تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر : 24962

اجرای رقص آذری در مجالس

اجرای رقص آذری در مجالس

اجرای رقص آذری یکی از پرطرفدار ترین و موفق ترین اجراهای گروهی و انفرادی گروه رقص اوتلار در مراسمات مختلف است.  این سبک از رقص در انواع مختلف انجام گرفته و بسته به رسم و رسومات و آداب سنتی هر منطقه  انتخاب می شود. رقص آذری توسط اعضای کارآزموده و حرفه‌ای گروه رقص اوتلار هم …

اجرای رقص آذری یکی از پرطرفدار ترین و موفق ترین اجراهای گروهی و انفرادی گروه رقص اوتلار در مراسمات مختلف است.  این سبک از رقص در انواع مختلف انجام گرفته و بسته به رسم و رسومات و آداب سنتی هر منطقه  انتخاب می شود. رقص آذری توسط اعضای کارآزموده و حرفه‌ای گروه رقص اوتلار هم به شکل رسمی و دولتی و هم به شکل خصوصی و غیردولتی در مراسمات شخصی اجرا خواهد شد.

 آشنایی با رقص آذری و انواع آن

رقص آذری یکی از جذاب ترین و قدمت دار ترین رقص های محلی در شهرهای ترک نشین ایران به شمار می‌آید. این رقص زیبا ریشه در آداب و سنت های چند ساله اقوام آذری زبان داشته و در انواع بسیار متفاوتی اجرا می گردد.  اجرای این رقص به شکل انفرادی و گروهی از ویژگی های منحصر به فرد آن و  برخورداری از حرکات ظریف، متوازن و هماهنگ از دلایل اصلی محبوبیت آن به شمار می آید.  استفاده از پوشش های محلی زنانه و مردانه، زیبایی دو صد چندانی به رقص آذری بخشیده و یک اجرای متفاوت در مراسمات سنتی و مدرن محسوب  خواهد شد.

انواع مختلفی از اجرا و آموزش رقص آذری در سه نوع بسیار شاد و تند مخصوص مراسمات عروسی، غمگین و سوزناک مخصوص مراسمات عزا، تعزیه خوانی و مراسمات مذهبی انجام خواهد شد.

 

اجرای رقص آذری در  مراسمات مختلف

رقص آذری یکی از متنوع ترین رقص های قومی و محلی در ایران، آذربایجان و برخی از کشورهای ترک زبان دیگر است.  این نوع رقص، ۴۸۰ نوع مختلف داشته و هر ساله با بیشترین تنوع در جشنواره ها، فستیوال ها و نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکت نموده و بیشترین تنوع فرهنگی، نمایش سنتی و طرفدار را به خود اختصاص می‌دهد. اجرای رقص آذری گروه اوتلار، از شهرت بسیار زیادی برخوردار بوده و یکی از معروفترین گروه های رقص ایرانی به شمار می‌آید.

 تشریفات جانبی گروه رقص اوتلار

یکی از مهم ترین ویژگی های متمایز کننده این گروه رقص، ارائه خدمات و تشریفات مکمل در زمینه برگزاری مراسمات مختلف است.  تهیه و تدارک  تشریفات سنتی مراسمات عروسی مانند ساقدوش عروس و داماد و اجرای رقص متناسب با این سنت، اجرای موسیقی زنده متناسب با نوع اجرای گروه رقص در مراسمات مختلف و… تشریفات جانبی ارائه شده توسط گروه رقص اوتلار می باشند. همچنین عروس و داماد نیز می توانید به آموزش رقص ترکی زیر نظر مربیان مجرب اوتلار بپردازند.

 

انواع مختلف اجرای رقص آذری گروه اوتلار

اجرای رقص آذری در مراسمات دولتی

اجرای این نوع رقص در همایش ها، جشنواره ها، فستیوال ها و مراسمات مهم دولتی نیز صورت می گیرد.  برگزاری انواع مختلف رقص آذری در این مراسمات منزله آشنایی شرکت کنندگان با سنت و فرهنگ قومیت های مختلف ایرانی، گرم کردن مهمانان و ایجاد یک فضای شاد و متفاوت برای حاضرین در مراسمات است. گروه رقص بین‌المللی اوتلار به عنوان یکی از گروه های شناخته شده و معتبر، دارای  سابقه و تجربه  چندین ساله در برگزاری انواع رقص آذری در مراسمات دولتی و همایش های بین المللی بوده و افتخارات بسیاری در این زمینه کسب نموده است.

 اجرای رقص آذری در مراسمات خصوصی

یکی دیگر از زمینه های فعالیت گروه رقص بین المللی اوتلار، اجرای انواع مختلفی از سبک‌های متنوع رقص آذری در مراسمات شخصی و خصوصی مانند مراسم عروسی، سالگرد ازدواج، تولد و بسیاری از مناسبت‌های دیگر است.

انواع اجرای رقص آذری در مراسمات

اجرای رقص شاخسی: این نوع از رقص آذری قدمت بسیار زیادی داشته و معمولاً در مراسمات عزاداری و تعزیه خوانی مناسبت های مذهبی اجرا می شود. رقص آذری از نوع شاخصی در بسیاری از مناطق قدیمی و سنتی ترک نشین شمال غرب ایران رواج داشته و با تشریفات فراوان به شکل سالانه برگزار می گردد.

اجرای رقص آسما کسمه: این نوع رقص آذری، مخصوص مراسمات شادی مانند عروسی بوده و با حرکات ظریف، آرام، هماهنگ و پرشی اجرا می گردد.

اجرای رقص آبایی: این سبک از رقص آذری به دو شکل انفرادی و گروهی قابل اجرا بوده و یکی از اصلی ترین انواع رقص های آذری در افتتاحیه مراسمات سنتی به شمار می آید.

اجرای رقص آواری: این سبک از رقص ترکی در بین مردان آذری رواج بیشتری داشته و از انواع حرفه ای رقص آذری محسوب می گردد. استفاده از موسیقی تند در اجرای این سبک از رقص اهمیت بسیار زیادی داشته و بر جذابیت آن خواهد افزود.

اجرای رقص پهلوانی: سبک پهلوانی رقص آذری معمولاً در مراسمات فرهنگی و سنتی قومیت های ترک نشین اجرا گردیده و سبک بسیار زیبای از رقص آذری به شمار می آید که بخش اعظمی از این رقص مربوط به حرکت دست ها است.

اجرای رقص ساری گلین: یکی از قدیمی ترین انواع سبک رقص آذری مربوط به این نوع رقص بوده و در گذشته های دور به عنوان روایت گر داستان ها و برگزاری مراسمات عروسی اجرا گردیده و تاریخچه ای مربوط به دوران عثمانی را در خود جای داده است.

موفقیت گروه رقص بین المللی اوتلار

اجرای انواع مختلف رقص آذری در گروه هنرهای آیینی اوتلار با استفاده از گروه جوان و مجرب به شکل کاملا اصولی، حرفه ای و آموزش دیده انجام شده و توجه به فاکتورهای تاثیرگذار در کیفیت اجرای رقص، مانند طراحی لباس، استفاده از رنگ های مناسب در تزیینات جانبی لباس ها، انتخاب موسیقی مرتبط با سبک رقص آذری، مدت زمان اجرای رقص و برگزاری حرکات نمایشی در حین اجرا از مهمترین وجوه تمایز و ایجاد موفقیت و محبوبیت در گروه رقص بین المللی اوتلار به شمار می آید.

بیشترین اجرای رقص این گروه مطرح، مربوط به مراسمات شخصی و خصوصی و همچنین آموزش رقص آذربایجانی در کشور است که با استقبال بسیار زیاد برگزار کنندگان مراسمات مختلف مواجه بوده و رنگ و لعابی دیگر در برگزاری این مراسمات ایجاد نموده است.

اجرای رقص آذری در مراسمات مختلف افراد خارجی مقیم ایران از دیگر سوابق و تجربیات بسیار موفق گروه رقص بین المللی اوتلار است که سرآمد کسب جوایز و افتخارات بسیار زیاد این گروه در زمینه اجرای رقص زنده به شمار می آید.

شما می توانید برای اطلاع از شرایط برگزاری و اجرا در مراسمات و یا شرکت در دوره ها با مشاورین ما در اوتلار ارتباط برقرار کنید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.