تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر : 67500

آیفون ۱۴ پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

آیفون ۱۴ پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

آیفون ۱۴ پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالاتبا توجه به شایعات منتشر شده، اپل در سری آیفون ۱۴ و به‌ویژه ۱۴ پرو، با تغییر سیاست‌های محافظه‌کارانه خود و با ایجاد تغییراتی ..

آیفون ۱۴ پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

با توجه به شایعات منتشر شده، اپل در سری آیفون ۱۴ و به‌ویژه ۱۴ پرو، با تغییر سیاست‌های محافظه‌کارانه خود و با ایجاد تغییراتی بزرگ، دست به سنت‌شکنی خواهد زد.

حدود هفت ماهی تا معرفی سری گوشی‌های آیفون ۱۴ فاصله داریم. در حالی‌که انتظار می‌رود آیفون ۱۴ و ۱۴ مکس با پردازنده جدید A16 بایونیک و بهبود‌هایی در سخت‌افزار دوربین که در قیاس با سری آیفون ۱۳ خواهد داشت، عرضه شود. داستان مدل‌های پرو اپل در سال ۲۰۲۲ کاملا متفاوت خواهد بود.

شایعات اولیه حاکی از آن است که آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس از طراحی کاملا جدیدی برخوردار هستند که یادآور زبان طراحی آیفون ۴ خواهد بود، از جمله این شباهت‌ها می‌توان به قاب تیتانیومی، دکمه‌های دایره‌ای کنترل صدا و گریل بلندگوی جلو اشاره کرد. گفته می‌شود که آیفون ۱۴ پرو دارای نمایشگری با دو حفره پانچ-هول است که در نهایت به دوران بریدگی (ناچ) که از ۵ سال پیش با آیفون X معرفی شد، پایان خواهد داد.

آخرین ارتقای احتمالی در آیفون ۱۴ نیز در قاب پشتی آن خواهد بود، جایی‌که یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی جدید با دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مختص زوم و اولتراواید همراه می‌شود. در این سری احتمالا با لنز‌هایی تخت مواجه خواهیم بود و خبری از برآمدگی دوربین‌ها نیست. این اولین ارتقای جدی سخت‌افزاری برای یک پرچم‌دار اپل از زمان آیفون ۶S خواهد بود. اما چرا اپل اکنون تصمیم گرفته تا پس از سال‌ها از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی خود دل بکند و آن‌را با یک نمونه ۴۸ مگاپیکسلی جایگزین کند؟

چرا تصمیم اپل برای دست کشیدن از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، هفت سال طول کشید؟

آیفون 14 پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

اگرچه بسیاری از طرفداران متعصب اندرویدی بر این باور هستند که دلیل اصلی این تاخیر، کندی اپل در بحث نوآوری است. اما این تمام داستان نیست. مطمئنا، تیم کوک و مجموعه اپل، وقت خود را به ارتقاهای خاص اختصاص می‌دهند، اما این تغییرات زمانی اتفاق می‌افتد که در وهله اول کاملا ضروری باشد و یا هدفی در پشت این تغییر وجود داشته باشد که فناوری و پیاده‌سازی آن‌را به‌طور کامل از نسخه قبلی متمایز کند.

حقیقت امر این است که گوشی‌های هوشمند نیازی به ثبت عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی ندارند. با وجود تعداد بسیار گوشی‌ها و مگاپیکسل‌ها، خط باریکی میان جابجا کردن مرز‌ها و رسیدن به نقطه‌ای تکراری با کاهش بازدهی وجود دارد. برای مثال، تصاویر ۴۸-۵۰-۱۰۰ مگاپیکسلی، جز اینکه فضای بسیاری از حافظه را به اشغال خود در بیاورند، چندان کاربردی نیستند. خصوصا وقتی انتظار داریم که رزولوشن ثبت شده در یک صفحه نمایش ۶ اینچی کاملا مشخص و متمایز باشد، اما در عمل تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود.

با اینکه دوربین‌های ۸ مگاپیکسلی در گذشته‌ای نه‌چندان دور، از محبوبیت برخوردار بودند. اما برای ویژگی‌های هیجان‌انگیز آن زمان، مانند ضبط ویدیوی ۴K کافی نبودند. بنابراین اپل و تقریبا تمامی سازندگان دیگر، حسگر ۱۲ مگاپیکسلی را جایگزین کردند که تعادل مناسبی برای آنچه گوشی هوشمند باید انجام دهد، ایجاد می‌کنند.

آیا اپل در آیفون ۱۴ به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی روی می‌آورد؟

آیفون 14 پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

همان‌طور که انتظار داریم، هیچ چیز برای همیشه ابدی نیست و پس از آزمایش موفق نوکیا با دوربین‌های رزولوشن بالا در روزهای فرمانروایی سیستم‌عامل سیمبین و تلفن‌های ویندوزی، هواوی نیز در سال ۲۰۱۸ با معرفی P20 Pro که به دوربین ۴۰ مگاپیکسلی و در کنار آن یک دوربین مونوکروم ۲۰ مگاپیکسلی مجهز بود، آماده بود تا برگ برنده جدیدی به بازار نشان دهد. از آن زمان، کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، شیائومی، وان‌پلاس و حتی گوگل با بهره‌گیری از سنسورهای ۴۸/۵۰ و حتی ۱۰۸ مگاپیکسلی به این جمع اضافه شدند.

با عرضه آیفون ۱۴ پرو در سپتامبر ۲۰۲۲، چهار سال طول کشیده تا اپل آنچه را که اندروید در این مدت در اختیار داشته را به کاربران خود ارائه دهد. حال بهتر است به دلایل اصلی تصمیم اپل مبنی بر ارتقا به سنسوری با رزولوشن بالاتر بپردازیم.

فیلم‌برداری ۸K

در حال حاضر فیلم‌برداری با رزولوشن ۸K بیش از آنکه یک ویژگی مفید باشد، یک کلمه کلیدی است. اندروید شروعی نسبتا ناامیدکننده را با این رزولوشن تجربه کرد. تا اینجا با ویدیوهای ۶K ارتقا یافته مواجه بودیم که هیچ شباهتی با نمونه ۸K نداشتند و همچنین ویدیوهای اورجینال ۸K نیز با محدوده دینامیکی ضعیف، نرخ فریم پایین، تثبیت‌کننده متوسط و برش قابل توجه فریم، چندان در جلب نظر کاربران موفق عمل نکرده‌اند.

فارغ از کیفیت کار، مصرف‌کنندگان بسیار کمی وجود دارند که واقعا به ویدیوهای ۸K نیاز داشته باشند و یا بتوانند از طریق تلویزیون‌های بزرگی که از این وضوح پشتیبانی می‌کنند از محتوای خود لذت ببرند. این تلویزیون‌ها همچنان قیمت سرسام‌آوری دارند و برای کاربران عادی چندان جذاب نیستند. علاوه بر این، حتی بسیاری از کاربران حرفه‌ای نیز تمایلی به ضبط محتوا با وضوح ۸K ندارند که از جمله آنها می‌توان به یوتیوبرها اشاره کرد.

آیفون 14 پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

بنابراین وقتی تلویزیون‌های ۸K هنوز گران هستند و حتی حرفه‌ای ها نیز تمایلی به ضبط در این وضوح ندارند، چرا اپل از این ایده استقبال کرده است؟ دلیل اصلی آن، آینده‌نگر بودن این شرکت است، زیرا با اینکه در حال حاضر استفاده از ۸K چندان ضروری نیست، اما چند سال آینده می‌تواند ورق را برگرداند.

با این‌حال، حقیقت این است که اپل دلیل بسیار مهم دیگری برای تغییر وضوح دوربین به ۴۸ مگاپیکسل و رزولوشن ۸K دارد و آن هدست AR/VR آینده این شرکت خواهد بود. در AR/VR دو نمایشگر کوچک وجود خواهد داشت که از طریق آن می‌توان کل جهان را مشاهده کرد، بنابراین وضوح در این دستگاه بسیار مهم‌تر محتوای قابل نمایش در صفحه کوچک یک گوشی است.

پردازنده‌های قدرتمند اپل بسیار برتر از تراشه‌های کوالکام یا اگزینوس سامسونگ هستند و این شامل رندر ویدیو نیز می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود تا نمایش کیفیت ۸K در آیفون ۱۴ بسیار بهتر از آنچه سامسونگ یا شیائومی تاکنون ارائه کرده‌اند، باشد. البته عملکرد گلکسی s22 اولترا هنوز مشخص نیست زیرا فعلا به‌درستی آزمایش نشده است.

عکس‌های Pixel-binned با جزئیات بیش‌تر

آیفون ۱۴ پرو احتمالا به‌طور پیش‌فرض عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی را ثبت نکند. در عوض، اپل احتمالا از ترفندی به‌نام pixel-binning استفاده خواهد کرد که در آن چندین پیکسل در یک پیکسل بزرگ‌تر ترکیب می‌شوند. پیکسل‌ها به‌طور کلی بسیار کوچک هستند، بنابراین ترکیب چهار به یک اجازه می‌دهد تا نور بیش‌تری را دریافت کنید که برای سنسور‌های کوچک دوربین بسیار مهم است.

بنابراین، آیفون ۱۴ پرو احتمالا همچنان به‌طور پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی خواهد گرفتی‌توان تصور کرد که اپل به شما اجازه خواهد داد تا در صورت تمایل با کیفیت ۴۸ مگاپیکسل عکس بگیرید. نکته این است که این عکس‌ها معمولا با جزئیات کم یا اغلب با کاهش دامنه دینامیکی قابل توجهی همراه هستند، به‌همین دلیل است که سازندگان اندرویدی که از فناوری Pixel-Binning استفاده می‌کنند، به‌طور پیش‌فرض از استفاده این ویژگی اجتناب می‌کنند.

قابلیتی برای رقابت با SuperRes Zoom گوگل از طریق برش سنسور

آیفون 14 پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

برای درک بهتر برش حسگر، باید نگاهی به پیکسل گوگل بیندازیم که مدتی است از فناوری اختصاصی این شرکت با نام SuperRes Zoom استفاده می‌کند. این الگوریتم نرم‌افزاری هوشمند از تکنیک‌های عکس‌برداری چندفریمی برای استخراج جزئیات بیش‌تر از یک تصویر استفاده می‌کند. فناوری SuperRes Zoom در پیکسل‌ها، بدون وجود دوربینی با زوم اختصاصی، با اینکه کاربردی دیجیتال دارد، اما بدون افت کیفیت است.

به‌نمونه‌های بالا که توسط Grant Likes Tech گرفته شده است، نگاهی بیندازید. اگرچه پیکسل ۶ همانند آیفون ۱۳ فاقد دوربین جداگانه برای زوم اپتیکال است. اما برتری محصول گوگل بر پرچمدار اپل در بزرگ‌نمایی کاملا واضح بوده که بدون شک به‌لطف ویژگی SuperRes Zoom حاصل شده است.

در این میان، پرجم‌دار هواوی به‌نام P50 Pro این فناوری را به سطحی جدید رسانده است. این دوربین از یک سنسور زوم ۶۴ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که بر روی بزرگ‌نمایی ۳.۵ برابری تثبیت شده است. با این حال، برش سنسور که از ۶۴ مگاپیکسل و ادغام آن با عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی که به‌طور پیش‌فرض در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، اغلب می‌تواند به ثبت جزئیاتی باورنکردنی حتی در زوم ۱۰x دست یابد. حال این سوال ایجاد می‌شود دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو نمایان‌گر چه برنامه‌هایی در آینده از سوی اپل است؟

هدست AR/VR اپل

آیفون 14 پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

همانطور که در بخش ویدیوی ۸K به آن اشاره شد، تقریبا بر این باوریم که محتوای ۸K ضبط شده در آیفون ۱۴ پرو، برای هدست AR/VR اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، دیگر نکته کلیدی که ما را به این سرنخ می‌رساند، زمان‌بندی است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آیفون ۱۴ در سپتامبر ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد، این در حالی است که طبق شایعات، اولین هدست AR/VR این شرکت نیز در اوایل سال ۲۰۲۳ وارد بازار خواهد شد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، این هدست پیش‌تر قرار بود تا در اواخر ۲۰۲۲ وارد بازار شود که از لحاظ زمان بندی منطقی بوده اما ظاهرا اپل با برخی چالش‌های تولید روبرو است.

دوربین پریسکوپی در آیفون ۱۵ پرو

وقتی این شایعه مطرح می‌شود که یکی از دوربین‌های آیفون به‌روزرسانی بزرگی را دریافت خواهد کرد، در مورد تغییرات احتمالی در دو دوربین دیگر نیز سوالاتی به‌وجود می‌آید. به‌گفته مینگ چو، تحلیل‌گر باسابقه، اپل قصد دارد آیفون ۱۵ و ۱۵ پرو که در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد را به دوربین‌های پریسکوپی مجهز کند.

این چیز تعجب آوری نیست، زیرا آیفون ۱۴ پرو قبلا از لنز زوم ۲ برابری به ۳ برابر ارتقا یافته بود، بنابراین به احتمال زیاد آیفون ۱۴ پرو نیز از همان نمونه قبلی استفاده خواهد کرد. همانطور که گفته شد، این انتظار وجود دارد که اپل دوربین چهارمی را به سری آیفون ۱۵ پرو اضافه کند.

سناریوی محتمل‌تر این است که شرکت به استفاده از لنز زوم اپتیکال ۳.۵ تا ۴ برابری با فاصله فوکوس کوتاه رضایت دهد، که همچنان استفاده آن به حالت پرتره محدود خواهد بود. استفاده از این لنز برای اپل بسیار مهم شده زیرا یکی از اجزای اصلی در دوربین آیفون به‌شمار می‌رود.

لنز زوم ۳.۵ برابری هواوی P50 پرو و دوربین ۴ برابری پیکسل ۶ پرو ثابت می‌کند که اگر بهینه‌سازی و استفاده صحیح از چنین دوربینی رعایت شود، این لنز قادر است تا برای عکس‌های پرتره و همچنین بزرگ‌نمایی دوربرد بسیار عالی عمل کند. البته این فرضیات با در نظر گرفتن این موضوع است که فناوری اختصاصی اپل نیز حداقل به اندازه SuperRes Zoom مورد استفاده در محصولات گوگل و هواوی خوب باشد.

گمانه‌زنی‌ها درباره دوربین اولترا-واید در آیفون ۱۴ پرو

دوربین فوق عریض در اغلب گوشی‌های فعلی، به‌عنوان ضعیف‌ترین حلقه پیکربندی در کل سیستم تصویربرداری به‌شمار می‌آید. متاسفانه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با اینکه استفاده از دوربین‌های فوق عریض چندان محبوبیت ندارند، اما اگر شرکت‌ها از این پتانسیل به‌درستی بهره ببرند و با بهبود آن از طریق اختصاص زمان و منابع بیشتر و سرمایه‌گذاری، می‌توانند این ویژگی‌ها را در تمام شرایط نوری جذاب‌تر کنند.

برای مثال، دوربین‌های فوق‌عریض تعبیه شده در آیفون ۱۳ پرو اپل و پیکسل ۶ پرو، در مواجهه با شرایط چالش‌برانگیز نوری، به‌سرعت از هم می‌پاشند. امیدواریم تا اپل این مشکل را آیفون ۱۴ پرو برطرف سازد، اما اگر این ارتقا برای نسخه بزرگ بعدی، مانند دوربین جدید زوم حفظ شود، چندان جای تعجب نخواهد بود.

دوربین سلفی پانچ-هول مجهز به فیس آی‌دی در آیفون ۱۴

آیفون 14 پرو هیجان‌انگیزتر از همیشه خواهد بود؛ بررسی تمامی شایعات و احتمالات

و در نهایت، بهتر است به دوربین سلفی جدید در آیفون ۱۴ بپردازیم. اپل در حال حاضر از همان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، به‌طور متوالی در سه آیفون اخیر خود استفاده کرده و به‌نظر می‌رسد تا در نسل بعد، این دوربین نیز دست‌خوش تغییر خواهد شد. با اینکه سنسور ۱۲ مگاپیکسلی True Depth عکس‌ها و ویدیوهایی عالی را ثبت می‌کرد، اما کم‌کم در حال منسوخ شدن است.

اکنون گوشی‌های هوشمند اندرویدی نظیر پیکسل ۶ پرو و گلکسی S22 اولترا، عکس‌ها و ویدیوهایی بسیار رقابتی را ثبت می‌کنند که برای آیفون ۱۳ پرو کار را سخت کرده است. به‌عنوان مثال، فناوری HDR که پیش از این تحت سلطه و انحصار اپل قرار داشت، در نمونه‌های جدید اندرویدی نیز به‌کار گرفته شده و پیکسل ۶ پرو با بهره‌گیری از این قابلیت می‌تواند نور و سایه‌ها را به همان خوبی یا شاید بهتر، متعادل کند.

مشاهده طرح و ایده اپل برای تغییر دوربین سلفی بسیار جالب است، زیرا این دوربین اکنون به‌جای بریدگی سنتی ناچ که در چند نسل پیاده‌سازی شد، باید درون یک بریدگی بسیار کوچک‌تر قرار بگیرد. این تغییر بدون شک می‌تواند به جذابیت ظاهری بیش‌تر، کاهش حاشیه‌ها و ابعاد اضافی گوشی کمک کند.

منبع :phonearenaمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.