تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
کد خبر : 584987

اتوکلاو پلاسما، جدیدترین روش استریل کردن تجهیزات پزشکی

اتوکلاو پلاسما، جدیدترین روش استریل کردن تجهیزات پزشکی

چکیده : اگر می خواهید برای استریل کردن بهتر تجهیزات پزشکی اطلاعات کسب کنید، میبایست با روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما آشنا شوید. پس روی لینک کلیک کنید.  وجود انواع متفاوت دستگاه‌ های پیشرفته در محیط‌ های درمانی، یک ضرورت‌ به حساب می‌آید. همان‌ طور که همه شما می‌دانید، بیمارستان ‌ها، دندانپزشکی ها، کلینیک ‌های

چکیده : اگر می خواهید برای استریل کردن بهتر تجهیزات پزشکی اطلاعات کسب کنید، میبایست با روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما آشنا شوید. پس روی لینک کلیک کنید.

 وجود انواع متفاوت دستگاه‌ های پیشرفته در محیط‌ های درمانی، یک ضرورت‌ به حساب می‌آید. همان‌ طور که همه شما می‌دانید، بیمارستان ‌ها، دندانپزشکی ها، کلینیک ‌های زیبایی، درمانگاه ها و … جزو آن دسته از محیط‌ های درمانی هستند که آلودگی بسیار زیادی در آن ‌ها وجود دارد. وجود انواع مختلف ویروس‌ ها، باکتری ‌ها، میکروب‌ ها، عفونت‌ها و … باعث شده‌اند که استفاده از انواع مختلف تجهیزات استریلیزاسیون در مطب های دندانپزشکی از جمله اتوکلاو دندانپزشکی به یک امر بسیار حیاتی تبدیل شود‌. به‌ همین دلیل ما در این محتوا، تلاش داریم برای شما در رابطه با روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما صحبت کنیم و به شما بگوییم که اتوکلاو پلاسما چیست و چگونه می‌تواند روند استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی را راحت‌تر کند. اگر شما نیز می خواهید بیشتر در رابطه با روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما اطلاعاتی کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

اتوکلاو پلاسما چیست؟

 

قبل‌ از بررسی روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما، بهتر است که برای شما بگویم که به ‌طور کلی اتوکلاو پلاسما چیست و چگونه روند استریل کردن را طی می‌کند. تا چند سال اخیر خدمات دهندگان درمانی از روش‌ های گوناگون و متنوعی برای استریل کردن تجهیزات پزشکی استفاده میکردند. این روش‌ ها شامل استفاده از دستگاه ‌هایی میشد که با دما و رطوبت بالا، روند استریل کردن را انجام می‌دادند. اما متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب حرارتی و رطوبتی، بسیاری از لوازم مهم و گران‌ قیمت پزشکی در فرآیند استریل کردن از بین می‌رفتند و دیگر قابل ‌استفاده نبودند. اما در دنیای امروز، می‌توان با استفاده از انواع متفاوت روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما، بدون هیچ ‌گونه آسیب به تجهیزات پزشکی روند استریل کردن را طی کرد.

روش های انجام اتوکلاو پلاسما

در انواع متفاوت سیستم ‌های اتوکلاو پلاسما، از روش‌ های متفاوتی برای استریل و ضد عفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی استفاده می‌شود. اما در تمامی این دستگاه ‌ها، بخار پراکسید هیدروژن مهم ترین عامل است. این بخار می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در استریل کردن تجهیزات داشته باشد. پلاسما به‌ عنوان حالت چهارم ماده شناخته می‌شود که در این حالت گاز ایجاد شده یونیزه می‌شود و تعداد یون‌ های مثبت و الکترون ‌های آزاد آن به ‌طور کامل با یکدیگر برابر می‌شوند. در ادامه روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما، پراکسید هیدروژن می‌تواند روند استریل کردن تجهیزات پزشکی را شروع کند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این بخار پراکسید هیدروژن است که روند استریل کردن را در دستگاه اتوکلاو پلاسما انجام می‌دهد، اما این تصور اشتباه است. در واقع بخار آب و اکسیژن وظیفه اصلی از بین بردن میکروارگانیسم ‌ها و استریل کردن تجهیزات موجود در دستگاه را بر عهده دارند. کاربرد اصلی پلاسما این است که بقایای بخار آب و اکسیژن در دستگاه را به‌ طور کامل از بین ببرد، تا عملکرد استریل کردن تجهیزات به ‌طور کامل طی شود. در فاز پلاسما رادیکال ‌های آزادی ایجاد می‌شوند که این رادیکال‌ های آزاد نیز خودشان می‌توانند به ‌نحوی باعث گندزدایی شوند. علاوه ‌بر این موضوع، در فاز پلاسما اشعه ماورای بنفش متصاعد می‌شود که این اشعه ماورای‌بنفش نیز اثر گندزدایی دارد. پس به طور کلی روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما، جزو کاربردی‌ترین و آسان‌ترین روش ‌هایی می‌باشند که می‌توانند در عملیات استریل کردن تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار بگیرند.

بررسی مزایای استفاده از اتوکلاو پلاسما

اتوکلاو پلاسما، جدیدترین روش استریل کردن تجهیزات پزشکی

 

بعد از صحبت در رابطه با روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما بهتر است که برای شما در رابطه با مزایای استفاده از این روش برای استریل کردن نیز صحبت کنیم. مزایای استفاده از این دستگاه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عملکرد کاملاً ایمن، ساده و بدون خطر
  • سریع‌تر شدن روند استریل کردن تجهیزات
  • اثربخشی بسیار بالا و استریل صددرصد تجهیزات پزشکی
  • عدم ایجاد آسیب در انواع متفاوت ابزار های پزشکی به دلیل رطوبت یا حرارت بالا
  • عدم ایجاد هیچ ‌گونه خطری برای محیط ‌زیست
  • و …

تمامی این موارد باعث شده‌اند که در حال حاضر انواع متفاوت روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما، جزو پرطرف‌دارترین روش‌ های استریل کردن تجهیزات پزشکی باشند و به پزشکان و خدمات ‌دهندگان درمانی کمک کنند تا در سریع‌ترین زمان و با کمترین میزان خطا، روند استریل کردن را طی کنند.

مراحل انجام استریل تجهیزات با اتوکلاو بر پایه پلاسما

اتوکلاو پلاسما، جدیدترین روش استریل کردن تجهیزات پزشکی

 

برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه اتوکلاو پلاسما، اجازه دهید مراحل و روش های انجام اتوکلاو پلاسما را بازگو کنیم.

  1. در مرحله اول برای این ‌که روند استریل کردن راحت‌تر طی شود، تمامی ابزار ها و وسایل در فاز خلا قرار می‌گیرند. این موضوع باعث میشود تا هیچ ‌گونه هوایی در در اطراف وسایل پزشکی باقی نماند.
  2. بعد از تخلیه هوا، با ایجاد پلاسمای اولیه، رطوبت تجهیزات نیز به ‌طور کامل گرفته می‌شود تا در ادامه روند استریل کردن راحت‌تر طی شود.
  3. در مرحله بعد مایع پراکسید هیدروژن تغلیظ می‌شود و بعد در حالت بخار شده به داخل محفظه تزریق می‌شود.
  4. بعد از تزریق گاز، درون دستگاه گرم نگه ‌داشته می‌شود تا بخار پراکسید هیدروژن تقطیر نشود و به‌ طور یکنواخت در فضای دستگاه پخش شود.
  5. درست مانند مرحله اول، در این مرحله دوباره خلا ایجاد می‌شود تا به ‌صورت عمقی روند استریل کردن تجهیزات طی شود.
  6. در مرحله بعد، تزریق دوباره پراکسید هیدروژن باعث میشود تا روند استریل کردن با اطمینان بیشتری طی شود.
  7. با گرم نگه‌ داشتن محفظه، فرصت کافی به پراکسید هیدروژن داده می‌شود تا به ‌طور کامل فضای درون دستگاه را استریل کند و در تمامی بخش ‌های محفظه پخش شود.
  8. دوباره در یک مرحله پمپ وکیوم شروع به کار می‌کند تا تمام پراکسید هیدروژنی که در دستگاه باقی‌ مانده را به ‌طور کامل تخلیه کند.
  9. در انتها نیز با استفاده از روش‌ های گوناگون، تمامی بخار پراکسید هیدروژن باقی‌ مانده به حالت پلاسما درمی‌آید و به‌ طور کامل از بین می‌رود.

جمع‌ ‌بندی

شما در این محتوا به ‌طور کامل با روش‌ های انجام اتوکلاو پلاسما آشنا شدید و فهمیدید که اتوکلاو چگونه می‌تواند با استفاده از پلاسما، با قدرت بسیار بالایی روند استریل کردن تجهیزات را طی کند. به ‌هر حال برای این ‌که روند استریل کردن با موفقیت بالاتری طی شود، بهتر است که به نکات گوناگونی توجه شود. برای مثال دمای تجهیزاتی که درون دستگاه اتوکلاو قرار می‌گیرند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید در دستگاه اتوکلاو پلاسما، این تجهیزات با استفاده از دمای بالا استریل نشوند؛ اما همان ‌طور که شما نیز در پاراگراف پیش مشاهده کردید، این دستگاه در طی روند استریل کردن، چند بار گرم می‌شود.

اگر تجهیزاتی که قرار است در دستگاه قرار داده شوند دمای پایینی داشته باشند یا به ‌عبارت ‌دیگر سرد باشند، دستگاه اتوکلاو قادر نخواهد بود تا به‌ راحتی محیط محفظه را گرم کند. این‌ موضوع می‌تواند کیفیت کار اتوکلاو پلاسما را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورد. به‌ همین دلیل بسیاری از شرکت ‌های تولید کننده اتوکلاو از دستگاه‌ های خشک ‌کن و گرم‌ کننده بهره می‌برند تا بتوانند میزان اثربخشی روش ‌های انجام اتوکلاو پلاسما را بالاتر ببرند. به‌ هر حال اتوکلاو پلاسما یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین تجهیزاتی است که می‌تواند روند استریل کردن را با درصد موفقیت بالایی طی کند.

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.