تبلیغات آزاردهنده را بگیرید، سرعت دستگاه را بهبود ببخشید و حریم خصوصی خود را تقویت کنید.

مایکروسافت در پاییز به تدریج عرضه سیستم عامل ویندوز ۱۱ را برای کاربران آغاز کرد. این نسخه از ویندوز تا اواسط سال ۲۰۲۲ برای تمامی دستگاه‌های سازگار در دسترس خواهد بود؛ اما اگر از آن دسته کاربرانی به شمار می‌آیید که هنوز منتظر آپدیت Windows 11 هستند یا نسبت به این آپدیت تردید دارند، جای نگرانی نیست. زیرا شما می‌توانید تا سال ۲۰۲۵ یعنی زمان پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۱۰ از این نسخه استفاده کنید.

تنظیمات ویندوز 10

هرچند که بهتر است تا آن زمان برخی از تنظیمات ویندوز ۱۰ را تغییر دهید تا عملکرد بهتری را شاهد باشید. برخی از این تنظیمات سبب نمایش تبلیغات و نوتیفیکیشن‌های بیشتر می‌شوند و حتی ممکن است دستگاه شما را کند کنند. در ادامه به ۸ مورد از تنظیمات ویندوز ۱۰ می‌پردازیم که به صورت پیش‌فرض فعال هستند و بهتر است هرچه زودتر آنها را غیرفعال کنید.

تغییر تنظیمات ویندوز ۱۰ برای عملکرد بهتر

آپدیت‌های متمرکز بر اشتراک فایل

ویندوز ۱۰ به یک قابلیت جدید مجهز شده است که سعی می‌کند سیستم ارائه آپدیت را بهبود ببخشد. در واقع به کمک این سیستم شما می‌توانید آپدیت‌های مختلف را از سایر کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ دریافت کنید و فقط محدود به سرورهای مایکروسافت نباشید. مشکل اینجاست که طبیعتا سیستم شما نیز به یک هاب اشتراک گذاری آپدیت برای سایر کاربران ویندوز ۱۰ تبدیل خواهد شد.

تنظیمات ویندوز 10

این قابلیت به صورت پیش فرض فعال است؛ اما شما می‌توانید با رفتن به بخش «آپدیت و امنیت» در قسمت تنظیمات آن را متوقف کنید. در این قسمت گزینه Delivery Optimization را از پنل سمت چپ انتخاب کرده و در نهایت گزینه Allow downloads from other PCs را غیر فعال کنید.

نوتیفیکیشن‌های آزاردهنده

بخش اکشن سنتر ویندوز ۱۰ می‌تواند یک هاب مفید برای تمامی نوتیفیکیشن‌ها،َ یادآورها و برنامه‌های تازه نصب شده شما باشد؛ اما وقتی نوتیفیکیشن‌ها بیش از حد شوند، آزاردهنده خواهند بود. مخصوصا اینکه در میان آنها برخی موارد غیر ضروری همچون نکته‌های راهنمای ویندوز دیده می‌شوند.

تنظیمات ویندوز 10

شما می‌توانید با رفتن به بخش سیستم از قسمت تنظیمات ویندوز نوتیفیکیشن‌های خود را مدیریت کنید. در قسمت سیستم گزینه Notifications & actions را انتخاب کرده و موارد زیر را غیرفعال کنید.

  • Get tips, tricks and suggestions when you use Windows
  • Show me the Windows welcome experience after updates and occasionally when I sign in to highlight what’s new and suggested

شما همچنین می‌توانید اعلانات برنامه‌های مختلف را به صورت جداگانه غیرفعال کنید.

تبلیغات منو استارت

مایکروسافت آنقدر تمایل دارد کاربران را به سمت برنامه‌های فروشگاه ویندوز ترغیب می‌کند که ممکن است گاهی برنامه‌هایی که هرگز دانلود نکرده‌اید را در منو استارت خود ببینید. این برنامه‌های پیشنهادی در واقع همان تبلیغات هستند.

تنظیمات ویندوز 10

شما می‌توانید با رفتن به بخش Personalization از قسمت تنظیمات ویندوز ۱۰ و انتخاب گزینه Start از منو سمت چپ، این تبلیغات آزاردهنده را غیر فعال کنید. تنها کافیست در مسیر گفته شده روی تاگل Show suggestions occasionally in Start کلیک کنید تا دیگر آنها را نبینید.

تبلیغات هدفمند از برنامه‌های شخص ثالث

مایکروسافت قطعا عادات وبگردی و اولویت‌های شما را در ویندوز ۱۰ تحت نظر دارد. شما حتی یک کد تبلیغاتی (مرتبط با اکانت مایکروسافت) منحصر به فرد دارید که این شرکت از آن برای نمایش تبلیغات هدفمند به شما استفاده می‌کند. بدتر از همه اینکه مایکروسافت این کد تبلیغاتی را با سایر برنامه‌های شخص ثالث در فروشگاه ویندوز به اشتراک می‌گذارد؛ مگر اینکه شما به صورت دستی جلوی این رویه را بگیرید.

تنظیمات ویندوز 10

برای غیر فعال کردن این ویژگی در تنظیمات ویندوز ۱۰ به آدرس زیر بروید:

  • Privacy > General > Let apps use advertising ID to make ads more interesting to you based on your app activity

آشنایی هرچه بیشتر کورتانا با شما

کورتانا می‌تواند دستار شخصی تطبیق‌ پذیر شما در ویندوز ۱۰ باشد، ولی خب با توجه به اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کند، این دستیار هوشمند ممکن است کمی بیش از حد شما را بشناسد. کورتانا سعی می‌کند با جمع‌آوری داده‌های مرتبط با الگوی صحبت، دست‌خط و تاریخچه تایپ شما هرچه بیشتر با شما آشنا شود و این چیز خوبی نیست.

تنظیمات ویندوز 10

اگر می‌خواهید جلوی آشنایی هرچه بیشتر کورتانا را گرفته و اطلاعات جمع‌آوری شده شخصی خود را از دستگاه حذف کنید، به قسمت تنظیمات ویندوز ۱۰ رفته و گزینه Privacy را انتخاب کنید. در این قسمت وارد قسمت Inking & typing شوید و تنها گزینه موجود را غیرفعال کنید.

اجرای برنامه‌ها در پس زمینه

در ویندوز ۱۰ بسیاری از برنامه‌ها به صورت پیش فرض در پس زمینه اجرا می‌شوند. یعنی اینکه حتی اگر آنها را باز نکرده باشید هم در پس زمینه فعالیت می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند اطلاعات دریافت کنند، نوتیفیکیشن بفرستند، آپدیت‌های مختلف را دانلود کرده و نصب کنند و به طور کلی بخشی از پهنای باند و عمر باتری شما را به خود اختصاص دهند.

تنظیمات ویندوز 10

اگر از یک دستگاه با قدرت پردازشی محدود و یا یک اینترنت محدود و گران‌قیمت استفاده می‌کنید، بهتر است این قابلیت را غیرفعال کنید. برای این کار در تنظیمات ویندوز ۱۰، وارد قسمت Background apps از بخش Privacy شوید و گزینه Let apps run in the background را غیرفعال کنید. شما همچنین می‌توانید این کار را برای هر برنامه به صورت جداگانه انجام دهید.

همگام‌سازی

ویندوز ۱۰ با همگام‌سازی عجین شده است و همه‌چیز را سینک می‌کند. از تنظیمات سیستم و تم‌ها گرفته تا گذرواژه‌ها و تاریخچه جستجو. مایکروسافت همه این موارد را به صورت پیش‌فرض با تمامی دستگاه‌های متصل به اکانت مایکروسافت شما همگام می‌کند. ولی خب همه تمایل ندارند که مثلا تاریخچه جستجوی آنها در گوشی با کامپیوتر همگام شود.

تنظیمات ویندوز 10

اگر از این دسته هستید، می‌توانید در قسمت تنظیمات ویندوز ۱۰ به قسمت Accounts رفته و سپس از پنل سمت چپ گزینه Sync your settings را انتخاب کنید. در این قسمت شما می‌توانید یا تمامی همگام‌سازی‌ها را به طور کلی غیرفعال کنید یا اینکه به صورت موردی این کار را انجام دهید.

بروزرسانی‌های خودکار

ویندوز ۱۰ به صورت خودکار آپدیت‌های سیستم عامل را دانلود کرده و نصب می‌کند. اگرچه این آپدیت‌ها به عملکرد بهتر سیستم شما کمک خواهد کرد و امنیت آن را تا حد زیادی تضمین می‌کند؛ اما تعداد زیادی از کاربران از این موضوع خوشنود نیستند.

اگر نمی‌خواهید برای یک مدت مشخص سیستم شما آپدیت‌های ویندوز را دریافت کند، می‌توانید به بخش تنظیمات ویندوز ۱۰ رفته و از قسمت Updates گزینه Advanced Options را انتخاب کنید.

تنظیمات ویندوز 10

در این مرحله می‌توانید تحت گزینه Pause updates، آپدیت را تا ۳۵ روز به تاخیر بیندازید. البته پس از ۳۵ روز دیگر قادر به عقب انداختن آپدیت نخواهید بود و باید سیستم خود را به‌روز کنید.

اما اگر به طور کلی نمی‌خواهید هیچگونه آپدیتی را به صورت خودکار دریافت کنید. ابتدا موی استارت را باز کنید و در قسمت جستجو عبارت gpedit.msc را تایپ کنید تا Local Group Policy Editor اجرا شود. سپس به آدرس زیر بروید:

تنظیمات ویندوز 10

Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update

تنظیمات ویندوز 10

در این مرحله در سمت راست به دنبال گزینه Configure Automatic Updates بگردید و روی آن کلیک کنید. در پنجره جدیدی که باز می‌شود، گزینه Enabled را انتخاب کرده و در بخش پایین گزینه Notify for download and auto install را انتخاب کنید. در نهایت روی گزینه Apply و اوکی کلیک کرده و سیستم خود را ری‌استارت کنید.

جمع‌بندی

با تغییر دادن موارد فوق در بخش تنظیمات ویندوز ۱۰ می‌توانید سرعت سیستم خود را افزایش دهید و تا حد زیادی از تعداد تبلیغات و نوتیفیکیشن‌های آزاردهنده بکاهید. همچنین شما می‌توانید مانع از دسترسی برنامه‌های شخص ثالث به داده‌های خود برای ارائه تبلیغات هدفمند شوید.

منبع :Cnetمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.