تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر : 66921

اپل و سامسونگ بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱ هستند

اپل و سامسونگ بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱ هستند

اپل و سامسونگ بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱ هستندعنوان بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱ میلادی به دو کمپانی اپل و سامسونگ می‌رسد که بیشتر از دیگر رقبا گجت‌های الکترونیکی راهی بازار کردند.
کمپ..

اپل و سامسونگ بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱ هستند

عنوان بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱ میلادی به دو کمپانی اپل و سامسونگ می‌رسد که بیشتر از دیگر رقبا گجت‌های الکترونیکی راهی بازار کردند.

کمپانی پژوهشی آمریکایی گارتنر که تخصص آن تحقیقات تجاری و مطالعه بازار است در گزارش خود از سال ۲۰۲۱ اظهار داشت مجموعا ۵۸۳.۴۷۷ میلیارد دلار تراشه توسط کمپانی‌های الکترونیکی خریداری شد که در مقایسه با سال قبل از آن رشد ۲۵.۱ درصدی داشت.

در این بین اپل بیشتر از هر کمپانی دیگری تراشه دریافت و مبلغ ۶۸.۲۶۹ میلیارد دلار را صرف خرید آن‌ها کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ از رشد ۲۶.۰ درصدی حکایت دارد. عملکرد اپل در فروش گوشی هوشمند به خصوص آیفون ۱۲ و ۱۳ و همچنین کامپیوترهای شخصی بسیار چشمگیر این بود. این کمپانی که همیشه گوشی‌های و تبلت‌هایش را با تراشه انحصاری خود راهی بازار می‌کرد، از اواخر ۲۰۲۰ لپ تاپ‌هایش را نیز با تراشه انحصاری خود به دست مشتری می‌رساند که سبب افزایش تقاضای آن برای خرید تراشه می‌شود.

پس از آن سامسونگ قرار دارد که با مجموع خرید ۴۵.۷۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، رشد ۲۸.۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن را تجربه کرد. سامسونگ خود بزرگ‌ترین سازنده گوشی، انواع تراشه حافظه دائم و موقت و تلویزیون در دنیا به شمار می‌رود. همچنین به صورت کلی بزرگ‌ترین کمپانی تراشه‌ساز و پس از TSMC دومین تولید کننده بزرگ تراشه نیمه رسانا در دنیا محسوب می‌شود؛ دقت داشته باشید تراشه‌ساز به کمپانی‌هایی گفته می‌شود که در حوزه نیمه هادی فعالیت دارند، اما تولید کننده دارای خط تولید است و آن‌ها را تولید می‌کند. سامسونگ یک کمپانی تراشه‌ساز و تولید کننده محسوب می‌شود.

پس از آن نوبت به چینی‌ها می‌رسدکه لنوو با خرید ۲۵.۲۸۳ میلیارد دلار تراشه در صدر آن‌ها قرار دارد. پس از لنوو دیگر هموطنش BBK قرار دارد که مالک کمپانی‌های اوپو، ویوو، وان پلاس، ریلمی و iQOO است. تراشه‌های خریداری شده توسط این کمپانی برای ساخت گجت توسط زیرمجموعه‌هایش هستند. این کمپانی در سال پیش ۲۳.۳۵ میلیارد دلار تراشه خریداری کرد که نسبت به سال قبل از آن رشد ۶۳.۸ درصدی داشت! در حال حاضر اوپو و ویوو پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار چین بوده و در رده بندی جهانی در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار می‌گیرند.

بزرگترین خریداران تراشه

لنوو نیز رشد ۳۲.۹ درصدی تجربه کرد. این کمپانی به لطف بازار متعصب و پرتقاضای چین پرفروش‌ترین برند لپ تاپ در دنیاست و اکثر تراشه‌های خریداری شده توسط آن شامل پردازنده، گرافیک و رم است.

کمپانی آمریکایی دل در رتبه پنجم بزرگترین خریداران تراشه قرار دارد و در سالی که گذشت با مجموع خرید ۲۱.۰۹۲ میلیارد دلار تراشه، رشدی ۲۵.۴ درصدی داشت. این کمپانی پس از لنوو دومین برند پرفروش لپ تاپ در دنیاست که البته اگر لنوو بازار چین را نداشت، دل در جایگاه نخست قرار می‌گرفت.

شیائومی که سومین گوشی‌ساز بزرگ دنیا محسوب می‌شود نیز ۱۷.۲۵۱ میلیارد دلار تراشه خرید که با رشد ۶۸.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، بیشترین نرخ رشد را در بین خریداران تراشه داشت. پس از تیم نارنجی، هواوی با ۱۵.۳۸۲ میلیارد دلار خرید قرار دارد که نسبت به سال ۲۰۲۰ یک رشد منفی ۳۲.۳ درصدی تجربه کرد و تنها کمپانی حاضر در لیست است که خرید آن نسبت به سال پیش کاهش یافت.

تحریم‌های آمریکا سبب فلج شدن این کمپانی شده،‌ طوری که دیگر در بین ۱۰ تولید کننده برتر گوشی نیز قرار ندارد و میزان عرضه گوشی‌هایش در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ کاهش تقریبا ۸۲ درصدی داشت. هرچند همچنان در زمینه فروش تجهیزات مخابراتی همچنان رتبه نخست را دارد. بد نیست بدانید کمپانی آنر که پیشتر زیرمجموعه هواوی بود در حال حاضر هفتمین برند پرفروش گوشی در دنیاست.

به گفته گارتنر فروش تراشه در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۵.۱ درصد بیشتر از ۲۰۲۰ بود، با این حال تقاضا همچنان بیشتر از عرضه است. به گفته این کمپانی میانگین قیمت فروش تراشه صعودی است و تراشه‌های واحد میکروکنترلر (MCU) و ASP (که برای مدارهای یکپارچه منطقی هستند) و… قیمتشان ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. در حال حاضر صنعت الکترونیک با بحران کمبود تراشه مواجه است و این موضوع سبب تقلای کمپانی‌ها برای دریافت سهم بیشتر از تولید کنندگان می‌شود. گفته می‌شود این کمبود حتی تا ۲۰۲۳ نیز ادامه دارد. در این بین اپل به لطف رابطه بسیار نزدیکش با صنایع نیمه رسانای تایوان موسوم به TSMC با ثبات‌ترین زنجیره تامین تراشه را دارد. سامسونگ نیز خود دارای خط تولید بوده و از گزند بحران کمبود تراشه در امان است.

منبع :gizchinaمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.