تاریخ انتشار : جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر : 55160

اپل آیفون ۱۳/Apple iPhone 13؛ جمع‌بندی مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه

اپل آیفون ۱۳/Apple iPhone 13؛ جمع‌بندی مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه

اپل آیفون ۱۳/Apple iPhone 13؛ جمع‌بندی مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضهدر این مطلب می‌خواهیم به جمع‌بندی کلیه شایعات و اخبار منتشر شده درباره مشخصات فنی، ویژگی‌ها، قیمت و تاریخ عرضه اپل آیفون ۱۳ – Apple ..

اپل آیفون 13اپل آیفون ۱۳/Apple iPhone 13؛ جمع‌بندی مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه

در این مطلب می‌خواهیم به جمع‌بندی کلیه شایعات و اخبار منتشر شده درباره مشخصات فنی، ویژگی‌ها، قیمت و تاریخ عرضه اپل آیفون ۱۳ – Apple iPhone 13 بپردازیم.

اگرچه هنوز یک ماه تا رونمایی رسمی از سری آیفون ۱۳ اپل باقی مانده است؛ اما آنقدر اخبار و شایعات زیادی در رابطه با آنها منتشر شده است که دیگر دقیقا می‌دانیم که از پرچمداران سال ۲۰۲۱ اپل چه انتظاراتی داریم. امروز می‌خواهیم تمامی جوانب مربوط به سری آیفون ۱۳ را پوشش دهیم.

اپل آیفون ۱۳

تاریخ عرضه آیفون ۱۳

اپل آیفون 13

دن ایوز که از تحلیل گران مطرح فناوری به حساب می‌آید، بر این باور است که آیفون ۱۳ در دوم مهر ماه عرضه خواهد شد. وی پیشتر اعلام کرده بود که اپل در ۲۳ شهریور ماه از گوشی‌های جدید خود رونمایی خواهد کرد. اپل معمولا نسل جدید آیفون را در ماه سپتامبر (بازه اوایل شهریور تا اوایل مهر) معرفی می‌کند و ده روز پس از معرفی نیز آنها را روانه بازار می‌کند.

تنها استثنا در قاعده فوق مربوط به سال گذشته بود که برخی چالش‌های پیش‌بینی نشده در پروسه ساخت و ارسال محصول سبب شد که کاربران اپل کمی بیشتر منتظر بمانند؛ اما امسال هیچ نشانه‌ای مبنی بر تاخیر در معرفی و عرضه آیفون ۱۳ دیده نمی‌شود.

پیشتر وب‌سایت MacRumors نیز هفته سوم سپتامبر را به عنوان تاریخ احتمالی رونمایی از iPhone 13 اعلام کرده بود. بر این اساس در روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ماه نسل جدید گوشی‌های اپل معرفی خواهند شد و کاربران همان روز می‌توانند اقدام به ثبت سفارش کنند.

اپل آیفون 13

همه اینها در حالی است که برخی منابع چینی به ۱۶ و ۲۶ شهریور ماه به عنوان تاریخ معرفی و عرضه آیفون ۱۳ اشاره دارند. در جدول فوق تاریخ معرفی و عرضه آیفون‌های مختلف اپل از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را مشاهده می‌کنید.

قیمت iPhone 13

بر اساس اخبار منتشر شده اپل می‌خواهد تولید گوشی‌های خود در هند را افزایش دهد و حدود ۲۰ درصد از تولید آیفون را از چین خارج کند. هرچند مطمئن نیستیم که آیا این کار می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت آیفون ۱۳ داشته باشد یا خیر.

عامل تاثیرگذار دیگر بر قیمت نهایی آیفون ۱۳ افزایش قیمت احتمالی پردازنده‌ها است. ظاهرا شرکت TSMC که مسئولیت تولید پردازنده‌های اپل (Apple A15 با لیتوگرافی ۵ نانومتری) و دیگر شرکت‌ها را دارد، تصمیم گرفته قیمت فناوری پیشرفته زیر ۷ نانومتری را افزایش دهد که در نهایت می‌تواند به افزایش قیمت نهایی آیفون ۱۳ منجر شود.

اپل آیفون 13

اگر این شایعه درست از آب در نیاید، باید از گوشی‌های ۲۰۲۱ اپل انتظار برچسب قیمتی مشابهی با سری آیفون ۱۲ را داشته باشیم.

نام آیفون ۱۳

برخی افراد بر این باور بودند که به علت تغییرات حداقلی نسبت به سال گذشته و همچنین دید منفی به عدد ۱۳ در برخی کشور‌ها، اپل گوشی‌های جدید خود را با نام آیفون ۱۲S روانه بازار خواهد کرد. هرچند که تمامی اخبار و شایعات منتشر شده تایید می‌کنند که اپل از نام iPhone 13 استفاده خواهد کرد.

دوربین اپل آیفون ۱۳

مینگ چی کوئو که از تحلیلگران برجسته محصولات اپل است، اعلام کرد که دوربین فوق عریض آیفون ۱۳ به لنزی با ۶ المان و گشودگی دیافراگم f/1.8 مجهز خواهد شد. وی همچنین گفت که دوربین‌های فوق عریض آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس با فوکوس خودکار همراه خواهند شد.

ما فکر می‌کنیم که خود ماژول دوربین به جز اندکی افزایش سایز، تغییر مهمی را نسبت به آیفون ۱۱ و آیفون ۱۲ به خود نخواهد دید. در رابطه با ترکیب دوربین‌ها نیز باید به دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و دوربین زوم اشاره کرد.

در اواخر سال ۲۰۲۰ رسانه‌های کره‌ای اعلام کردند که اپل قطعات زوم دوربین پریسکوپ آیفون را از سامسونگ تهیه خواهد کرد. هرچند گمان نمی‌کنیم نتیجه این همکاری مشترک تا پیش از آیفون ۱۴ مورد استفاده قرار گیرد.

اپل آیفون 13 / آیفون 12 پرو

همچنین برخی منابع به بهبود قابل توجه قابلیت‌های دوربین فوق عریض خانواده آیفون ۱۳ اشاره داشتند. ظاهرا گشودگی دیافراگم از f/2.4 در سری آیفون ۱۲ به f/1.8 افزایش خواهد یافت. علاوه بر اینها اپل شاید ویژگی عکس برداری نجومی را نیز به گوشی‌های خود اضافه کند که امکام ثبت تصاویر شفاف از آسمان شب، ستاره‌ها و ماه را ممکن می‌کند.

حالت فیلم برداری پرتره نیز قابلیت دیگری است که امسال در گوشی‌های اپل شاهد خواهیم بود. پس از فیلم برداری در حالت پرتره، کاربران می‌توانند عمق میدانی ویدیو را تغییر دهند. بدین ترتیب افکت بلر (تار شدن) برای پس زمینه یا اشیاء جلویی اعمال خواهد شد.

برخی شایعات به احتمال استفاده از اسکنر لایدار در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ اشاره داشته‌اند؛ اما برخی دیگر بر این باورند که تنها مدل‌های پرو iPhone 13 به این حسگر مجهز خواهند شد. در نهایت باید اشاره کنیم که برامدگی دوربین و حسگر‌های مورد استفاده در تمامی مدل‌های اپل آیفون ۱۳ بزرگتر از قبل خواهند بود.

حافظه ذخیره سازی iPhone 13

حداکثر حافظه ذخیره سازی سری آیفون ۱۲ برابر با ۵۱۲ گیگابایت بود؛ اما برخی گمانه زنی‌ها به احتمال دو برابر شدن این میزان در سری آیفون ۱۳ اشاره داشتند. حتی دنیل ایوز نیز اعلام کرد که حداقل مدل‌های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس با حافظه یک ترابایتی عرضه خواهند شد.

اخبار منتشر شده از زنجیره تولید اپل نیز احتمال استفاده از حافظه یک ترابایتی را در سری iPhone 13 تقویت کردند.

طراحی اپل آیفون ۱۳

مهمترین تغییرات آیفون ۱۳ نسبت به سال گذشته از این قرارند:

  • ناچ ۲۵ درصد کوچکتر خواهد شد.
  • از ماژول دوربین بزگتری استفاده خواهد شد.
  • چینش دوربین‌ها در مدل‌ آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی به صورت اریب خواهد بود.
  • ضخامت تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ حدود ۰.۲۶ میلی‌متر بیشتر خواهد شد.

بر اساس اخبار منتشر شده، آیفون ۱۳ از همان طراحی مسطح سال گذشته بهره‌مند خواهد شد و همچنان از ناچ استفاده خواهد کرد. هرچند که ناچ اندکی کوچکتر خواهد شد. علاوه بر این نحوه چینش دوربین‌های برخی مدل‌ها نیز کمی تغییر خواهد کرد.

اپل آیفون 13

همچنین برخی منایع اعلام کردند که بدنه پشتی از بافت خاصی بهر خواهد برد تا راحت‌تر بتوان گوشی را در دست نگه داشت. در داخل آیفون ۱۳ نیز از آهن‌ ربا‌های قدرتمند‌تری برای مگ سیف استفاده خواهد شد.

اپل همچنین ضخامت تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ را حدود ۰.۲۶ میلی‌متر افزایش داده است تا بتواند از باتری‌های بزرگتری استفاده کند. علاوه بر این، انتشار ماکت مدل‌های مختلف آیفون ۱۳ شایعه استفاده از ماژول‌های دوربین بزرگتر را نیز تایید کرد.

سری آیفون ۱۳ اپل در رنگ‌های مشکی مات، بنفش، نارنجی، قرمز، سفید، زرد، سبز نعنایی، گرافیتی، طلایی و نقره‌ای عرضه خواهد شد. البته رنگ‌های اعلام شده برای تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ نیستند. به عنوان مثال آیفون ۱۳ پرو و iPhone 13 Pro Max در تنها چهار رنگ مشکی مات، نقره‌ای، رز گلد و سانست گلد روانه بازار خواهد شد.

نمایشگر Apple iPhone 13

بر اساس شایعات منتشر شده، اپل می‌خواهد ویژگی نمایشگر همیشه روشن را به گوشی‌های جدیدش در سال ۲۰۲۱ اضافه کند. البته این ویژگی با امکان شخصی سازی حداقلی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و می‌تواند ساعت، درصد باتری و اعلانات برنامه‌های مختلف را با ظاهر شدن نماد برنامه به شما نشان دهد.

مصرف بالای باتری باعث شد که اپل قید استفاده از نمایشگر با رفرش ریت بالا را در سری آیفون ۱۲ بزند؛ اما پنل‌های کم مصرف LTPO امکان ارائه نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را برای آیفون مهیا کردند.

اپل آیفون 13 / آیفون 12 پرو

سامسونگ وظیفه تولید نمایشگر‌های ۱۲۰ هرتزی مورد استفاده در آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس را بر عهده دارد و پنل ۶۰ هرتزی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی نیز توسط ال‌جی ساخته خواهد شد.

در رابطه با اندازه نمایشگر نیز انتظار تغییر چندانی را در مقایسه با آیفون ۱۲ نداریم. هرچند که شاید به خاطر کمتر شدن حاشیه‌ها، اندازه صفحه نمایش اندکی بزرگتر شود. در هر حال می‌توان مشخصات زیر را برای صفحه نمایش سری آیفون ۱۳ متصور بود.

  • آیفون ۱۳ مینی – نمایشگر ۵.۴ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل (تراکم پیکسلی ۴۷۶ پیکسل در اینچ و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز)
  • آیفون ۱۳ – نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل در اینچ و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز)
  • آیفون ۱۳ پرو – نمایشگر اولد ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل در اینچ و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز)
  • آیفون ۱۳ پرو – نمایشگر اولد ۶.۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل (تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل در اینچ و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز)

باتری اپل آیفون ۱۳

اپل آیفون 13 / آیفون 12 پرو

اپل تمام تلاش خود را برای استفاده از باتری بزرگتر در سری آیفون ۱۳ به کار گرفته است. علاوه بر این، تراشه A15 Bionic مورد استفاده در سری گوشی‌های ۲۰۲۱ اپل نیز از لحاظ مصرف باتری بهینه‌تر از تراشه A14 سری آیفون ۱۲ خواهد بود.

ظرفیت باتری مدل‌های مختلف آیفون ۱۳ از قرار زیر است:

  • آیفون ۱۳ مینی – ۲۴۰۶ میلی‌آمپر
  • آیفون ۱۳ – ۳۰۹۵ میلی‌آمپر
  • آیفون ۱۳ پرو – ۳۰۹۵ میلی‌آمپر
  • آیفون ۱۳ پرو مکس – ۴۳۵۲ میلی‌آمپر

برای مقایسه بد نیست نگاهی هم به ظرفیت باتری سری آیفون ۱۲ اپل داشته باشیم:

  • آیفون ۱۲ مینی – ۲۲۲۷ میلی‌آمپر
  • آیفون ۱۲ – ۲۸۱۵ میلی‌آمپر
  • آیفون ۱۲ پرو – ۲۸۱۵ میلی‌آمپر
  • آیفون ۱۲ پرو مکس – ۳۶۸۷ میلی‌آمپر

همچنین گوشی‌های ۲۰۲۱ اپل از شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین باید منتظر رونمایی از یک آداپتور ۲۵ وات جدید نیز باشیم.

ویزگی‌ها و نرم افزار iPhone ۱۳

سری آیفون ۱۳ قطعا از شبکه ۵G پشتیبانی خواهد کرد و به تراشه A15 اپل مجهز خواهد شد. آیفون ۱۳ برای احراز هویت نیز همچنان به فیس آیدی متکی خواهد بود. علاوه بر اینها، برخی شایعات منتشر شده به احتمال پشتیبانی از شارژ معکوس بی سیم و استفاده از کویل بی سیم بزرگتر برای شارژ بی سیم سریع‌تر اشاره دارند.

اپل آیفون 13 / آی او اس 15

اپل در سری iPhone 13 از سیستم عامل iOS 15 استفاده خواهد کرد. برای مشاهده ویژگی‌های جدید و امکانات آی او اس ۱۵ می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

ارزش خرید

در نهایت به این سوال می‌رسیم که آیا آیفون ۱۳ ارزش خرید دارد یا بهتر است با آیفون کنونی خود سر کنید؟ برای پاسخ به این سوال بیایید ابتدا به ویژگی‌ها و امکاناتی که با خرید آیفون ۱۳ به دست می‌آورید، بپردازیم.

  • نمایشگر اولد پروموشن با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز (در مدل‌‌های پرو)
  • پردازنده قدرتمند‌تر
  • عمر باتری بهتر
  • حافظه ذخیره سازی بیشتر
  • ویژگی‌های جدید دوربین

اگر ویژگی‌های فوق برای شما اهمیت دارد، پس بهتر است به سراغ آیفون ۱۳ بروید؛ اما اگر هیچکدام از آنها شما را به خود جذب نمی‌کند، بهتر است ‌‌یک سال دیگر صبر کنید و آیفون ۱۴ را تهیه کنید. مخصوصا اینکه آیفون ۱۳ اپل یک ارتقا حداقلی در مقایسه با نسل قبل به حساب می‌آید.

منبع :Phone Arenaمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.