تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر : 596023

آشنایی با اجاره نامه های تجاری و صنعتی

آشنایی با اجاره نامه های تجاری و صنعتی

هنگام مذاکره برای اجاره نامه تجاری و صنعتی مهم است که با شرایط و ضوابط کلیدی اجاره آشنا باشید. مذاکره برای یک اجاره نامه قابل دوام مستلزم دانستن و درک شرایط و ضوابط کلیدی مندرج در بندهای اجاره است. اجاره پیشنهادی شما احتمالاً شامل سایر شرایط و ضوابط نیز می شود. قبل از امضای اجاره

هنگام مذاکره برای اجاره نامه تجاری و صنعتی مهم است که با شرایط و ضوابط کلیدی اجاره آشنا باشید. مذاکره برای یک اجاره نامه قابل دوام مستلزم دانستن و درک شرایط و ضوابط کلیدی مندرج در بندهای اجاره است.

اجاره پیشنهادی شما احتمالاً شامل سایر شرایط و ضوابط نیز می شود.

قبل از امضای اجاره نامه یا اسناد مربوط به اجاره، تصاحب محل یا پرداخت هرگونه وجهی، باید مشاوره حقوقی، مالی و تجاری مستقلی دریافت کنید.

 

مدت اجاره و گزینه های تمدید

شما باید اطمینان حاصل کنید که مدت اجاره پیشنهادی به اندازه کافی طولانی است تا بتوانید سرمایه خود را جبران کنید و سود مورد نیاز خود را بدست آورید. به یاد داشته باشید، هنگامی که مدت اجاره شما منقضی شد، صاحب ملک هیچ تعهدی برای تمدید آن ندارد و ممکن است لازم باشد مکان دیگری پیدا کنید.

 

گزینه ها

اطمینان حاصل کنید که اجاره پیشنهادی گزینه‌هایی برای تمدید در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید پس از پایان دوره اولیه به تجارت در محل ادامه دهید.

اگر در حال شروع کسب و کار هستید و سابقه ای ندارید، ممکن است تصمیم بگیرید که برای یک دوره کوتاه مدت اولیه و گزینه های کوتاه مدت برای تمدید مذاکره کنید، مانند اجاره یک ساله و سپس گزینه های دو ساله و سه ساله.

با این حال، اگر کسب و کار شما تاسیس شده است و به دنبال امنیت هستید، ممکن است ترجیح دهید برای اجاره طولانی مدت مذاکره کنید، برای مثال اجاره دو ساله و سپس یک گزینه سه ساله و یک گزینه پنج ساله.

 

اجاره نامه شما باید شامل اطلاعاتی در مورد چگونگی و زمانی باشد که باید به صاحب ملک اطلاع دهید که می خواهید از اختیار خود استفاده کنید. به طور معمول، گزینه ها معمولاً بین سه تا شش ماه قبل از پایان دوره اجاره به صورت کتبی اعمال می شوند.

نکته

عدم استفاده از اختیار معامله در تاریخ مقرر یا به روشی که در اجاره نامه تعیین شده است ممکن است منجر به عدم تمدید اجاره شما توسط صاحب ملک شود.

 

شما باید در مورد اجاره و دفعات بررسی اجاره با صاحب ملک مذاکره کنید. بررسی‌های اجاره معمولاً سالانه است، اما می‌توانید برای کمتر شدن آنها مذاکره کنید.

 

استفاده مجاز

 

باید اطمینان حاصل کنید که استفاده مجاز به شما امکان می دهد تمام فعالیت های مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار خود را انجام دهید. این شامل تمام انواع کالاهایی است که می خواهید بفروشید و خدماتی که می خواهید ارائه دهید.

 

فقط به فعالیت های فعلی خود فکر نکنید، در نظر بگیرید که چه چیزی ممکن است بخواهید برای گسترش تجارت خود در آینده ارائه دهید. به عنوان مثال، در اجاره سوله می خواهید جرثقیل سقفی نصب کنید.

مستاجران متعدد

ممکن است شما جذب مکان های خاصی شوید زیرا مستاجر قابل توجهی در همان مکان وجود دارد، مانند تولید دارو در دکتر عبیدی و به این خاطر است که اجاره سوله در جاده مخصوص کرج و همانطور خرید سوله در تهران نیز حائز اهمیت است .

 

هزینه ها

سایر هزینه های مرتبط با اجاره اماکن تجاری نیز باید در مذاکرات شما در نظر گرفته شود. این هزینه ها علاوه بر اجاره بها هستند و می توانند قابل توجه باشند. در برخی موارد ممکن است ادامه داشته باشد و در طول اجاره افزایش یابد.

تعمیر و نگهداری

مسئولیت تعمیرات و نگهداری باید به وضوح در اجاره نامه شما مشخص شود. به عنوان یک مستاجر ممکن است مسئولیت تعمیر و نگهداری سطوح داخلی و هرگونه تجهیزات و وسایلی که توسط صاحب ملک برای استفاده شما ارائه می شود، بر عهده شما باشد.

 

نکته

قبل از عقد قرارداد اجاره، محل را به طور مستقل بازرسی کنید. گزارش شرایط شامل عکس ها باید توسط شما و صاحب ملک پذیرفته شود. این گزارش می تواند مفید باشد در صورتی که در زمان پایان اجاره نامه در مورد وضعیت محل یا تجهیزات، و اینکه آیا این موضوع به دلیل فرسودگی منصفانه بوده است یا خیر، اختلاف وجود داشته باشد.

پیش فرض ها و نقض ها

اگر نتوانید اجاره خود را به موقع پرداخت کنید، اجاره نامه خود را پیش فرض خواهید داشت. این به صاحب ملک اجازه می دهد تا برای بازپس گیری اجاره بها اقدام کند. در بسیاری از اجاره نامه ها، صاحب ملک حق ورود به محل شما را بدون اطلاع قبلی نیز خواهد داشت.

 

شما همچنین می توانید اجاره خود را نقض کنید (قطع کردن بخشی از قرارداد) در صورتی که الزامات خاصی را انجام ندهید، مانند کوتاهی در تعمیر یا نگهداری محل. یک بار دیگر، باید در اجاره نامه خود مذاکره کنید تا قبل از هر اقدامی علیه شما، اخطار کتبی و زمان کافی برای اصلاح هرگونه تخلف داشته باشید.

 

 

خاتمه دادن

هنگام مذاکره برای اجاره بررسی کنید که آیا بندهایی وجود دارد که به صاحب ملک اجازه می دهد اجاره را زودتر فسخ کند. اگر وجود دارد، سعی کنید برای حذف آنها مذاکره کنید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.