تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۵:۰۹
کد خبر : 44222

آیا میلیاردرهای فناوری، جهان را از بحران تغییرات آب‌وهوایی نجات می‌دهند؟

آیا میلیاردرهای فناوری، جهان را از بحران تغییرات آب‌وهوایی نجات می‌دهند؟

آیا میلیاردرهای فناوری، جهان را از بحران تغییرات آب‌وهوایی نجات می‌دهند؟ ایسنا/خراسان رضوی به‌نظر می‌رسد که تغییرات آب‌وهوایی برای میلیاردرهای فناوری مانند الون ماسک، جف بزوس و بیل گیتس در دستور کار ق..

آیا میلیاردرهای فناوری، جهان را از بحران تغییرات آب‌وهوایی نجات می‌دهند؟

آیا میلیاردرهای فناوری، جهان را از بحران تغییرات آب‌وهوایی نجات می‌دهند؟

ایسنا/خراسان رضوی به‌نظر می‌رسد که تغییرات آب‌وهوایی برای میلیاردرهای فناوری مانند الون ماسک، جف بزوس و بیل گیتس در دستور کار قرار گرفته است اما در اینکه آیا آنان تلاش خود را در جای درست متمرکز کرده‌اند یا خیر، جای سوال است.

به گزارش سی ان بی سی، به‌طور کلی، ۳ میلیاردر فناوری که در ردیف پنج فرد ثروتمند جهان قرار دارند، تلاش می‌کنند فناوری‌های جدیدی تولید کنند که بتوانند انتشار دی‌اکسیدکربن جهان را کاهش دهند.

ماسک بیشتر تمرکز خود را در فناوری‌های جذب کربن قرار داده است، گیتس سرسختانه به انرژی هسته‌ای چسبیده و بزوس صندوق اعتباری برای زمین (Bezos Earth fund) ایجاد کرده است. آنان بر این باورند که فناوری نقش مهمی در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی دارد و تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که وقتی صحبت از فناوری در بحث آب‌وهوا می‌شود، مرزهای علم و فناوری را جابه‌جا کنند.

کریستین کرول، بنیانگذار و مدیرعامل موتور جستجوگر اکوسیا گفت: «به‌جای فناوری و ابداع برای حل این مشکل باید بیشتر روی کاشت درخت تمرکز کنند.»

وی ادامه داد: «هیچ فناوری هرگز به پای کاشت درخت نخواهد رسید. علاوه بر کاهش کربن دی اکسید، منافع رایگان زیادی نیز دریافت می‌کنید، همچنین کاری در برابر بحران تنوع زیستی انجام می‌دهید و به چرخه آب کمک می‌کنید تا خشکسالی و سیلاب کمتری داشته باشید.»

انتشار دی‌اکسیدکربن جهانی طی ۱۰۰ سال گذشته افزایش یافته و منجر به گرم شدن کره زمین و تغییرات آب‌وهوایی بی‌سابقه شده است. درختان بهترین ماشین‌های جذب کربن در زمین هستند. آن‌ها دی‌اکسیدکربن را از طریق واکنش شیمیایی معروف به فتوسنتز از جو خارج و در آنجا کربن دی اکسید را به انرژی مورد استفاده برای رشد تبدیل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، درختان امپرس می‌توانند سالانه حدود ۱۰۳ تن کربن در هر جریب (۴۰۴۷ مترمربع) جذب کنند.

با توجه به پروژه غیردولتی درادون (Drawdown) که در سانفرانسیسکو اجرا می‌شود، ۱۲ مورد از ۲۰ راه‌حل برتر آب‌وهوا مربوط به کشاورزی یا جنگل است.

جک کلی، بنیانگذار اوپن کلایمت فیکس (Open Climate Fix) و محقق سابق آزمایشگاه هوش مصنوعی دیپ مایند (DeepMind) اظهار کرد: به ترکیبی از رویکردهای فنی و جنگل‌کاری احتیاج داریم.

دیو والتهام، استاد گروه علوم زمین در رویال هالوی دانشگاه لندن بیان کرد: راه‌حل‌های طبیعی آب‌وهوا مانند کاشت درخت را می‌توان به عنوان کمک‌های اولیه اضطراری در نظر گرفت.

وی گفت: «آنها برای تولید راه‌حل‌های دائمی وقت بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، جنگل‌های جدید، کربن دی اکسید را برای مدت ۴۰ سال جذب می‌کنند و سپس به یک وضعیت ثابت می‌رسند. خرید وقت از این طریق بسیار ارزشمند است زیرا ما هنوز نمی‌توانیم مواد غذایی، فولاد، انرژی و بتن را بدون وابستگی به وضعیت آب‌وهوا تولید کنیم.»

به گفته کرول، درختان و احیاء جنگل‌ها نسبتا در پایین فهرست برنامه‌های میلیاردرهای فناوری هستند. اگرچه میلیاردرهای فناوری لزوما قادر به تغییر وضعیت آب‌وهوایی با کاشت درختان بیشتر نخواهند بود، اما اگر سرمایه بیشتری را به این امر اختصاص دهند، می‌توانند تاثیر گسترده‌ای در این امر داشته باشند.

در ماه ژانویه، مدیر عامل تسلا، ماسک، متعهد شد که ۱۰۰ میلیون دلار در فناوری‌های جدید جذب کربن سرمایه‌گذاری کند. جذب کربن فرآیند به دام انداختن دی‌اکسیدکربن از هوا به‌طور مستقیم یا قبل از انتشار از کارخانه‌ها و نیروگاه‌هاست. سرمایه‌گذاری وی در فناوری‌های جدید جذب کربن، خیلی بیشتر از هزینه‌ای است که وی برای کاشت درخت اختصاص داده است.

موضع‌گیری ماسک در مورد تغییرات آب‌و هوا پیچیده است. وی یک شرکت وسایل نقلیه الکتریکی نسبتا سبز را نیز اداره می‌کند اما به دلیل عشق به بیت کوین که اکنون یکی از بزرگترین انتشاردهنده‌های دی‌اکسیدکربن در جهان است، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در همین حال، بیل گیتس فکر می‌کند انرژی هسته‌ای، انرژی آینده است و شرکت ترا پاور وی قصد دارد یک راکتور هسته‌ای پیشرفته کاملا کارآمد بسازد. با نگاهی به کتاب جدید گیتس «چگونه از یک فاجعه آب‌وهوایی جلوگیری کنیم» مشخص می‌شود، وی متقاعد نشده است که درختان ارزش سرمایه‌گذاری دارند.

گیتس این طور استدلال می‌کند که موثرترین استراتژی احیاء جنگل جلوگیری از قطع بسیاری از درختانی است که در حال حاضر داریم و می‌گوید: «شما به‌طور متوسط به درختانی در محدوده ۵۰ هکتار در مناطق گرمسیری احتیاج دارید تا میزان تولید گازهای گلخانه‌ای تولید شده در طول زندگی یک آمریکایی را جذب کند.»

گیتس گفت: « ۱۰ هزار سال به‌طور مداوم باید درخت بکارید، یکبار کاشتن درخت کافی نیست و من نمی‌گویم که این کار اشتباه است ولی درد چندانی را دوا نمی‌کند.»

گیتس که هم اکنون بزرگترین مالک زمین‌های کشاورزی در ایالات‌متحده است، افزود: «این ایده که جایی برای کاشت هزار میلیارد درخت وجود دارد، اشتباه است.»

بزوس در فوریه گذشته صندوق ۱۰ میلیارد دلاری بزوس را برای وضعیت زمین ایجاد کرد تا از دانشمندان، سازمان‌های غیردولتی، فعالان و بخش خصوصی پشتیبانی مالی کند. تاکنون، صندوق زمین بزوس به چندین سازمان متمرکز بر احیاء جنگل ازجمله پروژه‌های احیاء جنگل‌های عدن، حفاظت از طبیعت و شورای دفاع از منابع طبیعی کمک‌های مالی اعطاء کرده است.

اما آمازون به دلیل افزایش آلودگی توسط هواپیماها، وانت‌ها و استفاده بیش از حد از مقوا هنگام بسته‌بندی محصولاتش مورد انتقاد قرار گرفته است. البته آمازون می‌گوید که بسته‌بندی آن ۱۰۰درصد قابل بازیافت است و در آن از پلاستیک استفاده نمی‌شود.

به‌نظر کرول، این میلیاردرهای فناوری نسبت به فناوری‌های جدید برای مقابله با این مسئله با وسواس رویاپردازی می‌کنند. شرکت وی، اکوسیا، کاشت درخت را به یک قسمت عمده از هویت خود تبدیل کرده است و دفتر مرکزی اکوسیا در برلین، ۸۰ درصد از سود خود را به موسسات خیریه‌ای می‌دهد که اقدام به جنگل‌کاری کردند.

کرول گفت: این شرکت با بیش از ۶۰ سازمان کاشت درخت، همکاری کرده است که بیش از ۱۲۳ میلیون درخت کاشته‌اند و بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه در مناطق استوایی هستند.

وی بیان کرد: «از طریق کاشت درخت، حدود یک کیلوگرم کربن دی‌اکسید از جو خارج می‌شود. وقتی افراد یک میلیارد تن کربن دی‌اکسید را از جو خارج کنند، باید به‌عنوان میلیاردر طبقه‌بندی شوند و بقیه فقط میلیاردرهای دلاری هستند و در قرن بیست و یکم به این‌ها نیازی نداریم.»

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.