تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر : 55798

انقلاب در افزایش کیفیت تصاویر با هوش مصنوعی گوگل

انقلاب در افزایش کیفیت تصاویر با هوش مصنوعی گوگل

انقلاب در افزایش کیفیت تصاویر با هوش مصنوعی گوگلهوش مصنوعی گوگل اخیرا موفق شد وضوح تصاویر را به میزان چشمگیری افزایش دهد که یک انقلاب جدید در حوزه افزایش کیفیت تصاویر محسوب می‌شود.
بازیابی تصاویر بی ک..

افزایش کیفیت تصاویرانقلاب در افزایش کیفیت تصاویر با هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی گوگل اخیرا موفق شد وضوح تصاویر را به میزان چشمگیری افزایش دهد که یک انقلاب جدید در حوزه افزایش کیفیت تصاویر محسوب می‌شود.

بازیابی تصاویر بی کیفیت تاریخی به عنوان یکی از چالش‌های بزرگی محسوب می‌شود که حتی با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی نیز هنوز برطرف نشده است، اما به تازگی تیم پژوهشی گوگل با انتشار گزارشی نشان داد که برای حل این چالش گام بزرگی را برداشته است. این تیم پژوهشی توانسته فناوری جدیدی را مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه دهد که با افزایش وضوح چندین برابری تصاویر یک انقلاب جدید در حوزه افزایش کیفیت تصاویر را به وجود آورده است.

افزایش کیفیت تصاویر توسط گوگل

افزایش کیفیت تصاویر

در مقاله جدید تیم پژوهشی گوگل موسوم به Brain Team آمده است این تیم به کمک یک مدل یادگیری هوش مصنوعی توانسته تصاویر کم‌کیفیت قدیمی را به تصاویر باکیفیت تبدیل کند. محققان گوگل برای این فرایند نام مدل‌های پخش یا diffusion models را در نظر گرفتند. گفتنی است گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ از شروع این پروژه خبر داده بود و اکنون پس از حدود ۶ سال توانست اولین نتیجه محصول نهایی شده خود را با نام SR3 منتشر کند.

افزایش کیفیت تصاویر

محصول نهایی SR3 قادر است نویز تصاویر را حذف کند. البته در این روش الگوریم یادگیری ماشینی به شکل معکوس این فرایند را آموخته است؛ به بیانی دیگر ابتدا تصاویر باکیفیت به الگوریتم نشان داده شده و سپس طی فرایندی نویز به تصاویر اضافه خواهد شد. در ادامه الگوریم با مقایسه این دو تصویر می‌تواند نویزها را تشخیص داده و سپس روند معکوس کردن آن را بیاموزد. در حال حاضر عملکرد SR3 بسیار چشمگیر بوده و قادر است تصاویر چهره‌ها را تا ۸ برابر بزرگ کند.

افزایش کیفیت تصاویر افزایش کیفیت تصاویر افزایش کیفیت تصاویر

گوگل محصول بعدی این فرایند را با نام CDM معرفی کرده است. تصاویر منتشر شده از گوگل برای این محصول نشان می‌دهد الگوریم CDM می‌تواند تصاویر ۳۲ در ۳۲ را به تصاویر ۶۴ در ۶۴ و سپس ۲۵۶ در ۲۵۶ و در نهایت به ۱۰۲۴ و ۱۰۲۶ تبدیل کند. فناوری‌های جدید گوگل بسیار کاربردی خواهند بود و از آنها می‌توان برای بازیابی تصاویر تاریخی تا بهینه‌سازی تصویربرداری‌های پزشکی استفاده کرد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.