تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۷:۲۰
کد خبر : 64063

آیا هایبرنیت کردن کامپیوتر به سیستم آسیب می‌رساند؟

آیا هایبرنیت کردن کامپیوتر به سیستم آسیب می‌رساند؟

آیا هایبرنیت کردن کامپیوتر به سیستم آسیب می‌رساند؟ بسیاری معتقدند که هایبرنیت کردن کامپیوتر باعث آسیب دیدن سیستم می‌شود. در اینجا به نحوه عملکرد حالت Hibernate و داستان‌هایی که در مورد آن و..

آیا هایبرنیت کردن کامپیوتر به سیستم آسیب می‌رساند؟

بسیاری معتقدند که هایبرنیت کردن کامپیوتر باعث آسیب دیدن سیستم می‌شود. در اینجا به نحوه عملکرد حالت Hibernate و داستان‌هایی که در مورد آن وجود دارد می‌پردازیم.

قابلیت Hibernate در کامپیوتر، به عنوان جایگزین Sleep لپ تاپ‌ها طراحی شده است. اگرچه عملکرد آن در مقایسه با بیدار کردن لپ تاپ از حالت استراحت کمی کندتر است، اما حداقل باعث می‌شود از برق کمتری مصرف شود و کامپیوتر شما نسبت به زمانی که به طور کامل راه اندازی می‌شود، سریع‌تر بوت شود. با این حال همیشه جبهه منفی نسبت به هایبرنیت کردن کامپیوتر وجود داشته است.

آیا واقعاً این قابلیت برای کامپیوتر شما بد است؟ ما در اینجا نگاه عمیق‌تری به اینکه آیا هایبرنیت برای طول عمر شما مضر است یا نه خواهیم پرداخت.

حالت Hibernate چیست و چگونه کار می‌کند؟

هایبرنیت کردن کامپیوتر

Hibernate یک حالت مدیریت پاور در کامپیوترهای ویندوزی است. کاربران می‌توانند سیستم خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که وقتی برای مدتی قصد استفاده از آن را ندارند، حالت هایبرنیت فعال شود تا سیستم هنگام روشن کردن مجدد به طور قابل توجهی سریع‌تر راه اندازی شود.

کامپیوتر وقتی وارد این حالت می‌شود، تمام فعالیت‌ها از حافظه رم به درایو بوت رفته و در آنجا ذخیره می‌شود و سپس سیستم خاموش خواهد شد. وقتی هم که کامپیوتر را روشن می‌کنید مجدداً داده‌ها از درایو بوت به حافظه رم خواهد رفت.

در حالت Sleep، کامپیوتر تمام فعالیت‌ها را در رم ذخیره می‌کند و وارد یک حالت ذخیره انرژی می‌شود؛ با این حال هنوز هم به کمی توان نیاز است تا داده‌ها روی رم فعال بمانند. اما در طرف دیگر قضیه، حالت Hibernate کامپیوتر شما را خاموش خواهد کرد تا هیچ توانی مصرف نشود.

بیشتر بخوانید:

آموزش نحوه افزودن هایبرنیت به ویندوز ۷ ، ۸.۱ و ۱۰

این گزینه بسیار سودمندی برای کاربرانی است که مدت زمان طولانی را با کامپیوتر خود سپری می‌کنند. شما می‌توانید صفحه لپ تاپ را همین گونه با تمام اپلیکیشن‌ها و پنجره‌هایی که باز است بخوابانید، آن را جمع کرده و به خانه ببرید. سپس مجدداً لپ تاپ را از کیف خارج کرده و ادامه کارتان را انجام دهید. سپس کامپیوتر را روشن کنید تا آخرین فعالیت‌ها از طریق فایل سیستمی Hiberfil.sys بازیابی شود و در دسترس شما قرار بگیرد. بعد از زدن دکمه روشن شدن کامپیوتر نیازی به هیچ کار اضافی ندارید؛‌ فقط منتظر بمانید تا سیستم خودش کار خودش را بکند.

قابلیت Hibernate هم گزینه مفیدی است اگر از منزل خارج شده‌اید و می‌دانید که چند ساعتی نمی‌توانید به منبع برق دسترسی داشته باشید. با قرار دادن لپ تاپ خود روی حالت Hibernate، شما می‌توانید برای ساعت‌ها، روزها یا حتی هفته‌ها سیستم خودتان را آماده به کار نگه دارید تا هر زمانی یک پریز برق دیدید بتوانید مجدداً از آن استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که لپ تاپ خود را به برق بزنید، صفحه آن را باز کنید و منتظر باشید همه چیز به سر جای خودش بازگردد.

لپ تاپ‌های ویندوزی به صورت پیش‌فرض تنظیم شده اند تا وقتی دکمه پاور را یک بار فشار می‌دهید یا صفحه آن‌ها را می‌بندید وارد حالت Sleep شوند. با این حال شما می‌توانید از طریق صفحه تنظیمات Power Options این گزینه را به Hibernate نیز تغییر دهید.

نحوه فعال کردن Hibernate Mode در یک کامپیوتر ویندوزی

با توجه به پیکربندی لپ تاپ شما، حالت هایبرنیت ممکن است به صورت پیش‌فرض غیرفعال باشد. روی منوی استارت کلیک کنید و وارد بخش پاور شوید. سپس بررسی کنید که آیا گزینه Hibernate در کنار ، Restart Shutdown و Sleep حضور دارد یا خیر. اگر نبود، مراحل زیر را برای فعال کردن آن دنبال کنید:

  1. کلیدهای ترکیبی Win + R را بفشارید تا جعبه Run فعال شود.
  2. عبارت control را تایپ کنید و روی دکمه OK کلیک کنید تا کنترل پنل باز شود.
  3. در صفحه کنترل پنل به بخش System and Security بروید.
  4. سپس گزینه Power Options را باز کنید. در پنل سمت چپ، روی گزینه Choose what the power button does کلیک کنید.
  5. سپس روی گزینه Change settings that are currently unavailable کلیک کنید.
  6. در زیر بخش Shutdown settings گزینه Hibernate را به حالت فعال دربیاورید.
  7. در نهایت روی گزینه Save changes کلیک کنید.

هایبرنیت کردن کامپیوتر

علاوه بر این، شما می‌توانید تعیین کنید که لپ تاپتان بعد از مدت زمان مشخصی به صورت خودکار به حالت هایبرنیت برود. برای انجام این کار وارد کنترل پنل شده و به بخش System and Security > Power Options بروید. در پنل سمت چپ روی گزینه Choose when the computer sleeps کلیک کنید. سپس وارد گزینه Change advanced power settings بشوید.

در پنجره به نمایش درآمده، بخش Sleep را باز کنید. سپس بخش Hibernate After را باز کرده و برای گزینه‌های Battery (هنگام اجرای لپ تاپ روی باتری) و Plugged-in (هنگام اجرای لپ تاپ با اتصال شارژر) یک زمان مشخص کنید. اگر می‌خواهید پس از مدت زمان کوتاهی مجدداً از لپ تاپ خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم به جای هایبرنیت از حالت اسلیپ استفاده کنید.

اگر گزینه Power در کنترل پنل فاقد گزینه Hibernate بود، شما می‌توانید از طریق Command Prompt آن را فعال کنید:

  1. عبارت cmd را در بخش جستجوی ویندوز وارد کنید.
  2. روی گزینه Command Prompt کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.
  3. در پنجره Command Prompt عبارت زیر را وارد کنید و کلید اینتر را بفشارید.
  4. سپس می‌توانید به گزینه Power در کنترل پنل رفته و گزینه Hibernate را فعال کنید
Powercfg.exe /hibernate on

هایبرنیت کردن کامپیوتر

استفاده از Hibernate چه تأثیری روی کامپیوتر می‌گذارد؟

یکی از رایج‌ترین چیزهایی که در مورد هایبرنیت کردن کامپیوتر و مضرات آن می‌شنویم، تخریب کردن هارد دیسک مکانیکی به خاطر خاموش و روشن شدن‌های مکرر است. اما واقعیت امر این است که درایوهای مکانیکی مدرن انعطاف‌پذیری بسیار بالاتری دارند و بعید است که به این دلیل آسیب ببینند. روی حافظه‌های SSD این مشکل کمتر هم خواهد بود.

هایبرنیت کردن کامپیوتر

قابلیت Hibernate مقداری از فضای ذخیره‌سازی سیستم را روی درایو بوت رزرو می‌کند. فایل hiberfil.sys از این حافظه برای ذخیره وضعیت فعلی کامپیوتر شما و سپس بازیابی آن پس از روشن کردن مجدد استفاده می‌کند. این فضای ذخیره شده معمولاً مساوی با مقدار رم موجود در سیستم شما است. اگر فضای ذخیره‌سازی سستم شما محدود است، می‌توانید فایل hiberfil.sys را حذف کنید تا فضای بیشتری آزاد شود.

غیرفعال کردن Hibernate

برای غیرفعال کردن Hibernate کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. عبارت cmd را در بخش جستجوی ویندوز وارد کنید.
  2. روی گزینه Command Prompt کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.
  3. عبارت زیر را وارد کنید و کلید اینتر را بفشارید.
  4. اکنون هایبرنیت خاموش و فایل آن حذف می‌شود تا فضای بیشتری آزاد شود.
powercfg.exe /hibernate off

معمولاً بیدار شدن از هایبرنیت کندتر از حالت Sleep اتفاق می‌افتد. حتی روی یک درایو SSD هم چند ثانیه بیشتر از Sleep طول می‌کشد تا کامپیوتر شما از حالت Hibernate خارج شود. با این حال می‌توانید از این روش برای استراحت دادن به کامپیوتر خود بدون نیاز به خاموش کردن آن استفاده کنید.

چه زمانی از Hibernate استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای هایبرنیت کردن کامپیوتر زمانی است که شما به یک استراحت طولانی چند ساعته نیاز دارید ولی نمی‌خواهید کامپیوتر خودتان را خاموش کنید و برنامه‌ها را به طور کامل ببندید. برای استراحت کوتاه مدت کامپیوتر خود را روی حالت Sleep قرار دهید و اگر هم چند روزی قرار نیست از آن استفاده کنید حتماً آن را Shut Down کنید.

خاموش کردن منظم به کامپیوتر شما کمک می‌کند رم را پاک کرده و منابع را برای عملکرد بهینه‌تر آزاد کند. این همچنین به کاهش مصرف برق و محافظت از سیستم شما در برابر نوسانات برق کمک می‌کند.

این ادعا که هایبرنیت کردن کامپیوتر طول عمر یک هارد دیسک مکانیکی را کاهش می‌دهد نادرست نیست؛ بلکه در واقع حاصل تفسیر نادرست از عملکرد چرخه برق است. هایبرنیت همان تأثیری را روی هارد درایو شما می‌گذارد که شات دان یا ریستارت کردن می‌گذارد. گرچه وقتی به حالت هایبرنیت بروید و از آن خارج شوید، اطلاعات زیادی شروع به نوشتن خواهد کرد، ولی تأثیر آن روی چرخه عمر هارد دیسک شما حداقلی است.

آیا از Hibernate استفاده کنیم یا نه؟

هایبرنیت یک ویژگی بسیار مفید است. نه تنها اینکه باعث کاهش زمان بالا آمدن سیستم می‌شود، بلکه می‌تواند تمام فعالیت‌ها و پنجره‌های باز فعلی سیستم شما را ذخیره کند. به لطف این ویژگی شما می‌توانید سیستمتان را خاموش کنید و وقتی برگشتید مجدداً روشن کنید و به ادامه کار خود بپردازید. این ویژگی خصوصاً مناسب کاربرانی است که مجبورند هر روز از چندین ابزار و کامپیوتر مختلف استفاده کنند.

منبع :makeuseofمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.