تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر : 65894

اعتراض نقاشانه به روزهایی که هیچی سر جایش نیست/ نمایشگاه سعید محجوبی تمدید شد

اعتراض نقاشانه به روزهایی که هیچی سر جایش نیست/ نمایشگاه سعید محجوبی تمدید شد

کافه دانش: نمایشگاه نقاشی سعید محجوبی که از ۲۴ دی در خانه کتاب پیدایش برپاست با استقبال شایان توجه مردم تا هشتم بهمن تمدید شد. «توازن ناموزون » عنوان این نمایشگاه است که در آن ۴۶ اثر از تازه ترین آثار این هنرمند به تماشاست. این دومین نمایش انفرادی سعید محجوبی ست؛ این آثار با تکنیک میکس …

کافه دانش: نمایشگاه نقاشی سعید محجوبی که از ۲۴ دی در خانه کتاب پیدایش برپاست با استقبال شایان توجه مردم تا هشتم بهمن تمدید شد.

«توازن ناموزون » عنوان این نمایشگاه است که در آن ۴۶ اثر از تازه ترین آثار این هنرمند به تماشاست.

این دومین نمایش انفرادی سعید محجوبی ست؛ این آثار با تکنیک میکس متریال و در اندازه‌های مختلف در ۳ سال اخیر خلق شده اند.

سویه موضوعی توازن ناموزون ، فضای انتزاعی با رویکرد اجتماعی ست؛ گویا سعید محجوبی اتمسفر ناموزونی را روایت می کند که در آن توازن هست اما این توازن ظاهری ست و عمق واقعی ندارد.

او تلاش کرده در این آثار وضعیت کنونی جامعه را بازتاب دهد و مناسبات اجتماعی و درگیری‌های روزانه کلافه کننده را بر بوم هایش انعکاس دهد. او در عین حال ساده انگاری ،سهل انگاری و بی تفاوتی مردم از این توازن ناموزون را به نقد کشیده است.

امیر سقراطی، منتقد هنری در استیتمنت نمایشگاه نوشته است: « سعید محجوبی اگرچه در خانواده‌ای هنری پرورش یافته اما نقاش خودآموخته‌ای است که متأثر از هیجانات و احساسات درونی خود و متصل به ضمیر ناخودآگاهش به نقاشی می‌پردازد. نقاشی‌های و طراحی‌هایش، از آنجا که بی واسطه از ضمیر ناخودآگاه و مرجع عواطف او بر می‌خیزد، آثاری صیقل نخورده، بی پروا و تازه هستند. کارهایی بی روتوش، بدون دستکاری و دست‌اندازی هنرمند که بدون پیش طرح و اتود، با شور و شوق و عطش، بر بوم و کاغذ کشیده شده‌اند.

از این نظر، آثارش گاهی لطیف و مواج و احساسی است و گاهی مهاجم، خیره سرانه و بیانگرا است. هر چه هست کارهای سعید محجوبی، آئینه‌های کوچکی از طبایع متفاوت هنرمند و حدیث بی‌قراری او در این سال‌ها شده‌اند که جمع این آئینه‌های کوچک، تصویری واحد از هنرمندی بی‌قرار را بازتاب می‌دهد که با تقلید و شبیه شدن به دیگران سر سازگاری ندارد و سعی می‌کند با تجربه‌ورزی مدام در هنر انتزاع، کلماتی ناشنیدنی و محو از ناخودآگاهش را پیش چشم مخاطب به جملاتی سلیس، بلند و خوش آوا بدل کند. تماشای این آثار، دیدن دوباره هنرمند است اما این بار روی دیوار!»

حبیب درخشانی، هنرمند که دکترای تاریخ هنر دارد و سال ها به عنوان استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران تدریس کرده درباره آثار سعید محجوبی نوشته است :

«زمانی که در برابر کارهای هنرمند معاصر سعید محجوبی قرار گرفتم، دانستم که کنجکاوی و تامل پیشین من در مورد کارهای ایشان بی پایه نبوده است هرچه بیشتر می نگریستم شور و اشتیاق بیشتری برای دیدن می یافتم، شاید در جستجوی نادیده ها و ناشنیده هایی بودم که تصور می کردم در کار ایشان می توانم بیابم ، از سوی دیگر بر سر آن بودم تا دیدی همه جانبه تر نسبت به آنها پیدا کنم … کارهایی که به واسطه شخصی شدن، و منحصر به فرد بودن، بیش از همه از کنه وجود هنرمند سرچشمه می گرفت، از سوی دیگر درنگ در کارها می توانست شیوه و شیوه های بیانی و روشهای اجرایی و دیدگاه هنری را برایم آشکار گرداند، که خود مبتنی بر روش بداهه پردازی شگفت و گوناگون متنوع بود، آنگونه که هر کار می توانست (درخود) یک کار مستقل و جداگانه و نو باشد، این ویژگی آنگونه که من دیده و دریافته بودم خود راهی برای پرهیز از یکسان سازی و تکرار است و نشان از آفرینش متنوع کارهای هنری دارد … »

نمایشگاه سعید محجوبی، فرزند استاد حسین محجوبی تا هشتم بهمن در خانه کتاب پیدایش در خیابان پاسداران، گلستان دوم دایر خواهد بود.

انتشار: کوروش جم

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.