تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر : 68638

اپل و ساخت یک لپ تاپ منعطف؛ سرانجام طلسم شکسته می‌شود؟

اپل و ساخت یک لپ تاپ منعطف؛ سرانجام طلسم شکسته می‌شود؟

اپل و ساخت یک لپ تاپ منعطف؛ سرانجام طلسم شکسته می‌شود؟میل کاربران به استفاده از دیوایس‌های تاشو که موجب افزایش سهولت و یکپارچگی شده، اپل را هم به ساخت یک لپ تاپ منعطف واداشته است.
اگرچه سال‌هاست که دو..

اپل و ساخت یک لپ تاپ منعطف؛ سرانجام طلسم شکسته می‌شود؟

میل کاربران به استفاده از دیوایس‌های تاشو که موجب افزایش سهولت و یکپارچگی شده، اپل را هم به ساخت یک لپ تاپ منعطف واداشته است.

اگرچه سال‌هاست که دو محصول شاخص اپل یعنی آی‌پد و لپ تاپ مک بوک با طراحی‌های تقریبا تکراری خود، طرفداران پر و پا قرص و کاربران بسیاری را در سراسر جهان به‌دنبال داشته، اما فناوری همواره در حال رشد و نوآوری‌های جدید به مرور جای خود را در میان مردم باز خواهند کرد. با نگاهی به گلکسی فولد ۲۰۱۹ که به‌عنوان اولین گوشی منعطف و تاشوی سامسونگ، درمی‌یابیم که ریسک سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط این شرکت در بخش طراحی و توسعه نتیجه‌بخش بوده و با انتشار نسخه‌های جدیدتر و بهتر سری Fold در هر سال، سامسونگ تلفن‌های تاشو را به‌طور عمده به بخشی جدایی‌ناپذیر و برجسته در میان خطوط تولید خود تبدیل کرده است.

اگرچه اولین محصول از سری Fold، شروعی دشوار و پر فراز و نشیب را تجربه کرد، اما جدیدترین نسل، یعنی گلکسی فولد ۳، نشان‌دهنده بلوغ سامسونگ در تولید یک گوشی منعطف با بهره‌گیری از ترکیبی میان تبلت و تلفن هوشمند است. در واقع می‌توان با خرید این محصول، با یک تیر دو نشان زد و گزینه راحت‌تری برای جابجایی میان دو دیوایس مختلف محسوب می‌شود.

آیا اپل برای ساخت یک لپ تاپ تاشو و منعطف مصمم است؟

همان‌طور که اشاره شد، گلکسی زد فولد ۳، یک تبلت و گوشی هوشمند را در بدنه منعطف خود جای داده است. از دیگر محصولات ۲ در ۱، می‌توان مثلا به سری سرفیس مایکروسافت اشاره کرد که در کنار خصوصیات مبتنی بر رایانه شخصی، از لحاظ ابعاد، وزن و خصوصیات جابجایی، نقش تبلت را نیز ایفا می‌کند.

همه این دستگاه‌ها یک هدف اضافه را دنبال می‌کنند، آن‌هم بی نیاز کردن کاربر از خرید دو دستگاه مختلف است. اپل تا به امروز در قبال تولید دستگاه‌های ادغامی (لپ تاپ – تبلت) موضعی سرسخت داشته و سیاست این شرکت بر این اصل استوار بوده که برای لمس تجربه کامل کاربری اپل، باید تمام دیوایس‌های این شرکت را به‌طور مجزا خریداری کرد.

می‌توان از عدم پشتیبانی مک بوک‌ها از نمایشگرهای لمسی، عدم ساپورت آیپد از برنامه‌های دسکتاپ و یا عدم تجهیز آیفون‌ها به قلم، به‌عنوان نمونه‌هایی برای اثبات سیاست اپل نام برد. برای در اختیار داشتن تجربه کاملی از اکوسیستم اپل، مجبور هستید تا حداقل یک مک بوک و آی‌پد را به‌طور جداگانه خریداری کنید. اپل بسیار مراقب بوده تا از ایجاد اختلال و هم‌پوشانی در فروش هر دستگاه خود، با استفاده از تفکیک کردن مشخصات و خصوصیات هر یک و عدم ترکیب ویژگی‌های کلیدی آنها در یک محصول جلوگیری کند.

احتمالا یکی از دلایلی که آی‌پد هنوز برنامه‌های دسکتاپ MacOS (سیستم عامل لپ تاپ های اپل) را دریافت نکرده، اعمال همین سیاست باشد. زیرا این کار ممکن است باعث کاهش فروش مک بوک ایر شود. اگرچه این اقدام از منظر تجاری منطقی و توجیه‌پذیر است، اما اگر از کاربران آی‌پد هستید و می‌خواهید از پتانسیل کامل تبلت خود بهره ببرید و از آن برای مقاصد دیگر استفاده کنید، شاید خرید مک بوک برای شما چندان جذاب و مقرون به‌صرفه نباشد.

در هر حال، مک بوک و آِی‌پد پرو هم‌اکنون از معماری یکسانی استفاده می‌کنند، پردازنده‌ مشابهی دارند و تصور اینکه اپل در نهایت این دو را در یک دستگاه جدید ادغام نکند، بعید به‌نظر می‌رسد.

به گفته راس یانگ از تحلیل‌گران معتبر و هم‌چنین مارک گورمن از بلومبرگ، اپل در حال کار بر روی یک دستگاه ادغامی از ترکیب آیپد/مک‌بوک و منعطف (تاشو) با نمایشگر ۲۰ اینچی است. پس به‌نظر می‌رسد طلسم در حال شکسته شدن است!

اگر این ادعا صحت داشته باشد، دیگر مجبور نیستید چندین دستگاه مختلف اپل را برای سناریوهای مختلف خریداری کنید، بلکه خرید یکی برای دسترسی به همه امکان‌پذیر خواهد بود. البته این رویا در صورتی محقق خواهد شد که با دستگاهی مشابه با مک‌بوک، اما با نمایشگر لمسی و طراحی منعطف و تاشو طرف باشیم.

آی‌پد یا مک‌ بوک منعطف؛ کدام‌یک؟

آیا اپل در حال ساخت یک لپ تاپ منعطف است؛ سرانجام طلسم شکسته خواهد شد؟

این سوال مهمی است و هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی به آن پاسخ داد. اگر به لپ‌ تاپ های تاشوی تمام صفحه موجود در بازار نگاه کنیم، به ویژه سری تینک‌پد X1 فولد از لنوو، در می‌یابیم که همگی از یک سیستم‌عامل کامل ویندوزی با پشتیبانی کامل از دسکتاپ استفاده می‌کنند. طبق ادعای برخی حساب‌ها، اپل نیز قصد دارد تا کاری شبیه به این دستگاه خاص از لنوو را انجام دهد، بنابراین آیا می‌توانیم انتظار یک مک بوک تاشو و منعطف را داشته باشیم؟

برای تحقق این گمانه‌زنی، اپل باید به‌طور انقلابی تصمیمی را اتخاذ کند همواره مخالف سرسخت آن بوده، آن هم یعنی اینکه نمایشگر لمسی و قلم را به سیستم‌عامل MacOS دسکتاپ خود اضافه کند. از آنجایی‌که اکوسیستم مک با هدف کاربری لمسی طراحی نشده است، بنابراین به تغییرات خاصی نیاز خواهد داشت.

بنابراین، با در نظر گرفتن این احتمال و تئوری، می‌توان حدس زد که آنچه اپل برای تولید یک دیوایس منعطف در نظر دارد، در واقع نه یک مک بوک منعطف، بلکه یک آی‌پد تاشو خواهد بود. تبلتی منعطف که از سیستم‌عامل آشنای iPadOSS استفاده می‌کند که با بهره‌گیری از پشتیبانی قلم، قابلیت اجرای تعداد زیادی از برنامه‌ها را به‌وسیله نمایشگر لمسی، در خود جای داده است.

چه زمانی می‌توانیم انتظار عرضه یک مک بوک، آی‌پد یا آیفون منعطف را داشته باشیم؟

آیا اپل در حال ساخت یک لپ تاپ منعطف است؛ سرانجام طلسم شکسته خواهد شد؟

به ادعای بسیاری از تحلیل‌گران و افشاگران، اپل هم‌چنان در حال تجزیه و تحلیل بازار محصولات تاشو و منعطف است و هنوز به این اطمینان نرسیده که آیا این بازار ارزش سرمایه‌گذاری را خواهد داشت یا خیر.

فارغ از چالش‌های پیش رو در فرآیند تحقیق و توسعه برای یک آی‌پد تاشو، تولید انبوه دستگاه، عرضه و بازاریابی آن نیز بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود و حتی برای شرکت تریلیون دلاری اپل نیز با زحمت و تلاش فراوان همراه است. این نکته را نباید فراموش کرد که در تاریخ این شرکت، هیچ‌گاه ریسک‌های سرمایه‌گذاری برای عرضه محصولی غیرضروری نتیجه نداده است.

با این‌حال، اکثر قریب به اتفاق گمانه‌زنی‌ها، از تولید یک محصول منعطف توسط اپل در سال‌های آینده حکایت دارند. بنابراین سوال اینجاست که چه زمانی آی پد ( یا مک بوک ) تاشوی اپل عرضه خواهد شد؟ طبق آخرین شایعات، آیفون تاشو این شرکت احتمالا در بازه بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ مورد عرضه قرار خواهد گرفت و می‌توان انتظار داشت که یک آی‌پد یا لپ تاپ منعطف نیز در بازه‌ای یکسان رونمایی شود.

اپل رویدادی را در روز ۸ مارس در پیش دارد، مطابق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود تا دو محصول آیفون SE 3 و نسخه جدید ایرپاد در آن رونمایی شوند. با این‌حال ممکن است شاهد یک معرفی غافل‌گیرکننده از عینک AR اپل نیز باشیم، هرچند احتمال آن بسیار ضعیف است.

در نهایت، اپل در پشت صحنه سخت در حال تلاش و ارزیابی از شرایط آینده بازار است. این شرکت با وجود آن‌که هر سال زمینه‌های جدید و فناوری‌های انقلابی را ارائه نمی‌کند. اما با این وجود، بی سر و صدا در حال خلق برگ برنده بعدی خود است و در زمان مقتضی، خواهیم دید که چه محصولاتی از اتاق فکر اپل خارج خواهند شد. از واقعیت افزوده تا آی‌پد، آیفون و لپ تاپ منعطف یا همه موارد، در سال جاری و سال‌های آتی، اتفاقات هیجان‌انگیزی در پیش خواهند بود.

منبع :phonearenaمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.