تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر : 73582

آیا گوشی های منعطف تاشو می‌توانند نقش تبلت و گوشی را باهم بازی کنند؟

آیا گوشی های منعطف تاشو می‌توانند نقش تبلت و گوشی را باهم بازی کنند؟

آیا گوشی های منعطف تاشو می‌توانند نقش تبلت و گوشی را باهم بازی کنند؟آیا زمان آن رسیده که آیفون و آیپد خود را کنار بگذاریم و به جای آن‌ها از یک گوشی منعطف تاشو مثل اوپو فایند N استفاده کنیم؟ در این متن..

آیا گوشی های منعطف تاشو می‌توانند نقش تبلت و گوشی را باهم بازی کنند؟

آیا زمان آن رسیده که آیفون و آیپد خود را کنار بگذاریم و به جای آن‌ها از یک گوشی منعطف تاشو مثل اوپو فایند N استفاده کنیم؟ در این متن سعی داریم به این سئوال پاسخ دهیم.

از زمان رونمایی گوشی های منعطف تاشو تا به امروز نزدیک به سه سال می‌گذرد و این محصولات پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. گوشی گلکسی فولد سامسونگ را به یاد بیاورید که علیرغم ایده جذابی که به کاربران ارائه می‌داد، مشکلات فنی زیادی داشت و سامسونگ را مجبور به ایجاد تغییراتی بزرگ در آن کرد.

با این وجود مرحله آزمایش و خطا در این بخش از صنعت گوشی‌های هوشمند سپری شده است و اکنون شاهد عرضه محصولاتی مطمئن‌تر و البته کاربردی‌تر نظیر اوپو فایند N یا گلکسی Z Fold 3 هستیم.

شاید بسیاری از ما برای گوشی‌های هوشمند تاشو جایی در آینده بازار نمی‌دیدیم. از دید بسیاری فعالان حوزه گوشی‌های هوشمند، محصولات با صفحه نمایش‌های رول‌شونده که ضمن برخورداری از وزن و ضخامت کم، نمایشگرهای بزرگی داشته باشند، شانس بیشتری برای تصاحب بازار آینده در اختیار دارند. با این حال اکنون که چندین نمونه مطمئن از گوشی‌های تاشو در بازار موجود هستند، زمان آن فرا رسیده که بار دیگر این محصولات را مورد قضاوت قرار دهیم. آیا گوشی های منعطف تاشو می‌توانند به طور همزمان جایگزین گوشی و تبلت باشند؟

برای پاسخ به این سئوال، امروز در گجت نیوز سعی داریم کاربری روزمره گوشی Oppo Find N را با آیفون و آیپد مقایسه کنیم. آیا استفاده از این گوشی منعطف می‌تواند ما را از آیفون و آیپد بی‌نیاز سازد؟

چرا گوشی اوپو Find N برای بررسی انتخاب شد؟

گوشی منعطف تاشو

برای مقایسه عملکرد یک گوشی تاشو با گوشی‌های معمولی و یا تبلت‌ها، گام اول انتخاب بهترین محصول بازار است؛ محصولی که در عین پیشرفته بودن، کاربردی و خلاقانه طراحی شده باشد.

در میان گوشی‌های تاشوی کنونی بازار، به جز محصول اوپو، رقبای دیگری نظیر گلکسی Z Flip 3 یا هواوی P50 Pocket هم حضور دارند. با این حال هیچ یک از این دو محصول قادر به ارائه تجربه‌ای شبیه به Oppo Find N نیستند. به دلیل ابعاد نامتعارف، ضخامت نسبتا زیاد و البته لولاهای بدشکل و ضخیم، کاربری گوشی‌های تاشوی سامسونگ و هواوی کاملا پایین‌تر از یک گوشی هوشمند معمولی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، لولاهای Find N عملا نامریی هستند و وزن آن در مقایسه با دو رقیب دیگر پایین‌تر است. همین مورد باعث می‌شود این گوشی دست بالاتر را برای رقابت با گوشی‌های هوشمند معمولی و تبلت‌ها در اختیار داشته باشد.

در گجت نیوز بخوانید: بررسی گوشی اوپو فایند N ؛ یک منعطف جذاب و جمع و جور

البته اوپو فایند N محصولی چینی است و به همین جهت ممکن است برخی اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های آن برای استفاده در سایر نقاط دنیا مناسب نباشند. با این حال، چنین مشکلاتی تا کنون در پرچمدار تاشوی اوپو مشاهده نشده است. همچنین دوربین‌های قدرتمند، پردازنده سریع و طراحی پریمیوم این محصول نیز از دیگر مواردی هستند که آن را به یک گوشی تاشوی ایده‌آل در سال ۲۰۲۲ تبدیل می‌کنند.

گوشی های منعطف تاشو محصولاتی عجیب هستند!

گوشی منعطف تاشو

با وجود تمام نکات مثبتی که برای اوپو فایند N برشمردیم نمی‌توان منکر این قضیه شد که این گوشی نیز همانند سایر محصولات تاشوی بازار، محصولی عجیب و غریب است؛ به خصوص زمانی که تا شده باشد! در این شرایط ظاهر محصول کاملا شبیه به دو گوشی است که بر روی هم قرار گرفته‌اند.

گوشی های تاشو اساسا محصولات ضخیمی هستند و هرچند که محصول اوپو از حیث طراحی بسیار بهتر از رقبایش عمل می‌کند، اما این قضیه در خصوص این گوشی نیز صادق است. پیش از هر چیز باید بدانید که زمان زیادی لازم است تا محل پورت شارژ و یا کلید‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا را پیدا کنید. این کلیدها عملا توسط صفحه تاشوی این گوشی از هم جدا شده‌اند و به مرور زمان، فشردن اشتباه آن‌ها به جای یکدیگر باعث عصبانی شدن و ناراحتی کاربران خواهد شد.

همچنین، از طراحی این گوشی‌ها به نظر می‌رسد که فضای زیادی در اختیار سازندگان قرار داشته است. با این حال خبری از جک هدفون یا درگاه میکرو اس دی در آن‌ها نیست. این هم یکی دیگر از موارد عجیب پیرامون این گوشی تاشوی اوپو به شمار می‌رود.

در عین حال زمانی که گوشی را در حالت باز شده استفاده کنید، طراحی بصری آن کمی بهبود می‌یابد. البته در این حالت نیز صفحه مربعی آن تداعی‌کننده یک تبلت عجیب و غریب است که نمونه‌اش را سال‌ها پیش در بین محصولات چینی زیاد دیده بودیم. در خصوص طراحی این محصول، سلیقه، عامل تعیین‌کننده‌ای است و نظری واحد وجود ندارد. با این حال، علیرغم اینکه اوپو توانسته لولای Oppo Find N را بسیار باریک طراحی کند، اما صفحه نمایش همچنان حس شکنندگی بسیاری را به کاربر القا می‌کند.

نکات مثبت گوشی های منعطف تاشو

گوشی منعطف تاشو

گوشی‌های تاشو نکات مثبت بسیاری دارند. مثلا اندازه این محصول باعث می‌شود که بسیاری امور روزمره را به سادگی انجام دهید. بنابراین در بسیاری شرایط، گوشی‌های تاشو نیاز به حمل همزمان گوشی و تبلت را از بین می‌برند و می‌توان در کنار استفاده‌های معمولی یک گوشی، برای مطالعه یا تماشای ویدیو نیز به خوبی از آن‌ها بهره برد. در این میان عملکرد بسیار خوب باتری این گوشی نیز عامل دیگری است که کاربری آن را لذت‌بخش‌تر می‌سازد.

علاوه بر این اگر اوپو فایند N را در دستانتان داشته باشید، احتمالا توجهات بسیاری را در خیابان، رستوران یا در جمع دوستانتان متوجه خود خواهید کرد. این حقیقت که گوشی‌های تاشو محصولاتی کاملا جدید و نوآورانه به شمار می‌روند حقیقتی غیر قابل انکار است و نگاه‌های متعجب و پر از شگفتی سایر افراد نیز گواه همین موضوع است.

همچنین، طراحی نسبتا مربعی گوشی اوپو فایند N ظاهر بهتری را برای مالتی تسکینگ به همراه می‌آورد. با این نسبت صفحه نمایش هر یک از اپلیکیشن‌هایی که در کنار یکدیگر باز شده‌اند، فضای مناسبی در اختیار داشته و کاربردی‌تر حس می‌شوند. به همین جهت در این بخش شاهد عملکرد بهتر Oppo Find N در مقایسه با دیگر محصولات با نسبت صفحه‌های ۴:۳ یا ۲۰:۹ هستیم.

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که به مالتی تسکینگ روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها اعتقادی ندارید، شاید بد نباشد گوشی اوپو فایند N را تجربه کنید. چرا که تجربه کاربری بخش مالتی تسکینگ در این گوشی به طور واضح بهتر از هر محصول دیگری است و ممکن است نظرتان در خصوص استفاده از این قابلیت را تغییر دهد.

بعلاوه، قیمت بالاتر گوشی‌های تاشو در مقایسه با گوشی‌های معمولی باعث می‌شود که ارزش آن‌ها نیز با گذر زمان بیشتر حفظ شود! بنابراین شاید از نظر اقتصادی نیز خرید یک گوشی منعطف تاشو سرمایه‌گذاری بهتری باشد!

گوشی‌های منعطف بسیار گران قیمت هستند و مراقبت زیادی می‌طلبند

گوشی منعطف تاشو

در سال‌های اخیر به دلیل تولید بیشتر محصولات تاشو قیمت آن‌ها تا حدودی کاهش یافته است. با این وجود حداقل قیمتی که باید برای خرید یک گوشی هوشمند منعطف و تاشو پرداخت کنید تقریبا ۱۰۰۰ دلار است!

البته قیمت بسیاری گوشی‌های پرچمدار و حتی میان‌رده‌های قدرتمند بازار هم در همین حدود است؛ اما گوشی‌های هوشمند معمولی بسیار مقاوم‌تر از محصولات تاشو هستند و به همین جهت، نگهداری و استفاده از آن‌ها استرس کمتری را به کاربر وارد می‌کند!

واقعیت اینجاست که اگرچه در سال‌های اخیر کیفیت ساخت گوشی‌های تاشو به طرز چشمگیری افزایش یافته است، اما همچنان با محصولاتی شکننده و با مقاومت پایین طرف هستیم. به همین جهت پس از پرداخت مبلغ هنگفت برای خرید یکی از این گوشی‌ها، چالش اصلی شما یعنی مراقبت از آن در برابر زمین خوردن، نفوذ گرد و غبار، ورود رطوبت و سایر خطرهای محیطی آغاز خواهد شد!

این دسته ایرادات ممکن است بسیاری کاربران را به سمت استفاده از گوشی‌های هوشمند غیرتاشوی پیشین سوق دهند!

آیا گوشی‌های تاشو می‌توانند به طور همزمان جایگزین گوشی و تبلت شوند؟

گوشی منعطف تاشو

پس از تمام آنچه در این بحث گفته شد، پاسخ این سئوال متاسفانه خیر است! خصوصا وقتی یک گوشی تاشو نظیر اوپو فایند N را با محصولی خوش‌ساخت نظیر آیفون ۱۳ مینی مقایسه می‌کنیم.

دلیل اصلی این امر بیش از هر چیز، حسی است که از گوشی‌های تاشو می‌گیریم. این محصولات به طور کلی سنگین و بدفرم بوده و به شدت مستعد آسیب‌پذیری فیزیکی هستند. از طرف دیگر، وزن آن‌ها در مقایسه با گوشی کوچکی چون آیفون ۱۳ بسیار بیشتر است و این امر حمل آن‌ها در جیب یا کیف را به امری دشوار تبدیل می‌کند.

از طرف دیگر ایرادات ریز و درشت دیگری نیز وجود دارند که مانع از استفاده از گوشی های منعطف تاشو به جای گوشی‌های معمولی و تبلت‌ها می‌شوند. به عنوان مثال صفحه نمایش بیرونی گوشی اوپو فایند N در مقایسه با آیفون ۱۳ مینی روشنایی کمتری دارد و این امر باعث عملکرد ضعیف‌تر این صفحه نمایش‌ها در زیر نور مستقیم خورشید می‌شود.

گوشی های تاشو همچنین در بسیاری جنبه‌ها توان رقابت با تبلت‌ها را نیز ندارند.

شاید بیشترین موارد استفاده از تبلت‌ها برای تماشای ویدیو و محتوای چندرسانه‌ای باشد. تبلت‌ها معمولا سبک‌تر از لپ‌تاپ‌ها هستند و حمل آن‌ها ساده‌تر است. همچنین روشنایی صفحه نمایش آن‌ها نیز بیشتر بوده و عمر باتری بهتری هم دارند. از سوی دیگر، دوربین سلفی آن‌ها هم معمولا باکیفیت‌تر از لپ‌تاپ‌هاست و به همین دلیل بسیاری افراد برای برقراری تماس‌های ویدیویی، تبلت‌ها را به لپ‌تاپ ترجیح می‌دهند.

روی کاغذ به نظر می‌رسد که گوشی‌های منعطف نیز قادر به انجام تمام این کارها باشند. با این حال در عمل چنین نیست. به عنوان مثال، نسبت ۱:۱ صفحه نمایش Oppo Find N باعث می‌شود که تصاویر نمایش داده شده بر روی آن برتری چندانی نسبت به یک گوشی بزرگ نظیر موتورولا اج پلاس ۲۰۲۲ یا آیفون ۱۳ پرو مکس نداشته باشند.

همچنین، اندازه ۷.۱ اینچی صفحه نمایش این گوشی حتی در حالت باز نیز در مقایسه با اندازه استاندارد ۱۰ اینچی تبلت‌ها چنگی به دل نمی‌زند و همچنان دلیل کافی برای جایگزینی آیپد با آن را به کاربر نمی‌دهد.

البته در این میان از شارژدهی بسیار خوب باتری این گوشی نمی‌توان گذشت. در این زمینه انصافا باید به اوپو و بهینه‌سازی‌های سخت افزاری و نرم افزاری این کمپانی آفرین گفت.

یک آیفون تاشو می‌تواند ورق را برگرداند!

آیفون تاشو

تمام آنچه در این متن گفته شد، در خصوص مقایسه یک گوشی تاشوی اندرویدی با آیفون‌هایی بود که از سیستم عامل بی‌نقص iOS استفاده می‌کنند. البته نباید عملکرد رابط کاربری ColorOS گوشی اوپو فایند N را دست کم گرفت؛ چراکه در کنار ارائه قابلیت‌هایی بسیار کاربردی و جذاب، این رابط کاربری عملکردی تقریبا بدون باگ را ارائه می‌دهد. با این حال بسیاری اپلیکیشن‌ها هنوز با نسبت عجیب و غریب صفحه نمایش این گوشی سازگار نیستند و این امر استفاده از برخی اپلیکیشن‌های مهم نظیر اینستاگرام را با مشکل روبرو می‌کند.

همچنین با اینکه Oppo Find N محصولی سریع است، اما به هیچ عنوان قادر به ارائه عملکردی روان نظیر آنچه در آیفون‌ها شاهدش هستیم، نیست. به طور خاص، صفحه نمایش خارجی این گوشی نرخ رفرش ۶۰ هرتزی دارد؛ در حالی که نرخ بازیابی در صفحه نمایش داخلی و تاشوی آن برابر با ۱۲۰ هرتز است. همین تفاوت باعث می‌شود که صفحه نمایش بیرونی در مقایسه با نمونه داخلی کاملا کند احساس شود.

در عین حال اگر اپل تصمیم به تولید یک آیفون منعطف تاشو می‌گرفت، داستانی کاملا متفاوت رقم می‌خورد. گوشی تاشوی اپل احتمالا از نسبت صفحه نمایش ۴:۳ آیپد برای صفحه نمایش بزرگ‌تر بهره خواهد برد و شاید حتی شاهد ارائه طراحی تاشونده آن به سمت بیرون باشیم!

طراحی تاشونده به بیرون، از حیث طراحی مزایای متعددی دارد. مثلا در این مدل محصولات، کاربر با تنها یک صفحه نمایش سر و کار خواهد داشت. همچنین در این طراحی، حاشیه‌های صفحه نمایش باریک‌تر خواهند شد و دست طراحان برای افزایش نسبت طول به عرض آن بازتر خواهد بود.

از طرف دیگر، اپل همواره به استفاده بی‌نقص از تکنولوژی‌های نه چندان جدید در محصولاتش مشهور بوده است. بنابراین اگر زمانی یک آیفون تاشو به بازار عرضه شود، می‌توانیم مطمئن باشیم که با بهترین گوشی هوشمند منعطف تاشوی بازار طرف هستیم.

همچنین به لحاظ تاریخی، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های iOS نیز در بهینه‌سازی محصولاتشان برای این سیستم عامل بسیار پویاتر از همتایان اندرویدی خود عمل می‌کنند. بنابراین اگر آیفون‌های تاشوی اپل رزولوشن یا نسبت نامتعارفی را برای صفحه نمایش ارائه دهند می‌توان انتظار داشت که اپلیکیشن‌های مربوط به آن نیز به سرعت بهینه‌سازی شوند.

البته همچنان نمی‌توان نقش محصولات اندرویدی در تعیین خط مشی بازار گوشی‌های هوشمند را نادیده گرفت. چرا که این بار هم محصولات اندرویدی سردمدار ارائه تکنولوژی‌های جدید به کاربران شدند و اپل همانند چند سال اخیر تنها دنباله‌روی مسیری است که اندرویدی‌های تعیین کرده‌اند. البته نمی‌توان به اپل به خاطر اتخاذ این رویکرد خرده گرفت؛ چراکه رقابت بسیار نفس‌گیر در بازار گوشی‌های هوشمند هرگز اجازه بی‌گدار به آب زدن را به کمپانی‌های فعال در این حوزه نمی‌دهد.

محصولات تاشو آینده گوشی‌های هوشمند نیستند!

گوشی های تاشو

شاید بسیاری از شما انتظار داشتید که جمع‌بندی این متن طور دیگری باشد و گوشی‌های منعطف و تاشو را بتوان جایگزین‌های مناسبی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت دانست. با این حال متاسفانه نمی‌توان در خصوص این محصولات چنین نظری داد!

علیرغم پیشرفت‌های بسیاری که این محصولات در سال‌های اخیر داشته‌اند، هیچ یک از آن‌ها نتوانسته‌اند قابلیت انقلابی و جدیدی را ارائه دهند. از طرفی گوشی‌های تاشو همچنان گران‌قیمت و شکننده هستند و عملکردشان در حد و اندازه‌های یک پرچمدار واقعی نیست. از سوی دیگر، اندازه این محصولات هم آن قدر بزرگ نیست که بتوان آن‌ها را جایگزین تبلت‌ها کرد.

اندازه نسبتا بزرگ آن‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند نیز مشکل دیگری است که حمل این دستگاه‌ها در جیب و استفاده از آن‌ها به عنوان گوشی را هم با چالش روبرو می‌کند.

با هزینه‌ای که برای یک گوشی تاشو نظیر اوپو فایند N یا گلکسی Z Fold 3 می‌شود، می‌توان یک گوشی هوشمند قدرتمند و یک تبلت متوسط خرید. بر این اساس شاید هنوز خرید یک گوشی تاشو توجیه منطقی چندانی نداشته باشد.

البته گوشی‌های رول‌شونده نسل دیگری از محصولات منعطف هستند که بسیاری افراد نسبت به آن‌ها بسیار امیدوارند. بنابراین شاید هنوز امیدی برای این دسته محصولات باقی مانده باشد. بر همین اساس هنوز خیلی زود است که گوشی‌های منغطف را یک پروژه شکست‌خورده بنامیم!

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.