تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر : 587750

آیا متاورس در پزشکی کاربرد دارد؟

آیا متاورس در پزشکی کاربرد دارد؟

آیا متاورس در پزشکی کاربرد دارد؟ احتمالا تا الان خودتان یا اطرافیانتان در شهربازی‌ها یا مال‌های بزرگ، با عینک‌های VR بازی کرده‌اید. شما از زمانی که این عینک‌های بزرگ را به چشم هایتان می‌زنید، وارد فضای دیگری می‌شوید. فضایی چند بعدی درست مثل واقعیت که می‌توانید در آن راه بروید و اطرافتان را نگاه کنید.

آیا متاورس در پزشکی کاربرد دارد؟

احتمالا تا الان خودتان یا اطرافیانتان در شهربازی‌ها یا مال‌های بزرگ، با عینک‌های VR بازی کرده‌اید. شما از زمانی که این عینک‌های بزرگ را به چشم هایتان می‌زنید، وارد فضای دیگری می‌شوید. فضایی چند بعدی درست مثل واقعیت که می‌توانید در آن راه بروید و اطرافتان را نگاه کنید. متاورس جهانی است درست مانند جهانی که در بازیهای وی آر یا واقعیت مجازی می‌بینید.

شما می‌توانید بدون ترک کردن خانه‌هایتان به سراسر دنیا سفر کنید، می‌توانید لحظه‌ای در شرق و لحظه‌ای در غرب باشید. تصاویر در متاورس چنان برای شما زنده خواهند بود، که مرز بین فضای واقعی و فضای مجازی برایتان از بین می‌رود. در این دنیا با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، بستری فراهم می‌شود که می‌توان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت و در آن به خرید و فروش پرداخت. درست مانند دنیای واقعی.

این روزها در هر زمینه‌ای می‌توانیم رد پایی را در متاورس پیدا کنیم. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد ردپای حوزه پزشکی در متاورس صحبت کنیم. بله درست متوجه شدید. حتی علم پزشکی هم در متاورس به نوبه‌ای حضور دارد. اما چگونه و چطورش را در ادامه توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

در مورد متاورس چه می‌دانید؟

متاورس در لغت به معنای جهان فرا واقعی است. این واژه از دو بخش متا (meta) و ورس (verse) تشکیل شده است. متا به معنی ماورا است و ورس هم برگرفته از کلمه (universe) به معنی جهان است. اما در اصطلاح به جهان سه بعدی و مجازی گفته می‌شود که درست مانند دنیای حقیقی است و افراد با استفاده از اینترنت می‌توانند در آن زندگی را به شیوه دیگری تجربه کنند. متاورس در واقع یک مفهوم است. مفهومی است بی نهایت، که از قید زمان و مکان آزاد است. اگر دقت کرده باشید، لوگوی متاورس هم مانند یک علامت بی‌نهایت است که به صورت سه بعدی طراحی شده است.

پس حوزه بلاک چین تنها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مثل خرید بیت کوین و خرید تتر محدود نمی‌شود، جهان متاورس یکی از جهان‌هایی است که زیر سایه‌ی این تکنولوژی به وجود آمده است که بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

چطور می‌توان وارد جهان متاورس شد؟

شما برای این کار به اینترنت و یک ابزار پوشیدنی نیاز دارید. این ابزار می‌تواند عینک، کلاه، تراشه دیجیتالی یا هر چیز دیگری باشد. این ابزار نقش پردازش اطلاعات را بر عهده دارد و در حقیقت کلید ورود شما به متاورس خواهد بود. در کل ما برای دسترسی به متاورس به سخت‌افزارهای قدرتمندی نیاز داریم که در حال حاضر قیمت‌های بالایی دارند اما قطعاً با گسترش متاورس برای قیمت بالای این تکنولوژی هم چاره‌ای اندیشیده خواهد شد.

اینترنت هم مانند سوخت متاورس عمل می‌کند. اما این اینترنت، اینترنت غیر متمرکز و آزادی خواهد بود که تحت نظارت دولت‌ها قرار نمی‌گیرد و کشورها توانایی محدود کردن آن را نخواهند داشت. این اینترنت دقیقاً همان نسل جدید اینترنت خواهد بود که سال‌هاست در مورد آن صحبت می‌شود.

متاورس و پزشکی چگونه به هم پیوند می‌خورند؟

پزشکان و جراحان، افراد جدیدی هستند که به نوبه‌ای متاورس را برای حوزه کاری خود مفید می‌بینند. آنها هم مانند خیلی‌های دیگر فکر می‌کنند که می‌توان با استفاده از این تکنولوژی در‌های جدیدی را به روی خود باز کرد و این بار، منظورمان راه‌های تازه‌ای برای درمان و تحقیقات پزشکی است.

یکی از کاربرد‌های متاورس در علم پزشکی، مراقبت از راه دور بیمار است. این مراقبت از راه دور قبلا هم وجود داشته است؛ چه از طریق تلفن، چه از طریق عکس و …(درست مانند همان چیزی که در کرونا و شیوع ویروس COVID19 شاهد آن بودیم). اما در متاورس مراقبت از راه دور به سمت نظارت به صورت دو بعدی و سه بعدی مد نظر است.

انجام جراحی‌ها و انجام ویزیت در متاورس

جراحی پزشکی با متاورس

در سال 2016 برای اولین بار یک جراحی به صورت پخش زنده، در معرض دید هزاران هزار نفر قرار گرفت. جراح این اتفاق، دکتر شافی احمد بود. این جراحی فوق تخصصی جلوی چشمان بسیاری از انسان‌ها انجام شد و اطلاعات و جزئیات آن به طور کامل ثبت شد. این عمل باعث شد توجه بسیاری از پزشکان و سازمان‌های مرتبط به حوزه متاورس و قابلیت‌های آن جلب شود. این جراحی و در کل این کار مثل یک کلاس درس برای جراحان بود و ایده‌های تازه‌ای را برای پیوند علم پزشکی با جهان متاورس به ذهن‌ها متبادر کرد.

علاوه بر این، در فضاهای این چنینی پزشکان و جراحان می‌توانند نظراتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند بدون این که به گردهمایی‌های حضوری نیازی باشد. از طرفی اطلاعات و پرونده‌های افراد هم در این پلتفرم‌ها به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد و افراد متخصص می‌توانند از آنها نیز استفاده کنند و در کل ویزیت‌ها به صورت مجازی انجام شوند. این ویزیت‌ها می‌توانند در کلینیک‌های سه بعدی انجام شوند البته در صورتی که بیماری با معاینه از راه دور قابل تشخیص باشد.

در این کلینیک‌ها هزینه‌ها هم طبعا با استفاده از ارزهای دیجیتال پرداخت می‌شوند. حریم خصوصی و امنیت افراد نیز در فضای متاورس به خوبی رعایت می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که جهان بلاک چین تنها به خرید ارزهای دیجیتال مثل خرید شیبا و فروش و معامله کردن آنها محدود نمی‌شود.

درست است که این امکان وجود دارد که عدم افشای هویت بیماران به مرور زمان توسط دولت‌ها و سازمان‌ها کنترل شود، اما در کل متاورس هیچ محدودیتی از این لحاط برای کاربران در نظر نگرفته است در ضمن ما تازه ابتدای این راه هستیم و آینده پیش روی این جهان متاورسی است. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید و شما هم تصویر روشن‌تر و واضح‌تری از نقش علم پزشکی در متاورس پیدا کرده باشید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.