تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
کد خبر : 59222

اولین نمونه های خاک مریخ، آماده بازگشت جسورانه به زمین

اولین نمونه های خاک مریخ، آماده بازگشت جسورانه به زمین

اولین نمونه های خاک مریخ، آماده بازگشت جسورانه به زمینمریخ نورد استقامت ناسا مدتی است در سطح سیاره سرخ در حال جمع‌آوری نمونه‌ های خاک است و حالا این نمونه‌ های خاک آماده ارسال به زمین هستند.
مریخ نورد..

اولین نمونه های خاک مریخ، آماده سفر جسورانه بازگشت به زمیناولین نمونه های خاک مریخ، آماده بازگشت جسورانه به زمین

مریخ نورد استقامت ناسا مدتی است در سطح سیاره سرخ در حال جمع‌آوری نمونه‌ های خاک است و حالا این نمونه‌ های خاک آماده ارسال به زمین هستند.

مریخ نورد استقامت حدود هشت ماه است که در سطح سیاره مریخ حضور داشته است. این مریخ نورد در حال جمع‌آوری نمونه های خاک از سطح این سیاره بوده تا اطلاعات با تحقیق بر روی آنها بدست بیاید. با این حال، این نمونه ها قرار نیست در سطح سیاره مریخ توسط این مریخ نورد مورد بررسی قرار بگیرند. سازمان ناسا و آژانس فضایی اروپا در حال کار بر روی یک برنامه چند ماموریتی هستند تا این نمونه های جمع‌آوری شده را به زمین بیاورند.

مشکلات بر سر راه بازگشت نمونه ها

این ماموریت به عنوان ماموریت بازگشت نمونه مریخ شناخته می‌شود و هنوز در حال توسعه است؛ اما برای بازگرداندن این نمونه های خاک به زمین، مشکلات راهبردی وجود دارد که سازمان ناسا و آژانس فضایی اروپا از آنها مطلع هستند. همانطور که در وب سایت آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا توضیح داده شده، ماموریت بازگشت مریخ نیازمند اجرای چندین ماموریت است. در طی این ماموریت‌ها باید یک مدارگرد، یک فرودگر و حتی یک مریخ نورد تازه به سیاره مریخ ارسال گردد.

آنطور که ناسا توضیح داده، مریخ نورد تازه، نمونه های خاک سیاره مریخ را از مریخ نورد استقامت می‌گیرد. سپس، توسط یک بازوی رباتی بر روی فرودگر، این نمونه ها در نوک یک راکت قرار می‌گیرند. از روی سیاره مریخ، نمونه ها از طریق راکت به مدار منتقل می‌شوند. در نهایت نیز در آنجا، برای بازگشت به سیاره زمین آماده می‌شوند.

مریخ نورد استقامت

دانشمندان با استفاده از تکنولوژی‌های برجسته خود در آزمایشگاه های روی زمین خواهند توانست تا به شکل بهتری به بررسی و آنالیز این نمونه های خاک بپردازند. البته باید گفت که ارسال نمونه های خاک مریخ به زمین چندان ساده نیست. می‌توان گفت که سازمان ناسا کاملا مطمئن است که این نمونه ها آلودگی خاصی ندارند؛ اما با این وجود، باید اطمینان حاصل کرد که هیچ نوع آلودگی در این نمونه ها وجود ندارد و آنها به هنگام ورود خود به زمین، چیز دیگری را آلوده نکنند.

بسته‌بندی و ایمن کردن نمونه ها

ناسا توضیح داده که آنها چالش‌های بسیار زیادی را برای اطمینان از مهر و موم شدن بسته‌های حامل این نمونه خاک ها پشت سر گذاشتند. یکی از راه‌حل‌های آنها برای بسته‌بندی و ایمن کردن این نمونه‌ها، قرار دادن این نمونه های خاک در درون شیشه نمونه تیتانیوم است؛ سپس این شیشه‌ها را لحیم‌کاری می‌کنند. فرایند لحیم‌کاری بدین صورت است که آنها را به قدری حرارت می‌دهند تا فلز روی آنها هر گونه شکاف و درزی را بپوشاند.

این کار ساده به نظر نمی‌رسد؛ اما ظاهرا ناسا در مسیر درستی برای پیدا کردن راه حل قرار دارد. حتی با وجود اینکه این کار در جریان است اما بازگرداندن این نمونه های خاک به زمین سال‌ها طول خواهد کشید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.