تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

اندروید ۱۳؛ هرآنچه که از سوپرایز بعدی گوگل می‌دانیم هنوز اندروید ۱۳ توسط گوگل معرفی نشده اما با توجه به اطلاعات منتشر شده می‌دانیم که آپدیت Android 13 بزرگ‌ترین آپدیت اندروید در این سال‌ها ..

اندروید ۱۳؛ هرآنچه که از سوپرایز بعدی گوگل می‌دانیم

هنوز اندروید ۱۳ توسط گوگل معرفی نشده اما با توجه به اطلاعات منتشر شده می‌دانیم که آپدیت Android 13 بزرگ‌ترین آپدیت اندروید در این سال‌ها است.

سیستم عامل اندروید، بیشترین کاربر را در میان دیگر سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند دارد. هر نسخه از این سیستم عامل ویژگی‌های قابل توجهی در مقایسه با نسل قبل دارد. اندروید ۱۲ یکی از بهترین نسخه‌های سیستم عامل اندروید است که سرانجام امکان شخصی‌سازی گسترده ظاهری را به کاربران هدیه می‌کند. شاید اندروید ۱۳ به اندازه اندروید ۱۲ جذاب به نظر نرسد اما گوگل، ایده‌های نابی برای این نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید دارد.

زمان انتشار و گوشی‌هایی که اندروید ۱۳ را دریافت می‌کنند

هنوز برای اظهار نظر قطعی درباره اندروید ۱۳ کمی زود است. با توجه به این که هنوز اندروید ۱۲ هم برای تمام گوشی‌های هوشمند منتشر نشده، تنها می‌توان با توجه به سابقه گوگل در انتشار و معرفی نسخه‌های جدید اندروید درباره انتشار نسخه بعدی اندروید اظهار نظر کرد. در بهترین حالت، انتظار داریم در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲، شاهد انتشار نسخه پایدار اندروید سیزده باشیم. قاعدتا پیش از انتشار نسخه پایدار، نسخه‌های بتا و توسعه‌دهندگان منتشر خواهد شد.

احتمالا گوگل اوایل سال جاری میلادی، نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید ۱۳ را منتشر کند. این نسخه تفاوت‌های زیادی با نسخه نهایی خواهد داشت و احتمالا اطلاعات محدودی از آن به صورت رسمی رسانه‌ای شود. پس از انتشار نسخه ویژه توسعه‌دهندگان در بهمن یا اسفند سال جاری، احتمالا در اردیبهشت یا خرداد ماه سال ۱۴۰۱ نسخه بتای اندروید ۱۳ منتشر شود.

نسخه پایدار اندروید ۱۳ اما به این زودی‌ها منتشر نمی‌شود. گوگل این نسخه از اندروید را به همراه معرفی نسل بعدی گوشی‌های پرچم‌دار سری پیکسل معرفی خواهد کرد. در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، گوگل سری پیکسل ۷ را در مهر یا آبان ماه سال آینده معرفی می‌کند.

آیا گوشی من اندروید ۱۳ را دریافت خواهد کرد؟

هنوز لیستی رسمی از گوشی‌هایی که اندروید ۱۳ را دریافت خواهند کرد منتشر نشده است. با توجه به سابقه گوگل، احتمالا گوشی‌های زیر جزو اولین مدل‌هایی باشند که اندروید سیزده را دریافت خواهند کرد.

  • پیکسل ۶
  • پیکسل ۶ پرو
  • پیکسل ۵
  • پیکسل ۵a (5G)
  • پیکسل ۴
  • پیکسل ۴ XL
  • پیکسل ۴a
  • پیکسل ۴a (5G)

سامسونگ هم اعلام کرده بود تعدادی از گوشی‌های هوشمندش تا سه سال آپدیت‌های اندروید را دریافت خواهند کرد. بنابراین اگر گوشی شما یکی از گوشی‌های بالارده یا میان‌رده جدید سامسونگ باشد، احتمالا بتوانید از نسخه بعدی اندروید بهره ببرید. به صورت کلی می‌توان انتظار داشت اکثر گوشی‌های عرضه شده با اندروید ۱۱، بتوانند اندروید ۱۳ را نیز تجربه کنند. البته تعدادی از گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده، گاهی تنها یک آپدیت بزرگ اندروید را دریافت می‌کنند.

اندروید ۱۳ تیرامیسو نام خواهد داشت

گوگل دوباره پس از مدت‌ها سراغ نام دسرها برای نام‌گذاری نسخه‌های اندروید رفت. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، نسخه بعدی سیستم عامل اندروید تیرامیسو نام خواهد داشت. هر نسخه از اندروید، دارای یک نام داخلی در گوگل است. این شرکت حالا سراغ یک دسر معروف ایتالیایی رفته که دارای طعم قهوه بوده و معمولا، به عنوان طعم‌دهنده روی کیک‌ها، بستنی‌ها و دیگر دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه می‌توانید نام تمام دسرهایی که روی نسخه‌های مختلف اندروید گذاشته شدند را مشاهده کنید.

  • اندروید ۱.۵: کاپ کیک
  • اندروید ۱.۶: دونات
  • اندروید ۲.۰: اکلر
  • اندروید ۲.۲: فرویو
  • اندروید ۲.۳: جینجربرد
  • اندروید ۳.۰: هانی کامب
  • اندروید ۴.۰: ساندویچ بستنی
  • اندروید ۴.۱: جلی بین
  • اندروید ۴.۴: کیت کت
  • اندروید ۵.۰: آب نبات چوبی
  • اندروید ۶.۰: مارشمالو
  • اندروید ۷.۰: نوقا
  • اندروید ۸.۰: اوریو
  • اندروید ۹: پای
  • اندروید ۱۰: کوینیس تارت
  • اندروید ۱۱: کیک قرمز مخملی
  • اندروید ۱۲: یخ در بهشت
  • اندروید ۱۳: تیرامیسو

ویژگی‌ها و تغییرات اندروید ۱۳ گوگل

بر هیچ کس پوشیده نیست که گوگل، در هر نسخه از اندروید ویژگی‌های جدیدی را معرفی می‌کند. معمولا این ویژگی‌ها به آرامی معرفی می‌شوند؛ اما در اندروید ۱۲، گوگل تغییراتی گسترده را اعمال کرد. با توجه به این تغییرات شدید، انتظار داریم در نسخه سیزده اندروید، تغییرات زیادی وجود نداشته باشد. با این وجود، گوگل سوپرایزهای جالبی را برای ما تدارک دیده است.

پرداخت‌های چند کاربره NFC

هر چند تکنولوژی NFC همچنان در کشور ما تا حدی ناشناخته است اما گوگل، در تلاش است تا این قابلیت مفید را کاربردی‌تر از همیشه کند. در یک گوشی یا تبلت اندرویدی امکان ساخت چند حساب کاربری وجود دارد. با این کار، اطلاعات حساب شما با دیگر حساب‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شود. با این که دیگر حساب‌های کاربری روی گوشی شما می‌توانند از امکانات زیادی بهره ببرند اما امکان استفاده از پرداخت به وسیله NFC وجود ندارد.

طبق آخرین شنیده‌ها، گوگل در تلاش است تا در اندروید ۱۳، به حساب‌های کاربری ثانویه نیز اجازه دهد از پرداخت‌های NFC بهره ببرند. این ویژگی برای کاربرانی که گوشی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند می‌تواند مفید باشد. توسعه این قابلیت هنوز کامل نشده و نمی‌دانیم گوگل، چگونه این ویژگی را در آندروید ۱۳ جای خواهد داد.

پشتیبانی از DNS در HTTPS

Android در حال حاضر از DNS در TLS که با نام DoT نیز شناخته می‌شود پشتیبانی می‌کند. تغییراتی که در کدهای AOSP (پروژه متن باز اندروید) اعمال شده نشان می‌دهد در اندروید ۱۳، از پروتکل DNS در HTTPS پشتیبانی خواهد شد. اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم DoT از TLS برای رمزگذاری ترافیک کاربر استفاده می‌کند. اما در اندروید سیزده، از پروتکل‌های HTTP یا HTTP/2 استفاده می‌شود که دارای امنیت نسبی بالاتری است.

امکان غیرفعال کردن محدودیت‌های پس‌زمینه برنامه‌های نصب شده

گوگل در اندروید ۱۲ از سیستم جدید محدود کننده فعالیت برنامه‌ها در پس‌زمینه با نام Phantom Process Killer رونمایی کرد. به طور کلی این سیستم در متوقف کردن برنامه‌های پس‌زمینه عملکرد قابل قبولی دارد. اما در این سیستم مشکل بزرگی وجود دارد؛ اگر شما علاقه‌ای به محدودیت‌های برنامه‌های پس‌زمینه نداشته باشید، راهی برای غیرفعال کردن این سیستم ندارید. گوگل از مشکلات Phantom Process Killer آگاه است و در نسخه بعدی اندروید، به کاربران این اجازه را خواهد داد تا بتوانند به صورت دستی، محدودیت برنامه‌ها در پس‌زمینه را فعال یا غیرفعال کنند.

پشتیبانی کامل از Bluetooth LE Audio

در اندروید ۱۲ سرانجام زیرساخت‌های پشتیبانی از Bluetooth Low Energy Audio به وجود آمده است. این استاندارد جدید، به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی این اجازه را می‌دهد تا صوت را با استفاده از مصرف انرژی بسیاری پایین از طریق بلوتوث انتقال دهند. در گزارشی که در XDA Developers منتشر شده، اعلام شده است در اندروید ۱۳، از Bluetooth Low Energy Audio به صورت پیش‌فرض پشتیبانی خواهد شد. این اتفاقی کاملا بزرگ است. تا پیش از این، از این استاندارد تنها برای انتقال اطلاعات از طریق بلوتوث استفاده می‌شد و به زودی، در پخش محتوای صوتی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

زبان برنامه‌های نصب شده

گفته می‌شود در نسخه بعدی سیستم عامل اندروید، ویژگی با نام Panlingual گنجانده خواهد شد. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای هر برنامه‌، زبانی متفاوت انتخاب کنند. این قابلیت می‌تواند برای کاربران چندزبانه یک هدیه بزرگ باشد. قابلیت جدید اندروید در بخش تنظیمات، Languages & Input و گزینه App Languages قابل دسترسی خواهد بود.

این ویژگی جذاب فعلا در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد. با توجه به سابقه گوگل، ممکن است این ویژگی با تغییراتی راهی گوشی‌های اندرویدی شود. در حال حاضر هم امکان تغییر زبان در برنامه‌هایی مانند Google Maps وجود دارد اما فعال شدن این قابلیت برای تمام برنامه‌ها، می‌تواند برای کاربرانی که انگلیسی زبان اول آن‌ها نیست کاملا کاربردی باشد.

امکان ایجاد محدودیت برای نوتیفیکیشن‌ها

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از نوتیفیکشن‌های بیشمار برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید ناراضی هستید، اندروید سیزده می‌تواند برای شما یک موهبت بزرگ باشد! در نسخه‌های فعلی اندروید، تمام برنامه‌ها می‌توانند برای شما نوتیفیکشن‌ (حتی نوتیفیکشن‌های تبلیغاتی) ارسال کند. به جز پیام‌رسان‌ها و برخی برنامه‌های ضروری، تقریبا بیشتر نوتیفیکشن‌ها فاقد ارزش خاصی هستند.

در نسخه بعدی اندروید، ویژگی جدیدی معرفی خواهد شد که به لطف آن، امکان ارسال نوتیفیکیشن هم مانند دسترسی‌های مهم دیگر مانند لوکیشن، در ابتدای استفاده از برنامه قابل فعال یا غیرفعال کردن خواهد بود. البته در نسخه‌های فعلی سیستم عامل اندروید هم می‌توان جلوی ارسال نوتیفیکشن‌ توسط برنامه‌ها را به صورت دستی گرفت اما به صورت پیش‌فرض، تمام برنامه‌ها امکان ارسال نوتیفیکیشن را دارند.

شخصی‌سازی در بخش لاک اسکرین دستگاه

برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ امکان شخصی سازی صفحه لاک اسکرین را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. اما در اندروید ۱۳، این امکان به صورت پیشفرض برای تمام کاربرانی که از اندروید سیزده بهره می‌برند وجود خواهد داشت. معرفی این ویژگی در اندروید ۱۳ قطعی نیست و ممکن است گوگل، در اندروید ۱۲L این قابلیت را در اختیار کاربران قرار دهد.

این تقریبا تمام چیزهایی است که تا به امروز، از اندروید ۱۳ گوگل می‌دانیم. بدون شک در ماه‌های آینده، موارد بیشتری از نسخه بعدی سیستم عامل گوگل رسانه‌ای خواهد شد. اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده نشان می‌دهد نسخه بعدی اندروید، خیلی هیجان‌انگیز نخواهد بود و باید برای تغییرات گسترده‌تر، منتظر اندروید ۱۴ بمانیم.

منبع :xda developersمنبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل