تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
کد خبر : 585474

اهمیت لباس کار مناسب در محیط کار

اهمیت لباس کار مناسب در محیط کار

مدت‌هاست که استفاده از لباس کار مناسب به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای ایمنی و حفاظت در محیط کار برای کارگران مطرح شده است. با این حال، با وجود چنین اظهاراتی، هنوز هم بسیاری از شرکت ها و افراد وجود دارند که اهمیت چنین چیزی را دست کم می گیرند. اما برخی از

مدت‌هاست که استفاده از لباس کار مناسب به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای ایمنی و حفاظت در محیط کار برای کارگران مطرح شده است. با این حال، با وجود چنین اظهاراتی، هنوز هم بسیاری از شرکت ها و افراد وجود دارند که اهمیت چنین چیزی را دست کم می گیرند. اما برخی از افراد و کارفرمایان آن را سرمایه‌گذاری ضروری می‌دانند، در حالی که برخی دیگر محافظ لازم از سر تا پا را بسیار وقت‌گیر و پر زحمت می دانند.

کدام عنصر در لباس کار محافظ مهمتر است: ایمنی یا راحتی؟ به نظر می رسد “ایمنی” پاسخ منطقی تری باشد. با این حال، وقتی صحبت از لباس های محافظ می شود، راحتی و ایمنی دست به دست هم می دهند. اگر کارگران احساس کنند که پوشیدن لباس‌هایشان ناخوشایند است و در آن لباس ها راحت نیستند، عواقب آن برای ایمنی آنها ممکن است بزرگ‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد.

  4ویژگی ضروری برای لباس کار

برای درک معنای «راحتی» در مورد پارچه‌های لباس کار باید به ویژگی هایی در پارچه لباس کار دقت نمایید . آن ویژگی ها عبارتند از:

  1. وزن پارچه: پارچه هایی که سنگین تر هستند اغلب متراکم تر، ضخیم تر و در نتیجه انعطاف پذیری کمتری دارند. گرمای بیشتری می تواند در داخل لباس ایجاد شود. همچنین، سفتی پارچه می تواند حرکت شما را محدود کند.
  2. جذب رطوبت: کارگران اغلب در معرض دمای شدید قرار دارند. اگر قابلیت تنفس، جذب و رهاسازی عرق به درستی توسط لباس مدیریت نشود، می تواند منجر به بخار آب و در نهایت عرق مایع شود. این باعث می شود کارگران احساس مرطوب و ناخوشایندی را در لباس محافظ خود تجربه کنند.
  3. قابلیت تنفس: سطوح بالای تنفس پارچه به معنی انتقال سریع گرما از طریق مواد است که به کارگران احساس خوشایندتری در هنگام پوشیدن لباس می دهد.
  4. نرمی روی پوست: پارچه چه حسی روی پوست دارد؟ آیا احساس خشن یا نرمی دارد و لمس آن خنک است یا خیر؟ این بر اساس نوع و ترکیب الیاف، ساخت و پایان پارچه تعیین می شود.

می‌توانید تصور کنید که پوشیدن لباس‌ کار در صورتی که ویژگی‌های ذکر شده در بالا را نداشته باشند، چقدر سخت و عذاب آور است. تجربه چندین ساله به ما آموخته است که این امر مستقیماً باعث می‌شود که افراد لباس‌های محافظ خود را به درستی نپوشند یا بدتر از آن: اصلاً قسمت‌هایی از لباس را نپوشند.

راحتی یک نیاز غیر مستقیم، اما حیاتی برای هر لباس کار

ویژگی هایی مانند وزن، قابلیت تنفس، نرمی روی پوست و جذب رطوبت تاثیر زیادی بر سطح راحتی لباس کار دارند و بنابراین تاثیر زیادی نیز بر ایمنی کارگران می گذارند. همیشه مطمئن شوید که در هر لباس کار که می پوشید، راحتی را مد نظر قرار بدهید. در واقع، اگر با پوشیدن لباس کار احساسات مناسب و خوبی داشته باشید می توان گفت که ایمنی شما نیز تامیین خواهد شد. راحتی در لباس کار یکی از نیاز های غیر مستقیم فرد پوشنده به شمار می آید ، اما می توان گفت که از ویژگی های حیاتی در هر لباس کار است.

چرا باید لباس کار مناسب بپوشید؟

اول از همه، ذکر این نکته مهم است که در تمام کشورها قوانین و مقررات متعددی را در مورد چگونگی ارتقای ایمنی در محل کار وضع کرده‌اند. این بدان معنی است که قوانین مربوطه لباس های کار ایمنی را تجویز کرده اند که استفاده از آن بر اساس خطراتی که ارزیابی می شود ضروری است.

به طور کلی، استفاده از لباس کار مناسب مهم است زیرا ایمنی  تمامی نیروی کار را ارتقا می دهد و خطرات آشکار را کاهش می دهد. در حالی که ممکن است در محیط کار کنترل‌های اداری و مهندسی نیز وجود داشته باشد که به منظور کاهش خطرات باشد، اما ممکن است ناکافی باشند، به همین دلیل پوشیدن یونیفرم یا همان لباس کار توصیه شده بسیار مهم است. یکی از ضروریاتی که ممکن است در محل کار مورد نیاز باشد، دستگاه تنفس است. این امر به ویژه در مواردی که تهویه کافی در ناحیه کار وجود ندارد و گمان می رود هوا به مواد شیمیایی استفاده شده در کار آلوده شده باشد، ضروری است.

اهمیت لباس کار مناسب در محیط کار

لباس ایمنی مناسب همچنین مستلزم نیاز به استفاده از عینک و سایر مواردی است که برای محافظت کامل از چشم طراحی شده است. به عنوان مثال، ممکن است مواد شیمیایی به طور تصادفی در چشمان شما پاشیده شود و باعث سوزش و سایر اشکال درد شود که استفاده از محافظ را ضروری می کند. اگر محل کار بیش از حد پر سر و صدا باشد، مانند زمانی که از تجهیزات سنگین استفاده می شود، نیاز است که کارگران از گوش گیر استفاده کنند. این کار باعث می‌شود تا نویز قابل تحمل‌تر باشد و از این رو، به شما این دلیل را می‌دهد که با هر کاری که در سایت انجام می‌دهید، بهره‌وری بیشتری داشته باشید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی پا، توصیه می‌شود از چکمه‌های با کلاه فولادی یا انواع دیگر کفش‌هایی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد از همان سطح محافظت برخوردار شوید. با چنین کفش هایی می توانید از لیز خوردن هنگام حرکت در محل کار و سوراخ شدن تصادفی از جمله موارد دیگر جلوگیری کنید. مهم است که کفش هایی بپوشید که نه تنها سطح بالایی از محافظت را ارائه کنند، بلکه جفتی را نیز بپوشید که با آن راحت باشید. در مجموع، نمی توان انکار کرد که محافظت از طریق لباس مناسب در هر شرکتی ضروری است، به خصوص زمانی که ماهیت شغل چنین چیزی را ایجاب می کند. در حالی که شرکت مسئولیت ارائه چنین خدماتی را به کارمندان خود دارد، کارگران وظیفه ذاتی دارند که مطمئن شوند که با تجهیزات کامل سر کار حاضر می شوند بدون اینکه نیازی به این کار داشته باشند.

ضرورت استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

ایمنی یک مسئله اصلی برای کارگران روزمزد و کارگران ماهر است که در زمینه های مختلف کاری کار می کنند.

تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) یا عدم استفاده از PPE ارائه شده ممکن است منجر به مشکلات غیرضروری شود که نه کارفرما و نه کارمند مایل به مواجهه با آن نیستند. استفاده از PPE در حمایت از ایمنی برای کارکنان یا حتی بازدیدکنندگان در محل کار کاملاً حیاتی است. علاوه بر این، موارد ایمنی نیز آموزش های بسیار مورد نیاز، نظارت توسط افسران بهداشت و ایمنی تعیین شده، دستورالعمل های آموزشی و روش های ایمنی را ارائه می دهند. اینها همه برای ارتقای یک محیط امن و مسئولانه و کاهش خطر آسیب ایجاد می شوند.  علیرغم بهترین تلاش‌های کارفرمایان و کارمندان، خطرات خاصی ممکن است همچنان وجود داشته باشد که ممکن است باعث آسیب به سلامتی شود. این خطرات شامل صدمات ناشی از سقوط اجسام، ورود هوای آلوده به ریه ها، قرار گرفتن ناخواسته پوست در معرض مواد شیمیایی خورنده، صدمات وارده به چشم ها، دست ها و پاها و غیره هستند، اما لزوما محدود به آن نیستند.

تجهیزات حفاظت شخصی معمولی در محل کار

لباس کار ( workwear )، چکمه های ایمنی، عینک ایمنی، بند مهار، کلاه ایمنی، لباس های بازتابنده نور، دستکش و غیره شامل تجهیزات حفاظت شخصی می باشد. همچنین تجهیزات محافظ تنفسی برای محافظت از مجاری تنفسی نیز وجود دارد. آنها هنگام کار در یک محیط خطرناک حیاتی هستند. هدف تمام این تجهیزات حفاظتی محدود کردن احتمال آسیب‌دیدگی در محل کار است، به خصوص اگر محل کار مستعد آسیب‌هایی مانند مناطق معدنی باشد. بسته به خطراتی که محیط کار ایجاد می کند PPE ممکن است متفاوت باشد.

اهمیت لباس کار مناسب در محیط کار

اهمیت پوشیدن لباس کار را بدانید

لباس کار ایمنی برای محل کار ضروری است زیرا کاربران را در برابر هرگونه خطرات بهداشتی و ایمنی در محل کار ایمن و محافظت می کند. در زمینه های مختلف، استفاده از لباس کار صنعتی که معمولاً با رعایت استانداردهای خاص هر صنعت تولید شده است بسیار مهم می باشد. این لباس کار برای محافظت کامل از افراد ساخته شده است. لباس کار صنعتی باید همیشه ایمن و تمیز باشد تا اطمینان حاصل شود که خطری برای مردم و استفاده کننده ندارد. لباس کار ایمنی همچنین به عنوان تجهیزات حفاظت فردی شناخته می شود زیرا احتمال آسیب را کاهش می دهد.  دلایل مختلفی که چرا لباس کار ایمنی در محیط کار مورد نیاز است:

 

  • مواد شیمیایی

مواد شیمیایی در میان چیزهای دیگر به دلیل ایجاد خطرات جدی در محیط کار شناخته شده ترین هستند. هنگامی که یک ماده شیمیایی با پوست شما تماس پیدا کند، نه تنها موجب بروز تحریکات می شود بلکه ممکن است سبب ایجاد مشکلات سلامتی شدیدتر شود. بنابراین هنگام کار با مواد شیمیایی حتما از لباس کار مناسب استفاده نمایید.

  • آسیب سر و پا

برای کارگران شاغل در مناطق مرطوب احتمال سقوط و لیز خوردن وجود دارد. به خصوص در کارگاه های ساختمانی، خطرات ناشی از سقوط تجهیزات سخت و آوار وجود دارد. برای محافظت از این موارد داشتن لباس کار مناسب برای همه کارمندان را ضروری می کند.

  • جرقه و شعله

برای جوشکاران، لباس کار می تواند در برابر آتش مقاوم باشد. از کارکنان خود در برابر شعله های جوشکاری و جرقه با لباس کار مناسب محافظت کنید.

 

  • شناخته شدن

دلیل اصلی اهمیت داشتن لباس کار مناسب، ایمنی است. علاوه بر این لباس کار راهی برای شناخته شدن در محیط کار است .

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.