تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۳:۴۱
کد خبر : 66559

آزمایش واکسن ایدز مدرنا آغاز شد

آزمایش واکسن ایدز مدرنا آغاز شد

آزمایش واکسن ایدز مدرنا آغاز شدشرکت Moderna اعلام کرد که فاز اول آزمایش واکسن ایدز را آغاز کرده است. واکسن ایدز مدرنا می‌تواند در صورت موفقیت منجر به پایان همه‌گیری این بیماری شود.
مدرنا اعلام کرد که ..

آزمایش واکسن ایدز مدرنا آغاز شد

شرکت Moderna اعلام کرد که فاز اول آزمایش واکسن ایدز را آغاز کرده است. واکسن ایدز مدرنا می‌تواند در صورت موفقیت منجر به پایان همه‌گیری این بیماری شود.

مدرنا اعلام کرد که فاز اول آزمایش بالینی واکسن ایدز خود را که از فناوری mRNA استفاده می‌کند، آغاز کرده و دوز اول را نیز به افراد شرکت کننده تزریق کرده است. استفاده از فناوری mRNA برای ساخت واکسن ایدز، یک دستاورد بسیار مهم در چند دهه اخیر به حساب می‌آید. این در حالی است که موسسه ملی سلامت آمریکا از سال ۱۹۸۷ در تلاش برای ساخت واکسن این بیماری بوده است.

فاز اول آزمایش بالینی واکسن ایدز مدرنا

واکسن ایدز مدرنا

در هفتم بهمن ماه بود که مدرنا از طریق توییتر و همچنین یک پست طولانی در سایت خود این خبر را اعلام کرد. پروژه توسعه این واکسن، بخشی از همکاری‌های مدرنا با برنامه بین‌المللی واکسن ایدز بوده است. این سازمان غیر انتفاعی تلاش می‌کند تا تلاش‌های مراکز مختلف برای ارائه یک واکسن HIV ایمن برای همه افراد را سرعت بخشد.

مدرنا همچنین اعلام کرد که بنیاد بیل و ملیندا گیتس نیز با این شرکت همکاری داشته و بودجه مورد نیاز برای بخش پژوهش را تامین کرده است.

در طی فاز اول آزمایش بالینی، شرکت کنندگان دوز اول واکسن را در دانشگاه علوم پزشکی جرج واشنگتون دریافت کردند. این واکسن نیز همانند واکسن کرونا این شرکت عمل خواهد کرد و به وسیله فناوری mRNA به سلول‌ها آموزش می‌دهد که چگونه پاسخ مناسبی را به ویروس بدهند.

واکسن ایدز مدرنا

تقریبا چهار دهه است که شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند واکسن HIV را ارائه دهند و تاکنون حتی یکی از واکسن‌های متعدد تست شده نتوانسته از مرحله آزمایش‌های بالینی با موفقیت گذر کند. به همین خاطر سازمان غذا و دارو آمریکا نیز برای هیچکدام از آنها مجوز صادر نکرده است. بدین ترتیب تنها راهی که در حال حاضر برای مبارزه با ایدز وجود دارد، استفاده از داروهای مختلف است.

زمانی اگر فرد به ایدز مبتلا میشد، آن را به عنوان حکم مرگ خود می‌دانست؛ اما این روزها داروها به حدی پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند این بیماری را تا حد زیادی کنترل کرده و حتی جلوی انتقال آن به دیگران را بگیرند. در واقع فرد مبتلا می‌تواند در صورت استفاده از داروهای مناسب تا حد خیلی زیادی به زندگی عادی خود برگردد. هرچند که در کشورهای در حال توسعه شرایط متفاوت است.

ضرورت واکسن HIV

واکسن ایدز مدرنا / ویروس ایدز

تا سال ۲۰۲۰، حدود ۳۷.۷ میلیون نفر آلوده به ویروس HIV، در سطح جهان زندگی می‌کردند. سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود در این رابطه اعلام کرد که از شروع همه‌گیری این بیماری، تاکنون بین ۲۷.۲ تا ۴۷.۸ میلیون نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. این ارقام به خوبی نشان می‌دهند که تا چه اندازه رسیدن به راهی برای پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس در وهله اول مهم است.

همانطور که پیشتر گفتیم، خیلی از شرکت‌ها برای تولید واکسن AIDS تلاش کرده‌اند و حتی برخی از آنها توانسته‌اند به فاز سوم آزمایش بالینی نیز برسند. به عنوان مثال Margaret Heckler، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در سال ۱۹۸۴ پیش‌بینی کرد که تا دو سال دیگر واکسن ایدز تولید شود. از آن تاریخ سال‌ها گذشته است؛ اما متاسفانه هنوز تلاش‌ها به ثمر ننشسته‌اند.

در فاز اول آزمایش بالینی واکسن ایدز مدرنا، ۵۶ فرد سالم که به ویروس HIV آلوده نشده‌اند، حضور دارند. مدرنا در نظر دارد که سه دوز واکسن mRNA به افراد شرکت کننده تزریق شود. البته تمامی افراد شرکت کننده، هر سه دوز را دریافت نخواهند کرد. در واقع ۴۸ نفر از داوطلبان دو دوز واکسن را دریافت می‌کنند و از میان آنها ۳۲ نفر دوز سوم را دریافت خواهند کرد.

واکسن ایدز مدرنا

۸ نفر نیز قرار است که فقط دوز سوم را دریافت کنند. تا ۶ ماه پس از دریافت آخرین دوز، شرکت‌کنندگان با دقت تحت نظر قرار می‌گیرند تا مدرنا از واکنش سیستم ایمنی بدن آنها به واکسن و هرگونه عوارض جانبی مربوط به واکسن آگاه شوند.

چندین دهه است که کارشناسان از واکسیناسیون به عنوان یک گام بسیار مهم در کنترل گسترش HIV و توسعه ایدز یاد می‌کنند. دکتر آنتونی فائوچی نیز در مصاحبه سال ۲۰۱۹ خود در رابطه با داروها و آزمایش‌های واکسن ایدز گفت:

همه‌چیز بستگی به همان چیزی دارد که من سال‌هاست به همه می‌گویم. اگر شما از ابزار‌هایی که دارید به خوبی استفاده کنید، می‌توانید قطعا تاثیر آن را روی گسترس همه‌گیری مشاهده کنید.

واکسن ایدز مدرنا امیدهای زیادی را برای ریشه‌کن کردن این بیماری مهلک ایجاد کرده است.

منبع :Slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.