تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
کد خبر : 73771

آموزش ساخت NFT ؛ چگونه ان اف تی بسازیم و بفروشیم؟

آموزش ساخت NFT ؛ چگونه ان اف تی بسازیم و بفروشیم؟

آموزش ساخت NFT ؛ چگونه ان اف تی بسازیم و بفروشیم؟ساخت و فروش NFT روشی پرسود برای کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال است. در ادامه به آموزش نحوه ساخت ان اف تی در اوپن سی (OpenSea) می‌پردازیم.
ان اف تی‌ها د..

آموزش ساخت NFT ؛ چگونه ان اف تی بسازیم و بفروشیم؟

ساخت و فروش NFT روشی پرسود برای کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال است. در ادامه به آموزش نحوه ساخت ان اف تی در اوپن سی (OpenSea) می‌پردازیم.

ان اف تی‌ها در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از دنیای دیجیتال هستند. طی سال میلادی گذشته، ارزش بازار آن‌ها از ۳۵۰ میلیون دلار به بالای ۱۵ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده سرعت رشد بالای فضای NFT است. برخلاف تصور، ساخت NFT کار دشواری نیست و به هزینه زیادی نیاز ندارد. در این مقاله قصد داریم ضمن اشاره‌ای کوتاه به این مفهوم، به آموزش نحوه ساخت و فروش ان اف تی (NFT) در بازار اوپن سی (OpenSea) بپردازیم.

ان اف تی چیست و چه کاربردی دارد؟

ان اف تی به معنی «توکن غیر مثلی» یا «توکن غیر قابل معاوضه» است. برای درک دلیل این نحوه نام‌گذاری، باید ارزهای دیجیتال عادی را در نظر بگیرید؛ یک بیت کوین با بیت کوین دیگر تفاوتی ندارد و شما می‌توانید در ازای دریافت یک توکن BTC، یک BTC دیگر به فرد ارسال‌کننده بدهید. صرف نظر از بحث کارمزد تراکنش، هیچکس سود یا ضرر نکرده است. بیت کوین یک توکن «قابل تعویض» است.

اما یک NFT را نمی‌توان به این سادگی با دیگری معاوضه کرد. منظور از غیر قابل معاوضه عدم امکان انجام این کار از نظر فنی نیست، بلکه منطق و دلیلی برای آن وجود ندارد؛ هیچ فردی حاضر نیست یک توکن متعلق به یک اثر هنری به ارزش ۱۰۰ هزار دلار را با ان اف تی مربوط به اثری دیگر به ارزش ۱ میلیون دلار معاوضه کند! بله! یک توکن غیر مثلی ممکن است میلیون‌ها دلار قیمت داشته باشد! به همین دلیل ساخت و فروش NFT به بازاری بسیار پررونق و پرطرفدار تبدیل شده است.

کاربرد اصلی ان اف تی‌ها در حال حاضر نمایش مالکیت دارایی‌های دیجیتال و حتی فیزیکی است. این کاربرد به خصوص در دنیای گیم و هنر خود را نشان می‌دهد. البته رفته رفته کاربرد NFT در حوزه‌های دیگر نظیر املاک و مستغلات، مد و فشن و ورزش نیز در حال افزایش است.

منظور از ساخت NFT (مینت کردن) چیست؟

منظور از مینت کردن، فرآیند توکنیزه کردن یک فایل دیجیتال به وسیله رمزنگاری است. توکنیزه کردن به عمل درآوردن یک دارایی در قالب یک توکن دیجیتال اشاره دارد که در ادامه قابل انتقال، ذخیره‌سازی و ثبت شدن در بلاک چین است.

به لطف ظهور بسترهایی نظیر اوپن سی، ساخت و فروش NFT در مقایسه با چند سال قبل بسیار ساده‌تر شده است. اگرچه بازارچه‌ها و صرافی‌های متعددی به منظور ایجاد ان اف تی وجود دارند، اما در این مقاله روی بزرگترین فروشگاه توکن‌های غیر مثلی یعنی OpenSea تمرکز می‌کنیم.

در نظر داشته باشید برای استفاده از فروشگاه اوپن سی باید حتما از یک نرم افزار تغییر آی‌پی نظیر وی پی ان استفاده کنید. تا کنون گزارش‌هایی از بسته شدن دسترسی برخی کاربران ایرانی شنیده شده است، پس بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنید.

فروش ان اف تی در اوپن سی چندان آسان نیست!

بلاک چین اتریوم در حال حاضر بالای ۸۰ درصد سهم فضای توکن‌های غیر مثلی را در اختیار دارد. در این بلاک چین نیز بزرگترین بازار خرید و فروش NFT اوپن سی است. در ابتدا OpenSea تنها یک فروشگاه برای متصل کردن فروشندگان و خریداران توکن‌های غیر مثلی به یکدیگر بود، اما اکنون ابزارهای لازم به منظور ساخت NFT را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اکنون با ورود به فروشگاه نام برده، میلیون‌ها ان اف تی برای خرید مشاهده خواهید کرد. اگرچه برخی از آن‌ها به قیمت‌های میلیون دلاری خرید و فروش می‌شوند (بدون این که دلیلی برای این قیمت‌های فضایی وجود داشته باشد) اما بخش بیشتر ان اف تی‌ها ماه‌ها است در انتظار مشتری به سر می‌برند.

پس با شنیدن خبر ساخت و فروش NFT مربوط به عکس یک میمون یا سلفی یک پسر با چهره عادی، تصور نکنید کسب درآمد از فضای ان اف تی به سادگی آب خوردن است! باید حتما یک ایده‌ی ناب داشته باشید یا این که بتوانید هزینه‌ای بالا به منظور تبلیغات صرف کنید.

اگر بتوانید ایده‌ای خوب پیاده‌سازی کنید، تا همیشه کسب درآمد خواهید داشت؛ بعد از این که فرد خریدار ان اف تی شما آن را مجددا به فروش برساند، بخشی از مبلغ تبادل شده به شما اختصاص پیدا خواهد کرد. این مبلغ بابت حق ساخت NFT توسط شما اهدا می‌شود.

چطور اولین NFT خود را در OpenSea بسازیم؟

برای شروع به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید که بلاک چین اتریوم پشتیبانی کند. گزینه‌های متعددی وجود دارند،‌ اما یکی از بهترین والت‌ها متامسک (MetaMask) است. در این آموزش ساخت NFT نیز از همین کیف پول استفاده می‌کنیم.

از متامسک می‌توان در قالب یک اپلیکیشن موبایل برای دستگاه‌های اندروید و ای‌اواس یا یک افزونه مرورگر گوگل کروم و بریو استفاده کرد. در این آموزش از افزونه مرورگر وب آن استفاده می‌کنیم. به منظور دانلود و نصب به وب سایت رسمی کیف پول متامسک به نشانی metamask.io مراجعه کنید.

بعد از نصب، یک آیکون روباه نارنجی رنگ در گوشه‌ی مرورگر خود مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد دارید مبالغی بالا در این کیف پول ارز دیجیتال نگه دارید، حتما آن را به یک کیف پول سخت افزاری نظیر محصولات برند لجر و ترزور وصل کنید، چرا که ریسک نگه داشتن ارز دیجیتال در والت‌های تحت وب بالا است.

شارژ کیف پول با ارز دیجیتال اتریوم

به منظور پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم، به مقدای ارز دیجیتال ETH نیاز دارید. به منظور خرید آن می‌توانید به یکی از صرافی‌های رمز ارزی داخلی یا بین‌المللی مراجعه کنید. کافی است در افزونه متامسک، گزینه Receive را زده و سپس آن را در اختیار صرافی یا هر ارسال‌کننده دیگر قرار بدهید.

اتصال کیف پول متامسک

وارد فروشگاه اوپن سی به نشانی opensea.io شوید و از منوی بالا روی Profile کلیک کنید. در صفحه جدید، اولین گزینه یعنی MetaMask برگزینید.

صفحه اصلی اوپن سی

طی چند مرحله، از شما خواسته می‌شود تا دسترسی‌های لازم به کیف پول متامسک را به اوپن سی بدهید. این کار برای ساخت NFT ضروری است. با زدن گزینه Sign عملیات اتصال انجام خواهد شد.

اتصال متامسک به اوپن سی

با قبول قوانین و مقررات بازارچه، به مرحله بعد خواهید رفت.

اتصال متامسک به اوپن سی

در صورتی که از قبل کیف پول خود را با رمز ارز ETH شارژ نکرده‌اید، روی دکمه Add Funds کلیک و سپس اقدام به واریز اتریوم به آدرس نمایش داده شده کنید. اکنون برای ساخت اولین مجموعه NFT خود آماده‌اید.

ساخت یک مجموعه NFT

اکنون که حسابتان برای پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم آماده است، می‌توانید نخستین مجموعه توکن غیر مثلی خود را ایجاد کنید. مجددا به قسمت Profile بروید و این مرتبه گزینه My Collection را انتخاب کنید. سپس Create را بزنید. این مجموعه نیازمند یک لوگو، یک تصویر شاخص و یک بنر است.

ساخت مجموعه NFT جدید در اوپن سی

پایین این سه گزینه، چند کادر دیگر مشاهده خواهید کرد. اولین مورد آدرس اینترنتی (URL) مربوط به کلکسیون NFT شما در فروشگاه OpenSea است. گزینه‌های بعدی توضیحات مربوط به این کلکسیون و لینک به وب سایت و همچنین پروفایل‌ها و صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی هستند.

فروشگاه اوپن سی

از شما خواسته می‌شود تا آدرس پرداختتان را وارد کنید. به آیکون والت رفته و روی آدرس خود کلیک کنید. آدرس به طور خودکار کپی خواهد شد. سپس این آدرس را در کادر مربوط به آن قرار بدهید.

فروشگاه اوپن سی

در قسمت Royalties سهم شما از هر مرتبه فروش مجدد این مجموعه NFT مشخص می‌شود. پس بعد از ساخت یک مجموعه NFT می‌توانید کسب درآمد نامحدود داشته باشید! پرداخت به صورت ماهیانه به همان آدرس کیف پول ارز دیجیتال شما انجام می‌شود. Royalties می‌توانید عددی تا حداکثر ۱۰ درصد باشد. ما آن را روی ۲.۵ قرار می‌دهیم.

فروشگاه اوپن سی

آیتم‌های مربوط به این کلکسیون در بلاک چین مورد نظر شما ذخیره خواهند شد. ما در این آموزش ساخت و فروش NFT از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنیم، اما امکان انتخاب پالیگان (Polygon) نیز وجود دارد. این یک زنجیره جانبی برای اتریوم است که تراکنش‌ها را خارج از بلاک چین انجام می‌دهد و سپس در آن ثبت می‌کند. به همین دلیل سرعت انجام تراکنش‌ها در پالیگان بالا و کارمزد آن پایین‌تر است.

در قدم بعد توکن‌های قابل قبول برای فروش توکن‌های غیر مثلی خود را مشخص می‌کنید. در نهایت Create را بزنید.

فروشگاه اوپن سی

اکنون مجموعه ان اف تی خود را ایجاد کرده‌اید. در قدم بعد می‌بایست آیتم‌های مربوط به این کلکسیون را مشخص کنید. عملیات مینت کردن در اصل همین کار است.

مینت کردن NFT در اوپن سی

فرآیند ساده است؛ هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده برای OpenSea امور فنی را برای شما انجام می‌دهد تا به سادگی چند کلیک و بدون برخورد مستقیم با بلاک چین قادر به ساخت NFT باشید. مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد کلکسیون ساخته شده در مرحله قبل شوید و Add Item واقع در گوشه بالا و سمت راست را بزنید.
  2. آیتم‌های مورد نظر را اضافه کنید. این می‌تواند تعدادی عکس، فایل تصویری یا ویدیویی، مدل‌های سه بعدی، پی دی اف، صوت یا هر چیز دیگری باشد.
  3. درباره آیتم‌های مجموعه یک سری اطلاعات بدهید (اسم و توضیحات)
    مینت کردن NFT در OpenSea
  4. سپس کلکسیونی که ان اف تی شما در آن ظاهر خواهد شا را انتخاب کنید. این مجموعه می‌توانید گزینه‌ای که در مرحله قبل آموزش ساخت NFT ایجاد کردیم باشد. در ادامه بسته به نوع آیتم، مشخصات آن از قبیل چشم‌ها، رنگ، نماد، سطح و دیگر موارد را مشخص کنید. نام سازنده را نیز حتما مشخص کنید.
  5. یک سری آمار و ارقام درباره ان اف تی خود ارائه دهید. این‌ها صفات عددی هستند که به صورت اعداد نشان داده می‌شوند.
  6. می‌توانید محتوایی مخفی در ان اف تی خود قرار بدهید، به این صورت که یک نفر ممکن است چیزی خاص که درون NFT نهفته است را برنده شود.
    مینت کردن NFT در OpenSea
  7. در نهایت تعداد عرضه را مشخص کنید که نشان‌دهنده تعداد کپی‌هایی است که می‌توانند مینت و در بلاک چین ذخیره شوند.
    مینت کردن NFT در OpenSea
  8. بعد از زدن Create، آیتم جدید در قالب یک NFT به کلکسیون مورد نظر اضافه خواهد شد. می‌توانید بعد از ساخت NFT و افزودن به یک مجموعه، قیمتی مشخص برای فروش آن تعیین کنید یا آن را به بالاترین پیشنهاد (به شکل مزایده) به فروش برسانید.

در نظر داشته باشید اوپن سی شبیه هر بازارچه دیگر برای خرید و فروش توکن‌های غیر مثلی، کارمزد دریافت می‌کند. از هر تراکنش انجام شده در این بستر، ۲.۵ درصد به OpenSea تعلق می‌گیرد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.