تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۴:۴۰
کد خبر : 56148

آیا اورکلاک کردن سیستم هنوز هم وجود دارد؟

آیا اورکلاک کردن سیستم هنوز هم وجود دارد؟

آیا اورکلاک کردن سیستم هنوز هم وجود دارد؟آیا هنوز هم اورکلاک کردن سیستم وجود دارد؟ نشانه‌هایی مبنی بر عدم تمایل چیپست‌سازان به فاقد Overclocking بودن پردازنده‌هایشان وجود دارد.
آیا تا به حال از کسی شن..

اورکلاک کردن سیستمآیا اورکلاک کردن سیستم هنوز هم وجود دارد؟

آیا هنوز هم اورکلاک کردن سیستم وجود دارد؟ نشانه‌هایی مبنی بر عدم تمایل چیپست‌سازان به فاقد Overclocking بودن پردازنده‌هایشان وجود دارد.

آیا تا به حال از کسی شنیده‌اید که اورکلاک کردن سیستم دیگر از مُد افتاده است؟ ما بارها این جمله را شنیده‌ایم ولی هیچوقت نتوانستیم دلیل درستی را برای آن پیدا کنیم. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا اورکلاکینگ مرده است یا اگر هنوز هم هست، چرا کفه ترازوی طرف معایب آن از طرف مزایایش سنگین‌تر است و ارزش انجام دادن را ندارد.

سه مشکلی که اورکلاک کردن CPU با آن مواجه است

سه مشکل اصلی هنگام اورکلاک کردن CPU وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱- تولید CPU روی سرعت اورکلاکینگ تأثیر گذاشته است

اینتر در تلاش است فرآیند تولید پردازنده‌های خود را به ۱۰ نانومتر برساند و در عین حال حجم تولید را هم بالا نگه دارد. وقتی از دن راگلند، رهبر تیم توسعه‌دهنده پردازنده‌های ۷ نانومتری اینتر در خصوص اینکه آیا نسل جدید پردازنده‌های اینتل (مثل پردازنده ۷ نانومتری سایر شرکت‌ها) همچنان امکان اورکلاک کردن سیستم را فراهم می‌کند یا خیر، این چنین نظر داد:

آن محدودیتی که سایر دوستان تجربه می‌کنند را ما نخواهیم داشت. با اطمینان این را به شما می‌گویم، اینکه برخی تصور می‌کنند به خاطر هدروم بسیار کم پردازنده‌های ۷ نانومتری رقیب، اورکلاکینگ مرده است، به هیچ عنوان درست نیست.

بنابراین در حالی که AMD هدروم خیلی کمی را برای نسل جدید پردازنده‌های ۷ نانومتری خودش در نظر گرفته که اورکلاک کردن سیستم را سخت و ناممکن می‌کند، اما به نظر اینتل مسیر مشابهی را در پیش نگرفته است.

با توجه به کمبود تراشه که جهان با آن مواجه است، ما کنجکاو هستیم ببینیم سازندگان چگونه همچنان به تولید تراشه و عرضه در بازار ادامه خواهند داد.

۲- گارانتی PTPP اینتل رو به پایان است

ماه مارس امسال اینتل عنوان کرد که طرح گارانتی PTPP را متوقف خواهد کرد و فقط پکیج‌های فروخته شده در گذشته می‌توانند از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

طرح گارانتی اینتل برای کاربرانی است که با اورکلاک کردن، پردازنده آن‌ها آسیب دیده است. این طرح به استثنای مدل Xeon W-3175X برای هیچ یک از پردازنده‌های اینتل دیگر وجود نخواهد داشت.

۳- فضای هدروم پردازنده‌ها دائماً در حال کاهش است

طی سالیان اخیر شاهد تمایل قطعه‌سازان به کاهش هدروم پردازنده‌هایشان بودیم. به طور مثال یک دهه قبل شما در یک فضای ۳.۸ تا ۴.۲ گیگاهرتزی اورکلاک می‌کردید، در حالی که امروز این فضا به ۴.۶ تا ۵ گیگاهرتز رسیده و دیگر فضایی برای اورکلاک کردن باقی نمانده است.

در برخی بازارهای جهانی، تقاضا برای محصولات توانمند زیاد است. به همین خاطر است که تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به جای خالی گذاشتن هدروم، فرکانس پردازنده خود را بالا ببرند تا محصول مورد علاقه مشتریانشان را ارائه کنند. پس می‌توان گفت اورکلاک کردن سیستم دیگر از مد افتاده است؟

اگر تولیدکنندگان عمداً فضای خالی را برای ارتقا محصولات میان‌رده خود رها کنند، این اتفاق نخواهد افتاد. تقاضا برای اورکلاکینگ بسیار زیاد است و بعید به نظر می‌رسد تولیدکنندگان CPU نخواهند در این حوزه فعالیت کنند. با این حال بهترین تراشه‌های حال حاضر بازار فشرده شده‌اند تا حداکثر سرعت را ارائه کنند و پایان یافتن طرح گارانتی PTPP اینتل نیز نشان می‌دهد که بازار در جهت دیگری در حال حرکت است.

پیش نیازهای اورکلاکینگ پردازنده

فرآیند اورکلاک کردن پردازنده خیلی چالش برانگیز نیست، اما با توجه به متفاوت بودن هر پردازنده و مادربردی، قبل از انجام هر کاری به تحقیق نیاز خواهید داشت. نمی‌توانیم در اینجا مراحل دقیق این کار را ذکر کنیم، اما حداقل شما را با پیش‌نیازهایتان آشنا می‌کنیم.

اورکلاک کردن سیستم

۱- سیستم خنک کننده مناسب

اول و مهم‌تر از هر چیزی، باید سخت افزار خنک کننده اضافه‌ترین نسبت به خنک کننده سیستم خودتان داشته باشید تا بتواند حرارت تولید شده از طرف CPU که به میزان قابل توجهی باعث افزایش حرارت کل سیستم می‌شود را کاهش دهد. برای از بین بردن این دمای تولید شده می‌توانید از یک هیت سینک جدید یا یک فن بهتر استفاده کنید.

اگر کیس کامپیوتر شما کوچک است، نیاز دارید یک کیس بزرگ‌تر را تهیه کنید که فضای بیشتری را در اختیار شما بگذارد، قطعات جدید داخل آن جای بگیرند و فضای کافی برای حرکت هوا وجود داشته باشد. بدون جریان هوای ثابت شما نمی‌توانید دستگاه‌تان را خنک کنید.

۲- سیستم خنک کننده مایع

اگر می‌خواهید بالاترین عملکرد ممکن را داشته باشید، باید هزینه بیشتری کنید. یک سیستم خنک کننده مایع از لوله‌هایی استفاده می‌کند که حرارت را جذب می‌کنند.

۳- اورکلاکینگ بایوس

برای بهبود کامپیوتر، شما باید نرخ کلاک CPU یا ولتاژ آن را از طریق تنظیمات بایوس تغییر دهید. عملکرد را به آرامی افزایش دهید، سپس آزمایش‌هایی را با شبیه‌سازی وضعیت سنگین انجام دهید و ببینید آیا سیستم شما به حداکثر پتانسیل خنک کننده خود رسیده است یا خیر.

با این حال تمام پردازنده‌ها و مادربردها اجازه اورکلاکینگ را نمی‌دهند؛ بنابراین پیش از خرید حتماً باید به این مورد توجه کنید. به طور مثال اینتل پردازنده‌هایی که قادر به اورکلاکینگ هستند را با اضافه کردن حرف K، مثل پردازنده Intel Core i9-9900K عرضه می‌کند. AMD کمی آسان‌تر می‌گیرد و تمام پردازنده‌های سری Ryzen را با پشتیبانی از اورکلاک کردن عرضه می‌کند.

اورکلاک کردن سیستم

معایب اورکلاک کردن پردازنده

مهم‌تر از هر چیزی، اورکلاک کردن گارانتی پردازنده را باطل می‌کند. ضمن اینکه داغ شدن بیش از حد پردازنده به همراه تقویت بیش از حد عملکرد آن به طور دائمی می‌تواند باعث آسیب رساندن به دستگاه شما شود.

خرابی کامل سخت افزار چیزی نیست که اتفاق بیفتد، اما باید احتمال آن را هم بدهید. همچنین اگر به درستی این کار را انجام ندهید، سیگنال‌های نادرستی به سیستم ارسال می‌شود که باعث ناپایداری سیستم خواهد شد. اورکلاک را گام به گام انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که خنک سازی مناسبی را انجام داده‌اید. خنک کننده‌های استوک موجود در بازار نمی‌توانند مناسب این کار باشند. بنابراین توصیه می‌کنیم یک جنس نو تهیه کنید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.