تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۴:۳۵
کد خبر : 67728

افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل از هفته آینده در ایران

افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل از هفته آینده در ایران

افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل از هفته آینده در ایرانبا توجه مصوبه وزارت صمت و انجمن واردکنندگان موبایل، از هفته آینده باید شاهد افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل باشیم؛ اما متن این مصوبه چیست؟
م..

افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل از هفته آینده در ایران

با توجه مصوبه وزارت صمت و انجمن واردکنندگان موبایل، از هفته آینده باید شاهد افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل باشیم؛ اما متن این مصوبه چیست؟

ماجرای تهاتر واردات موبایل با ارز صادرات خشکبار و زعفران ظاهرا به نتیجه رسیده و رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نیز در این خصوص اظهارنظر کرده است. به گفته مدیران این انجمن طی مصوبه‌ای که کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرده است، قرار بر این شده که تهاتر واردات موبایل با ارز صادراتی تنها برای لوازم زیر ۳۰۰ دلار باشد.

افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل ؛ چرا؟

با احتساب این شرایط باید گفت که تمامی گوشی‌ها و لوازم برند اپل شامل آیفون‌ها و لپ تاپ‌های این کمپانی دیگر مشمول طرح ارز نیمایی نمی‌شوند. همچنین از برند سامسونگ هم گوشی‌های سری N، S و Z شامل ارز نیمایی نخواهند شد. این مدل از گوشی‌ها از این به بعد با ارز آزاد که اختلاف ۱۰ تا ۱۵ درصدی با بازار دارد، عرضه خواهند شد.

همان‌طور که پیش‌تر در گجت نیوز خواندیم، وزارت صمت طی هفته گذشته با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در خصوص تهاتر ارز وارداتی موبایل با ارز صادراتی خشکبار، زعفران و گیاهان دارویی مذاکراتی انجام داد. نتیجه این مذاکره مخالفت این انجمن بود و دلیل مخالفت آنها نیز بر هم خوردن نظم بازار و مشکلات فراوان برای کوتاژهای داخلی عنوان شد.

افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل

در متنی که این انجمن در پاسخ به درخواست وزارت صمت تقدیم کرده، آمده بود:

با توجه به مذاکرات هفته جاری مجموعه وزارت صمت با انجمن در خصوص تهاتر ارز صادراتی خشکبار و زعفران و گیاهان دارویی با واردات موبایل به پیشنهاد صنوف فوق‌الذکر (تبدیل ارز نیمایی به صادراتی برای کل یا بیش از ۳۰۰ و یا بیش از ۶۰۰ دلار) این انجمن مخالفت خود را با این موضوع به علت بر هم خوردن نظم بازار و مشکلات عدیده کوتاژهای وارداتی در سال گذشته، شفاها اعلام داشته و هرچند سیاست‌گذاری کلان حوزه ارز در کمیته‌های سطح بالای دولت جمع‌بندی و تصمیم‌گیری می‌گردد، ولی انجمن نظر مکتوب خود را پس از جمع‌بندی نهایی تا فردا رسما به وزارت صمت اعلام می‌داد.

همچنین این انجمن در ادامه با اشاره به مسئله کرونا و شرایطی که بر بازار آشفته لوازم الکترونیکی و موبایل حاکم است، اولویت اصلی و ابتدایی را حاکم کردن آرامش بر بازار دانست. انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه این متن عنوان کرده بود که هرگونه تغییر در سیاست‌ها و تغییر خط مشی‌های فعلی باعث آشفتگی بیشتر در بازار می‌شود.

افزایش قیمت گوشی های سامسونگ و اپل

اما با وجود این مخالفت و متن مذکور که هفته پیش منتشر شد، حالا شرایط به نفع درخواست وزارت صمت تغییر کرده و دبیر انجمن مذکور اعلام داشته که به زودی این مصوبه اجرایی خواهد شد. در همین خصوص دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم خانگی یعنی آقای محمدرضا عالیان گفته است:

طی مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر شد تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای سیصد دلار صورت گیرد.

وی همچنین اشاره کرد که مصوبه مذکور از هفته آینده روند اجرایی خود را طی خواهد کرد. عالیان در ادامه توضیح داد مدل‌هایی که نام برده شده دیگر مشمول ارز نیمایی نخواهند شد و باید با ارز آزاد وارد شوند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.