تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۵۷
کد خبر : 68484

اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت قطع شد

اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت قطع شد

اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت قطع شدبرخی از کمپانی‌های ارتباطات از راه دور اینترنت ۳G را منسوخ و از رده خارج کردند که باعث شده اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت قطع شود.
در مخابرات اصطلاحی تحت عنوان..

اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت قطع شد

برخی از کمپانی‌های ارتباطات از راه دور اینترنت ۳G را منسوخ و از رده خارج کردند که باعث شده اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت قطع شود.

در مخابرات اصطلاحی تحت عنوان غروب شبکه وجود دارد که به پایان خدمات‌رسانی یک نسل از فناوری‌ها گفته می‌شود. به تازگی برخی از کمپانی‌هایی که خدمات آنلاین مبتنی بر شبکه به خودروها می‌دهند اعلام کرده‌اند که به زودی نسل ۳G یا همان نسل سوم اینترنت را پشتیبانی نخواهند کرد. قطع ارتباط این خودروها به حدی است که حتی امکان آپدیت آن نیز وجود نخواهد داشت.

مشکلات قطع اتصال خودرو به اینترنت ۳G

در برخی از خودروها این خدمات جنبه لوکس بودن و لاکچری بودن دارند و در برخی از آنها فقدان نسل سوم به خدمات فوریتی و امدادرسانی مربوط می‌شود و معضل نسبتا بزرگی محسوب خواهد شد. در این میان برندهای مهم جهانی مانند تسلا، آئودی، هوندا و نیسان نیز مشمول این طرح می‌شوند.

اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت

اولین شرکتی که اعلام کرده ارتباطات از راه دور خود را برای نسل سوم شبکه قطع می‌کند، کمپانی معروف AT&T است. ای تی اند تی یک شرکت تله کامیونیکیشن است و در صورتی که اینترنت نسل ۳ خودروها را قطع کند، بسیاری از تلفن‌های همراه و لوازم امنیتی منازل از دسترس خارج می‌شوند.

البته ممکن است عملیاتی شدن این ایده برای بسیاری از مردم مشکلی ایجاد نکند، اما برای لوازم الکترونیکی که در مواقع ضروری با اورژانس یا امدادرسانی تماس آنلاین برقرار می‌کردند، مطمئنا دردسرساز خواهد بود. از طرفی فرض کنید خودرویی که مجهز به مکان یابی ۳G است، با قطع شبکه دیگر قادر به نقشه خوانی و مکان یابی آنلاین نخواهد بود و امکان آپدیت آن نیز وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل کمپانی موجیو که در زمینه حمل و نقل نوین به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کند معتقد است که وقتی به عمق ماجرا نگاه کنیم متوجه وخامت اوضاع می‌شویم، چرا که هنوز مدت زیادی از ظهور این نسل از شبکه نمی‌گذرد که عمر آن به سر آمده است. این غروب زودهنگام می‌تواند مشکلات بسیاری برای بسیاری از لوازم الکترونیکی ایجاد کند.

گفتنی است که شرکت آقای کنی هاوک، در زمینه تصادف‌ها و فوریت‌ها با کمپانی‌هایی نظیر فولکس واگن و آئودی همکاری می‌کند. به گفته هاوک بسیاری از خودروهای حال حاضر از این خدمات بهره می‌برند. خودروهایی که آقای هاوک از آنها صحبت می‌کند دارای ابزارهای کنترل تله ماتیک، مودم و آنتنی هستند که با شبکه‌های نسل سوم کار می‌کنند.

آنچه باید مد نظر قرار بگیرد این است که قطع ارتباط با شبکه ۳G به معنی این نیست که خودروهای دارای این شبکه منسوخ و از رده خارج می‌شوند؛ بلکه به این معنی است که برخی از خدمات اینترنتی و آنلاین آنها غیر فعال خواهد شد. این موضوع ممکن است قیمت برخی از خودروها را کاهش دهد زیرا بخشی از خدمات آنها از دسترس خارج خواهد شد.

اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت

لازم به ذکر است که شرکت‌های ارتباطات از راه دور یا تله کامیونیکیشن به خاطر این که به زیرساخت‌های خود نیاز دارند مجبور به از دور خارج کردن فناوری‌های قدیمی می‌شوند. برای مثال جهت این که فناوری ۴G یا ۵G به خودروهای جدید بیاید شرکت ارائه دهنده خدمات مجبور است تا زیرساخت‌های قدیمی‌اش را تخلیه و آن را آپدیت کند. هم اکنون نیز نسل پنجم اینترنت برای ظهور در صنعت خودروها باید گسترش یابد.

به گفته کمپانی AT&T از فوریه سال ۲۰۱۹ همکاری با شرکت‌های خودروسازی آغاز شده و پیش‌تر نیز به آنها ابلاغ شده که در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ نسل سوم شبکه از دور رقابت‌ها خارج می‌شود. آنچه در این باره نگران کننده و غم انگیز خواهد بود این است که در حین رانندگی برای برخی از افراد مشکلاتی نظیر سکته قلبی رخ می‌دهد و به علت متصل نبودن به شبکه خودرو نمی‌تواند به فوریت‌های پزشکی یا اورژانس اعلام حادثه کند و در نتیجه میزان مرگ و میر بالا خواهد رفت.

در این میان برخی از خودروسازان طوری در شبکه‌های خود خدمات پس از فروش ایجاد کرده‌اند که بتوان پس از قطع ارتباط با هزینه‌ای جانبی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری این مشکل را حل کرد. یکی از موسسان شرکت‌های خودروسازی در همین راستا خاطرنشان می‌کند که راه حل خودروسازان برای رفع این مشکل چندان هم کارساز نیست و برای مدل‌های مختلف خودرو متفاوت است و همواره راه خوبی نخواهد بود.

فرضا کمپانی تسلا چنین کاری را در ازای دریافت ۲۰۰ دلار انجام می‌دهد و تنها در مدل‌های اس آپدیت را به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری انجام می‌دهد. در واقع اگر این آپدیت انجام نشود صاحبان این شرکت بزرگ بسیاری از خدماتی را که ممکن است در طول سال داشته باشند از دست می‌دهند.

اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت

از طرفی برخی از کمپانی های ارتباطات از راه دور اینترنت ۳G را منسوخ و از رده خارج کردند؛ بنابراین هم اکنون اتصال میلیون ها خودرو به اینترنت قطع شده است. هوندا نیز برای صاحبان برخی از خودروهای خود تا فوریه ۲۰۲۲ مهلت آپدیت رایگان داده بود، اما پس از این تاریخ حالا باید ۹۰۰ دلار برای آن واریز شود. برخی دیگر از کمپانی‌های مطرح مانند فولکس واگن و استلانتیس هم قراردادی با اشخاص ثالث منعقد کرده‌اند تا این آپدیت را انجام دهند.

شرکت ارتباطات از راه دور موجیو به دارندگان خودروهای آئودی و فولکس واگن امکان اتصال ابزارهای جدید را به سامانه OBD می‌دهد. البته آئودی هنوز مبلغی از این بابت دریافت نمی‌کند و به صورت رایگان این کار را انجام می‌دهد. کمپانی جنرال موتورز که شامل برندهای شورولت، بیوک، جی ام اس و کادیلاک است نیز به مشتریان خود تا اکتبر ۲۰۲۲ فرصت داده تا از راه دور اقدام به بروزرسانی کنند.

تویوتا نیز پیرو سایر کمپانی‌ها اعلام کرده که با پایان یافتن عمر این خدمات دیگر نمی‌توان برای آنها کاری کرد و این فناوری هم مثل سایر کالاها عمرش به سر آمده است. تویوتا در وبسایت خود از مشتریانش بابت این موضوع خارج از کنترل آنها ابراز تأسف کرده است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.