تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۱۷
کد خبر : 73099

از شنیدن قیمت سفرهای توریستی فضایی حیرت‌زده می‌شوید!

از شنیدن قیمت سفرهای توریستی فضایی حیرت‌زده می‌شوید!

از شنیدن قیمت سفرهای توریستی فضایی حیرت‌زده می‌شوید!در سالیان اخیر، رواج گردشگری فضایی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اما آیا می‌دانید قیمت سفرهای توریستی فضایی چقدر است؟

اگر قصد سفر به ..

از شنیدن قیمت سفرهای توریستی فضایی حیرت‌زده می‌شوید!

در سالیان اخیر، رواج گردشگری فضایی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اما آیا می‌دانید قیمت سفرهای توریستی فضایی چقدر است؟

اگر قصد سفر به فضا را داشته باشید باید واقعا پولدار باشید چراکه قیمت سفرهای توریستی فضایی بسیار بالاست. این روش برای سفر به فضا از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که توسط برخی از اولین گردشگران ثروتمند فضایی و برای اولین بار توسط آژانس فضایی روسیه، روسکسموس (Roscomos) با استفاده از فضاپیمای سایوز با قیمت هر بلیط ۲۰ میلیون دلار انجام شد! به گزارش CNN دنیس تیتو میلیونر آمریکایی با این روش اولین توریست فضایی شد و در سال ۲۰۰۱ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.

علت گران بودن بلیط سفر فضایی چیست؟

این روش توسط برخی دیگر از میلیونرها نیز دنبال شد که از مشهورترین موارد باید به مارک شاتل‌ورث، میلیونر اهل آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد که شهرت زیادی به خاطر کار روی سیستم عامل لینوکس اوبونتو داشت. همچنین انوشه انصاری با سفر گردشگری به فضا در سال ۲۰۰۶ به اولین زنی بدل شد که به عنوان گردشگر به فضا رفته است.

قیمت بالای سفرهای فضایی

با افزایش مشارکت شرکت‌های خصوصی در این حوزه، گردشگری فضایی به طور جدی از سال ۲۰۲۱ با بازیگرانی جدید چون بلو اوریجین، اسپیس ایکس و ویرجین گلکتیک پیگیری می‌شود و گرچه قیمت‌ها به نظر ارزان‌تر می‌رسند اما همچنان برای مردم عادی بسیار گران محسوب می‌شوند.

برای مثال ویرجین گلکتیک در آگوست ۲۰۲۱ قیمت سفرهای فضایی خود را از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۵۰ هزار دلار افزایش داد و بدتر از این، قیمت‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجین است که برخلاف ویرجین گلکتیک گردشگران را با موشک‌های فضایی به سفر می برند. به گزارش Inverse، قیمت بلیط‌های بلو اوریجین چیزی حدود ۱ میلیون دلار و هزینه یک سفر با اسپیس ایکس ۵۵ میلیون دلار خواهد بود.

علت قیمت بالای سفرهای فضایی چیست؟

BBC Science Focus پاسخ صریح و کوتاهی می‌دهد و بیان می‌کند که نیروی محرکه شیمیایی که انرژی لازم برای موشک را تامین می‌کند، اصلی‌ترین عامل این قیمت بالا در سفرهای فضایی است. معادله موشک Tsiolkovsky بیان می‌کند که مقدار سوخت مورد نیاز موشک برای قرار دادن هر چیزی در مدار زمین ۱۰ تا ۲۵ برابر جرم آن است و علاوه بر این هرچه جرم و وزن موشک بیشتر باشد، فضاپیما به سوخت بیشتری نیاز دارد و در نتیجه سنگین‌تر می‌شود که به نوبه خود به افزایش هزینه‌ها می‌انجامد.

Scientific American نیز توضیح می‌دهد که سوخت موشک می‌تواند جامد، مایع یا گاز باشد و برای مثال طبق اطلاعات اسپیس ایکس این شرکت از اکسیژن مایع و پیشرانه نفت سفید درجه یک موشک RP-1 برای تامین انرژی موشک‌ فالکون ۹ استفاده می‌کند ولی هزینه‌های یک سفر فضایی صرفا مربوط به سوخت موشک نیست.

موشک‌هایی با قابلیت استفاده مجدد هم گرچه در کاهش هزینه‌ها موثرند اما باید گفت که ۱۰۰ درصد قابل استفاده دوباره نیستند. علاوه بر مسئله موشک‌ها،‌ حمل خدمه به کپسول‌های خاصی نیاز دارد که ساخت‌ آن‌ها نیز گران است و بر این‌ها باید هزینه راه‌اندازی، آموزش، نیروی کار و عملیات را هم بر هزینه های یک ماموریت سفر فضایی اضافه کرد که نهایتا بر قیمت بلیط موثر هستند.

CNBC در ۲۳ مارس ۲۰۲۲ گزارش داد که اسپیس ایکس قیمت همه پرتاب‌های خود را به علت قیمت بالای سوخت و تورم افزایش داده است. بر این اساس هزینه پرتاب فالکون ۹ حدود ۶۷ میلیون دلار و ماموریت پرتاب فالکون هوی (Falcon Heavy) 97 میلیون دلار تعیین شده است.

هزینه ماهواره‌های دیگری نیز که تحت برنامه rideshare به فضا پرتاب می‌شوند به قیمت ۱.۱ میلیون دلار افزایش یافت و برای هزینه‌ها و بار اضافی به ازای هر کیلو، ۵۵۰۰ دلار به این قیمت اضافه می‌شود. در نتیجه معادله موشک، هزینه سوخت، هزینه ساخت و بهره‌برداری و مسائل دیگری چون تورم از عمده‌ترین دلایل گرانی بلیط‌های گردشگری فضایی است.

منبع :slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.