تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر : 72678

از هویتزر M109 که قرار است برای اوکراین ارسال شود چه می‌دانیم

از هویتزر M109 که قرار است برای اوکراین ارسال شود چه می‌دانیم

از هویتزر M109 که قرار است برای اوکراین ارسال شود چه می‌دانیمسه کشور عضو ناتو قصد دارند هویتزرهای خودکشش زرهی M109 را برای اوکراین ارسال کنند که در ادامه نگاهی کامل به مشخصات آن خواهیم داشت.
در حال حا..

از هویتزر M109 که قرار است برای اوکراین ارسال شود چه می‌دانیم

سه کشور عضو ناتو قصد دارند هویتزرهای خودکشش زرهی M109 را برای اوکراین ارسال کنند که در ادامه نگاهی کامل به مشخصات آن خواهیم داشت.

در حال حاضر توپخانه به یکی از اصلی‌ترین تسلیحات مورد استفاده در جنگ اوکراین بدل شده و طرفی که قدرت آتش بالاتر و انعطاف عملیاتی بیشتری داشته باشد، برگ برنده در دستان اوست. کشورهای پشتیبان اوکراین نیز با بررسی این نبرد که اکنون وارد ماه سوم خود شده، به این نتیجه رسیدند که بایستی توپخانه‌های بیشتری برای اوکراین بفرستند تا با ایجاد آتش پشتیبانی از نیروهای مدافع، بتوانند نیروهای متجاوز را عقب رانده و خاک خود را باز پس گیرند.

هلند و آلمان قصد دارند شمار نامشخصی هویتزر خودکشش PzH 2000 برای اوکراینی‌ها ارسال کنند. فرانسه مشغول آموزش نیروهای اوکراینی برای کار با هویتزرهای خودکشش چرخدار سزار است و گفته می‌شود ۱۲ فروند به آن‌ها می‌هد. انگلیس ۲۰ عراده AS90 به اوکراینی‌ها اهدا می‌کند و جمهوری چک نیز بالای ۲۰ دستگاه هویتزر خودکشش دانا به ارتش اوکراین تحویل داد. اسلواکی نیز از انتقال هویتزرهای زوزانا سخن گفت که همچنان با اوکراین به توافق نرسیده‌اند.

آمریکا،‌ کانادا و استرالیا نیز در مجموع صد قبضه هویتزر کششی M777 برای اوکراین ارسال کردند. علاوه بر مجموع هویتزرهای گفته شده، هزاران گلوله ۱۵۵ میلی‌متری برای آن‌ها نیز در اختیار اوکراین قرار گرفته که گلوله‌های هدایت ماهوراه‌ای M982 اکسکالیبور پیشرفته‌ترین و دوربردترین نوع آن‌ها هستند؛ این گلوله‌ها از سوی آمریکا برایشان تامین شده و کانادا نیز قصد ارسالشان را دارد. تمامی این هویتزرها کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری هستند، به غیر از دانا که ۱۵۲ ‌‌م‌م است.

M109

M109L

حال نخست وزیر ایتالیا از تصمیم کشورش مبنی بر ارسال هویتزرهای خودکشش زرهی M109 و همچنین PzH 2000 به اوکراین سخن گفت. دو کشور بلژیک و نروژ نیز نیت مشابهی برای هویتزرهای M109 خود دارند. هویتزرهای موجود در زاردخانه‌های این ۳ کشور همگی در حالت ذخیره و یا بازنشسته و غیرعملیاتی به سر می‌برند و برای ارسال بایستی آماده سازی شوند. هویتزرهای نروژ مدل M109A3 GN(M)، نمونه‌های بلژیکی M109A4 BE و ایتالیایی‌ها نیز M109L هستند.

ایتالیا از مجموع ۲۶۰ عراده M109 که دریافت کرد، اکثر آن‌ها را بازنشسته، اوراق و یا به کشورهای دیگر اهدا نمود و در حال حاضر می‌تواند حداکثر ۳۸ دستگاه مدل M109L برای اوکراین ارسال کند. نروژ نیز از مجموع ۵۶ دستگاهی که در انبار دارد، به تازگی ۲۰ عراده از آن‌ها را به منظور ارزیابی وضعیت از حالت ذخیره خارج کرده و در میدان تیر با شلیک گلوله آزمایش نمود. بر اساس آمار موجود، بلژیکی‌ها نیز بایستی ۸۹ عراده M109A4 BE در انبارهای خود داشته باشند.

m109

M109A6 Paladin

البته از سویی دیگر رسانه‌های تایوانی اعلام کردند که آمریکا از دولت این کشور خواسته تا پیرو نیاز اوکراین، سفارش ۴۰ عراده هویتزر M109A6 موسوم به پالادین (Paladin) را با تاخیر ۳ ساله دریافت کند. می‌توان این احتمال را مطرح کرد که آن‌ها را برای ارسال به اوکراین در نظر گرفته‌اند. با این حال مسئله فوق همچنان مطرح نشده است. اما اگر رنگ حقیقت به خود گیرد، پیشرفته‌ترین نمونه M109 است که برای اوکراین ارسال می‌شود؛‌ آمریکا خود کاربر M109A7 PIM است.

نسخه‌های ایتالیایی در اصل نمونه‌های قدیمی‌تر مانند A1B بودند که وزارت دفاع در سال ۱۹۸۶ تصمیم به ارتقا گرفت. تمام ۲۸۰ عراده‌‌‌ی موجود دستخوش ارتقا و بین‌ سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تحویل ارتش شدند. اصلی‌ترین بهسازی صورت گرفته تغییر لوله توپ از نمونه ۳.۵ متری به ۶ متری بود که سبب افزایش دقت و برد به ۲۴ کیلومتر برای گلوله عادی و ۳۰ کیلومتر برای گلوله دارای موتور راکتی شد. بدنه نیز به ارتقای M109A3 رسیده و سیستم مهار لگد بهسازی شده بود.

m109

یک عراده M109A3GNM نروژی

دستگاه‌های M109 نروژی نیز در دو نمونه GN و GNM موجود هستند که در اصل M109G متعلق به آلمان غربی بودند. ۱۲۶ عراده از این هویتزرها بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ به صورت دست دوم خریداری و در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ به نسخه M109A3GN ارتقا یافتند. ۷۰ دستگاه تا پایان جنگ سرد اوراق و تا سال ۲۰۰۶ همچنان ۵۶ عراده دیگر در خدمت بودند. ۱۴ عدد به نسخه GNM بروز شده و سیستم ارتباطی و هدایت ماهواره‌ای جدید دریافت کردند. مابقی نیز به انبار رفتند.

بلژیک در سال ۱۹۸۳ میلادی ۱۲۷ عراده M109A2 خریداری و ۴۰ دستگاه نسخه قدیمی‌تری که داشت را به استاندارد A3 ارتقا داد. سپس تمام ۴۰ دستگاه A3 را به برزیل فروخت و همه ناوگان A2 خود را در سال ۲۰۰۸ به نسخه M109A4 BE ارتقا داد. از این تعداد نیز مجددا در سال ۲۰۱۶ شمار ۳۸ عراده را به اندونزی فروخت. در حال حاضر بلژیک بایستی ۸۹ دستگاه M109A4 BE در انبارهای خود داشته باشد که در خدمت نبوده و می‌تواند بخشی از آن‌ها را به اوکراین بفرستد.

m109

بخشی از هویتزرهای M109A4 BE بلژیکی در انبار

ارتقای بلژیکی‌ها به هویتزرهای M109 سیستم گلوله گذار نیمه خودکار داد تا به کمک آن ظرف مدت ۲۰ ثانیه ۳ گلوله شلیک کرد. همچنین قادر بود در یک دقیقه نخست آتش ۶ گلوله شلیک کند. زره NBC که به دستگاه امکان فعالیت در محیط‌های آلوده به مواد رادیواکتیو، شیمیایی و بیولوژیکی را می‌داد و همچنین سیستم تصفیه هوای کابین نیز ارتقا یافتند. ژنراتور نیز با نمونه قوی‌تر جایگزین شده و از نظر اعتمادپذیری، آمادگی و نگه‌داشت نیز مورد ارتقا قرار گرفتند.

نسخه M109A6 که ممکن است به دست اوکراینی‌ها برسد، پیشرفته‌ترین نمونه‌ای خواهد بود که برایشان ارسال می‌شود؛ البته پیشرفته‌ترین نمونه موجود از این هویتزر نسخه M109A7 PIM است که نخستین نمونه‌های آن در سال ۲۰۱۵ تحویل ارتش آمریکا شده و در سال ۲۰۱۷ رسما وارد خدمت شد. آمریکا تنها کاربر این نسخه است و تا سال ۲۰۲۱ شمار ۱۲۳ عراده از ۱۳۳ دستگاه مد نظر خود را دریافت کرده بود. M109A7 رکورد دوربردترین شلیک توپ را نیز در کارنامه دارد.

m109

پالادین هم اکنون در خدمت آمریکا و عربستان است که به ترتیب نزدیک به ۱۵۰۰ و ۱۷۷ عراده را دارند. تایوان نیز قرار بود با دریافت ۴۰ عراده کاربر آن باشد که تا اینجای کار آمریکا از آن‌ها خواسته سفارش خود را به جای ۲۰۲۳، در سال ۲۰۲۶ دریافت کند، زیرا اوکراین به سلاح نیاز دارد. ارتش آمریکا پالادین‌های خود را از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ دریافت نمود که در کنار نسخه M109A7، تنها هویتزرهای خودکشش موجود در خدمتش هستند که البته به دنبال نمونه‌های چرخدار جدید است.

همچنین بخوانید:
هویتزر خودکشش چرخدار جدید ارتش آمریکا کدام است؟

پالادین برجک بزرگ‌تری نسبت به مدل‌های دیگر دارد و با گنجایش ۳۹ گلوله برای توپ، ۳ عدد بیشتر از نمونه‌های دیگر حمل می‌کند. طول لوله ۶ متر است و برد آتش آن با گلوله‌های عادی ۲۵، برای گلوله راکتی ۳۰ و هنگام شلیک گلوله اکسکالیبور تا ۴۰ کیلومتر می‌رسد. گلوله گذاری مجدد توپ به روش نیمه خودکار است و نواخت آتش آن نیز حداکثر ۸ گلوله در دقیقه برای مدت کوتاه، ۴ گلوله در دقیقه برای ۳ دقیقه و ۱ گلوله در دقیقه برای آتش پیوسته و طولانی مدت است.

m109

پالادین ۴ خدمه شامل راننده، فرمانده، توپچی و گلوله گذار دارد که درون شاسی و برجک جای گرفته و زره فولادی بدنه با ورقه‌های کولار از آن‌‌ها در برابر گلوله‌های کالیبر سنگین و ترکش محافظت می‌کند تا بتوانند در نزدیکی خط مقدم و زیر آتش دشمن نیز به شلیک و پشتیبانی از نیروهای خودی بپردازند. خودرو همچنین سیستم اعلام حریق و آتش خاموش کن، سیستم تهویه مطبوع و زره NBC دارد. بالای برجک نیز یک تیربار سنگین ۱۲.۷ میلی‌متری تعبیه شده که ۵۰۰ گلوله دارد.

هویتزر سیستم کنترل آتش و کامپیوتر بالستیک پیشرفته‌ با قابلیت شرکت در نبر شبکه محور دارد و پس از دریافت اطلاعات هدف از نیروهای خودی از راه سیستم ارتباط دیجیتال و صوتی امن، به کمک سیستم هدایت داخلی و ماهواره‌ای موقعیت‌یابی کرده و با توجه به شرایط جوی و سرعت دهانه، می‌تواند عمل نشانه‌روی شامل تنظیم جهت برجک و زاویه توپ را به صورت خودکار انجام دهد. برجک چرخش ۳۶۰ دارد و توپ نیز از زاویه منفی ۳ تا مثبت ۷۵ درجه بالا و پایین می‌رود.

m109

کامپیوتر می‌تواند مکان مناسب برای استقرار جهت شلیک را مشخص و پس از توقف، کمتر از ۱ دقیقه لوله توپ را از حالت قفل هنگام حرکت خارج و ظرف ۱۵ ثانیه ۳ گلوله شلیک کند. سپس حرکت کند تا از آتش ضد آتشبار در امان بماند. دیگر تجهیزات الکترونیکی شامل برجک پریسکوپی راننده دارای دوربین تلوزیونی و فروسرخ برای دید در هر ساعت روز و از بین مه،‌ دود و غبار است. توپچی نیز برجک اپتیکی مشابهی با فاصله‌یاب و نشانه‌گذار لیزری برای شلیک مستقیم دارد.

وزن هویتزر M109 در نسخه پالادین به تنهایی ۲۵.۶ تن است که امکان حمل و نقل هوایی آن را بسیار آسان می‌کند. وزن این سامانه هنگام ماموریت رزمی به نزدیکی ۲۸.۹ تن رسیده و حداکثر وزن ممکن برایش ۳۲ تن است. یک موتور دیزل ۸ سیلندر با ۴۴۰ اسب بخار نیروی محرکه آن را تامین و اجازه حرکت با بیشینه سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت و پیمایش ۳۵۰ کیلومتر با یکبار سوخت گیری را می‌دهد. سیستم انتقال قدرت نیز ۴ دنده به جلو و ۲ دنده به عقب دارد.

m109

طول کلی هویتزر با توپ به سمت جلو ۹.۶۷ متر و طول بدنه به تنهایی ۶.۸ متر است. شاسی ۳.۱۴ متر پهنا و ۳.۶۲ متر تا بالای برجک ارتفاع دارد. کفشک‌های شنی (زنجیر) از نوع لاستیکی هستند تا هنگام حرکت روی آسفالت، آن را تخریب نکنند و تعویضشان آسان باشد. پالادین می‌تواند از شیب ۵۴ درجه بالا رفته و از معبرهای نامتوازن و با شیب یک طرفه ۲۷ گذر کند. همچین قادر به عبور از گودال ۱.۸ متری، رودخانه ۱.۱ متری می‌باشد و از مانع به ارتفاع ۰.۵ متر بالا می‌رود.

تحویل هویتزرهای M109 به اوکراین توان آتش توپخانه‌ای آن‌ها را افزایش می‌بخشد و این کشور را به دارنده متنوع‌ترین سیستم‌های توپخانه‌ای تبدیل می‌سازد. اوکراین با دریافت این حجم از هویتزرهای خودکشش به یکی از قدرت‌های برتر توپخانه‌ای تبدیل می‌شود که بالاترین کیفیت موجود را در اختیار دارد و در این زمینه بالاتر از ارتش روسیه قرار می‌گیرد، هرچند در زمینه کمیت مجموع سامانه‌های خودکشش که دریافت می‌کند احتمالا از ۱۵۰ عراده بیشتر نخواهد شد.

تهیه شده توسطتیم جنگ افزار گجت نیوزمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.