تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
کد خبر : 58727

اپل یا گوگل؟ زودتر انتخاب کنید وگرنه مهاجرت بین این دو غیر ممکن می‌شود

اپل یا گوگل؟ زودتر انتخاب کنید وگرنه مهاجرت بین این دو غیر ممکن می‌شود

اپل یا گوگل؟ زودتر انتخاب کنید وگرنه مهاجرت بین این دو غیر ممکن می‌شودانتخاب بین اپل یا گوگل به یک مسئله مهم تبدیل شده است و اگر هرچه زودتر اکوسیستم خود را مشخص نکنید، در آینده مجبورید هزینه‌های زیادی..

اپل یا گوگلاپل یا گوگل؟ زودتر انتخاب کنید وگرنه مهاجرت بین این دو غیر ممکن می‌شود

انتخاب بین اپل یا گوگل به یک مسئله مهم تبدیل شده است و اگر هرچه زودتر اکوسیستم خود را مشخص نکنید، در آینده مجبورید هزینه‌های زیادی را متحمل شوید.

اپل و گوگل در حال گسترش اکوسیستم خود هستند و به زودی روی آوردن از یکی از آنها به دیگری کار بسیار سختی خواهد شد و یا به عبارتی حتی غیرممکن می‌شود. با گجت نیوز همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

اپل یا گوگل مسئله این است!

بحث درباره اینکه کدام یک از سیستم عامل‌های اندروید یا iOS انتخاب بهتری برای کاربران هستند، سال‌ها است که ادامه دارد؛ اما حالا شما باید یک اکوسیستم را انتخاب کنید و همین کار را سخت‌تر می‌کند. اپل و گوگل هر دو اکوسیستم‌های نسبتا جامعی دارند و بدون شک در سال‌های آینده شاهد گسترش و بهبود آنها نیز خواهیم بود.

اپل یا گوگل

معمولا اکوسیستم‌ها را به باغچه‌هایی با دیوار‌های کشیده در اطراف آنها تشبیه می‌کنند و اگر بخواهیم کمی بدبینانه نگاه کنیم شرایط همینگونه است. هر روز این دیوار‌ها بلند‌تر می‌شوند و به همین خاطر بهتر است که هرچه سریع‌تر اکوسیستم مورد نظر خود را انتخاب کنید.

چرا مهاجرت از یک اکوسیستم به دیگری سخت است؟

اخیرا تصمیم گرفتم گوشی آیفون خود را کنار بگذارم و برای مدتی از گلکسی زد فلیپ ۳ استفاده کنم (نویسنده اصلی متن). من قبل از این نیز از گوشی‌های اندرویدی استفاده کرده بودم و حتی الان نیز از خیلی از ابزار‌های گوگل بهره می‌برم؛‌ بنابراین با این اکوسیستم کاملا غریبه نیستم؛ اما مهاجرت بین دو اکوسیستم واقعا اذیت‌ کننده بود و خیلی طول کشید.

اپل یا گوگل

گذرواژه‌های ذخیره شده در iCloud Keychain با دستگاه اندرویدی هماهنگ نمی‌شوند، دستگاه نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام برنامه‌ها را دانلود کند و به یک ابزار جانبی برای این کار احتیاج دارد، کارت‌های که برای پرداخت‌های موبایلی در اکوسیستم اپل تهیه کرده‌اید را نمی‌توانید در اندروید استفاده کنید و لیستی از مشکلات که انگار پایانی ندارند. چرا شرایط اینگونه است؟

چرا تغییر اکوسیستم آزاردهنده است؟

عامل اصلی شرایط کنونی نبود سازگاری بین پلتفرمی است. هر شرکت نرم افزار اختصاصی خود را توسعه می‌دهد و طبیعتا با نرم افزار شرکت دیگر سازگار نیست. به عنوان مثال اگر از کاربران iCloud Keychain هستید، نمی‌توانید به این سرویس در سیستم عامل گوگل دسترسی داشته باشید و یا اگر از Google Password Manager استفاده می‌کنید، در سیستم عامل موبایلی اپل از آن خبری نیست.

البته لزوما نبود سازگاری بین پلتفرمی یک نکته منفی نیست. بدین ترتیب شرکت‌ها می‌تواند محصول بسیار بهتری را برای سیستم عامل اختصاصی خود توسعه دهند. از طرفی هم کاربران زیادی به فکر مهاجرت از اپل به گوگل یا برعکس نیستند و همین نیز می‌تواند عاملی برای متقاعد کردن کاربران به ماندن در یک پلتفرم باشد. در واقع این کاری است که همه کسب و کار‌ها به آن تمایل دارند.

اپل یا گوگل

اگر در حال حاضر تمامی گذرواژه‌های خود را روی iCloud Keychain ذخیره کرده‌اید، تمام فایل‌هایتان روی آیکلاد درایو قرار دارد و از اپل واچ، ایرپادز و اپل کارت استفاده می‌کنید؛ مهاجرت به اکوسیستم گوگل غیر ممکن است.

ایرپاد‌ها و اپل واچ شما در کنار یک دستگاه اندرویدی عملکرد خوبی نخواهند داشت؛ بنابراین مجبور می‌شوید لوازم جانبی جدید خریداری کنید. تازه پس از آن نیز باید چندین گیگابایت فایل را به صورت دستی دانلود کرده و مجددا آپلود کنید.

اپل یا گوگل

البته این موضوع درباره گوگل و محصولات اندرویدی هم صدق می‌کند. طبیعتا استفاده از یک ساعت هوشمند مجهز به Wear OS و یا پیکسل بادز نیز در کنار آیفون‌های اپل سخت خواهد بود. در این حالت نیز انتفال گذرواژه‌ها از کروم پسوردز و فایل‌ها از گوگل درایو معضلی جداگانه است.

البته تفاوت‌ها فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود و در کوچکترین جزئیات نیز شگفت زده خواهیم شد. اگر به انتقال فایل‌ها با استفاده از AirDrop بین آیفون و مک عادت کرده‌اید،‌ باید آن را در اکوسیستم گوگل فراموش کنید. حتی نحوه ارسال پیام‌های متنی نیز کاملا تغییر می‌کند.

اکوسیستم گوگل یا اپل در حال حاضر از چه محصولاتی تشکیل می‌شوند؟

اکوسیستم اپل شامل تمامی محصولات سخت افزاری این برند و سرویس‌های نرم افزاری آن است. این مجموعه محصولات و سرویس‌هایی همچون آیفون، اپل واچ، Xcode، آیکلاد کیچین، اپل کارت و … را در بر می‌گیرد.

اپل یا گوگل

از آنجایی که سیستم عامل اندروید به گوگل تعلق دارد، می‌توان گفت که تمامی دستگاه‌های اندرویدی در کنار گوگل درایو، کروم پسوردز و Google Pay اکوسیستم گوگل را شکل می‌دهند.

البته هر دو شرکت سرویس‌هایی برای ایمیل، مشاهده و ویرایش اسناد و ذخیره سازی ابری فایل‌ها با نام‌های آیکلاد، جیمیل، داکس، Pages، گوگل درایو و آیکلاد درایو ارائه می‌دهند؛ اما این موارد تا حدودی با پلتفرم‌های دیگر نیز سازگاری دارند و به همین خاطر می‌توان از آنها در اکوسیستم رقیب استفاده کرد.

چرا در آینده تغییر از گوگل به اپل یا برعکس سخت‌تر خواهد شد؟

همانطور که دیدیم، در حال حاضر هم تغییر از یک اکوسیستم به اکوسیستم دیگر کار نسبتا سختی است و خبر بد اینکه این کار در آینده سخت‌تر نیز خواهد شد. هیچکس جز تیم کوک و سوندار پیچای نمی‌دانند که در آینده چه محصولات و سرویس‌هایی به این اکوسیستم‌ها اضافه خواهند شد.

اما می‌توان با اطمینان گفت که آنها در جایگاه فعلی متوقف نخواهند شد. هر بار یکی از شرکت‌های گوگل یا اپل یک محصول یا سرویس جدید را روانه بازار کند، اکوسیستم خود را گسترش داده است . در واقع شما مجبورید در صورت مهاجرت یک دستگاه بیشتر را تعویض کنید و داده‌های خود را به صورت دستی به آن انتقال دهید.

اپل یا گوگل

بر اساس شنیده‌ها هر دو شرکت در حال کار روی ماشین‌های برقی یا خودران خود هسند. آنها می‌خواهند در آینده نزدیک از محصولات مبتنی بر واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده خود رونمایی کنند و حتی گفته می‌شود که اپل در فکر توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی است.

اگر از اکوسیستم اپل استفاده کنید در آینده وضعیت شما اینگونه خواهد بود:

  • در حال رانندگی با اپل کار هستید.
  • ار گوشی آیفون خود استفاده می‌کنید.
  • تمرینات ورزشی خود را با استفاده از اپل واچ مدیریت می‌کنید.
  • مک بوک نقشی اساسی در زندگی کاری شما دارد.
  • پرداخت‌های خود را با استفاده از اپل کارت انجام می‌دهید و کارت‌های مورد اشاره را نیز با استفاده از Apple Current Account مدیریت می‌کنید.
  • موتور جستجوی اپل را جایگزین گوگل سرچ کرده‌اید.
  • گذرواژه‌ها، کد‌های احراز هویت دو عاملی و فایل‌های خود را در آیکلاد ذخیره می‌کنید.
  • با اپل گلس هم بازی می‌کنید.

به نظر شما با وجود موارد فوق امکان مهاجرت از اکوسیستم اپل به گوگل وجود خواهد داشت؟ قبول دارم که مثال فوق کمی اغراق آمیز است؛ اما قطعا متوجه منظورم می‌شوید. وقتی اپل یا گوگل چنین خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهند، جایگزینی آنها با یکدیگر به این راحتی نخواهد بود.

چطور اکوسیستم مناسب خود را انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از انتخاب اکوسیستم می‌شود،‌ شما کار سختی پیش رو ندارید. خیلی راحت اکوسیستمی را انتخاب کنید که در حال حاضر بیشترین استفاده را از آن می‌کنید. همه افراد در نهایت مجبورند از بین گوگل یا اپل یکی را انتخاب کنند.

اپل یا گوگل

اگر در حال حاضر از محصولات اپل استفاده می‌کنید و حس خوبی به آنها دارید پس بهتر است در همین اکوسیستم باقی بمانید و از هماهنگی مثال زدنی بین سرویس‌های آن لذت ببرید. یادتان باشد که مهمترین عامل، علاقه شما به یک محصول است. پس لزومی ندارد که صرفا به خاطر امکانات بیشتر از محصولی استفاده کنید که از آن بدتان می‌آید.

اگر هم در اکوسیستم گوگل هستید،‌ فراموش نکنید که تنوع بالای سخت افزاری این پلتفرم را جای دیگر نمی‌توان یافت. در اکوسیستم گوگل گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی و همچنین ساعت‌های هوشمند مجهز به Wear OS زیادی وجود دارند که توسط تولید کنندگان مختلف ارائه شده‌اند. پس طبیعتا حق انتخاب بیشتری دارید.

اکوسیستمی که انتخاب می‌کنید بزرگترین تصمیم شماست!

تکنولوژی هر روز بیشتر با زندگی ما ترکیب می‌شود و به همین خاطر انتخاب بین گوگل یا اپل حتی می‌تواند سبک زندگی شما را تا حدودی تغییر دهد. همانطور که پیشتر گفتیم در آینده تغییر از یک اکوسیستم به دیگری بسیار سخت و چالش برانگیز خواهد شد. پس بهتر است همین الان انتخاب کنید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.