تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر : 50516

اشتباهات رایج در سیستم صوتی

اشتباهات رایج در سیستم صوتی

برای داشتن صدای باکیفیت، باید تجهیزات صوتی باکیفیتی داشته باشید. اما داشتن بهترین تجهیزات صوتی هم در صورتی که نصب درستی نداشته باشد یا برای محیط نامناسبی به کار رود، نه تنها صدای قابل قبولی به شما ارائه نمی‌دهد بلکه ممکن است به دستگاه‌های شما نیز آسیب بزند. طراحی صدا یک تخصص حرفه ای است …

برای داشتن صدای باکیفیت، باید تجهیزات صوتی باکیفیتی داشته باشید. اما داشتن بهترین تجهیزات صوتی هم در صورتی که نصب درستی نداشته باشد یا برای محیط نامناسبی به کار رود، نه تنها صدای قابل قبولی به شما ارائه نمی‌دهد بلکه ممکن است به دستگاه‌های شما نیز آسیب بزند.

طراحی صدا یک تخصص حرفه ای است و مهندسین صدا باید موارد زیادی را آموزش ببینند تا بتوانند کار بی عیب و نقصی انجام دهند. در این مطلب همراه ما باشید تا در خصوص اشتباهات رایج در انتخاب و نصب سیستم صوتی و طراحی صدا با شما بیشتر صحبت کنیم.

در صورتی که هر گونه سوال در خصوص خرید و نصب سیستم صوتی دارید می‌توانید از تجربیات کارشناسان آوازک استفاده کنید. کافیست با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۱۶۰۵۰ تماس بگیرید و یا به سایت آوازک به نشانی avazac.com مراجعه کنید.

ما تا کنون پروژه‌های زیادی در نصب سیستم صوتی رستوران، کافی شاپ، هیئت، مسجد، هتل و مراکز اقامتی، سالن‌های همایش و کنسرت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، استخرها و منازل هوشمند، کارخانه، سالن سینما، فرودگاه، منازل مسکونی، ویلاها و ساختمان‌های اداری داشته‌ایم.

اشتباهات رایج در سیستم صوتی

انتخاب بلندگوی نامناسب برای فضا

سیستم صوتی فضاهای باز و مسقف، با متراژهای مختلف نیاز به انواع خاصی از بلندگو ها دارند. برای مثال در فضای باز، پرتاب صدای بالا اهمیت زیادی دارد و در فضاهای مسقف، یکنواخت بودن صدا در تمامی نقاط. نمی‌توانیم از همان بلندگویی در متراژ صد متر استفاده کنیم که مناسب متراژ هزار متر است.

در فضای مسقف بهتر است از بلندگوی سقفی استفاده شود تا صدا به صورت یکنواخت در محیط پخش شود و به زیبایی و دکوراسیون محیط نیز آسیب وارد نشود. در صورتی که خواهیم در فضاهای باز از بلندگو استفاده کنیم، انتخاب ما می‌تواند بلندگوی شیپوری باشد. بلندگوهای ستونی ضدآب نیز انتخاب مناسبی برای فضاهایی است که از باران و رطوبت هوا در امان نیستند.

در فضای داخلی مساجد و هیئت‌ها می‌توان از باند اکتیو و پسیو استفاده کرد. باندهای اکتیو برای راه‌اندازی نیاز به آمپلی فایر ندارند و بهتر است از آن مدل‌های باند اکتیوی استفاده کرد که بتوان بعدا یک پسیو به آن اضافه کرد، مانند باند اکتیو زیکو مدل NX.

تعداد نامناسب بلندگوها

انتخاب تعداد بلندگوها نیز باید بر اساس متراژ، ارتفاع سقف، ازدحام، سر و صدا و تراکم جمعیت، نوع معماری و فضا و … انتخاب شود. در صورتی که تعداد بلندگوها زیاد باشد، باید بودجه و هزینه زیادی برای خرید آن انجام دهید. در صورتی که تعداد بلندگوها کم باشد، صدا ضعیف می‌شود و در بین شنوندگان، نارضایتی ایجاد می‌شود. بنابراین پیش از خرید بلندگوها در خصوص تصمیم گیری تعداد آن‌ها حتما با یک کارشناس خبره مشاوره کنید.

اشتباهات رایج در سیستم صوتی

در صورت چیده بودن پروژه شما، کارشناسان آوازک می‌توانند به محل مورد نظر شما آمده و به صورت رایگان به شما مشاوره بدهند و در غیر این صورت یک مشاوره رایگان تلفنی نیز می‌تواند برای شما مناسب باشد.

همچنین باید امکان ارتقای سیستم و افزایش تعداد بلندگوهارا در نظر بگیرید. شاید در حال حاضر، تعداد خاصی مناسب باشد اما با تغییر کاربری، تعداد بیشتری مورد نیاز باشد، پس باید امکان ارتقای سیستم صوتی خود را در نظر بگیرید.

جانمایی نامناسب بلندگو

چیدمان بلندگو های هیئت، رستوران‌ها، خانه‌ها و همه فضاها باید بر اساس یک سری قواعد کلی انجام شود. برای مثال بهتر است از گذاشتن باندها در گوشه اتاق یا نزدیک دیوارها خودداری شود. یا بهتر است اگر از باند پسیو و یا اکتیو استفاده می‌کنید، از پایه باند استفاده کنید تا هم آسیب به دستگاهتان وارد نشود و هم صدای باکیفیت‌تری را داشته باشید.

انتخاب سایز نامناسب بلندگو

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در هنگام خرید انواع بلندگو، عبارت سایز ووفر را شنیده باشید. برای مثال باندهای اکتیو و پسیو، سایز ووفر ۸ اینچ، ۱۰ اینچ، ۱۲ اینچ و ۱۵ اینچ دارند. باندهای سقفی، سایز ووفر ۵ اینچ، ۶ اینچ و ۸ اینچ دارند. اکو همراه ها، اغلب با سایز ووفر ۵ اینچ، ۶ اینچ، ۱۲ اینچ و ۱۲+۶ اینچ تولید می‌شوند. به اکو همراه ۵ اینچ، اکو همراه مینی نیز گفته می‌شود. (اکو همراه نوعی باند است که به خاطر داشتن اکو، قیمت مناسب، داشتن پورت usb، قابلیت شارژ، پرتابل بودن و قابلیت اتصال به سازهایی مانند گیتار الکتریک بسیار محبوب است).

اما این سایز ووفر به چه معناست؟ هرچه سایز ووفر شما کمتر باشد، توان خروجی دستگاه نیز کمتر است و بالعکس. بنابراین شما صدایی را که از یک اکو همراه ۱۲ اینچی می‌شنوید را نمی‌توانید از اکو همراه مینی انتظار داشته باشید.

همچنین باید توجه کنید که اکو همراه شما مناسب فضای شلوغ است یا خیر؟ برای مثال یک اکوهمراه مینی می‌تواند برای مجالس داخل خانه مناسب باشد اما برای فضاهای باز و شلوغ، بهتر است از باندهای پرتابل با سایز بالاتر استفاده کنید.

انتخاب نامناسب آمپلی فایر و پاور میکسر

وجود آمپلی فایرها و پاور میکسرها در تمامی سیستم‌های صوتی الزامی است. هر باند و بلندگویی بنا بر توان خروجی که دارد، به نوع خاصی از آمپلی فایر و یا پاورمیکسر دارد.

برای باندهایی با توان بالا مانند باندهای اکتیو و پسیو ۱۵ اینچی مساجد و هیئات مذهبی و همچنین تالارها، از پاور میکسر صندوقی استفاده می‌شود و برای باندهایی با توان پایین مانند اسپیکر سقفی (برای مثال در سیستم صوتی رستوران)، باید از آمپلی فایرهای مناسب این باندها استفاده شود.

کابل کشی نامناسب

در مبحث سیستم های اهمی و ولتی، باید بدانید که اگر فاصله بین تجهیزات صوتی زیاد یا کم باشد باید از سیستم ولتی استفاده کرد یا سیستم اهمی؟

کابل مناسب بلندگو چگونه است و بهتر است از چه کابل میکروفونی برای خود استفاده کنید؟

یک سیم بلندگوی خوب که برای اتصال آمپلی فایر به بلندگو است، بهتر است ضخیم باشد تا کمتر آسیب ببیند. کابل ضخیم، مقاومت کمتری نسبت به کابل نازک دارد.

این کابل‌ها بهتر است دارای دو هادی بوده و یک عایق از جنس پلاستیک نیز داشته باشند. رایج‌ترین فلزاتی که در ساخت سیم بلندگو از آن استفاده می‌شود، شامل مس و آلومینیومی که روکش مسی دارد است. اگر چه آلومینیوم قیمت کمتری دارد اما باید به این نکته توجه کنید که اگر مس اکسید شود، باز هم هادی خواهد بود اما این نکته در خصوص اکسید آلومینیوم صدق نمی‌کند. نقره گرانتر است اما خاصیت هدایت الکتریکی آن از مس بیشتر بوده و ممکن است سیاه شود. طلا هم اگرچه خاصیت هدایت الکتریکی کمتری نسیبت به مس دارد اما از مزایای آن می‌توان به اکسید نشدن اشاره کرد.

در هنگام خرید سیم بلندگو باید به نکات زیر زیادی توجه کنید، از جمله اینکه در متر یا فوت، چقدر مقاومت اهمی داد؟ چه مقدار خاصیت خازنی و چه مقدار خاصیت سلفی دارد.

میکروفون‌های باسیم نیاز به کابل میکروفون دارند. برخی از انواع میکروفون‌ها مانند میکروفون یقه ای باسیم، سیم ثابت دارند که شما می‌توانید فقط یک سر آن را به دستگاه متصل کنید که آن هم بستگی به پورت آن دارد. برخی از آن‌ها به پورت USB متصل می‌شوند که مناسب کامپیوتر هستند. برخی میکروفون‌ها نیز جک ۳.۵ میلیمتری دارند که قابلیت اتصال به کامپیوتر دارند و برخی دیگر جک ۶.۵ میلیمتری دارند که می‌توانند به آمپلی فایر و پاور میکسر متصل شوند.

توجه کنید که حتی اگر بهترین میکروفون یا بهترین اسپیکر را نیز برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنید، اما از کابل صدای نامناسبی استفاده کنید، قطعا صدای باکیفیتی نخواهید داشت.

آیا شما هم با اشتباهاتی در خصوص سیستم صوتی برخورد داشته اید یا خیر؟ در صورتی که با اشتباه دیگری در خصوص انتخاب و خرید سیستم صوتی مواجه شده‌اید آن را کامنت کنید و یا برای حل مسئله خود با کارشناسان باتجربه آوازک تماس بگیرید.

آوازک، یک فروشگاه اینترنتی است که بیش از ۴۰ سال در حوزه تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات صوتی، تجهیزات نورپردازی و دوربین مداربسته فعالیت می‌کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.