تاریخ انتشار : جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر : 588147

اظهارنامه مالیاتی چیست

اظهارنامه مالیاتی چیست

اظهارنامه مالیاتی نوعی گزارش مالی است که هر ساله مشاغل و کارآفرینان به سازمان مالیاتی ارائه می کنند و بر این اساس میزان مالیاتی که باید پرداخت شود تعیین می شود. در گذشته این اظهارات به صورت فیزیکی در قالب یک فایل کاغذی تکمیل و ارسال می شد، اما از سال 1392 امکان تکمیل و

اظهارنامه مالیاتی نوعی گزارش مالی است که هر ساله مشاغل و کارآفرینان به سازمان مالیاتی ارائه می کنند و بر این اساس میزان مالیاتی که باید پرداخت شود تعیین می شود.

در گذشته این اظهارات به صورت فیزیکی در قالب یک فایل کاغذی تکمیل و ارسال می شد، اما از سال 1392 امکان تکمیل و ارسال آنلاین آنها فراهم شد.

پرداخت مالیات در ایران

مالیات ها اشکال و أنواع ( مالیات بر ارث و مالیات حقوق و … ) مختلفی دارند و به دو دسته مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. در بین مالیات های مستقیم، از جمله مالیات بر درآمد، مشاغل و اشخاصی که مشاغل را اداره می کنند باید درآمد، سود و زیان و هزینه های خود را در هر انتها به سازمان مالیاتی کشور گزارش کنند. سال مالی. .

به حساب هایی که هر ساله شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند اظهارنامه مالیاتی می گویند. بنابراین مالیات اصناف و بازرگانان و شرکت های بازرگانی بر اساس این اظهارنامه ها تعیین می شود.

این اطلاعیه ها از سال 1391 به صورت آنلاین درج شده است و اداره مالیات می تواند آنها را پیدا کند.

اظهارنامه مالیاتی 1401

با توجه به مطالب فوق متوجه شدیم که اظهارنامه مالیاتی ثبت مالیاتی است که توسط اداره امور مالیاتی کشور برای محاسبه صحیح مالیات به اشخاص حقیقی به عنوان تاجر و مشاغل یا اشخاص حقوقی به عنوان بنگاه تجاری داده می شود.

اظهارنامه مالیاتی شخصی باید حداکثر تا 31 ژوئیه هر سال به سازمان مالیاتی دولتی ارائه شود. این اظهارنامه سالانه برای همان سال مالیاتی که از اول آوریل هر سال شروع و در 29 مارس خاتمه می یابد، انجام می شود.

این سوالات برای اشخاص حقیقی الزامی است اما برای اشخاص حقوقی در صورتی که سال مالی تعیین شده در قوانین شرکت با سال مالیاتی متفاوت باشد، درآمد سال مالیاتی طبق قوانین شرکت محاسبه می شود.

تسلیم اظهارنامه برای بازرگانان و شرکت ها تکلیف قانونی تلقی می شود و در صورت کوتاهی یا تقلب توسط شرکت ها و بازرگانان طبق قانون مشمول جریمه و جریمه مالیاتی می شوند.

بر اساس ماده 226 قانون مالیات های مستقیم، در صورتی که مؤدیان در محاسبه و ترازنامه و صورت سود و زیان اشتباه کرده باشند، می توانند ظرف یک ماه از مهلت تسلیم اظهارنامه، اشتباه را به صورت ترازنامه اصلاح کنند.

ارائه صورت حساب یا صورت سود و زیان تعدیل شده. در هر صورت مشمول باید در روز اول اطلاعات خود را ارسال کند و مهلت ارسال کننده اطلاعات و اصلاح اشتباه در محاسبه برای افرادی که اطلاعات را ارسال کرده اند و می خواهند اصلاح کنند یک ماه است.

اظهارنامه مالیاتی چیست2

تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1401

قبل از سال 91، اظهارنامه مالیاتی به صورت از پیش آماده شده و به صورت کاغذی تهیه می شد. افراد باید این فرم ها را از شرکت های ذیصلاح خریداری کنند و از فرم های از پیش آماده شده برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود استفاده کنند.

این امر مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی بود، بنابراین اظهارنامه مالیاتی باید تکمیل و به صورت آنلاین از طریق سایت سازمان مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir ارسال می شد.

پس از تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن، شرکت ها و بازرگانان باید در فرصت قانونی که در اختیار آنها قرار می گیرد، نسبت به ارائه دفاتر قانونی خود به اداره امور مالیاتی اقدام کنند.

این دفاتر شامل دفاتری مانند اتاق خبر و دفاتر مالی است که آگاهی از نحوه فعالیت و راه اندازی برای تمامی متقاضیان الزامی است.

زمان ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی 1401

اظهارنامه مالیاتی باید حداکثر تا 31 تیر هر سال به اداره مالیات ارائه شود. گفتنی است در سال 1400 مهلت تسلیم اظهارنامه تا شهریور 1401 تمدید شد.

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی 1401

در صورت بروز هرگونه مشکل در تکمیل این فرم پس از تکمیل، متقاضیان 30 روز فرصت دارند تا اشکالات را اصلاح کنند.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی ظرف مدت 12 ماه پس از تسلیم قابل بررسی در اداره دارایی است و پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1401، اداره دارایی به مدت سه ماه فرصت دارد تا عملکرد خود را در گزارش بررسی و ارزیابی کند. درخواست اطلاع رسانی به آنها

همچنین ممکن است به مدرک پذیرش اعتراض شود و متقاضیان می توانند در مدت معینی برای این لیست اعتراض کنند.

اطلاعات از سال 1397 به صورت آنلاین ارسال شده است و سایرین نیازی به مراجعه مستقیم ندارند اما برای ارسال اطلاعات ابتدا لازم است در سامانه الکترونیک مالیاتی ثبت نام کنید. انجام این کار در سامانه الکترونیک مالیاتی ضروری است.

اظهارنامه مالیاتی چیست3

نحوه ثبت نام اظهار نامه مالیاتی سال 1401

ثبت نام الکترونیکی چهار مرحله دارد: پیش ثبت نام الکترونیکی، ثبت نام الکترونیکی و مرحله نهایی. برای پیش ثبت نام در این سامانه باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی ابتدا باید وارد سایت tax.gov.ir شوید.
  2. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه مالیاتی الکترونیکی، چندین گزینه به شما ارائه می شود و باید روش ثبت نام الکترونیکی را انتخاب کنید. پس از انتخاب روش ثبت نام الکترونیکی در بالای صفحه، چندین پاراگراف در رابطه با ثبت نام مشاهده خواهید کرد.
    پس از مطالعه آنها، باید آنلاین شوید و ثبت نام را در پایین صفحه تکمیل کنید. در مرحله اول ثبت نام، باید کد کشور متقاضی را وارد کنید، رمز عبور امنیتی او را مشاهده کنید و سپس گزینه ورود را انتخاب کنید.
  3. در مرحله دوم باید از بین گزینه های بالای صفحه گزینه جدید پیش ثبت نام را انتخاب کنید.
  4. پس از ورود به صفحه پیش ثبت نام جدید، برای ادامه مراحل ثبت نام، لازم است کد پستی و شماره تلفن همراه مودیان را وارد کرده و پس از وارد کردن عبارت امنیتی، گزینه پیش ثبت نام جدید را فعال کنید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.