تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر : 62204

ادوات و اتصالات لیفتینگ بار

ادوات و اتصالات لیفتینگ بار

در صنایع از ادوات و ابزار آلات بسیار متعددی در لیفتینگ بار په در مرحله استخراج مواد معدنی اولیه، جابجایی و تخلیه ماشین آلات و غیره استفاده می شود و لیفتینگ و حمل بار بخش جدا نشدنی در صنایع سنگین محسوب می شود. از انواع مختلفی ادوات لیفتینگ در صنایع استفاده می شود که انتخاب …

در صنایع از ادوات و ابزار آلات بسیار متعددی در لیفتینگ بار په در مرحله استخراج مواد معدنی اولیه، جابجایی و تخلیه ماشین آلات و غیره استفاده می شود و لیفتینگ و حمل بار بخش جدا نشدنی در صنایع سنگین محسوب می شود. از انواع مختلفی ادوات لیفتینگ در صنایع استفاده می شود که انتخاب میان آنها به نوع کاربری، میزان بار، فضای موجود برای کاری ادوات لیفتینگ و نوع انرژی در دسترس بستگی دارد. بعنوان مثال در انبار ها برای جابجایی بارهایی که بصورت پالت بسته بندی شده اند از جک پالت ها و یا در صورت باز بودن فضا و امکان تهویه از لیفتراک ها استفاده می شود. در انتقال مواد و مصالح ساختمانی از وینچ و بالا بر، در جابجایی بار های سنگین از انواع تاور کرین و مگنت، در جابجایی بار های کارگاهی از انواع جرثقیل سقفی و در نگهداری بار در شرایط خاص از انواع پولیفت و یا تیفور استفاده می شود.

اتصالات لیفتینگ نیز یکی دیگر از مهمترین و کاربردی ترین بخش های لیفتینگ بار هستند. اتصالات لیفتینگ در واقع ابزار آلاتی صنعتی هستند که از آنها برای اتصال بار با ادوات لیفتینگ استفاده می شود و در متریال های مختلف و بر حسب میزان بار در سایز ها و گرید های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین ادوات لیفتینگ بار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیم بکسل : مهمترین و کاربردی ترین نوع اتصال لیفتینگ سیم بکسل ها هستند که در بافت های مختلف با ساختار های مختلف استفاده می شود. در تولید اسلینگ های سیم بکسلی سیم بکسل های ۶ رشته و در کاربری بر روی تاور کرین ها از سیم بکسل ساختار ۱۹X7 استفاده بسیاری می شود.
  • زنجیر بار: زنجیر بار در واقع قدیمی ترین ابزاری است که انسان پس از دستیابی به آهن و فولادی تولید نموده است. زنجیر فولادی بار در گرید های فولادی اغلب با گرید G80 و در گرید های مختلف استنلس استیل نیز بکار گرفته می شود.
  • تسمه حمل بار : یکی از کاربردی ترین ابزار آلات و اتصالات لیفتینگ تسمه حمل بار می باشد. تسمه ها در دو نوع تخت و گرد در صنایع بکار گرفته می شود و با رنگ های مختلف تا ظرفیت وزنی ۳۵ تن نیز تولید می شوند.

جرثقیل سقفی و کاربری های آن

جرثقیل سقفی ابزاری کارگاهی برای لیفتینگ بار محسوب می شود که بصورت یک بلوک همراه با قلاب و دیگر متعلقات بکار گرفته می شود. جرثقیل سقفی در دو نوع اصلی شامل جرثقیل های زنجیری و جرثقیل های سیم بکسلی قابل دشته بندی هستند. جرثقیل های زنجیر اغلب تا تناژ وزنی ۱۰ تن و جرثقیل های سیم بکسلی تا ۳۰ تن نیز مورد استفاده قرار می گیرند و هر یک با در نظر گرفتن معیار هایی خاص انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین جرثقیل های سقفی را بر حسب نوع اتصال از سقف که می تواند قلاب زنجیری بصورت دو کاره و یا همراه با یک کالسکه یا ترولی سقفی برای انتقال افقی بار تعبیه شده باشد بصورت ۴ کاره و ۶ کاره مورد استفاده قرار می دهند.

همچنین جرثقیل های سقفی را بر حسب نوع نیروی محرک می توان به جرثقیل سقفی دستی و جرثقیل سقفی برقی دسته بندی نمود. جرثقیل های برقی اغلب از برق ۳ فاز برای انتقال استفاده می کنند و دارای قیمت بسیار بالاتری نسبت به جرثقیل های دستی هستند. در کاربری جرثقیل دستی که اغلب بصورت زنجیری بکار گرفته می شود حرکت یک زنجیر آهنی در گرید پایین در بلوک جرثقیل به حرکت بسیار کند زنجیر فولادی متصل به بار می انجامد. جرثقیل دستی تا تناژ ۲۵ تن نیز تولید می شود که البته در تناژ بالا دارای سرعت عمل بسیار پایینی است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.