تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر : 589234

اخذ گواهینامه ایزو چگونه است؟

اخذ گواهینامه ایزو چگونه است؟

اخذ گواهینامه ایزو چگونه است؟، چرا دریافت گواهینامه ایزو مهم است؟، مدارک لازم جهت صدور گواهینامه ISO چیست؟. اینها سوالاتی هستند که برای متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو مهم هستند. ممکن است شما سوال داشته باشید مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر کیست؟. شرکت های فعال در زمینه های مختلف به دلایل متعدد اقدام به اخذ گواهینامه

اخذ گواهینامه ایزو چگونه است؟، چرا دریافت گواهینامه ایزو مهم است؟، مدارک لازم جهت صدور گواهینامه ISO چیست؟. اینها سوالاتی هستند که برای متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو مهم هستند. ممکن است شما سوال داشته باشید مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر کیست؟.

شرکت های فعال در زمینه های مختلف به دلایل متعدد اقدام به اخذ گواهینامه های ایزو می کنند. برخی شرکت ها جهت شرکت در مناقصات، ورود به وندور لیست شرکت نفت یا AVL، صادرات محصولات، و یا ارتقای رزومه و تبلیغات و برندینگ خود خواهان دریافت انواع گواهینامه های ایزو متناسب با زمینه فعالیت خود می باشند.

در این راستا، مراجع گوناگونی بمنظور صدور این گواهینامه های بین المللی فعالیت دارند که از سطوح اعتباری متفاوتی برخوردار هستند و متقاضیان می بایست با توجه به هدف شرکت از اخذ گواهینامه، زمان مورد نظر و بودجه ای که برای این مهم درنظر دارند از دقت لازم در انتخاب مرجع صدور مناسب برخوردار باشند. از آنجا که یکی از چالش های مهم شرکت ها برای دریافت گواهینامه هزینه اخذ این گواهینامه هاست، در این گزیده مقاله سعی شده تا اطلاعات جامعی در این زمینه در اختیار مخاطبین گرانقدر قرار گیرد.

در این مقاله به موارد زیر پرداخته می شود:

  • دسته بندی مراجع صدور
  • زمان اخذ گواهینامه ایزو
  • هزینه اخذ گواهینامه ایزو

 دسته بندی مراجع صدور

بصورت کلی نهادهای صادرکننده گواهینامه های ایزو به دو گروه کلی تقسیم بندی می گردد.

گروه اول: نهادهایی که عضو انجمن اعتباربخشی(تایید صلاحیت) بین المللی (IAF) بوده و دریافت گواهینامه ها از مراجع تحت اعتبار این انجمن بالاترین سطح اعتبار را در بین تمام کشورهای دنیا خواهد داشت. شایان ذکر است اخذ گواهینامه از این مراجع علیرغم مزایایی چون اعتبار بالاتر، از لحاظ هزینه و زمان دریافت گواهینامه نیز متقاضیان با ارقام بیشتر و مدت طولانی تری و نیز مراحل پیچیده تری مواجه خواهند بود.

این گروه خود شامل دو زیر مجموعه می باشد:

  • مراجع صادرکننده تحت اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI)_ زیرمجموعه سازمان استاندارد ایران
  • مراجع صادرکننده تحت اعتبار نهاد بین المللی ارائه خدمات اعتبارسنجی(IAS)_ زیرمجموعه سازمان استاندارد آمریکا

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا NACI در وبسایت رسمی خود مراجع صدور تایید صلاحیت شده جهت صدور گواهینامه های ایزو را معرفی کرده است. متقاضیانی که خواهان دریافت گواهینامه ها از این مراکز هستند پس از انتخاب مرکز مورد نظر، می بایست الزامات مرتبط با استاندارد های درخواستی را در سازمان خود پیاده سازی کرده و مستندات مربوطه را ایجاد نماید. سپس با هماهنگی انجام شده و انجام ممیزی توسط مرجع صدور تحت اعتبار NACI پس از رفع عدم انطباق های گرفته شده و تایید ممیز می توانند گواهینامه های مرتبط با استانداردهای درخواستی خود را از این نهاد دریافت کنند. لازم به ذکر است که در مورد گواهینامه هایی همچون ایزو 22000 و HACCP چنانچه شرکت ها نیاز به دریافت گواهینامه ها برای ارائه به سازمان غذا و دارو باشند می بایست حتما از مراجع تحت اعتبار NACI گواهینامه های خود را اخذ نمایند.

مرکز خدماتی اعتبارسنجی بین المللی (IAS) نیز در وبسایت رسمی خود مراجع مورد تایید جهت صدور گواهینامه های ایزو را معرفی کرده است. روند طی شده جهت اخذ گواهینامه ها از این مراجع، علیرغم مدت زمان برابر تا صدور، نسبت به مراکز تحت اعتبار NACI ساده تر می باشد. مراجع صدور تحت اعتبار IAS با امضای MLA علاوه بر افزایش سطح اعتباری خود در عرصه بین المللی، از حق رجیستری شرکت های متقاضی گواهینامه ها در سایت رسمی استعلام IAF برخوردار می باشند که این موضوع مراجع تحت اعتبار IAS را از مراکز تحت اعتبار NACI متمایز کرده و در سطح بالاتری قرار می دهد.

گروه دوم: نهادهای صادرکننده که اصطلاحا مراجع خصوصی نامیده می شوند، به دلیل عدم عضویت در انجمن IAF، نسبت به گروه اول از سطح اعتباری پایین تری برخوردار بوده و تنها در ایران و اکثر کشورهای اطراف ایران معتبر می باشند. عمدتا شرکت هایی که خواهان شرکت در مناقصات داخلی، ورود به AVL شرکت نفت، صادرات به کشورهای اطراف ایران، تکمیل مدارک جهت اخذ رتبه و یا گواهینامه افتا، ارتقای رزومه شرکت، و یا تبلیغات و برندینگ شرکت خود هستند، متقاضی اخذ گواهینامه های ایزو از مراجع خصوصی می باشند.

 اخذ گواهینامه ایزو چگونه است؟

زمان اخذ گواهینامه ایزو

زمان اخذ گواهینامه های ایزو در دو گروه مختلف با توجه به توضیحات ارائه شده متفاوت خواهد بود.

با توجه به دسته بندی مذکور، شرکت هایی که تحت اعتبار انجمن اعتباربخشی IAF گواهینامه ها را صادر می کنند زمان بندی متفاوتی به شرکت ها اعلام می نمایند. چرا که با توجه به آنچه گفته شد ابتدا شرکت ها میبایست پس از پیاده سازی الزامات استانداردهای مورد نیاز در خواست خود را به شرکت های مذکور اعلام نمایند. پس از ثبت درخواست، زمان ممیزی برای شرکت ها تعیین می گردد که تا قبل از زمان تعیین شده شرکت های متقاضی می بایست تمامی مستندات مربوطه را برای ممیز ارسال نمایند تا بررسی گردد. پس از انجام ممیزی، که ممکن است با توجه به اندازه سازمان، تعداد پرسنل و تعداد سایت ها بین یک تا چند روز زمانبر باشد، شرکت ها می بایست با توجه به گزارش ممیز انجام اقدامات اصلاحی (اساسی و یا جزئی) و تهیه Action Plan را در دستور کار خود قرار داده تا عدم انطباق های موجود را برطرف کنند. باید توجه داشت که عدم انطباق هایی که ممیز در گزارش خود ثبت میکند ممکن است جزئی و یا کلی بوده و درنتیجه زمان در نظر گرفته شده جهت رفع ایرادات متفاوت باشد. مثلا برای موارد جزئی چند روز و برای عدم انطباق های اساسی و ساختاری حتی تا چند ماه هم درنظر گرفته شود. پس از رفع ایرادات مجددا میباست اقدامات به تایید ممیز رسیده و در نهایت با تایید ممیز، بعد از مدت زمان معین گواهینامه ها صادر خواهد شد. شرکت های متعددی در زمینه اخذ گواهینامه می توانند شما را راهنمایی کنند. برای مشاهده لیست این شرکت ها کلیک کنید. این شرکت ها می توانند با ارائه خدمات در این زمینه فرایند اخذ گواهینامه ها از مراجع تحت اعتبار IAF را برای متقاضیان به حداقل برساند.

در مورد اخذ گواهینامه از مراجع خصوصی روال کاملا متفاوتی طی می گردد و فرایند ممیزی برای شرکت های متقاضی حذف خواهد شد. همچنین شرکت ها اجباری در پیاده سازی کامل الزامات استانداردهای درخواستی نداشته و تنها ارائه مستندات کفایت می کند. بدین ترتیب زمان اخذ گواهینامه بسیار کاهش یافته و شرکت هایی که خواهان اخذ فوری گواهینامه به ویژه برای شرکت در مناقصات باشند می توانند از این مراجع استانداردهای ایزو مدنظر خود را دریافت کنند. شرکت های ارائه دهنده خدمات مشاوره و اخذ گواهینامه های بین المللی با ارائه خدمات ویژه در این زمینه متقاضیان محترم را در زمینه مستندات سازی و دریافت فوری گواهینامه ها راهنمایی خواهند کرد.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو

 اخذ گواهینامه ایزو چگونه است؟

در زمینه هزینه دریافت گواهینامه های ISO نیز مطابق با آنچه گفته شد مراجع مبالغ متفاوتی را از شرکت های متقاضی اخذ می کنند که به موارد مختلفی بستگی دارد. علاوه بر سطح اعتباری مرجع صدور (تحت اعتبار سازمان استاندارد ایران، تحت اعتبار سازمان استاندارد آمریکا، و یا مراجع خصوصی)، زمینه فعالیت شرکت ها، تعداد پرسنل، تعداد سایت ها، اندازه سازمان، و در نهایت استانداردهای درخواستی شرکت ها، همگی بر هزینه هایی پرداختی توسط متقاضیان موثر خواهد بود. بعنوان مثال هزینه پرداختی توسط یک شرکت تولیدی حوزه صنایع غذایی با توجه به استانداردهای دریافتی با هزینه های شرکت تولیدی حوزه فولاد کاملا متفاوت خواهد بود. پیشنهاد می شود برای اطلاع جامع و کامل در این زمینه پیش از هر اقدامی با شرکت های ارائه دهنده خدمات اخذ گواهینامه ایزو تماس گرفته و با کارشناسان مربوطه ارتباط بگیرید تا بصورت کامل از مشاوره رایگان ایشان بهره مند گردید. این شرکت ها شما را در زمینه انتخاب نوع گواهینامه های مرتبط با زمینه فعالیت شرکت، انتخاب مرجع صدور مناسب با توجه به اهداف و اولویت های سازمان و همچنین بودجه مدنظر راهنمایی خواهند کرد تا در نهایت بهترین انتخاب را با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن داشته باشید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.