تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۴۲
کد خبر : 592270

آیا هوش مصنوعی می‌تواند به مردم کمک کند تا بیت کوین را بهتر درک کنند؟

آیا هوش مصنوعی می‌تواند به مردم کمک کند تا بیت کوین را بهتر درک کنند؟

آیا هوش مصنوعی می‌تواند به مردم کمک کند تا بیت کوین را بهتر درک کنند؟ این روزها مبحث هوش مصنوعی یکی از ترندترین مباحث در میان دوست‌داران فناوری است. بسیاری از افراد در مشاغل مختلف از ابزارهای هوش مصنوعی هم برای تحقیق و هم برای ساده‌تر‌کردن کار خود استفاده می‌کنند. بیت کوین هم از این

آیا هوش مصنوعی می‌تواند به مردم کمک کند تا بیت کوین را بهتر درک کنند؟

این روزها مبحث هوش مصنوعی یکی از ترندترین مباحث در میان دوست‌داران فناوری است. بسیاری از افراد در مشاغل مختلف از ابزارهای هوش مصنوعی هم برای تحقیق و هم برای ساده‌تر‌کردن کار خود استفاده می‌کنند. بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. تیم ارزدیجیتال هم پیش‌تر یادداشتی را منتشر کرد و در آن سؤالاتی که از چت‌جی‌پی‌تی درباره بیت کوین پرسیده بود و پاسخ‌های این بات را عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: تعریف بیت کوین از نگاه چت‌جی‌پی‌تی، هوش مصنوعی جنجالی این روزها

این در حالی است که هنوز نمی‌توان با قاطعیت نظر داد که آیا استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق درباره پدیده‌های مختلف صحیح است یا خیر. یکی از نویسندگان وب‌سایت بیت کوین مگزین به نام کروم کروموف (Kroum Kroumov) یادداشتی را با موضوع مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق درباره بیت کوین منتشر کرده است. او در این یادداشت مزیت‌ها و محدویت‌های استفاده از هوش مصنوعی هنگام تحقیق درباره بیت کوین را بررسی کرده و تجارب خود را با خواننده در میان گذاشته است. متنی که مطالعه می‌کنید ترجمه همین یادداشت و از زبان همین نویسنده است.

مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق درباره بیت کوین

بیت کوین به گلوله برفی غلتانی شبیه شده است که هر‌روز با انتشار پروژه‌های جدید بزرگ‌تر می‌شود. ما هم از این نوآوری‌ها و گسترش بیت کوین خوشحال و هیجان‌زده‌ایم؛ ولی اینکه بتوان با این سرعت گسترش همگام شد و از همه‌چیز سر درآورد، واقعاً سخت است. در‌کنار بیت کوین، سایر بخش‌های فناوری هم بسیار جذاب هستند؛ به‌خصوص انتشار مدل زبان هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی که امر تحقیق و پژوهش را به‌کلی متحول کرده است.

احتمال ترکیب‌شدن بیت کوین با هوش مصنوعی این سؤال‌ها را در ذهن ایجاد می‌کند: آیا اطلاعاتی که هوش مصنوعی (AI) ارائه می‌کند، دقیق هستند؟ آیا منابع این اطلاعات مرتبط‌اند؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند با سرعت توسعه شبکه لایتنینگ همگام شود؟

در این مقاله، من مزایا و محدودیت‌های استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق درباره بیت کوین را بررسی می‌کنم و با تأکیدکردن بر نکات مثبت و منفی، تجربیات خودم را بیان می‌کنم. این‌ها مواردی است که من کشف کرده‌ام:

ساده‌شدن تحقیق با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی روش تحقیق ما را تغییر داده است. این اتفاق هیجان‌انگیزی است؛ چون می‌تواند اطلاعات زیادی درباره بیت کوین به افراد بدهد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی انبوهی از داده‌ها را غربال و به‌طورخودکار مفیدترین اطلاعات را شناسایی می‌کنند و به زبان ساده و مفهوم به شما ارائه می‌دهند. در این صورت، دیگر به صرف زمان برای پیدا‌کردن منابع اطلاعاتی نیازی ندارید و در زمان و انرژی‌تان صرفه‌جویی می‌شود.

همه ما می‌دانیم که گشتن و زیروروکردن وبلاگ‌ها و مقاله‌های مختلف چقدر عذاب‌آور و زمان‌بر و سردرگم‌‌‌کننده است. هیچ‌وقت یادم نمی‌رود که آن وقت‌ها چقدر مجبور بودم سریع درباره بیت کوین بیاموزم و این کار سختی بود. چرا هوش مصنوعی نبود تا خیلی ساده چند سؤال از آن بپرسم و نکات مهم را برایم خلاصه بنویسد؟

هوش مصنوعی می‌تواند درک اطلاعات عمومی درباره بیت کوین را برای ما ساده‌تر کند و به هر زبانی برایمان بنویسد. حتی می‌توانید از آن بخواهید بیشتر برایتان توضیح دهد. با این کار درک بیت کوین برای خیلی‌ها آسان‌تر می‌شود. درک بیت کوین که آسان‌تر شود، تعداد افراد بیشتری از آن استفاده خواهند کرد.

سازمان‌دهی اطلاعات

هوش مصنوعی می‌تواند در چند ثانیه اطلاعات را سازمان‌دهی کند. این ویژگی مهمی است. با داده‌های انبوهی که درباره بیت کوین و شبکه لایتنینگ وجود دارد، تنها ابزاری می‌تواند کمک‌کننده و سودمند باشد که این اطلاعات را کنار‌ هم قرار دهد. حالا هوش مصنوعی به دستیار ۲۴ساعته من تبدیل شده است. هوش مصنوعی بسیار بادانش و سریع است و هرچه از آن بپرسم، بلافاصله جواب می‌دهد.

هوش مصنوعی اطلاعات را سازمان‌دهی و دسته‌بندی می‌کند تا راحت‌تر اطلاعات مدنظرتان را پیدا کنید. در‌ضمن، آن‌‌طور که کاربر می‌خواهد، اطلاعات را ارائه می‌کند. برای مثال، می‌توان از هوش مصنوعی خواست تا نکاتی از متنی درآورد، برنامه درسی برایمان درست کند، زبان متن را ساده‌تر کند، ترجمه کند، مسئله‌ای را برایمان توضیح دهد و نکات برجسته مقاله‌ای را برایمان استخراج کند.

سازما‌ن‌دهی و دسته‌بندی اطلاعات برای محققان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و حتی علاقه‌‌مندان به درک و فراگرفتن ابعاد مختلف بیت کوین و شبکه لایتنینگ کاربرد دارد. به‌عنوان نمونه، می‌توانیم از هوش مصنوعی بخواهیم فهرستی از منابع به ما بدهد و بر‌اساس شاخص اهمیت آن‌ها را اولویت‌بندی کند.

محدودیت‌های هوش مصنوعی

با وجود همه مزیت‌های موجود، هوش مصنوعی محدودیت‌هایی هم دارد که برخی از شاخص‌ترین آن‌ها از این قرار هستند:

به‌روز‌نبودن اطلاعات هوش مصنوعی

یکی از این محدودیت‌ها این است که ممکن است اطلاعات ارائه‌شده توسط ابزارهای هوش مصنوعی دقت یا اعتبار کمتری از روش‌های سنتی تحقیق داشته باشند. دلیل بی‌دقتی ابزارها این است که چت‌جی‌پی‌تی داده‌های تا پایان سال ۲۰۲۱ را دارد و آنچه از این تاریخ به‌بعد برای بیت کوین و شبکه لایتنینگ رخ داده، در آن وجود ندارد؛ به‌ویژه شبکه لایتنینگ که همگام با تغییرات سریع در فناوری و ابزارهای موجود، توسعه چشمگیری یافته است.

کافی‌ است به هاکاتون‌های لایتنینگ که به‌تازگی برگزار شده‌اند نگاهی بیندازید. در این صورت به‌خوبی متوجه خواهید شد که این چهارچوب زمانی محدود هوش مصنوعی یکی از نکاتی است که باید به‌خاطر بسپارید.

با در‌نظر‌گرفتن رویدادهایی مثل هاکاتون‌ها، باید گفت که توسعه بیت کوین و شبکه لایتنینگ بسیار سریع است. حتی علاقه‌مندان به بیت کوین هم این فرصت را ندارند که به‌طور‌کامل با نوآوری‌ها و آیتم‌های جدید درباره این دو آشنا شوند.

توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر جهان روی بیت کوین کار می‌کنند و هرلحظه منابع اطلاعاتی جدیدی ایجاد می‌شوند. این رشد سریع باعث می‌شود سیستم‌های هوش مصنوعی نتوانند منابع اطلاعاتی‌شان را همگام کنند. این یعنی اگر کسی به‌دنبال داده‌های جدید باشد، نمی‌تواند از این سیستم‌ها استفاده کند و باید جای دیگری به‌دنبال آن‌ها باشد.

نبود داده‌های آنی

مشکل دیگر هوش مصنوعی، فقدان داده‌های آنی است. در این مرحله، درک کامل و جامع شبکه با هوش مصنوعی امکان‌پذیر نیست. داده‌های به‌روز و آنی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ضروری هستند.

در خارج از مدل‌های هوش مصنوعی، ابزارها و منابعی وجود دارند که داده‌های زنده‌ای برای امر تحقیق و پژوهش در‌اختیارمان قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال، برای اینکه بتوانید پژوهشی زنده درباره شبکه لایتنینگ با نمودارها و نقشه‌ها انجام دهید، پلتفرم‌هایی مثل مرورگر شبکه لایتنینگ و امبوس (Amboss) وجود دارند.

اطلاعات غلط در هوش مصنوعی

از تجربه‌ام در کار با هوش مصنوعی دریافتم که اطلاعات نادرستی به ابزارهای هوش مصنوعی وارد می‌شوند. این مسئله‌ای جدی است. شاید در ابتدا محتوایی که با هوش مصنوعی ساخته شده است، خیلی عالی به‌نظر برسد؛ ولی اگر از دید تخصصی به آن نگاه کنید، شکاف‌ها و خلأهایی در متن مدنظر پیدا می‌کنید. به‌همین‌دلیل، برای بررسی اطلاعات ورودی از هوش مصنوعی به انسان نیاز داریم.

برای مثال، وقتی از چت‌جی‌پی‌تی درباره منابع لایتنینگ پرسیدم، فهرستی به من داد؛ اما وقتی در گوگل جست‌وجو کردم، بعضی از منابع داخل فهرست را پیدا نکردم. به‌همین‌دلیل، فکر کردم شاید اصلاً تعدادی از این منابع وجود خارجی ندارند. نتیجه می‌گیریم که ما باز‌هم به انسان نیاز داریم و نمی‌توانیم به‌طورکامل به هوش مصنوعی اعتماد کنیم.

آینده هوش مصنوعی و بیت کوین

به‌طور‌کلی، هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه اطلاعات کلی و گسترده‌کردن فرصت‌های یادگیری و ترجمه و توضیح و سازمان‌دهی اطلاعات به ما در درک بیت کوین و تحقیق درباره آن کمک کند. بااین‌حال، محدودیت‌های آن ازجمله منابع اندک، نبود داده کافی درباره پروژه‌های کوچک‌تر، اطلاعات تأییدنشده و منابع اطلاعاتی نادرست موانع به‌کارگیری گسترده آن هستند.

درمجموع، می‌توان گفت که هوش مصنوعی فناوری نویدبخشی است؛ اما شاید در آینده بتوان برای درک بیت کوین از آن استفاده کرد. سرعت توسعه بیت کوین به‌حدی است که هوش مصنوعی نمی‌تواند هم‌پای آن حرکت و اطلاعات جمع‌آوری کند و مستلزم توسعه بیشتر در این حوزه است. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنم که اگر از آن استفاده می‌کنید، حتماً از منابع دیگر برای تکمیل اطلاعاتتان بهره بگیرید.

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.