تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۵:۰۰
کد خبر : 43533

ابهاماتی درخصوص رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد در سال ۹۹

ابهاماتی درخصوص رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد در سال ۹۹

ابهاماتی درخصوص رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد در سال ۹۹ یک جمعیت‌شناس در واکنش به رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد در سال ۹۹ از سوی یکی از کارشناسان جمعیت، گفت: در سایت سازمان ثبت احوال میزان فوت و ت..

ابهاماتی درخصوص رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد در سال ۹۹

ابهاماتی درخصوص رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد در سال ۹۹

یک جمعیت‌شناس در واکنش به رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد در سال ۹۹ از سوی یکی از کارشناسان جمعیت، گفت: در سایت سازمان ثبت احوال میزان فوت و تولد اعلام نشده است. اگر افرادی این عدد را اعلام می‌کنند باید آمار واقعی ارائه دهند و بگویند که تولد و فوت در سال ۹۹ چه میزان بوده است تا بتوانیم آن را محاسبه کنیم.

شهلا کاظمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رشد جمعیت ایران از سال ۶۵ به بعد سیر کاهنده خود را شروع کرده است، اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت در سال ۶۵ حدود ۳.۴ درصد و در سال ۷۵، ۱.۹۶ درصد بوده و در سال ۸۵ به ۱.۶۱ درصد، در سال ۹۰ به ۱.۲۹ درصد و در سال ۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسیده است.

آغاز روند کاهنده سیر جمعیت از سال ۶۵

وی با تاکید بر اینکه این روند کاهنده سیر جمعیت از سال ۶۵ شروع شده است، دلیل این موضوع را کاهش ولادتها عنوان کرد و گفت: در سال ۶۵ میانگین تعداد فرزندان هر مادر ۷ فرزند بود و در سال ۸۵ الی ۹۰ به ۱.۸ فرزند رسید و تا سال ۹۵ رشد جمعیت ۱.۲۴ درصد بوده است و از آن سال به بعد این سیر کاهنده ادامه دارد. این موضوع ۲ دلیل دارد، دلیل اول کاهش باروری زنان است که تعداد فرزندان از ۷ به حدود ۱.۸ فرزند رسیده است و دلیل دیگر این است که تعداد زنان در معرض ازدواج نیز کاهش پیدا کرده‌اند.

این جمعیت‌شناس ادامه داد: کاهش رشد جمعیت امر قابل انتظاری بوده است که با گذشت زمان به دلیل اینکه تعداد زنان در معرض باروری کاهش می‌یابد، میزان رشد نیز کاهش پیدا می‌کند.

دلیل کاهش رشد جمعیت در سال ۹۹

به گفته کاظمی‌پور دلیل دیگری که در سال گذشته موجب بیشتر شدن شتاب کاهش رشد جمعیت شده بحث مرگ و میر است، زیرا رشد جمعیت حاصل تفاضل موالید از مرگ و میر است؛ در دوره‌های گذشته هنگامی که موالید کم می‌شد مرگ و میر نیز کاهش ناچیزی پیدا می‌کرد، اما در سال ۹۹ نه تنها کاهش مرگ و میر را نداشتیم، بلکه به دلیل بیماری کرونا حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار مورد فوت اضافه بر ۳۷۰ هزار فوت داشتیم و این مرگ و میر نیز رشد را کاهش می‌دهد و لذا به همین دلیل است که گفته می‌شود رشد جمعیت در ایران به حداقل رسیده است.

اما و اگرهای رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد از گمانه زنی‌ها تا واقعیت

وی در پاسخ به سوالی درخصوص مطرح شدن رسیدن نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ درصد از سوی یکی از کارشناسان جمعیت، خاطرنشان کرد: در سایت سازمان ثبت احوال میزان فوت و تولد اعلام نشده است؛ میزان تولد و مرگ و میر در دو فصل بهار و تابستان اعلام شده اما پاییز و زمستان اعلام نشده است.

وی ادامه داد: کسانی که این عدد را اعلام می‌کنند به این آمارها دسترسی دارند. قانونا افراد اهل فن باید به این آمارها دسترسی داشته باشند و می‌گویند محرمانه‌ است؛ اگر محرمانه است پس چرا در روزنامه‌ها اعلام می‌کنند.

کاظمی‌پور با بیان اینکه به عنوان جمعیت‌شناس این عدد (۰.۶ درصد) را قبول ندارم، اظهار کرد که اگر افرادی این عدد را اعلام می‌کنند باید آمار واقعی ارائه دهند و بگویند که تولد و فوت در سال ۹۹ چه میزان بوده است که ما بتوانیم آن را محاسبه کنیم.

نرخ رشد جمعیت اگر کرونا نبود

این جمعیت‌شناس در ادامه در پاسخ به این سوال که در سال ۹۸ میزان نرخ رشد جمعیت برای سال ۹۹ چقدر محاسبه شده است؟ گفت: اگر کرونا نبود میزان نرخ رشد جمعیت حدود ۰.۹ محاسبه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه چهار عامل ولادت، مرگ و میر و مهاجرپذیری و مهاجرفرستی در رشد جمعیت اثرگذار است که این عوامل گاهی رشد جمعیت را افزایش و گاهی کاهش می‌دهد، افزود: ولادت و مهاجرپذیری در رشد جمعیت اثر مثبت دارد و مرگ و میر و مهاجر فرستی اثر منفی دارد.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.