تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر : 65559

انتشار بزرگترین نقشه کیهانی سه‌بُعدی جهان با ۷.۵ میلیون کهکشان

انتشار بزرگترین نقشه کیهانی سه‌بُعدی جهان با ۷.۵ میلیون کهکشان

انتشار بزرگترین نقشه کیهانی سه‌بُعدی جهان با ۷.۵ میلیون کهکشان – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ براساس خبر آکادمی علوم چین (CAS)، محققان بیش از ۷.۵ میلیون کهکشان را فهرست‌بندی ک..

انتشار بزرگترین نقشه کیهانی سه‌بُعدی جهان با ۷.۵ میلیون کهکشان – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ براساس خبر آکادمی علوم چین (CAS)، محققان بیش از ۷.۵ میلیون کهکشان را فهرست‌بندی کردند. تصویر خیره‌کننده‌ای که آنها منتشر کردند از زمین در مرکز تا دورترین کهکشان‌ها را در فواصل ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین ترسیم کرده است که این فقط حدود ۱۰ درصد از مسیر مأموریت پنج ساله آنها برای به دست آوردن طیف‌هایی با بیش از ۳۵ میلیون کهکشان تا سال ۲۰۲۶ است.

دانشمندان چینی در رصدخانه ملی نجوم زیر نظر CAS و همکاران بین‌المللی آنها از ایالات متحده، اسپانیا، بریتانیا و فرانسه، نقشه دو‌ بعدی عظیمی از کیهان را در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر کردند. براساس این نقشه دوبعدی، آنها شروع به رصد و جابه‌جایی آن کهکشان‌ها به مادون سرخ کردند تا تخمین بزنند چقدر از زمین فاصله دارند.

به گفته محققان، مشاهدات انتقال به سرخ در مقیاس بزرگ می‌تواند به کشف مکان کهکشان‌ها و آشکار کردن ماهیت انرژی تاریک که ممکن است منجر به انبساط کیهان شود، کمک کند. نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون یا SDSS، نام یک پروژه بین‌المللی و یکی از تلسکوپ‌های مهم دید زاویه باز در جهان است که در نیومکزیکوی آمریکا قرار گرفته‌ است.

تلسکوپ "اس‌دی‌اس‌اس" در رصدخانه "آپاچی پوینت" قرار دارد و در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است. این پروژه هم‌اکنون مرحله فاز سوم خود را می‌گذراند. این تلسکوپ متشکّل از آینه‌ای با قطر ۲.۵ متر است و توسط ۲۵ موسسه از سرتاسر جهان به‌طور مشترک استفاده می‌شود. هزینه ساخت این تلسکوپ توسط یک بنیاد شخصی بنام "بنیاد آلفرد پی. اسلون" تامین شده است.

اخبار هوا و فضا ,

تشریح آخرین جزئیات تلسکوپ فضایی "جیمز وب" توسط دانشمند ایرانی ناسا

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.