تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر : 583626

اتومبیل فراموش شده تویوتا که هنوز هم جذاب و مدرن است

اتومبیل فراموش شده تویوتا که هنوز هم جذاب و مدرن است

اتومبیل فراموش شده تویوتا که هنوز هم جذاب و مدرن است تویوتا FT-HS محصول فراموش‌شده‌ای از این شرکت ژاپنی است که می‌توانست به خودرو اسپرت نمادین جدید آن تبدیل شود. در ادامه شاهد جزئیات بیشتر باشید. خودروساز بزرگ ژاپنی تویوتا طی سال‌ها گروهی از خودروهای مفهومی هیجان‌انگیز را به نمایش گذاشته است که فقط تعداد

اتومبیل فراموش شده تویوتا که هنوز هم جذاب و مدرن است

تویوتا FT-HS محصول فراموش‌شده‌ای از این شرکت ژاپنی است که می‌توانست به خودرو اسپرت نمادین جدید آن تبدیل شود. در ادامه شاهد جزئیات بیشتر باشید.

خودروساز بزرگ ژاپنی تویوتا طی سال‌ها گروهی از خودروهای مفهومی هیجان‌انگیز را به نمایش گذاشته است که فقط تعداد کمی از آن‌ها به تولید انبوه رسیده‌اند. از جمله به یاد ماندنی‌ترین کانسپت‌های تویوتا که راه به جایی نبردند می‌توان به الساندرو ولتا (Alessandro Volta)، تویوتا RSC و رودستر 8 سیلندر FXS اشاره کرد. با این حال، کانسپت‌های دیگری نظیر FT-86 و خودروی اسپرت پیست‌محور FT-1 از رندرهایی دیجیتالی به مدل‌های تولیدی تبدیل شدند. البته اسم اولیه‌ای که برای کانسپت‌ها انتخاب شده بود، همیشه دست‌نخورده باقی نماند؛ به عنوان مثال، خودروی مفهومی FT-86 به تویوتا 86 یا GR86 تغییر پیدا کرد.

تویوتا 86 در زمینه‌های مختلفی از جمله پلتفرم با سوبارو BRZ اشتراک دارد. این دو خودرو اولین بار در سال 2013 به بازار معرفی شدند و به اندازه کافی با تحسین‌ها و انتقادهایی مواجه شدند. هرچند یک چیز را با قطعیت می‌توان گفت: اینکه 86 بازگشت هیجان نسبت به برند تویوتا را رقم زد. سپس در سال 2017 مدیرعامل این شرکت ژاپنی یعنی «آکیو تویودا» (Akio Toyoda) به کارمندان شرکت گفت که «خودروهای حوصله‌سربر تعطیل». این نوید اتفاقات مثبتی از سوی شرکتی را می‌داد که به سدان‌ها و کراس اوورهای یکنواختی مثل کرولا، کمری و راو 4 شهرت داشت.

تویوتا FT-1؛ بازگشت سوپرا

خودروی مفهومی تویوتا FT-1

طرفداران و شیفته‌های تویوتا مدت‌ها مشتاقانه انتظار بازگشت نمادین‌ترین خودروی اسپرت این شرکت ژاپنی در طول تاریخ یعنی سوپرا را می‌کشیدند؛ به طور دقیق‌تر، نسل چهارم آن با نام A80 که در سال 1993 از آن رونمایی شد. سوپرا MK IV با حضور برجسته خود در اولین فیلم سریع و خشن محصول سال 2001 به جایگاه ویژه‌ای بین ماشین‌بازها دست پیدا کرد. از آن زمان به بعد طرفداران خودروهای اسپرت ژاپنی برای نسل پنجم سوپرا التماس می‌کردند و خودروی مفهومی تویوتا اف تی 1 با نام دقیق FT-1 Sportscar Concept پاسخ انتظار طولانی آن‌ها شد.

خودروی مفهومی FT-1 در نمایشگاه خودرو دیترویت 2014 نمایش داده شد و در سال 2019 چراغ سبز برای تولید به عنوان GR سوپرا را دریافت کرد. با وجود این، طرفداران سفت و سخت سوپرا نمی‌توانستند درک کنند که در نسل پنجم این خودروی اسپرت افسانه‌ای خبری از پیشرانه 2JZ توربوشارژ، گیربکس دستی و سقف جمع‌شدنی نیست. گذشته از این، سوپرا و BMW Z4 اساساً بر پایه یک پلتفرم مشترک ساخته شده‌اند و خصوصاً اینکه Z4 یک رودستر بدون سقف بود، درک این موضوع را حتی دشوارتر می‌کرد.

خودروی مفهومی FT-1

تویوتا با ارائه قدرت بیشتر و آپشن گیربکس دستی 6 سرعته سعی در تسکین بخشیدن به طرفداران پر و پا قرص خود داشت. این شرکت حتی نسخه‌ای با نام سوپرا اسپرت تاپ با سقف هاردتاپ جمع‌شدنی برای نمایشگاه SEMA سال 2019 ساخت و با اطمینان می‌توان گفت که GR سوپرا بدون سقف خیلی جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

کانسپت FT-HS؛ خودروی رویایی فراموش‌شده

خودروی مفهومی تویوتا FT-HS

خودروی مفهومی FT-HS یا Future Toyota Hybrid Sports حاصل ایده‌های استودیوی Calty Design Research تویوتا در ایالات متحده آمریکا است و اگرچه اولین بار در اواخر 2006 در معرض دید عموم قرار گرفت، ولی تا به امروز جذابیت خود را حفظ کرده است. این کانسپت به مذاق علاقه‌مندان GR86 و GR سوپرا خوش می‌آید، اما جذابیت ظاهری‌اش تنها نکته آن نیست.

خودروی کانسپت FT-HS

FT-HS یک خودروی اسپرت 2+2 دیفرانسیل عقب با یک پیشرانه V6 هیبرید در قسمت جلو است. در سال 2007 با شنیدن کلمه «هیبرید» اولین چیزی که به ذهن هرکسی می‌آمد، تویوتا پریوس بود که به هیچ وجه خودروی «اسپرت» یا «پر جنب و جوشی» محسوب نمی‌شد. FT-HS از یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 هیبرید با قدرت بیش از 400 اسب بخار برخوردار بود. نتیجه گنجاندن 400 اسب بخار قدرت در یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب سَبُک کوچک چیست؟ باید گفت که این FT-HS زیر 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد و سریع‌ترین خودروی هیبرید بازار در آن زمان بود.

خودروی مفهومی تویوتا FT-HS

به علاوه، طراحی مثلثی تویوتا FT-HS و نمای بیرونی مینیمال حتی پس از گذشت این همه سال هنوز چشمگیر است. طراحی «هندسه فرم آزاد» این خودروی مفهومی ژاپنی باعث بهبود جریان هوا و به حداقل رسیدن تلاطم هوا می‌شد که در هر دو زمینه عملکرد و کارآیی نقش حیاتی دارد. مهم‌تر اینکه این کانسپت مثل سوپرا Mk IV سقف باز داشت و امکان جمع‌آوری سقف و قرار دادن آن در قسمت عقب فراهم بود.

همچنین بخوانید:۱۵ مورد از جذاب ترین خودروهای مفهومی تاریخ

این کانسپت آینده‌گرایانه را می‌توان خودروی فراموش‌شده تویوتا دانست که پُر از المان‌هایی است که طرفداران پر و پا قرص از یک خودروی اسپرت مدرن تویوتا می‌خواستند. اگر تویوتا همین مسیر را در پیش می‌گرفت، یک سوپرای هیبرد خفیف یا حتی تمام الکتریکی هم می‌توانست رضایت‌بخش باشد؛ البته اگر با یک سقف باز ارائه می‌شد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.