تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
کد خبر : 502

استقبال زنجانی‌ها از استادان موسیقی ایرانی

استقبال زنجانی‌ها از استادان موسیقی ایرانی

استقبال زنجانی‌ها از استادان موسیقی ایرانی دومین نشست تخصصی آیین آواز زنجان خاطره شد. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز زنجان با وجود استقبال خوب زنجانی‌های دوستداران موسیقی و آواز ملی ایران از استادان و هنرمندان قاسم رفعتی، میلاد کیایی و علی شیرازی در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد.
نخستین نشست تخصصی آیین آواز زنجان به همت جاوید عباسی فلاح آوازخوان و مدرس اهل این شهر به صورت خودجوش در سال ۱۳۹۶ با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شده بود. تلاشی که در اثر برگزاری مداوم آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران تهران حالا دامنه آن به شهرهای کوچک و بزرگ هم کشیده شده و استان زنجان نیز در این زمینه پیشقدم بوده است.
در دومین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز زنجان طی دو روز دو برنامه برگزار شد و هفت آواز توسط خوانندگان مختلف و گروه‌های موسیقی همراه‌شان اجرا و همچنین یک مبحث فنی و تئوریک با موضوع ویژگی‌های صدا در آواز ایرانی عرضه شد. یک کارگاه آموزشی آواز هم در روز دوم برگزار شد.
در روز اول تعدادی از گروه‌ها..

استقبال زنجانی‌ها از استادان موسیقی ایرانی

دومین نشست تخصصی آیین آواز زنجان خاطره شد.

استقبال زنجانی‌ها از استادان موسیقی ایرانی – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز زنجان با وجود استقبال خوب زنجانی‌های دوستداران موسیقی و آواز ملی ایران از استادان و هنرمندان قاسم رفعتی، میلاد کیایی و علی شیرازی در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد.

نخستین نشست تخصصی آیین آواز زنجان به همت جاوید عباسی فلاح آوازخوان و مدرس اهل این شهر به صورت خودجوش در سال ۱۳۹۶ با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شده بود. تلاشی که در اثر برگزاری مداوم آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران تهران حالا دامنه آن به شهرهای کوچک و بزرگ هم کشیده شده و استان زنجان نیز در این زمینه پیشقدم بوده است.

در دومین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز زنجان طی دو روز دو برنامه برگزار شد و هفت آواز توسط خوانندگان مختلف و گروه‌های موسیقی همراه‌شان اجرا و همچنین یک مبحث فنی و تئوریک با موضوع ویژگی‌های صدا در آواز ایرانی عرضه شد. یک کارگاه آموزشی آواز هم در روز دوم برگزار شد.

در روز اول تعدادی از گروه‌های فعال و خوانندگان آواز اصیل ایرانی برای اجرای برنامه دعوت شدند گروه موسیقی سماع به سرپرستی علیرضا وثیقی و خوانندگی سعید صفری، گروه موسیقی ایلغار به سرپرستی و خوانندگی احمد میرزایی (موغام آذربایجان)، گروه موسیقی مهزیار به خوانندگی مهزیار حیدری (استعداد نوجوان آواز اصیل ایرانی زنجان)، گروه موسیقی دوگاه به سرپرستی کمال خسروی و خوانندگی میثم علی‌گو و اجرای موسیقی ایرانی به سرپرستی وحیدرضا بیات و خوانندگی جاوید عباسی فلاح.

در این برنامه همچنین قاسم رفعتی به همراه سنتور میلاد کیایی و نیز علی شیرازی (باز هم به همراهی سنتور کیایی) در دو نوبت جداگانه به اجرای برنامه پرداختند؛ هر دو اجرای ساز و آواز هنرمندان تهرانی، در «دشتی» از متعلقات دستگاه شور ارائه شد.

بخش مبحث فنی و تئوریک این نشست نیز با حضور علی شیرازی، وحیدرضا بیات و جاوید عباسی فلاح (به عنوان کارشناس مجری) با موضوع ویژگی‌های صدای خوب در آواز ایرانی ارائه شد.

ایده و اختراع نخستین جشنواره موسیقی فجر در راه است

عباسی فلاح ابتدا پرسید: «یک صدای خوب دارای ویژگی‌هایی است که این صدا را برای شنونده قابل شنیدن و لذتبخش می‌کند و ممکن است صاحب نظران این رشته نظرات متفاوتی را در مورد صدای خوب داشته باشند. حتی اگر هم همگی اتفاق نظر داشته باشند به ندرت اتفاق می‌افتد که یک خواننده همه ویژگی‌های یک صدای خوب را داشته باشد. لطفاً بفرمایید شما صدای خوب را چگونه تعریف می‌کنید و چه ویژگی‌هایی را برای آن لازم می‌دانید؟».

شیرازی در پاسخ یادآور شد: «شاید کمتر کسی در این نکته تردید داشته باشد که مهمترین ویژگی هر صدایی حتی قبل از اینکه هنرجو در کلاس آواز پذیرفته شود همانا ژوست بودن صداست و اینکه هنرجو بتواند مثل هر نوازنده و به طور کلی موزیسینی نت‌ها را تا حد امکان درست یا به قول معروف و اصطلاح مختص این مقوله ژوست ادا کند. دومین ویژگی دارا بودن استعداد در هنرجوی آواز و همچنین انعطاف صدا است. به صورتی که بتواند ملودی‌های سخت و تحریرهای پیچیده و جمله‌های کلامی مختلف در دستگاه‌ها و گوشه‌های مربوط به آن‌ها را بازخوانی و تکرار کند.

وی افزود: طبیعی است که این مسأله حکم یک دارایی را در هنرجو دارد و توانایی آن در یک بخش، ذاتی و ژنتیک است و در بخشی دیگر هم اکتسابی که آموزش و تمرین و تکرار و ممارست به دست می‌آید. اما بخش دیگری هم هست به نام جذابیت و گرمای یک صدای بخصوص یا همان "آن" در خوانندگی که هیچ وقت نمی‌توان درباره آن اظهار نظر جزم و یکسانی کرد. آن در خوانندگی چیزی است که در گذر زمان جذابیت آن بر مخاطبان آشکار می‌شود. مثلاً امروز می‌توانیم درباره آن در خصوص خوانندگان شناخته شده و پیشینیان آواز صحبت کرد اما درباره صداهایی که هنوز از راه نرسیده‌اند؛ خیر».

عباسی فلاح یکی از پرسش‌هایش را هم به تقلید در آواز اختصاص داد؛ بیات در پاسخ او گفت: «تقلید به صورت یکجا از یک صدای بخصوص کاملاً غلط و نالازم است. شما اگر به زنبور عسل نگاه کنید می‌بینید که معمولاً از شهد چندین و چند گل استفاده می‌کند که به همین دلیل کمتر می‌توان دو عسل مختلف را شبیه به هم پیدا کرد. در خوانندگی نیز باید چنین باشد و هنرجوی آواز بایستی از هر استادی بهترین جای صدا و آوازش را در حد امکان دریافت کند و زینت صدای خودش قرار دهد».

در روز دوم نیز کارگاه آموزشی آواز با موضوع تحلیل علمی و اجتماعی موسیقی ردیف از سده گذشته تا کنون با حضور بهمن کاظمی خواننده و پژوهشگر موسیقی آوازی برگزار شد.

این کارگاه آموزشی هم به مانند برنامه روز نخست با استقبال علاقه‌مندان آواز ایرانی و با حضور تعدادی از اساتید استانی این رشته همراه بود. نشست تخصصی آیین آواز مدت چهار سال است که توسط کانون موسیقی ارسباران برنامه ریزی و در محل فرهنگسرای ارسباران تهران به طور مستمر اجرا می شود. این برنامه با حضور اساتید برجسته آواز و با هدف بررسی، تحلیل، گردهمایی هنرمندان این رشته و اجرای موسیقی توسط اساتید و جوانان آوازخوان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.