تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۵:۳۹
کد خبر : 70211

آیا اپل آیفون SE را عمدا بد می‌سازد؟

آیا اپل آیفون SE را عمدا بد می‌سازد؟

آیا اپل آیفون SE را عمدا بد می‌سازد؟گوشی های سری آیفون SE طرفداران زیادی دارند اما در مقایسه با دیگر گوشی‌های اپل و حتی رقبای اندرویدی‌اش، کیفیت پایین‌تر و مشکلات بیشتری دارد. آیا اپل گوشی های آیفون ا..

آیا اپل آیفون SE را عمدا بد می‌سازد؟

گوشی های سری آیفون SE طرفداران زیادی دارند اما در مقایسه با دیگر گوشی‌های اپل و حتی رقبای اندرویدی‌اش، کیفیت پایین‌تر و مشکلات بیشتری دارد. آیا اپل گوشی های آیفون اس ای را عمدا بد می‌سازد؟

شرکت اپل هیچ وقت به عنوان یک تولیدکننده محصولات به صرفه و اقتصادی شناخته نشد و حتی دستمال مخصوص تمیز کردن نمایشگر این شرکت هم قیمت بالایی دارد. با این وجود گوشی های سری آیفون SE، دارای قیمت رقابتی‌تری هستند و برای کسانی که می‌خواهند با هزینه‌ای کم وارد دنیای اپل شوند، گزینه‌ای مناسب است. با تمام مزایایی که گوشی‌های سری آیفون SE دارند، مشکلات این سری در زمینه طراحی، نمایشگر، باتری و … بر هیچ کس پوشیده نیست.

آیفون اس ای 2022

در آخرین رویداد اپل، از مک استودیو که یکی از قدرتمندترین محصولات تاریخ اپل است رونمایی شد. این مدل از تراشه ام وان اولترا بهره می‌برد و قیمت به شدت بالایی دارد. با این که این مدل یکی از بهترین محصولات معرفی شده توسط کوپرتینویی‌ها در رویداد قبلی بود، گوشی آیفون اس ای توانست توجه بیشتری را به خود جلب کند. نسخه جدید گوشی‌های اقتصادی اپل قطعا میلیون‌ها نسخه فروش خواهد داشت اما این فروش، به دلیل بهترین بودن این گوشی نیست.

طراحی آیفون SE 2022 مشکلات زیادی دارد و حتی با استانداردهای اپل هم این گوشی دارای یک طراحی تاریخ مصرف گذشته است. چندین سال از معرفی آخرین گوشی‌های قدرتمند اندرویدی با این تراشه می‌گذرد اما اپل، از تراشه قدرتمند A15 در یک گوشی با طراحی به شدت قدیمی استفاده کرده است.

آیفون SE جدید مشکلات نسل‌های قبل را از بین نبرده است

اپل دیگر آن شرکت خلاق گذشته نیست و حالا بیشتر به موفقیت تضمین شده حتی به قیمت از بین بردن خلاقیت و نوآوری اهمیت می‌دهد. آیفون SE جدید با وجود مجهز شدن به تراشه قدرتمند A15 که در سری آیفون ۱۳ موجود بود، یک گوشی کاملا قوی نیست. هر چند آیفون SE 2022 از نظر قدرت پردازشی، بهترین گوشی اقتصادی بازار است و احتمالا در سال‌های آینده هم بتواند در این زمینه جزو بهترین‌ها باشد اما همچنان مشکلات زیادی دارد.

آیفون SE 3

در واقع مجهز شدن به قدرتمندترین تراشه مخصوص گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط اپل، خواسته تعداد بسیار کمی از طرفداران سری آیفون اس ای بود. هیچ کس از این موضوع که آیفون اقتصادی جدید اپل به تراشه‌ای قدرتمند مجهز شده ناراحت نیست اما اگر اپل به جای A15 می‌رفت، شاید می‌توانست این گوشی را در بخش‌های دیگر پیشرفته‌تر کند.

قدرت تراشه A15 با وجود نمایشگر کوچک و تا حدی کم‌کیفیت آیفون اس ای و باتری ضعیف، چندان قابل لمس نیست. لذت بردن از بازی‌ها و اجرای سنگین‌ترین برنامه‌ها هر چند به شدت روان است اما نرخ نوسازی پایین نمایشگر در کنار اندازه‌اش، می‌تواند بخش بزرگی از لذت استفاده از گوشی را از شما بگیرد.

مسیر طولانی تولید اولین گوشی اقتصادی اپل

پیش از رسیدن به دلایل وجود مشکلات بسیار در گوشی های سری آیفون SE، باید به دلایل و مسیر تولید این سری گوشی بپردازیم. در شش سال اول تولید گوشی‌های آیفون، هیچ مدل اقتصادی در میان نبود. از اولین آیفون تا آیفون ۵، اپل هر سال یک گوشی iPhone معرفی و روانه بازار می‌کرد که یک پرچمدار تمام عیار بود. این در حالی است که تقریبا تمام تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی که بزرگ‌ترین رقبای اپل بودند، حداقل هر سال یک گوشی اقتصادی معرفی می‌کردند.

مشخصات آیفون SE 3

اولین بار در هفتمین نسل از گوشی‌های آیفون و در سال ۲۰۱۳، شاهد معرفی یک گوشی نسبتا مقرون به صرفه توسط Apple بودیم. در این سال، گوشی آیفون ۵c در کنار آیفون ۵s معرفی شد که به نوعی، اولین گوشی هوشمند اقتصادی (در مقایسه با دیگر گوشی‌های اپل) کوپرتینو نشین‌ها بود. اپل در این گوشی از پلاستیک به جای فلز استفاده کرد و رنگ‌های مختلفی از آیفون ۵ سی روانه بازار شد. این گوشی ۵۵۰ دلار قیمت داشت و در مقایسه با رقبا، به هیچ وجه یک گوشی اقتصادی نبود. اگر به یاد داشته باشید، در آن دوران حتی گران‌ترین گوشی‌ها هم ۱۰۰۰ دلار قیمت نداشتند و ۵۵۰ دلار، همچنان آیفون ۵ سی را در بهترین حالت، به یک گوشی با قیمت متوسط رو به بالا تبدیل می‌کرد.

اپل پس از مدتی کوتاه رضایت خود از این نقشه را از دست داد و در دو سال بعد، باز هم فقط به تولید گوشی‌های پرچمدار گران‌قیمت پرداخت. آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس گوشی‌های پرچمداری بودند که در دو سال بعد معرفی شدند.

تولید اولین گوشی اقتصادی واقعی آیفون بیش از ۹ سال طول کشید

معمولا تولید و فروش گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده بسیار راحت‌تر است. تقریبا تمام گوشی‌های پرفروش شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی، اقتصادی و میان‌رده هستند. همچنین شرکت‌هایی مانند نوکیا برای بازگشت به اوج، روی بازار گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال اپل هیچ علاقه‌ای به این بازار نشان نداد و پس از گذشت ۹ سال از معرفی اولین آیفون، این شرکت یک گوشی اقتصادی معرفی کرد.

سیر تکامل آیفون

در ماه آپریل سال ۲۰۱۶ میلادی بود که شرکت اپل سرانجام از آیفون اس ای رونمایی کرد. گوشی آیفون SE در آن سال یک گوشی اقتصادی واقعی بود و مشکلات زیادی نداشت. با وجود کوچک بودن گوشی، طراحی کلی تا حدی به روز بود و می‌توانست به خوبی با رقبای اندرویدی‌اش رقابت کند. نمایشگر چهار اینچی این مدل برای همه کاربران مناسب نبود اما می‌توانست به صورت کلی، پاسخگوی نیاز بسیاری از مردم باشد.

نمی‌دانیم چرا این شرکت بسیار دیر وارد بازار گوشی‌های ارزان شد. اما نکته قابل توجه، تاثیر اولین آیفون اس ای بر بازار و شرکت اپل است. کمی پس از معرفی این گوشی، اپل سیاست‌های قیمتی خود را تغییر دارد. حالا با ورود یک گوشی اقتصادی، اپل به فکر تولید گوشی‌هایی لوکس با قیمت پایه ۱۰۰۰ دلار افتاده بود. اینجا بود که اپل آیفون ایکس را با قیمت باورنکردنی ۱۰۰۰ دلار معرفی کرد.

آیفون SE جدید

چیزی که مشخص بود، تغییر سیاست‌های کلی اپل در تولید گوشی‌های هوشمند بود. حالا دیگر خبری از یک گوشی در سال نبود و این کمپانی می‌خواست کاربران بیشتری را جذب کند. آیفون اس ای ارزان‌ترین راه برای ورود به دنیای iOS بود و بیشتر مشتریان این گوشی از اقشار کم‌درآمد و کشورهای در حال توسعه بودند.

فرمول ساخت آیفون SE هیچ تغییری نکرده است

پیش از هر چیز بهتر است این فکر که اپل دانش یا توان تولید گوشی‌هایی میان‌رده و اقتصادی با کیفیت و طراحی مناسب را ندارد از ذهن خود بیرون کنید. اهداف این شرکت از تولید گوشی‌های سری آیفون SE بسیار متفاوت از دیگر محصولاتش است و بسیاری از مشکلات این سری، می‌توانست به راحتی حل شود. اما اپل فرمولی مشخص برای تولید این سری پرطرفدار دارد.

گوشی‌های آیفون اس ای همیشه از تراشه‌هایی به شدت قدرتمند بهره می‌برند. اپل می‌خواهد کاربران این سری، تجربه‌ای روان و بدون لگ و لکنت از گوشی‌های خود داشته باشند. با این حال نمایشگرهای این سری همیشه کوچک بوده‌اند و استفاده از این گوشی‌ها برای تمام کاربران به این دلیل، خیلی لذت‌بخش نیست. باتری سری آیفون SE نیز مشکلاتی داشته و عمر باتری این گوشی‌ها در مقایسه با رقبا، بسیار ضعیف است.

اپل به هیچ وجه علاقه زیادی به تولید این سری ندارد و فاصله میان معرفی نسل‌های جدید این گوشی، به شدت زیاد است. یکی دیگر از دلایل فاصله زیاد میان نسل‌های آیفون SE، علاقه اپل به استفاده از طراحی‌های قدیمی در این سری است. در صورتی که اپل بخواهد هر سال این گوشی را با طراحی یکسان و پیشرفت کم سخت‌افزار روانه بازار کند، فروش آن به شدت کاهش خواهد یافت.

آیفون SE جدید

استفاده از طراحی جدید و نمایشگر بزرگ‌تر، می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها شود و اپل باید حاشیه سود خود را برای این کار کاهش دهد. با این حال انتخاب اپل، کاهش سود نیست و ترجیح می‌دهد با استفاده از تراشه‌ای به شدت قدرتمند، ضعف‌ها و مشکلات گوشی آیفون SE را پنهان کند.

چرا خبری از آیفون SE با طراحی به روز و نمایشگر بزرگ‌تر نیست؟

اپل اگر در یک زمینه عملکردی فوق‌العاده داشته باشد، آن بخش شناخت رفتار خریداران است. این شرکت به خوبی می‌داند در صورتی که یک آیفون SE با نمایشگری بزرگ معرفی کند، بسیاری از خریداران دیگر نسخه مجهز به نمایشگر کوچک آیفون SE را نمی‌خرند. یک آیفون SE با نمایشگر بزرگ می‌تواند بسیاری از کاربران را از خرید گوشی‌های پرچمدار آیفون نیز منصرف کند.

رندرهای مفهومی آیفون اس ای 3

آیفون SE با وجود تمام مشکلات، فروش بسیار زیادی دارد و خریدارانش این گوشی را با اطلاع از مواردی مانند نمایشگر کوچک و با کیفیت پایین، باتری ضعیف و برخی مشخصات ضعیف‌تر در مقایسه با رقبا خریداری می‌کنند. تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند و به فروش گوشی‌های آیفون اس ای آسیبی نرسد، اپل تغییر بزرگی را در این سری اعمال نخواهد کرد.

آیا اپل گوشی های سری آیفون SE را از عمد با مشکلات ریز و درشت می‌سازد؟

هر قدر هم بتوانیم از اپل انتقاد کنیم، باید این مورد را هم بگوییم که گوشی‌های این شرکت، کیفیت بسیار بالایی دارند و می‌توانند سخت‌گیرترین کاربران را هم راضی کنند. آیفون SE مشکلات واضحی دارد که اپل علاقه‌ای به حل آن‌ها ندارد. اپل از رفتار مشتریانش آگاه است و می‌داند بهبود کیفیت و افزایش قابلیت‌های سری آیفون SE، می‌تواند به راحتی به فروش گوشی‌های پرچمدار اپل آسیبی جدی بزند.

در گجت نیوز بخوانید: بررسی آیفون SE 2022 ؛ ارزان‌ترین راه برای ورود به دنیای اپل

اپل می‌توانست در این سری از طراحی به روزتر، نمایشگر حرفه‌ای‌تر، باتری قوی‌تر، دوربین‌های بیشتر و قابلیت‌های مفیدتری استفاده کند اما ترجیح داد آیفون SE را محدود کند تا به فروش دیگر گوشی‌هایش که سود بیشتری برایش دارند آسیب نزند.

شما چه نظری دارید؟ آیا اپل عمدا گوشی‌های سری آیفون اس ای را بد تولید می‌کند یا کیفیت این گوشی‌ها همین حالا هم به اندازه کافی بالا است؟ نظرات خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

منبع :phone arenaمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.