تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۵:۰۶
کد خبر : 68561

آشنایی با شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج پلیس

آشنایی با شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج پلیس

آشنایی با شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج پلیسشاید برای شما هم سوال باشد که شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج پلیس در جاده و اتوبان چگونه است و این دوربین‌ها چند نوع دارند؟
اکثر تصادف‌هایی که در جاده‌ها..

آشنایی با شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج پلیس

شاید برای شما هم سوال باشد که شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج پلیس در جاده و اتوبان چگونه است و این دوربین‌ها چند نوع دارند؟

اکثر تصادف‌هایی که در جاده‌ها رخ می‌دهند به خاطر سرعت غیرمجاز هستند و به همین دلیل پلیس راهنمایی رانندگی به کمک دوربین‌های سرعت سنجی که در اختیار دارد خاطیان را متوقف و جریمه می‌کند. اما شاید برای شما هم سوال باشد که این دوربین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج چگونه است؟

مدتی است که تمامی بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌ها مجهز به دوربین‌های سرعت سنجی شده‌اند که با دقتی زیاد سرعت خودروهای مختلف را ثبت می‌کنند و اگر سرعت شما بالاتر از حد مطمئنه باشد سریعا اقدامات لازم را ثبت خواهند کرد. اما با ما باشید تا نحوه کار این دوربین‌ها را شرح دهیم.

شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج

دوربین‌هایی که سرعت خودروها را می‌سنجند به دو روش این کار را انجام می‌دهند. اولین روش صوتی و دومی لیزری است. ساز و کار دوربین‌های سرعت سنج صوتی دقیقا مشابه عملکرد رادار است. در شیوه صوتی امواج به سمت خودروها می‌روند و بعد از برخورد با خودروها به دوربین بر می‌گردند. در واقع هرچه سرعت خودروها بیشتر باشد، امواج بازگشتی نیز سریع‌تر به دوربین می‌رسند.

مکانیزیم دوربین‌های کنترل سرعت صوتی با پدیده‌ای به نام داپلر کار می‌کنند. این روش در سریع‌ترین زمان ممکن پیچیده‌ترین محاسبات را انجام می‌دهد. اما طریقه کار دوربین‌های لیزری به این صورت است که به جای ارسال امواج صوتی با نور لیزر این کار را انجام می‌دهند.

همچون روش صوتی پس از ارسال امواج لیزری به سمت خودروها، این دوربین‌ها مدت زمان رفت و برگشت یا تابش و بازتابش امواج لیزری را محاسبه می‌کنند. همان‌طور که می‌دانیم سرعت نور ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه است و این رقم بسیار بیشتر از صوت خواهد بود و بنابراین در روش لیزری قدرت تشخیص بالاتر و سریع‌تر است.

شیوه عملکرد دوربین‌های سرعت سنج

دوربین‌های لیزری برای تشخیص سرعت از امواج فروسرخ استفاده می‌کنند. دوربین‌های سرعت سنج این‌چنینی با محاسبه فاصله زمانی رفت و برگشت نور لیزر و انجام برخی از محاسبات پیچیده سرعت خودروها را تشخیص می‌دهند. همان‌طور که گفتیم در روش لیزری دقت بالا می‌رود و حتی می‌تواند خودروی خاصی را در اتوبان یا جاده نشانه برود.

از طرفی برد سرعت سنج لیزری بیشتر از روش اندازه گیری صوتی است و حتی می‌تواند تا ۳۰۰ متر را پوشش دهد. البته گفتنی است که در روش لیزری پلیس باید بعد از رصد خودرویی خاص دوربین را روی خودرویی مشخص قفل کند تا بتواند سرعت آن را تشخیص دهد، اما در روش صوتی نیازی به این کار نیست.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.