تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر : 16051

آیا امواج شبکه ۵G باعث گسترش بیماری کرونا می‌شوند؟

آیا امواج شبکه ۵G باعث گسترش بیماری کرونا می‌شوند؟

آیا امواج شبکه ۵G باعث گسترش بیماری کرونا می‌شوند؟ خطرات امواج شبکه ۵G مدتی است که به صورت گسترده مورد بحث قرار گرفته و در همین رابطه قصد داریم تا موضوع گسترش بیماری کرونا از طریق این شبکه را مورد بررسی قرار دهیم.
یکی از تازه‌ترین و داغ‌ترین مباحثی که در مورد امواج شبکه ۵G مطرح شده، به بیماری کرونا مربوط می‌شود و با وجود صحبت‌های مختلفی که در مورد خطرات این بستر ارتباطی مطرح شده، در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا ارتباط تکنولوژی ۵G با بیماری کووید ۱۹ را بررسی کنیم.
امواج شبکه ۵G و بیماری کرونا شایعه گسترش بیماری کووید ۱۹ از طریق شبکه ۵G با صحبت‌های یک پزشک بلژیکی در ژانویه گذشته داغ شد و از آن زمان تاکنون اطلاعات غلط بسیاری در این رابطه بر روی شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش شده‌اند. به صورت کلی می‌توان گفت که ارتباط امواج شبکه ۵G با بیماری کرونا تنها یک شایعه بوده، اما همان‌طور که گزارش گاردین در سه شنبه گذشته اعلام کرده، این شایعه عجیب باعث شده تا در سراسر بریتانیا ۲۰ دکل تلفن به آتش کشیده شوند.
وزیر ارتباطات استرالیا به تازگی به شایعات و اطلاعات غلط منتشر شده در این رابطه..

آیا امواج شبکه ۵G باعث گسترش بیماری کرونا می‌شوند؟

خطرات امواج شبکه ۵G مدتی است که به صورت گسترده مورد بحث قرار گرفته و در همین رابطه قصد داریم تا موضوع گسترش بیماری کرونا از طریق این شبکه را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از تازه‌ترین و داغ‌ترین مباحثی که در مورد امواج شبکه ۵G مطرح شده، به بیماری کرونا مربوط می‌شود و با وجود صحبت‌های مختلفی که در مورد خطرات این بستر ارتباطی مطرح شده، در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا ارتباط تکنولوژی ۵G با بیماری کووید ۱۹ را بررسی کنیم.

امواج شبکه ۵G و بیماری کرونا

شایعه گسترش بیماری کووید ۱۹ از طریق شبکه ۵G با صحبت‌های یک پزشک بلژیکی در ژانویه گذشته داغ شد و از آن زمان تاکنون اطلاعات غلط بسیاری در این رابطه بر روی شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش شده‌اند. به صورت کلی می‌توان گفت که ارتباط امواج شبکه ۵G با بیماری کرونا تنها یک شایعه بوده، اما همان‌طور که گزارش گاردین در سه شنبه گذشته اعلام کرده، این شایعه عجیب باعث شده تا در سراسر بریتانیا ۲۰ دکل تلفن به آتش کشیده شوند.

وزیر ارتباطات استرالیا به تازگی به شایعات و اطلاعات غلط منتشر شده در این رابطه واکنش نشان داده است؛ از همان ابتدای مطرح شدن شایعات، مطالب گوناگونی از ارتباط فناوری ۵G و کووید ۱۹ در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و ظرف مدتی کوتاه، شخصیت‌های مهم و برخی سلبریتی‌ها مانند بازیگر وودی هارلسون (Woody Harrelson) و خواننده کری هیلسون (Keri Hilson) هم به این شایعات غلط دامن زدند.

آیا امواج شبکه 5G باعث گسترش بیماری کرونا می‌شود؟

یکی از صفحات فیس‌بوکی با بیش از ۳۰ هزار دنبال کننده که به شایعات مربوط به ارتباط بستر ۵G و بیماری کرونا دامن زده “Stop5G Australia” نام دارد؛ چنین منابع نامعتبری باعث شده‌اند تا شخصی مثل برندان کار (Brendan Carr)، وکیل معروف آمریکایی در توییتی که عکس آن را در بالا می‌بینیم، از انتشار شایعات توسط سلبریتی‌هایی که میلیون‌ها نفر دنبال کننده دارند ابراز نگرانی کند. کار در این توییت نوشته است که کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی بوده که از انسان به انسان منتقل می‌شود و گسترش آن به امواج رادیویی ارتباطی ندارد.

آیا امواج شبکه 5G باعث گسترش بیماری کرونا می‌شود؟

اتفاقاتی مانند آلودگی مسافران کشتی‌های تفریحی هم توسط این طرفداران تئوری‌های توطئه به امواج رادیویی ارتباط داده شده و در صفحه فیس‌بوک Stop5G نوشته شده که به دلیل اشباع شدن کشتی‌ها از امواج رادیویی، شاهد آلودگی و کشته شدن مسافران کشتی‌ها هستیم.

با اینکه در کشتی‌های تفریحی وای فای مجانی در تمامی قسمت‌های کشتی قابل دسترس است، ادعای این افراد از ابتدا غلط بوده چون شبکه ارتباطی ۵G هنوز در کشتی‌های تفریحی عملی نشده است. از طرف دیگر کمپینی در استرالیا به راه افتاده که با مطرح کردن این موضوع که تکنولوژی ۵G می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب بزند، از دولت کشور می‌خواهد تا جلو گسترش بستر مورد نظر را بگیرد؛ با وجود اینکه تاکنون هیچ مدرکی از آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن از این طریق ارائه نشده، کمپین استرالیایی‌ها ۲۷ هزار امضا جمع کرده است!

نحوه عملکرد شبکه ۵G

فناوری ۵G با بسترهای قبلی مانند ۴G در فرکانس‌های رادیویی مورد استفاده تفاوت دارد و تکنولوژی ارتباطی جدید فرکانس‌های بالاتری را در رنج ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز مورد استفاده قرار می‌دهد. در این گستره انرژی موجود در امواج به قدری نیست که پیوندهای شیمیایی مولکول‌ها را از بین ببرد و یا الکترون اتم‌های بافت انسانی را جدا کند. آژانس‌های دولتی استرالیا قبل از هر اقدامی امواج شبکه ۵G را مورد بررسی قرار داده‌اند و تشعشعات مورد نظر تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

به هنگام قرار دادن تلفن همراه در نزدیکی گوش، تشعشعات ۵G کمترین فاصله را با بافت بدن خواهند داشت، اما همان‌طور که مقامات استرالیایی اعلام کرده‌اند، این امواج برای ما خطری ندارند. امواج ۵G به پوست نفوذ نمی‌کنند و به ویروس‌ها هم اجازه نمی‌دهند که بدن افراد را آلوده کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که به دلیل نبود هیچ شواهدی از ارتباط کووید ۱۹ و تکنولوژی ۵G، صحبت‌های مطرح شده در این رابطه شایعه هستند.

از طرف دیگر امواج شبکه ۵G به دلیل کوتاه‌تر بودن و قرار گرفتن در مقیاس میلی‌متر، نیازمند دکل‌های بیشتری برای پوشش دادن یک منطقه خاص هستند و تخمین زده می‌شود که فاصله دکل‌های این بستر نباید بیشتر از ۲۵۰ متر باشد؛ به همین دلیل نسبت به شبکه ۴G این تکنولوژی نیازمند نصب دکل‌های بیشتری خواهد بود و چنین مسئله‌ای هم باعث شده تا نگرانی‌ها در مورد بستر مورد نظر بیشتر شود.

انتقال بیماری کرونا از طریق تلفن همراه

در حالی که نیازی به نگران شدن در مورد تاثیر امواج شبکه ۵G بر روی بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد، تلفن همراه ما به عنوان یک شی عمدتا پلاستیکی می‌تواند در انتقال ویروس کرونا جدید نقش مهمی داشته باشد. ذرات تنفسی آلوده به ویروس می‌توانند با سرفه، عطسه، نفس کشیدن و صحبت کردن فرد آلوده در هوا منتقل شوند؛ اگر این ذرات بر روی سطح اسمارت‌فون بنشینند و یک فرد سالم به تلفن همراه آلوده دست زده و دست خود را به دهان، بینی و چشم‌هایش تماس دهد، ذرات ویروس از شخص مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شوند.

همچنین بخوانید:

۱۰ مورد از آلوده ترین وسایل و اشیائی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم

به همین دلیل توصیه شده که از دست به دست کردن تلفن همراه خود در دوران پاندمی کرونا جلوگیری کرده و چنین وسایلی را به صورت مرتب پاک‌سازی کنید.

آیا امواج شبکه 5G باعث گسترش بیماری کرونا می‌شود؟

در حالی که بسیاری از مخاطبان می‌دانند که ویروس‌ها نمی‌توانند از طریق امواج رادیویی منتقل شوند، همچنان چنین تئوری‌های توطئه‌ای در بین افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند؛ در شهرهایی مثل لیورپول، بلفاست و بیرمنگام بریتانیا دکل‌های شبکه ۵G به آتش کشیده شده‌اند و مهندسان ارتباطی در بسیاری از مناطق جهان به شکل‌های گوناگون تهدید شده‌اند.

از طرف دیگر، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاب می‌کند که دانش آموزان سراسر جهان آموزش‌های خود را به صورت آنلاین و از طریق شبکه‌های ارتباطی سریع دنبال کنند و افرادی هم که از منزل کار می‌کنند، به مقدار زیادی به امکانات اینترنتی سریع وابسته هستند.

بنابراین باید با تئوری‌های توطئه این چنینی به صورت گسترده و با قدرت بیشتر مقابله کرد، چرا که گسترش این نوع اطلاعات غلط به هیچ وجه به تلاش‌ها برای مقابله با کووید ۱۹ کمک نمی‌کند و حتی توقف پاندمی کرونا را به عقب می‌اندازد. مدیران سرویس یوتیوب هم با توجه به تاثیرات منفی انتشار اطلاعات غلط در مورد این مسئله به تازگی تصمیم گرفته‌اند تا از انتشار ویدیوهایی که امواج شبکه ۵G را به بیماری کرونا ارتباط می‌دهند، جلوگیری کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.