تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کد خبر : 39249

اجرای نمایشی در رادیو نمایش به شیوه تعاملی

اجرای نمایشی در رادیو نمایش به شیوه تعاملی

اجرای نمایشی در رادیو نمایش به شیوه تعاملی سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» از اجرای این نمایش به شکل تعاملی یا اینتراکتیو در رادیو نمایش خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، پوریا موسوی سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» درباره نحوه اجرای این نمایش گفت: نمایش «تخت ترنا» به ش..

اجرای نمایشی در رادیو نمایش به شیوه تعاملی

اجرای نمایشی در رادیو نمایش به شیوه تعاملی

سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» از اجرای این نمایش به شکل تعاملی یا اینتراکتیو در رادیو نمایش خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، پوریا موسوی سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» درباره نحوه اجرای این نمایش گفت: نمایش «تخت ترنا» به شکل تعاملی یا اینتراکتیو اجرا می­‌شود. در این شیوه­ اجرایی، در هر اپیزود یک پرونده­ تاریخی-جنایی نمایش­نامه‌ ما خواهد بود. نمایش­نامه­‌ای که بخشی از آن قبلا با بازیگران ثابت تمرین و ضبط شده است، بخش مهمی از آن روی آنتن زنده رادیو به این صورت خواهد بود که به یکی از مهمان‌ها، یکی از شخصیت­‌های نمایش­نامه سپرده می‌شود و او باید به صورت بداهه معماهایی را حل کند تا به نقطه­ پایانی نمایش برسد.

او درباره شکل‌گیری ایده­ این نمایش اظهار کرد: تقریبا اوایل اسفندماه بود که ایده­ اجرای کاری تعاملی از طرف آقای دکتر سوهانی به ما پیشنهاد شد؛ این‌که کار جدیدی را در حوزه­ درام انجام دهیم. اما این‌که از گیم پلی استفاده کنیم و به این شکل از طراحی برسیم حاصل جلسه­‌های زیادی بود که با دکتر سوهانی، دکتر مهدی طهماسبی و گروه نویسندگان‌مان داشتیم. البته می‌دانم که اهداف بزرگتری برای اجرای نمایش‌­های تعاملی در رادیو دیده شده است. به نظرم مهم‌ترین اتفاق این است که این پیشنهاد از طرف مدیریت مجموعه داده شده و گویا اراده‌­ای شکل گرفته تا از فضای تکراری چندساله­ رادیو فاصله بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایش به صورت سریالی است و قسمت‌­ها با هم ارتباط دارند؟ گفت: خیر. هر قسمت یک اپیزود است که پرونده‌ه­ای مجزا دارد، در هر اپیزود معماها حل شده و به نتیجه می­‌رسیم. نکته­ جالب این‌که هر پرونده را یک نویسنده نوشته است. پرونده‌ها با هم ارتباطی ندارند اما به لحاظ مفهومی نقاط مشترک هم کم ندارند.

موسوی درباره سبک نوشتاری این کار تأکید کرد: «تخت ترنا» هم تاریخی و هم جنایی است. بیشتر از علاقه باید بگویم دوران مشروطه برایم مهم است، چرا که احساس می‌کنم عمده مشکلاتی که ما امروزه با آن‌ها دست و پنجه نرم می­‌کنیم، ریشه در فقدان‌هایی دارد که در دوره مشروطه اتفاق افتاده است و برای حل مسائل امروز راهی جز بازگشت به گذشته و بازخوانی فرهنگی ریشه­‌های مشروطه نداریم. تصور عمومی جامعه درباره­ بسیاری از مسائل دوران قاجار و مشروطه تصور غلطی است. نقاط پنهان و تاریک زیادی از آن دوران هست که با وضعیت اکنون ما ارتباط مستقیم دارد.

سرپرست نویسندگان «تخت ترنا » ادامه داد: تمرینات فشرده و زیادی داشتیم. در جلسات تمرین برخی از بچه‌­­­ها که در آن اپیزود تمرینی نقشی ندارند در نقش مهمان بازی می‌­کنند. بسته­ اطلاعاتی در اختیار او قرار می­‌دهیم و او به جای میهمان بازی می­‌کند. اما قطعا در اجرای برنامه با حضور مهمان اصلی و پاسخ‌­های او که برای ما غیر قابل پیش‌بینی است بخش زیادی بداهه خواهد بود. البته مونولوگ­‌ها و صحنه­‌های بازسازی‌شده از یک پرونده را هم داریم که توسط بازیگران اجرا و از پیش ضبط می­‌شود و هنگام اجرای برنامه برای مهمان و مخاطبان پخش خواهد شد. بنابراین مهمان هم صحنه­­‌هایی را که قبلا ضبط شده می­‌شنود و هم تعدادی بازیگر روبه‌روی او نشسته‌اند و با آن‌ها تعامل می­‌کند. در تئاتر اینتراکتیو به این شکلی که ما قرار است در رادیو اجرا کنیم فضای بصری‌­ای برای انتقال اتمسفر به بازیگر نداریم. پس ما باید با ساخت صداها و آمبیانس­‌ها و … اطلاعات و اتمسفر را از طریق شنیدن به مخاطبان و میهمانان برنامه منتقل کنیم.

او در خصوص این‌که مخاطبان رادیو و برنامه چطور می­‌توانند با برنامه تعامل داشته باشند؟ افزود: در هر قسمت از برنامه، وقتی درام تا گلوگاه انتهایی پایان داستان پیش می­‌رود و در اوج تعلیق قرار دارد، پخش نمایش قطع می­‌شود و مخاطبی که از رادیو شنونده­ نمایش بوده، فرصت دارد از طریق شماره‌ه­­ایی که اعلام می‌شود، پایان داستان را به شکلی که می­‌خواهد یا پیش‌بینی می­‌کند، بیان کند.

موسوی خاطرنشان کرد: بازیگران این نمایش تعاملی تعدادی از از دوستان باسابقه­ رادیو هستند مثل حمیدرضا هدایتی، سوسن مقصودلو، عباس توفیقی، نورالدین جوادیان، امیر فرحان‌نیا و بسیاری دیگر اما بخش اینتراکت و تعامل با یک تیم ۲۸ نفره است که از یک سال پیش توسط آقای دکتر مهدی طهماسبی برای حضور در رادیو آموزش دیده‌­اند. یکی از دلایلی که در این بخش از بازیگران قدیمی­‌تر رادیو استفاده نکردیم این بود که از اول اسفند که درگیر این پروژه و انتخاب بازیگر شدیم تقریبا همه سر کارهای مختلف بودند و برای انجام این کار به تیمی احتیاج داشتیم که فقط در خدمت این کار باشند چون بخش عمده‌ای از کار باید بداهه انجام شود. ما به بازیگران و گرداننده­ای صحنه بسته­ اطلاعاتی می‌دهیم ضمن این‌که خود آن‌ها هم باید از آن شخصیت‌ها اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند اجرا و تعامل کنند. این‌ها دلایلی هستند که بازیگرها باید کاملا و تنها در اختیار این کار و قابل ورز دادن هم باشند.

فصل اول «تخت ترنا» در ۴ قسمت ویژه­ پخش در ایام نوروز است، که پنج­شنبه و جمعه­ هر هفته به صورت زنده از ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش خواهد شد. در این برنامه ایرج نوذری، علی سلیمانی، بهرام ابراهیمی و تعداد دیگری میهمان ویژه نیز حضور خواهند داشت.

این مجموعه رادیویی به تهیه‌کنندگی محسن جواهری، کارگردانی میرطاهر مظلومی و مهدی طهماسبی، نویسندگی پوریا موسوی، آیدا پالیزگر، اشکان شریعت، المیرا رضایی، مانی مستان، افکتوری محمدرضا قبادی‌فر، صدابرداری علی حاجی نوروزی، محمدرضا محتشمی، جعفر جودتی، هماهنگی و ارتباطات سهیل مسچی، منیره مازونی، گزارشگری منیره مازونی، گویندگی علیرضا جاویدنیا و با هنرمندی حمیدرضا هدایتی، عباس توفیقی، نورالدین جوادیان، امیر فرحان‌نیا، عبدالعلی کمالی، سینا نیکوکار، نوشین حسن‌زاده، سوسن مقصودلو، مهدی بازدار، امیر زمانی‌فر، حامد سوری، مجید تیزرو، محمدصادق رزاق مهر، رامین اشتیاقی، محمد شکری، فاطمه رضی، حسام زرنوشه، شاهین ملک‌زاده، فرگام فراهانی، سارا فردوسی، آزاده تیموری، سپیده ولی‌پور، شقایق فتحی و فریبا قلی بکلو در رادیو نمایش تولید شده است.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.