تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
کد خبر : 72567

ال جی هرچقدر زور زد نتوانست این قابلیت های خاص را در گوشی های موبایل محبوب کند

ال جی هرچقدر زور زد نتوانست این قابلیت های خاص را در گوشی های موبایل محبوب کند

ال جی هرچقدر زور زد نتوانست این قابلیت های خاص را در گوشی های موبایل محبوب کندال جی در کنار نوآوری‌های کاربردی خود، پتنت‌هایی نیز داشت که مورد پسند کاربران قرار نگرفت. در ادامه نگاهی به این قابلیت‌ها ..

ال جی هرچقدر زور زد نتوانست این قابلیت های خاص را در گوشی های موبایل محبوب کند

ال جی در کنار نوآوری‌های کاربردی خود، پتنت‌هایی نیز داشت که مورد پسند کاربران قرار نگرفت. در ادامه نگاهی به این قابلیت‌ها خواهیم انداخت.

از زمانی که گوشی‌های اندرویدی وارد زندگی‌های ما شدند، کمپانی ال جی در کنار سایر برندهای مطرح به تولید گوشی می‌پرداخت. شاید بتوان گفت که یکی از پنج شرکت برتر در این زمینه ال جی بود که نقش بسزایی در تکامل گوشی‌های اندرویدی ایفا کرد. اما متاسفانه این برند محبوب سال گذشته از میدان رقابت‌ها به طور کلی خارج شد و تصمیم گرفت تمرکز خود را روی سایر قسمت‌های تکنولوژی بگذارد.

قابلیت‌های خاصی که ال جی موفق به جهانی کردن آنها نشد!

از طرف دیگر بد نیست بدانیم که بسیاری از نوآوری‌ها و یا پتنت‌هایی که در گوشی‌های هوشمند به کار رفته و جواب داده‌اند، کار مهندسان شرکت LG بوده است. برای مثال دوربین فوق عریض یا همان اولترا وایدی که همه ما از آن به کرات استفاده کرده‌ایم، محصول نهایی ال جی است.

یکی دیگر از اختراعات این شرکت، نمایشگرهای خازنی است که در زمان خود بسیار محبوب به شمار می‌آمدند. در میان انبوهی از نوآوری‌های بزرگ و کوچک، چندین اختراع و یا پتنت دیگر نیز وجود دارد که کمپانی ال جی علاقه داشت آنها را در گوشی‌های هوشمند استفاده کند اما ظاهرا بخت با آنها یار نبود و هیچ وقت موفق به بهره‌وری از آنها نشدند.

۱. پنل پشتی خود ترمیم شونده

ال جی

حتماً در داستان‌ها یا فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌اید که گوشی‌های هوشمندی وجود دارند که بدون نیاز به هیچ چیزی خود به خود ترمیم می‌شوند. مهندسان شرکت ال جی خوشبختانه موفق شدند به این داستان علمی-تخیلی جامه حقیقت بپوشانند به طوری که این قابلیت را دو بار در سری گوشی‌های جی فلکس و جی فلکس ۲ به کار بردند.

این گوشی‌ها نه تنها می‌توانستند اندکی خم شوند بلکه پنل پشتی آنها بدون نیاز به چیزی خود به خود ترمیم می‌شد. نمی‌دانیم که دقیقاً چه فناوری پشت این ماجرا بود اما اگر خط و خشی روی پنل پشتی گوشی شما می‌افتاد در کمتر از چند ثانیه آنها از بین می‌رفتند.

لازم به ذکر است که از بین رفتن خط و خش‌ها برای گوشی جی فلکس کمی بیشتر زمان می‌برد اما ال جی توانست مدت زمان ناپدید شدن خط و خش‌ها را در جی فلکس ۲ به کمتر از ۳۰ ثانیه برساند. معلوم نیست که چرا کمپانی‌های دیگر از این ایده حمایت نکردند و متاسفانه پتنت ال جی مورد استقبال واقع نشد و آنها در تاریخ فناوری‌های موبایلی تنها کسانی هستند که به این قابلیت دست یافتند.

۲. اسپیکر Boombox

ال جی

نوآوری دیگری که ال جی در گوشی G7 به کار گرفت، استفاده از اسپیکر بوم باکس بود. گوشی هوشمند مذکور تنها یک اسپیکر با خود به همراه داشت اما به نحوی طراحی شده بود که اگر روی یک سطح صاف و صیقلی قرار می‌گرفت، صدای آن به طرز شگفت انگیزی بیشتر می‌شد.

خوشبختانه این ایده جذابی بود که مهندسان این کمپانی موفق شده بودند آن را از قوه به فعل درآورند اما رقیب این اسپیکر، استریو بود که نگذاشت ایده عملی شده‌ی ال جی هیچ گاه به حقیقت بپیوندد. البته برخی از گوشی‌های ارزان قیمت که نمی‌توانند استریو داشته باشند، قادر به استفاده از این قابلیت هستند.

۳. احراز هویت با کف دست

ال جی

اوایل سال ۲۰۱۹ زمانی بود که گوشی‌های هوشمند قابلیت‌هایی همچون حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره را ارائه داده بودند و اغلب گوشی‌ها این ویژگی را با خود داشتند. در این میان LG علاقه زیادی داشت تا نوآوری‌های خود را روی گوشی‌های هوشمندش امتحان کند. بنابراین این شرکت برای گوشی جی ۸ خود قابلیت احراز هویت با کف دست را ارائه کرد.

نحوه کارکرد این قابلیت بدین گونه بود که به گفته ال جی در کنار دوربین سلفی یک سنسور موسوم به ToF طراحی شده که می‌تواند به کمک فناوری درون خود رگ‌های کف دست کاربر را بررسی و هویت واقعی صاحبان گوشی را تعیین کند. مشکل این قابلیت باگ‌های زیاد و فرآیند کند آنلاک کردن آن بود که مورد پسند کاربران قرار نگرفت.

از طرف دیگر این نوآوری ضریب خطای بالایی داشت و در ۸۰ درصد مواقع جواب نمی‌داد و این بزرگترین مشکلی بود که می‌توانست وجود داشته باشد. به همراه این قابلیت ال جی از فناوری تشخیص حرکات دست نیز رونمایی کرد که البته چند سال پیش از آن توسط سامسونگ در گلکسی S4 ارائه شده بود. با این تکنولوژی کاربران می‌توانستند بدون اینکه گوشی را لمس کنند، کارهای مختلفی انجام دهند که البته این ویژگی نیز مشکلات زیادی به همراه داشت.

۴. سیستم صدای Quad DAC

ال جی

در سال ۲۰۱۶ کمپانی ال جی از یک قابلیت سخت افزاری جذاب دیگر رونمایی کرد که البته امروزه منسوخ شده است. این قابلیت Quad DAC نام داشت و برای گوشی V20 ارائه شد تا بتواند هنگام اتصال هدفون به گوشی، تولید صدای با کیفیت تر و بهتری داشته باشد.

LG تا سال‌های سال از این قابلیت استفاده کرد و آن را برای گوشی‌های مختلف خود نیز ارائه داد اما هیچ یک از رقبای این برند به سمت استفاده از آن نرفتند. عاقبت کار نیز به گونه‌ای شد که این سیستم پیشرفته برای اغلب گوشی‌های پرچمدار کارایی ندارد چرا که آنها از جک هدفون بهره نمی‌برند.

۵. نمایشگرهای خمیده عمودی

ال جی

امروزه شرکت‌های مختلفی سعی می‌کنند نمایشگرهای خمیده بسازند و بسیاری از گوشی‌های جدید تاشو و خمیده هستند اما خمش این صفحه نمایش‌ها در سمت راست و چپ عملی شده است. سال‌ها قبل از اینکه نمایشگرهای تاشو راهی بازار شوند، ال جی از ایده خود رونمایی کرد.

گوشی جی فلکس سال‌ها قبل با نمایشگر منحنی مقعر عمودی روانه بازار شد. این قابلیت منحصر به فرد بود و از همین روی ال جی تصمیم گرفت در دو گوشی بعدی خود یعنی جی فلکس ۲ و جی ۴ از آن استفاده کند. البته همچون سایر نوآوری‌های قبلی این پتنت نیز چندان سر و صدایی ایجاد نکرد و در نهایت ال جی هم دست از پافشاری برداشت.

۶. آنلاک کردن گوشی با ضربه

ال جی

چند سال پیش همچون امروز قابلیت‌های بیومتریک برای تأیید هویت وجود نداشت و کاربران برای اینکه بتوانند گوشی خود را آنلاک کنند باید از الگو، پین کد و مواردی از این قبیل بهره می‌بردند. باز هم مهندسان و طراحان کمپانی LG به نبوغ خود روی آوردند و موفق شدند روشی نوین برای آنلاک کردن پیدا کنند.

خوشبختانه این روش به نسبت سایر نوآوری‌های این شرکت بیشتر در معرض دید قرار گرفت و مورد توجه واقع شد اما به لطف این قابلیت کاربران می‌توانستند روی قسمت‌هایی از نمایشگر خود ضربه بزنند تا گوشی آنلاک شود. لازم به ذکر است که نیازی نبود برای استفاده از این قابلیت نمایشگر را روشن کرد. متاسفانه رقیب جدی این نوآوری یعنی حسگر اثر انگشت به میدان آمد و پتنت ال جی را به دست فراموشی سپرد.

۷. دکمه پاور و تنظیم صدا در پنل پشتی

ال جی

همان‌طور که می‌دانید هم اکنون دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در فریم‌های کناری گوشی تعبیه می‌شوند. نوآوری و کار جالبی که ال جی انجام داد، تعبیه این دکمه‌ها در پنل پشتی بود. این ایده در سال ۲۰۱۳ و در گوشی جی ۲ به کار رفت و البته برای چند گوشی دیگر هم این قابلیت را به کار گرفت.

سه سال بعد از این اتفاق، این شرکت برای گوشی جی ۵ دکمه‌های تنظیم صدا را در لبه فریم قرار داد اما همچنان در پنل پشتی و کنار سنسور اثر انگشت، شاهد تعبیه دکمه پاور بودیم. نهایت امر این بود که مهندسان این طرح شکست و عدم موفقیت خود را پذیرفتند و دست از به کارگیری آن کشیدند.

۸. نمایشگر ثانویه

ال جی

یکی دیگر از نوآوری‌های شرکت LG ساخت نمایشگری ثانویه در بالای صفحه نمایش اصلی گوشی بود. ال جی این قابلیت و پتنت را در سال ۲۰۱۵ برای گوشی V10 به کار برد. این نمایشگر کوچک بود و مواردی مانند برنامه‌ها، نوتیفیکیشن‌ها، تب‌های مرورگر و مواردی از این قبیل در آن به نمایش در می‌آمدند.

نسل بعدی از سری V یعنی گوشی V20 هم با این قابلیت عرضه شد اما مورد توجه کاربران قرار نگرفت. البته هم اکنون این قابلیت را در برخی از گوشی‌ها از جمله شیائومی می ۱۱ اولترا می‌بینیم. این گوشی در پنل پشتی خود یک نمایشگر ثانویه کوچک دارد که به کاربران اجازه می‌دهد با دوربین‌های اصلی از خودشان سلفی بگیرند.

در سال ۲۰۱۹ نیز مجددا ال جی تلاش کرد یک کیس مخصوص معرفی کند تا نمایشگر ثانویه خود را عرضه کند. این کیس نخستین بار برای V50 عرضه شد اما این شرکت پس از آن کیس خود را برای دو گوشی G8X و V60 نیز ارائه کرد. نهایت امر در سال ۲۰۲۰ LG موفق شد یک نمایشگر چرخشی برای ال جی وینگ تهیه کند که گفتنی است هیچ یک از این نوآوری‌ها ارمغانی برای این کمپانی نداشت.

۹. گوشی ماژولار

ال جی

گوشی هوشمند جی ۶ در سال ۲۰۱۶ رونمایی و عرضه شد. این گوشی از بدنه‌ای ماژولار بهره می‌برد. طراحی ماژولار یعنی اینکه قسمت پایینی گوشی به راحتی جدا می‌شد تا اینکه کاربر بتواند قطعاتی مانند باتری را به راحتی تعویض کند. از طرفی جدای از اینکه کاربران می‌توانستند باتری را به راحتی و بدون دردسر جدا کنند، قادر بودند تا ماژول‌های مختلفی را به آن متصل کنند.

متاسفانه تعداد این ماژول‌ها محدود بود و به همین دلیل فروش زیادی برای کمپانی ال جی نداشت و این شرکت نیز ایده خود را خیلی زود رها کرد. این ایده ماژولار بودن گوشی را کمپانی موتورولا نیز به کار گرفته بود و از تعدادی گوشی ماژولار رونمایی کرده بود. این ماژول‌ها به صورت مغناطیسی به گوشی متصل می‌شدند و کاربردی تر از گوشی‌های ال جی به شمار می‌رفتند.

نهایتاً نه ایده گوشی ماژولار LG و نه ایده موتورولا هیچ وقت عملی نشد و کاربران از آن استقبال نکردند. تنها شرکتی که هم اکنون مشغول تولید این گوشی‌ها آن هم به صورت محدود است، Fairphone است.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله خواندیم، ال جی در میان انبوهی از پتنت‌های بی‌شمار خود که کاربردی هم بودند، نوآوری‌هایی داشت که مورد پسند کاربران و حتی دیگر شرکت‌های تولیدکننده موبایل قرار نگرفت. اما مدیران این شرکت هیچ گاه دست از مبارزه و تلاش نکشیدند و ایده‌های جدید را یکی پس از دیگری امتحان کردند.

گر چه برخی از این ایده‌هایی که گفتیم چندان کاربردی و ضروری نبودند اما نمی‌توان اهمیت آنها را نادیده گرفت. ولی حقیقت این است که در بازار موبایل این نوآوری نیست که حرف اول را می‌زند بلکه عوامل بسیاری باید دست به دست هم بدهند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.