تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر : 72752

آنچه قبل از واردات کالا باید بدانید ( باید ها و نباید ها )

آنچه قبل از واردات کالا باید بدانید ( باید ها و نباید ها )

فهرست۱ واردات کالا (import) چیست؟۲ آشنایی با مراحل واردات کالا به طور خلاصه۲.۱ دریافت کارت بازرگانی۲.۲ انتخاب حوزه فعالیت۲.۳ آشنا شدن با قوانین واردات کالا۲.۴ انتخاب کشور و کالای مورد نظر۲.۵ درخواست پیش فاکتور و یا پروفرما اینویس۲.۶ ثبت سفارش کالا۲.۷ تخصیص ارز۲.۸ حمل و نقل کالا ها۲.۹ بیمه نامه۲.۱۰ ترخیص کالا۳ مهم ترین نکاتی …

یکی از ارکان بسیار مهم در چرخه اقتصادی هر کشوری مربوط به واردات کالا می باشد. واردات کالا روندی است که هر کشوری در راستای بر طرف کردن نیاز های خود به یک سری کالا هایی که شرایط تولید آن در داخل آن کشور وجود ندارد و یا تولید آن در داخل کشور صرفه ی اقتصادی ندارد انجام می شود از این رو بسته به نیاز هر کشور یک سری قوانین واردات کالا و شرایط واردات کالا نیاز است که توسط دولت هر کشور وضع شده و به اطلاع تاجران فعال در آن کشور می رسد. بنابر توضیحی که داده شده گروه تجاری ققنوس در راستای آشنایی شما عزیزان با قوانین واردات کالا و شرایطی که در این راستا ایجاد شده است اقدام به تهیه این مقاله نموده است.

در این مقاله برای آشنایی با شرایط واردات کالا و دیگر مسائل موجود در این زمینه که ممکن است در روند واردات کالا برای هر تاجری پیش بیاید توضیحاتی ارائه شده است. از جمله مسائلی که در این مقاله به آن پرداخته شده است می توان به مسائلی چون مراحل واردات کالا، قوانین واردات کالا، انواع واردات قطعی و موقت، مشکلاتی که ممکن است در هنگام واردات کالا برای تاجران ایجاد شود، مهم ترین نکاتی که نیاز است یک تاجر در زمینه واردات کالا از آن ها اطلاع داشته باشد و … اشاره کرد.

واردات کالا (import) چیست؟

واردات کالا یا import روندی است که در طی آن بازرگانانی که به فعالیت و تجارت برون مرزی مشغول هستند یک سری کالا را به درون کشور وارد می کنند. در هر کشور قوانینی تحت عنوان قوانین واردات کالا وجود دارد که دولت با وضع آن ها و همچنین ایجاد یک سری شرایط واردات کالا به کنترل تاجران وارد کننده می پردازد و ایجاد این قوانین و شرایط روند واردات کالا به کشور را کنترل می کند. در هر کشوری بسته به عوامل مختلفی یک سری نیاز های وجود دارد که شرایط بر آورده کردن این نیاز ها درون کشور یا وجود ندارد و یا صرفه اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی دولت این اجازه را صادر می کند تا تاجران بتوانند اقدام به وارد کردن این گونه کالا ها نمایند.

معمولا با گذشت زمان نیاز های هر کشور به کالا های وارداتی تغییر می کند، از این طبق قوانین واردات کالا، کالا هایی که در هر سال اجازه ورود به کشور را پیدا می کنند و یا جزء کالا های ممنوعه قرار می گیرند تغییر می کند. از این رو سیاست گذاران و تاجران در هر سال لیستی از کالا های مورد نیاز کشور را تهیه و به آن ها اجازی ورود به کشور را می دهند. برای این که از کالا هایی که در هر سال ورود آن ها به کشور مجاز می شود اطلاع پیدا کنید می توانید به کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس مراجعه نمایید و از مشاوره های آن ها در این راستا استفاده کنید.

آشنایی با مراحل واردات کالا به طور خلاصه

افزون بر شرایط واردات کالا و قوانین واردات کالا از جمله مسائلی که یک وارد کننده کالا باید به طور کامل با آن آشنایی داشته باشد مراحل واردات کالا می باشد که تلاش کرده ایم در این قسمت به طور مختصر به هر کدام از این مراحل اشاره کنیم.

دریافت کارت بازرگانی

اولین مرحله ای که تاجران در راستای واردات کالا باید با آن رو به رو شوند مرحله دریافت کارت بازرگانی می باشد. کارت بازرگانی از جمله مدارک مهمی است که در روند تجارت برون مرزی برای تاجران بسیار کار آمد است و بر اساس قوانین واردات کالا داشتن این کارت برای تاجران ضروری است.

انتخاب حوزه فعالیت

مرحله دوم واردات کالا مربوط به انتخاب و تعیین حوزه فعالیت تاجران می باشد. بر اساس قوانین واردات کالا تاجران موظف هستند حوزه ی فعالیت خود را تعیین کنند که در این هنگام ممکن است تاجری قصد داشته باشد تنها با یک کشور فعالیت کند ولی تاجر دیگر قصد تجارت با چندین کشور را داشته باشد.

آشنا شدن با قوانین واردات کالا

تاجری که قصد دارد به واردات کالا بپردازد یکی از مواردی که باید به طور حتمی به آن توجه داشته باشد قوانین واردات کالا می باشد. تاجران باید از قوانین و شرایط واردات کالا به طور کامل و جامع مطلع باشند و همچنین باید به این نکته توجه داشت که قوانین واردات کالا ممکن است بر اساس نیاز های روز جامعه تغییر کند در نتیجه تاجران باید به صورت مرتب اطلاعات خود را در زمینه قوانین واردات کالا به روز کنند.

انتخاب کشور و کالای مورد نظر

یکی دیگر از مراحل واردات کالا در راستای انتخاب کشور و کالایی است که تاجر قصد دارد آن را به کشور وارد کند. کشور مورد نظر باید یکی از کشور های ذکر شده در حوزه فعالیتی باشد و همچنین تاجر باید کشوری را انتخاب کند که حداقل تاحدودی با قوانین و شرایط واردات کالا در آن کشور اشنایی داشته باشد.

درخواست پیش فاکتور و یا پروفرما اینویس

از دیگر مراحل واردات کالا این است که خریدار از فروشنده درخواست پیش فاکتور نماید. پیش فاکتور در مراحل مختلف واردات کالا مورد استفاده قرار می گیرد و نقش مهمی در شرایط واردات کالا دارد زیرا اطلاعات مهمی در آن توسط فروشنده کالا ها درج می شود.

ثبت سفارش کالا

از جمله مهم ترین مراحل در روند واردات کالا مرحله ی ثبت سفارش کالا در سامانه جامعه تجارت می باشد. در این مرحله تاجران با مراجعه به سامانه جامعه تجارت اطلاعات مربوط به کالا های خود را در این سامانه ثبت می کنند، از طریق این کار در صورتی که بر اساس قوانین واردات کالا وارد کردن کالای مورد نطر ممنوع اعلام شده باشد مشخص می شود.

تخصیص ارز

از دیگر مراحل مهم در روند واردات کالا تخصیص ارز می باشد. تاجران برای این که بتوانند وجه توافق شده با فروشنده را در ازای کالا های مورد نظر پرداخت کنند باید با مراجعه به یکی از شعب بانک در این راستا اقدام کنند. بر اساس قوانین واردات کالا به یک سری از کالا ها ارز دولتی تعلق می گیرد و دولت در هنگام تخصیص ارز به وارد کنندگان آن کالا ها ارز دولتی می دهد.

حمل و نقل کالا ها

از دیگر مراحل واردات کالا می توان به مرحله حمل کالا از کشور مبداء تا کشور مقصد اشاره کرد. در این مرحله کالا ها با استفاده از یکی از روش های حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی و یا حمل و نقل زمینی اقدام به انتقال کالا های خریداری شده به کشور مقصد می نمایند.

آنچه قبل از واردات کالا باید بدانید ( باید ها و نباید ها )2

بیمه نامه

بیمه کردن کالا ها بسیار مهم و ضروری می باشد زیرا ممکن است در حین حمل و نقل کالا خطرات مختلفی پیش بیاید.ک به غیر از این داشتن مدرک بیمه نامه توسط تاجر ضروری است زیرا بیمه نامه یکی از مدارک مهمی است که بر اساس قوانین و شرایط واردات کالا در مراحل مختلف چون ترخیص کالا مورد استفاده قرار می گیرد.

ترخیص کالا

بر اساس قوانین واردات کالا اخرین مرحله در روند واردات کالا،  ترخیص کالا از گمرک می باشد که این مرحله با ورود کالا ها به گمرک شروع و با خروج کالا ها از گمرک تمام می شود. برای ترخیص کالا تاجران می توانند از افراد ترخیص کار و یا حق العملکاری استفاده کننده که به طور کامل و جامع با قوانین و شرایط واردات کالا و ترخیص کالا اشنایی دارند. برای این کار مراجعه به گروه تجاری ققنوس میتواند حرکتی بسیار پر سود باشد.

مهم ترین نکاتی که قبل از واردات کالا باید به آن ها توجه شود

تاجران برای این که بتوانند از مهم ترین نکات موجود در راستای واردات کالا قبل از نجام این فرایند آشنا شوند کافی است تا قوانین واردات کالا و همچنین شرایط واردات کالا را در رابطه با هر دو کشور مبداء و مقصد مطالعه کرده و از آن ها اطلاعات کافی داشته باشند تا در هیچ کدام از این دو کشور در این راستا با مشکلی رو به رو نشوند. در این راستا تاجران می توانند به کارشناسان گروه تجاری ققنوس مراجعه و از مشاوره های این افراد مجرب و حرفه ای کمک بگیرند تا تجارت پر سودی در پیش داشته باشند.

واردات قطعی چیست؟

بر اساس قوانین واردات کالا، کالا های وارد شده به کشور را می توان به دو دسته تقسیم کرد که یکی از آن ها کالا های وارداتی قطعی می باشند. کالا های وارداتی قطعی همان طور که از نام آن نیز مشخص است به کالا هایی گفته می شود که از کشور مبدا به کشور گمرک کشور مقصد وارد می شود. در این نوع واردات بر اساس شرایط واردات کالا باید تمامی مراحل گمرکی از جمله تسویه حساب حق ورودی گمرک انجام شود تا تاجران و یا ترخیص کاران بتوانند کالا های وارد شده را از گمرک تحویل بگیرند. پس از ترخیص کالا از گمرک کالا های واردات قطعی این اجازه را دارند تا برای همیشه در کشور مقصد باقی بمانند.

منظور از واردات موقت چیست؟

با توجه به مسئله ای که در بالا ذکر شد دسته ی دوم کالا های وارداتی کالا هایی هستند که بر اساس قوانین واردات کالا به آن ها کالا های واردات موقت گفته می شود. این کالا ها همان طور که از نام آن ها نیز مشخص است به صورت موقت در کشور می مانند. شرایط واردات کالا در این مورد از این قرار است که کالا های وارداتی به کشور وارد گمرک کشور مقصد می شوند و تمامی مراحل گمرکی را به غیر از مرحله تسویه حقوق و عوارض گمرکی را پشت سر گذاشته و سپس ترخیص می شوند. این گونه کالا ها در یک مدت زمان معین با تعلیق حقوقی و بدون پرداخت هزینه های گمرکی ترخیص و درکشور مورد استفاده قرار می گیرند و پس از پایان مدت زمان تعیین شده به کشور مبداء باز می گردند.

واردات کالا با چه مشکلاتی مواجه است؟

امروزه با توجه به تحریم های موجود بر علیه ایران یک سری مشکل و موانع بر سر راه تجارت خارجی علی الخصوص واردات کالا به کشور به وجود آمده است. از جمله این مشکلات به وجود آمده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشتر نشان دادن قیمت اصلی کالا ها نسبت به قیمت اصلی
  • کمتر بودن وزن کالا ها نسبت به وزن درج شده در مدارک
  • وجود تعرفه های بالای گمرکی
  • پروسه های زمان بر دریافت مجوز های گوناگون
  • مشکلات موجود در رابطه با تخصیص ارز و …..

قوانین حوزه واردات کالا چیست؟

در راستای واردات کالا یک سری قوانین و شرایط واردات کالا وجود دارد که از جمله قوانین واردات کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از جمله قوانین واردات کالا و صادرات آن باید به قانونی که در سال ۱۳۷۲ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد اشاره کرد که در راستای آن ۲۴ ماده مختلف که تعیین کننده خط قرمز ها در این زمینه هستند مشخص شده است.
  • آیین نامه اجرایی قانون و مقرارات صادرات و واردات: این قوانو در سال ۱۳۷۳ توسط هیئت وزیران تصویب شده و با آستفاده از ۴۶ ماده برخی نکات اجرایی در زمینه قوانین واردات کالا را بیان می کند.
  • قوانین و آیین نامه گمرک: این قانون در سال ۱۳۹۰ توسط مجلس شورای اسلامی در راستای فرایند های گمرکی تعیین شده است و مطالعه آن باعث اگاهی بیشتر از قوانین واردات کالا و شرایط واردات کالا می شود .

خدمات گروه تجاری ققنوس در زمینه واردات کالا

شرکت تجاری ققنوس یکی از شرکت های بازرگانی است که با آگاهی کامل از قوانین واردات کالا و همچنین شرایط واردات کالا به انجام این امور و همچنین صادرات برای تاجران و مشتریان خود می پردازد. از جمله خدماتی که این گروه به مشتریان خود ارائه می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه خدمات حمل و نقل به روش های مختلف همچون روش حمل و نقل هوایی، روش حمل و نقل دریایی و روش حمل و نقل زمینی از اروپا
  • خرید از سایت های خارجی مانند سایت علی بابا، سایت آمازون، سایت ای بی و ….
  • خدمات ترخیص کالا از گمرک های مختلف کشور همچون گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک شهریار، گمرک خرمشهر و ….
  • منبع یابی و سورسینگ کالا برای تاجران و …..

    آنچه قبل از واردات کالا باید بدانید ( باید ها و نباید ها )3

جمع بندی

در این مقاله سعی شد با دادن اطلاعات گوناگون شما را با قوانین واردات کالا، شرایط واردات کالا، مراحلی که باید در این زمینه توسط تاجران پشت سر گذاشته شود، مشکلاتی که در روند انجام این فرایند وجود دارد و … آشنا کنیم تا بتوانید به صورت کاملا حرفه ای و مسلط به اصول و قوانین واردات کالا پا به میدان عمل بگذارید و به فعالیت در راستای واردات کالا به کشور بپردازید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس مراجعه کنید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.