تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
کد خبر : 590051

اجرای احکام در دیوان عدالت اداری

اجرای احکام در دیوان عدالت اداری

نحوه اجرای احکام مدنی در ایران بر اساس قانون نحوه اجرای احکام مدنی است. قوانین و مقررات دیگری نیز وجود دارد که با دقت قابل تحسینی به موضوعات اجرایی می پردازد. چارچوب حقوقی اجرای احکام مدنی در ایران چارچوب قانونی اجرای احکام مدنی در ایران مبتنی بر « اجرای احکام در دیوان عدالت اداری »

نحوه اجرای احکام مدنی در ایران بر اساس قانون نحوه اجرای احکام مدنی است. قوانین و مقررات دیگری نیز وجود دارد که با دقت قابل تحسینی به موضوعات اجرایی می پردازد.

چارچوب حقوقی اجرای احکام مدنی در ایران

چارچوب قانونی اجرای احکام مدنی در ایران مبتنی بر « اجرای احکام در دیوان عدالت اداری » و «قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی» است. این دو قانون چارچوب قانونی کلی برای اجرای احکام مدنی را تشکیل می دهند و باید با هم خوانده شوند.

قوانین مربوطه دیگری نیز وجود دارد که به موضوعات مرتبط می پردازد مانند قانون منع مصادره اموال شهرداری و قانون نحوه پرداخت محکومیت های مالی دولت. همچنین مجموعه ای از نشانه ها برای پارادایم های خاص وجود دارد، مانند برخی از قوانین در تنظیم اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا در اینجا ما به طور کلی بر اساس دو قانون اصلی که قبلاً ذکر شد به موضوع می پردازیم.

فرآیند اجرا با «دستور اعدام» قضایی آغاز می‌شود که طرف غالب باید آن را در دادگاه صالح برای امور اجرایی جستجو کند. به زودی در پاراگراف های زیر به این سوال می پردازیم. سپس، فرض بر این است که طرفین برای اجرای حکم، طرح توافقی ارائه کنند (ماده 40 قانون نحوه اجرای احکام مدنی).

اگر طرف بازنده از اجرای طرح کوتاهی کند، مأموران اجرای احکام بر اساس اقدامات گام به گام مقرر در قانون (ماده 41) از او فراخوانده می شوند. به عنوان مثال، مأموران اعدام قرار نیست در کنار نیروهای پلیس وارد عمل شوند، اما فقط در موارد اضطراری می توانند از آنها استفاده کنند (ماده 14).

مقدمات اجرای حکم مدنی

شرط اول این است که حکم قطعی شده باشد (ماده 1). این بدان معنا نیست که حکم باید غیرقابل برگشت بوده باشد، زیرا ممکن است یک حکم قطعی شود، در حالی که هنوز می توان از روند دادرسی مجدد (ماده 39) گذشت.

در اینجا صحبت از احکام است، اما نکته قابل توجه این است که دستورهای موقت نیز با همین قانون قابل اجرا هستند (ماده 1).

درخواست ها و اطلاعیه ها

شرط دوم این است که به طرف بازنده ابلاغ شده باشد و مورد توجه قضاوت قرار گرفته باشد. (ماده 2). در همین ماده آمده است که فرآیند اجرا فقط با درخواست طرف برنده شروع می شود.

دلیل این قاعده این است که قرار است فرآیند اجرا با مراحل داوطلبانه و تفاهم مشترک بین طرفین انجام شود و موادی در سراسر قانون منعکس کننده این سیاست است (مواد 40، 46، 73، 74، 76). ، 78، 79، 112). همانطور که می بینید، حتی پس از شروع فرآیند، توافقات طرفین همچنان مرتبط است.

قابل اجرا بودن حکم

شرط چهارم این است که حکم باید قابل اجرا باشد. این بدان معنی است که برخی از کیفیت ها بدون آنها وجود دارد که اجرا بی معنی است. به عنوان مثال، برخی از احکام صرفاً اعلام وضعیت حقوقی مانند ابطال سند است (ماده 4). چگونه می توان یک فرآیند اجرایی را برای آن تصور کرد؟ برخی دیگر از تصمیمات دادگاه، حقی را که به شاکی نسبت داده شده است، اعلام می کند، اما موضوع حق مشخص نشده است (ماده 3). دوباره همان مشکل دوباره ظاهر می شود.

دادگاه صالح برای شروع فرآیند اجرا

اول از همه باید بدانید دادگاه های استیناف دفتری برای این منظور ندارند و باید به دادگاه بدوی مراجعه کرد. (ماده 5). ناگفته نماند که صلاحیت اجرای دادگاه صادرکننده اولین حکم در این خصوص است (ماده 19). هر گاه قسمتی از موضوع اعدام در حوزه قضایی دیگری قرار داشته باشد، اجرای احکام آن حوزه باید ادامه یابد (ماده 20).

نزاع های میانی

در صورتی که در اواسط دادرسی اختلافی پیش بیاید، دادگاهی صلاحیت دارد که زیر نظر آن اجرائیه در جریان باشد. (مواد 25 و 26). با توجه به آنچه در بند قبل گفته شد، این دادگاه لزوماً دادگاهی نیست که اولین حکم را در مورد پرونده صادر کرده است. اما اگر اختلاف در مورد حکم فی نفسه باشد یا ناشی از آن باشد، دادگاه صادرکننده حکم، اعم از دادگاه بدوی یا تجدیدنظر (27) صلاحیت دارد.

ورشکستگی در دست گرفتن

در صورت ورشکستگی که فقط برای تاجر یا بازرگان اتفاق می‌افتد، اجرای حکم با توجه به فرآیند تصفیه متوقف می‌شود و مأمور اجرا آخرین وضعیت تاجر ورشکسته را برای مدیر تصفیه ارسال می‌کند (ماده 33).

ادعاهای شخص ثالث

در صورتی که موضوع اعدام در دست شخص ثالثی پیدا شود و وی مطالبه حقی کند و دلیلی ارائه کند، اجرائیه یک هفته به وی مهلت می دهد تا پرونده را به دادگاه ارجاع دهد. شخص ثالث باید از دادگاه خطاب به اداره اجرای احکام درخواست کند تا روند را متوقف کند. در غیر این صورت روند اجرا ادامه خواهد داشت (ماده 44). در صورتی که شخص ثالث نتواند ادعای خود را بعداً در دادگاه ثابت کند مسئول دعوی خود است و طرف غالب می‌تواند تقاضای جبران کند (ماده 61).

در صورتی که موضوع اعدام در دست شخص ثالثی پیدا شود و وی مطالبه حقی کند و دلیلی ارائه کند، اجرائیه یک هفته به وی مهلت می دهد تا پرونده را به دادگاه ارجاع دهد. شخص ثالث باید از دادگاه خطاب به اداره اجرای احکام درخواست کند تا روند را متوقف کند. در غیر این صورت روند اجرا ادامه خواهد داشت (ماده 44). در صورتی که شخص ثالث نتواند ادعای خود را بعداً در دادگاه ثابت کند مسئول دعوی خود است و طرف غالب می‌تواند تقاضای جبران کند (ماده 61).

تعهدات طرف بازنده در روند اجرای مدنی

مطابق ماده 34 قانون مجازات اسلامی، زیان‌دیده باید ظرف مدت 10 روز پس از دریافت اخطاریه، آنچه را که در حکم از وی خواسته می‌شود برآورده کند. او همچنین می تواند عدم توانایی خود را در اجرای حکم اعلام کند در این صورت باید فهرستی از اموال خود تهیه و به مأموران اجرای احکام تحویل دهد. در بخش بعدی این ماده مقرر شده است که اگر طرف بازنده حقیقت را نادرست بیان کند و حقیقت در طول سه سال آینده آشکار شود، از 61 روز تا شش ماه حبس خواهد شد.

ورشکستگی طرف بازنده

در صورت عدم توانایی، ضوابط تفصیلی در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی درج شده است. بر این اساس، طرف بازنده یا ورشکستگی خود را ثابت می کند یا برای مدت نامحدودی تا زمانی که صورت حساب را پرداخت کند به زندان می رود. (ماده 3). با این حال، اگر طرف برنده نتوانست وضعیت قبلی پرداخت بدهی طرف مقابل خود را ثابت کند، بار اثبات معکوس است. (ماده 7).

زندان اینجا یک زندان ویژه است که از زندان مجرمان جدا شده است. در این زندان‌های خاص می‌توانستند از این فرصت برای ادامه کار و کسب درآمد برای پرداخت بدهی‌ها استفاده کنند (ماده 5). دعاوی ورشکستگی باید در دادگاه بدوی صادرکننده اولین حکم یا دادگاه صادرکننده حکم اجرائی (ماده 13) مطرح شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.