تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
کد خبر : 36914

اپل، سامسونگ و هواوی سه خریدار برتر تراشه های نیمه هادی در سال گذشته بودند

اپل، سامسونگ و هواوی سه خریدار برتر تراشه های نیمه هادی در سال گذشته بودند

اپل، سامسونگ و هواوی سه خریدار برتر تراشه های نیمه هادی در سال گذشته بودندطبق آخرین گزارش از گارتنر، اپل بزرگ‌ترین خریدار تراشه‌های نیمه هادی در سال ۲۰۲۰ بوده است. در سال گذشته، غول فناوری یعنی اپل ۱۲ درصد از تراشه‌های نیمه هادی را خریداری کرد و شرکت‌های دیگر فناوری از خریداران دیگر تراشه‌های نیمه هادی بودند. سامسونگ با ۸ درصد خرید این تراشه‌ها در رده دوم قرار گرفت. اپل و سامسونگ به‌طور متوسط بیش از ۲۰ درصد رشد سالانه داشته‌اند و این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های هواوی در سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است. این موضوع به دلیل محدودیت‌های ایالات متحده در مورد این شرکت چینی است. یکی از این محدودیت‌ها اصلاح قوانین صادرات توسط وزارت بازرگانی آمریکا است. این قانون باعث نیاز کارخانه‌های جهانی برای اخذ مجوز از ایالات متحده به‌منظور ارسال تراشه‌های ساخته‌شده با فناوری آمریکایی به هواوی شده است. با این وجود، در میان خریداران نیمه هادی، هواوی در رتبه سوم پس از اپل و سامسونگ قرار دارد. لنوو با ۴ درصد و دل با ۳٫۷ درصد به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.
اپل، سامسونگ و هواوی سه تولیدکننده ..

اپل، سامسونگ و هواوی سه خریدار برتر تراشه های نیمه هادی در سال گذشته بودند

طبق آخرین گزارش از گارتنر، اپل بزرگ‌ترین خریدار تراشه‌های نیمه هادی در سال ۲۰۲۰ بوده است. در سال گذشته، غول فناوری یعنی اپل ۱۲ درصد از تراشه‌های نیمه هادی را خریداری کرد و شرکت‌های دیگر فناوری از خریداران دیگر تراشه‌های نیمه هادی بودند. سامسونگ با ۸ درصد خرید این تراشه‌ها در رده دوم قرار گرفت. اپل و سامسونگ به‌طور متوسط بیش از ۲۰ درصد رشد سالانه داشته‌اند و این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های هواوی در سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است. این موضوع به دلیل محدودیت‌های ایالات متحده در مورد این شرکت چینی است. یکی از این محدودیت‌ها اصلاح قوانین صادرات توسط وزارت بازرگانی آمریکا است. این قانون باعث نیاز کارخانه‌های جهانی برای اخذ مجوز از ایالات متحده به‌منظور ارسال تراشه‌های ساخته‌شده با فناوری آمریکایی به هواوی شده است. با این وجود، در میان خریداران نیمه هادی، هواوی در رتبه سوم پس از اپل و سامسونگ قرار دارد. لنوو با ۴ درصد و دل با ۳٫۷ درصد به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

اپل، سامسونگ و هواوی سه تولیدکننده برتر برای خرید تراشه‌های نیمه هادی در سال ۲۰۲۰ بودند

مدیر تحقیقات گارتنر یعنی ماساتسونه یاماجی در مورد این موضوع گفت:

دو عامل اصلی در هزینه کردن سازندگان برتر قطعات برای خرید نیمه هادی در سال ۲۰۲۰ مؤثر است، یکی بیماری همه‌گیر ویروس کرونا و دیگری اختلافات سیاسی بین چین و ایالات متحده است. بیماری همه‌گیر کرونا تقاضای نصب دکل‌های ۵G را تضعیف کرده و همچنین صنعت خودرو را مختل کرده است. در مقابل، در سال ۲۰۲۰ تقاضا برای خرید رایانه‌های شخصی قابل حمل و بازی‌های ویدیویی و سرمایه‌گذاری در مراکز داده ابری افزایش یافته است. علاوه بر این، افزایش قیمت حافظه در سال ۲۰۲۰ منجر به افزایش هزینه تراشه‌های نصب‌شده در طول این مدت شد.

ده تولیدکننده برتر تجهیزات اصلی در سال ۲۰۲۰ هزینه‌های خود را برای خرید تراشه‌های نیمه هادی ۱۰ درصد افزایش داده‌اند که این امر ۴۲ درصد از این هزینه‌ها را تشکیل داده است. این در حالی است که سهم ده سازندگان قطعات برتر در سال ۲۰۱۹ تنها ۴۰٫۹ بود. تولیدکننده اصلی این تجهیزات با بیشترین افزایش در خرید تراشه‌های نیمه هادی در سال گذشته، شیائومی در چین بود که اکنون به سومین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند جهان تبدیل شده است. خریدهای تراشه این سازنده ۲۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. هنگام بحث در مورد خرید تراشه‌های شیائومی در سال گذشته، گارتنر خاطرنشان کرد که «تجارت تلفن‌های هوشمند شیائومی به‌صورت حداقلی تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت، زیرا مدل فروش آن عمدتاً توسط کانال‌های آنلاین در سراسر دنیا با وجود بیماری همه‌گیر کرونا انجام می‌شود».

تحریم‌های هواوی باعث شده است تا شیائومی سهم بیشتری از بازار گوشی‌های هوشمند را به دست آورد. شیائومی در دستگاه‌های اینترنت اشیاء مختلف خانگی از جمله تلویزیون‌های هوشمند، پوشیدنی‌ها و لوازم خانگی هوشمند به موفقیت بزرگی دست یافته است که باعث شده است تا هزینه‌های خرید نیمه هادی مورد نیاز این شرکت در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

شبکه ۵G از دلایل افزایش قیمت تراشه‌های نیمه هادی است

جدول خریداران تراشه های نیمه هادی در سال گذشته

شرکت اپل نیز جهت‌گیری به سمت استفاده از تراشه‌های اپل در خط تولید مک‌های خود در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ را آغاز کرده است. این شرکت اولین سازنده‌ای است که از تراشه‌های ۵ نانومتری در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کند. A14 بایونیک به ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور مجهز است که نه تنها از تراشه‌های قبلی سری A قدرتمندتر است، بلکه از نظر مصرف انرژی نیز بهینه‌تر است. ما می‌توانیم شاهد پیشرفت بیشتر اپل باشیم، به این معنی که تراشه ۳ نانومتری قدرتمند و کم‌مصرف این شرکت تا سال ۲۰۲۲ معرفی شود که می‌تواند اولین بار در آیفون ۱۴ مورد استفاده قرار گیرد.

در سال گذشته و به دلیل تقاضای بالا برای خرید ایرپادز، آیپد و مک، اپل ۵۳٫۶ میلیارد دلار تراشه خریداری کرد. یاماجی گارتنر گفت:

به دلیل کار در خانه، تقاضا برای خرید رایانه‌های شخصی و رایانه‌های لوحی همچنان در حال رشد است که تولید مک و آیپد را تا سال ۲۰۲۰ بسیار بیشتر کرده است. در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، بخشی از دلیل افزایش هزینه برای خرید تراشه مربوط به افزایش قیمت تراشه‌های حافظه است. افزایش قیمت حافظه، تولیدکنندگان را مجبور کرده است تا هزینه‌های خود را برای مواد مصرفی افزایش دهند. کشورها هر چه بیشتر مناطق تحت پوشش ۵G را گسترش دهند، تولیدکنندگان بیشتر تقاضای خرید قطعات مورد نیاز این شبکه را می‌کنند که باعث افزایش تعداد تلفن‌های همراه چینی که از ۵G پشتیبانی می‌کنند، شده است. در نتیجه، هزینه‌ها و قیمت‌های مودم‌های ۵G افزایش می‌یابد، که همچنین منجر به افزایش هزینه‌های اضافی سازندگان قطعات می‌شود.

پس از دل، BBK الکترونیکس در سال گذشته در خرید تراشه‌های نیمه هادی در رتبه ششم قرار گرفت. این شرکت چینی تلفن‌هایی را با برندهای وان پلاس، اوپو، ویوو، ریلمی و iQOO تولید می‌کند. HP در رتبه هفتم این لیست قرار دارد و پس از آن شیائومی، هون‌های (Hon Hai) معروف به فاکسکان و HP انترپرایز قرار دارند. به‌طور کلی، هزینه‌های سال گذشته تراشه‌ها ۴۴۹٫۸ میلیارد دلار بود که نسبت به ۴۱۹٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، ۷٫۳ درصد افزایش داشت.

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.