تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۵:۵۲
کد خبر : 69782

آیا خودرو بعد از عید ارزان می‌شود یا اکنون بهترین فرصت خرید است؟

آیا خودرو بعد از عید ارزان می‌شود یا اکنون بهترین فرصت خرید است؟

آیا خودرو بعد از عید ارزان می‌شود یا اکنون بهترین فرصت خرید است؟بسیاری از متقاضیان خودرو نمی‌داند که آیا قبل از عید زمان بهتری برای خرید خودرو است یا بعد از عید؟ برای پاسخ به این سؤال ما را همراهی کنی..

آیا خودرو بعد از عید ارزان می‌شود یا اکنون بهترین فرصت خرید است؟

بسیاری از متقاضیان خودرو نمی‌داند که آیا قبل از عید زمان بهتری برای خرید خودرو است یا بعد از عید؟ برای پاسخ به این سؤال ما را همراهی کنید.

نزدیک به یک ماه بود که بازار خودرو کشور در انتظار احیای برجام بود،‌ اما به تازگی اخباری منتشر شده است که نشان می‌دهد این انتظار بیهوده بوده و گفتگوها به مشکل برخورده است. اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرده است که مذاکرات متوقف شده است و این در شرایطی است که به گفته سخنگوی وزارت خارجه،‌ مشخص نیست این مذاکرات مجددا در چه زمانی آغاز خواهد شد.

طرف‌های غربی، روسیه را مقصر توقف این مذاکرات می‌دانند و عنوان می‌کنند این کشور شروط جدیدی را پای میز مذاکره آورده است. در آن طرف میدان روسیه و ایران نیز عنوان می‌کنند که طرف‌های غربی با شروط جدید در مذاکرات مشکل ایجاد کرده‌اند.

با تمام این اوصاف، آمریکا به تازگی تصمیم‌گیری در خصوص احیای برجام را بر عهده ایران و روسیه گذاشته است. این در صورتی است که تا پیش از این احتمال می‌رفت مذاکرات بر سر احیای برجام تا اوایل اسفند به نتیجه برسد، اما ظاهرا با حمله روسیه به اوکراین معادل بر هم خورده و تصمیم‌گیری دشوارتر شده است.

انتظار به منظور احیای برجام باعث شده بود تا بازار خودرو ایران رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. سعید موتمنی،‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پیش‌تر عنوان کرده بود که تقریبا هیچ شخصی به منظور خرید به بازار مراجعه نمی‌کند و امسال بر خلاف سال پیش بازار بسیار خلوت است و ظاهرا مردم در انتظار توافق بر سر برجام هستند تا بدین واسطه قیمت‌ها روند نزولی پیدا کنند.

این در صورتی است که رضا فاطمی امین،‌ وزیر صمت کشور نیز در آبان ماه اعلام کرده بود که مردم در انتظار پایین آمدن قیمت‌ها باشند،‌ چرا که تیراژ تولید خودرو تا انتهای سال جاری بالا خواهد رفت. وی همچنین عنوان کرده بود که تا سال آینده تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید و از آنجایی که با عرضه یک میلیون دستگاه نیاز سالانه بازار تأمین خواهد شد، میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌شود و خودروها کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

اکنون نه مذاکرات برجام به نتیجه رسیده و نه وعده‌های وزیر به مرحله اجرا رسیده است. اگرچه وزیر صمت مجددا وعده داده که قیمت‌ها نزولی خواهد شد.

اجرای برنامه دو ساله برای سامان دادن به بازار خودرو

فاطمی امین، در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است که به منظور سر و سامان دادن به بازار خودرو یک برنامه دو ساله در نظر گرفته شده و مردم مطمئن باشند که از اواسط سال پیش رو بسیاری از مشکلات از جمله مسائل مربوط به کیفیت،‌ قرعه کشی و… یک به یک برطرف خواهد شد، اما برای این که این مشکلات از بین بروند نیاز به اجرای یک برنامه دو ساله داریم.

وی همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهور برای اصلاح وضعیت صنعت خودرو، اظهار کرد دستورالعمل ۸ ماده‌ای صنعت خودرو یک اقدام بزرگ است؛ مثلا یکی از برنامه‌های اصلی این است که تولید خودرو طی سال آینده یک و نیم برابر افزایش پیدا کند. خودروسازان امسال کمتر از یک میلیون محصول تولید خواهند کرد و طی سال آینده شاهد افزایش ۵۰ درصدی تولید خواهیم بود. البته تأمین زیرساخت‌ها شرط لازم برای انجام این کار خواهد بود که یکی از این زیرساخت‌ها، تأمین مالی زنجیره است.

خرید خودرو

فاطمی امین افزود طی سال آینده خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو حذف خواهند شد و همچنین تیبا نیز از سبد محصولات سایپا حذف خواهد شد که این اقدام تحسین‌برانگیزی است. وی ادامه داد برای سال آینده رونمایی از ۳ خودرو جدید در دستور کار قرار گرفته است و ما این هدف را کنترل می‌کنیم.

وزیر صمت کشور که پیش‌تر از حذف قرعه‌کشی تا سال آینده خبر داده بود، اکنون در ارتباط با این موضوع توضیحان جدیدی را ارائه داده و عنوان کرد قرعه کشی در صورت افزایش تیراژ تولید حذف خواهد شد. وی در این باره خاطرنشان کرد قرعه کشی از اواسط سال آینده از دستور کار خارج خواهد شد و این‌گونه نیست که از آغاز سال آینده با قرعه کشی خداحافظی کنیم، زیرا تولید همچنان در حال رشد بوده و با تقاضا فاصله دارد.

فاطمی در ادامه با اشاره به افزایش واردات و تولید خودرو، بیان کرد طی سال آینده قیمت تمام شده خودرو ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع به کاهش زیان خودروساز کمک می‌کند. هم‌اکنون قیمت تمام شده اکثر خودروها بیش از قیمت فروش آن‌ها است و این مسئله خودروساز را در تولید با مشکل مواجه می‌کند.

این مسائل باعث شده تا بسیاری از متقاضیان خودرو به منظور خرید خودرو مردد شوند و ندانند که آیا امسال برای خرید خودرو زمان مناسب‌تری است یا سال آینده؟

مجلس و دولت منتظر گشایش ارزی هستند

خودرو بازار ۲

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به این سؤال عنوان کرده است که با توجه به مصوبه مجلس مشخص می‌شود که مجلس و دولت منتظر گشایش ارزی در سال آینده هستند. مثلا با توجه به مصوبه رفع ممنوعیت واردات خودرو و همچنین مصوبه واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که دولت در انتظار گشایش ارزی است.

وی در ادامه عنوان کرد مجلس در صورتی طرح واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس را به تصویب رسانده است که مدت زیادی است شاهد ورود اتوبوس به کشور نبوده‌ایم و از نظر تعداد نیز حجم مد نظر عدد چشم‌گیری است، اما از آنجایی که مذاکرات احیای برجام هنوز به نتیجه نرسیده نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بازار خودرو سال آینده چه شرایطی را تجربه خواهد کرد.

متقاضیان خودرو هر چه زودتر اقدام به خرید کنند

زاوه افزود در صورتی که ایران بر سر احیای برجام با آمریکا به توافق برسد و به روسیه پشت کند، احتمالا طی سال آینده بازار خودرو وضعیت آرام، اما رکودی را تجربه خواهد کرد و رشد قیمت‌ها با شیب ملایم‌تری ادامه خواهد یافت.

این کارشناس در ارتباط با این که آیا بهتر است متقاضیان قبل از عید به سراغ خرید خودرو بروند یا بعد از عید، بیان کرد افرادی که قصد خرید کالاهای مصرفی را دارند باید در سریع‌ترین زمان اقدام به انجام این کار کنند و نباید چشم به راه کاهش قیمت خودرو بنشینند؛ چرا که حتی اگر مذاکرات برجام هم به نتیجه برسد، قیمت کالاهای مختلف ولو به میزان اندک افزایش خواهد یافت و از این رو بهتر است که متقاضیان خودرو زودتر به سراغ خرید محصول مد نظر بروند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.