تاریخ انتشار : شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
کد خبر : 22394

افزایش تولید داروی دگزامتازون برای جلوگیری از مرگ بیماران کرونا

افزایش تولید داروی دگزامتازون برای جلوگیری از مرگ بیماران کرونا

افزایش تولید داروی دگزامتازون برای جلوگیری از مرگ بیماران کرونا سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا درخواست افزایش تولید داروی دگزامتازون (Dexamethasone) را به دلیل تاثیر مهم آن در نجات جان بیماران کرونا منتشر کرده است. در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.
داروی دگزامتازون (Dexamethasone) یک داروی ارزان‌قیمت استروئیدی بوده که به واسطه استفاده‌های گسترده‌اش در کشورهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین رابطه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا از تولید کنندگان دارو درخواست کرده که تولید این محصول را به دلیل تاثیرات مفیدش در پیشگیری از مرگ بیماران کووید ۱۹ افزایش دهند.
تحقیقات در مورد داروی دگزامتازون هفته گذشته مقاله‌ای منتشر شد که در آن، دانشمندان دانشگاه آکسفورد در درمان ۲ هزار بیمار کرونایی از دگزامتازون استفاده کردند. بررسی‌ها نشان داد که ۳۵ درصد از افراد دارای شرایط حاد به دلیل مصرف این دارو زنده ماندند.
با انتشار این مقاله تولید داروی مورد نظر افزایش یافت، اما همان‌طور که رئیس سازمان جهانی بهداشت، تدروس آدهانوم (Tedros Adhanom) اعلام کرده، این افزایش تولید می‌تو..

افزایش تولید داروی دگزامتازون برای جلوگیری از مرگ بیماران کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا درخواست افزایش تولید داروی دگزامتازون (Dexamethasone) را به دلیل تاثیر مهم آن در نجات جان بیماران کرونا منتشر کرده است. در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

داروی دگزامتازون (Dexamethasone) یک داروی ارزان‌قیمت استروئیدی بوده که به واسطه استفاده‌های گسترده‌اش در کشورهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین رابطه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا از تولید کنندگان دارو درخواست کرده که تولید این محصول را به دلیل تاثیرات مفیدش در پیشگیری از مرگ بیماران کووید ۱۹ افزایش دهند.

تحقیقات در مورد داروی دگزامتازون

هفته گذشته مقاله‌ای منتشر شد که در آن، دانشمندان دانشگاه آکسفورد در درمان ۲ هزار بیمار کرونایی از دگزامتازون استفاده کردند. بررسی‌ها نشان داد که ۳۵ درصد از افراد دارای شرایط حاد به دلیل مصرف این دارو زنده ماندند.

با انتشار این مقاله تولید داروی مورد نظر افزایش یافت، اما همان‌طور که رئیس سازمان جهانی بهداشت، تدروس آدهانوم (Tedros Adhanom) اعلام کرده، این افزایش تولید می‌تواند بیشتر شده و در سطحی جهانی، نیاز دارویی آسیب‌پذیرترین و بحرانی‌ترین مناطق را برطرف کند. تدروس اعلام کرده که با وجود ابتدایی بودن نتایج تحقیقات دانشگاه آکسفورد، می‌توان اطمینان داشت که داروی دگزامتازون در پیشگیری از مرگ بیماران حاد کووید ۱۹ موثر است.

استروئید دگزامتازون حدودا ۶۰ سال بوده که در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته و معمولا از این دارو برای کاهش التهاب استفاده می‌شود. با این وجود تدروس اعلام کرده که موارد به کار بردن دارو باید به بیماران فوق‌العاده حاد محدود شود و همچنین این کار باید تحت نظر متخصصان مجرب انجام شود. از طرف دیگر هنوز نمی‌توان گفت که این داروی استروئیدی در موارد خفیف‌تر ابتلا به کووید ۱۹ کاربرد دارد و به دلیل ضررهای گوناگون مصرف خودسرانه دگزامتازون، توصیه می‌شود که افراد برای پیشگیری از آلودگی به کرونا و یا بهبود وضعیت خفیف خود از این دارو استفاده نکنند.

افزایش تولید داروی دگزامتازون برای جلوگیری از مرگ بیماران کرونا

رئیس WHO گفت که کشورهای دارای بیشترین تعداد بیماران حاد کووید ۱۹ در اولویت دریافت داروی دگزامتازون هستند. از طرف دیگر تولید کنندگان باید در فرآیند افزایش تولید، به بالا نگه‌داشتن کیفیت محصولات دقت ویژه‌ای داشته باشند، چرا که در چنین وضعیتی احتمال افت کیفیت داروها و یا ورود داروهای تقلبی به بازار زیاد است.

آمار کووید ۱۹

آمار تعداد مبتلایان بیماری کرونا در حال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیون نفر بوده و تعداد قربانیان این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی هم چندین هزار نفر تا رکورد ۰.۵ میلیون فاصله دارد. دکتر تدروس آدهانوم در این رابطه می‌گوید که هر روزه آمار جدید و رکوردهای تازه‌ای ثبت می‌شود و کشورهای مختلف جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با این قاتل نامرئی هستند.

در حالی که برخی کشورها تعداد زیادی از مبتلایان و قربانیان کووید ۱۹ را در هفته‌های اخیر تحت درمان قرار داده‌اند، تعدادی از کشورها هم که تا پیش از این موفق به مهار نسبی کرونا شده بودند، با بازگشایی بخش‌هایی از اقتصاد جوامع در حال تجربه موج جدیدی از مبتلایان هستند. البته انتظار می‌رود که رساندن داروی دگزامتازون به این کشورهای آسیب‌پذیر به سرعت تعداد قربانیان را کاهش دهد.

از ابتدای گزارش اولین موارد ابتلا در دسامبر گذشته، اکثر موارد آلودگی و مناطق تحت تاثیر، به تدریج از شرق آسیا به اروپا و آمریکا منتقل شده‌اند؛ با این حال برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ویروس کووید ۱۹ بسیار قبل‌تر از آنچه تصور می‌شد، در اروپا حضور داشته است. بر اساس پژوهشی جدید، در دسامبر گذشته آثاری از این ویروس در فاضلاب شهرهای ایتالیایی تورین و میلان کشف شده‌اند.

تیره‌راسوی آمریکایی

از همان ابتدای شروع پاندمی کووید ۱۹، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ویروس مورد نظر از حیوانات به انسان منتقل شده است و توجه‌ها هم بیش از همه به بازاری مخصوص فروش حیوانات عجیب غریب در شهر ووهان چین، جلب شده بود. با این حال اخیرا تحقیقاتی در شمال اروپا انجام شده‌ که احتمال آلوده شدن انسان‌ها از طریق حیوانی با نام تیره‌راسوی آمریکایی (Mink) را مطرح می‌کنند.

در اروپا این موجودات به خاطر پوستشان پرورش داده می‌شوند و در ماه می گذشته کارشناسان هلندی اعلام کردند که حداقل دو نفر بیماری کووید ۱۹ را از تیره‌راسوی آمریکایی گرفته‌اند. گفته شده که در هلند و دانمارک تیره‌راسوهایی آلوده به بیماری کرونا یافت شده‌اند و این احتمال مطرح شده که موجودات مورد نظر در ابتدا از طریق افراد ناقل کووید ۱۹ آلوده شده‌اند و سپس افراد سالم در ارتباط با این حیوانات هم ذرات ویروس کرونا را از آن‌ها گرفته‌اند.

البته این شیوه انتقال حیوان به انسان در مقایسه با سایر روش‌های انتقال بیماری بسیار محدود است.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.